Citat:
Ursprungligen postat av
intermittentexplosivitet
Jag garanterar att de alla har gratis mat och logi samt en fickpeng eller större bidrag på det - de har de oändligt mer förspänt än gemene svensk 20-åring.
Nu får man ju inte ställa grupper mot varandra, men eftersom jag är en provokatör så gör jag det ändå, och det är alltid intressant att göra jämförelser.
I Sverige tror vi att det finns mellan 20-40.000 samer, för enkelhetens skull så säger vi 35.000, det finns även ett sameting (parlament), för att behålla och vårda sin kultur så lever dom på allmosor från den svenska staten.
Regeringen gör nu iom höstbudgeten den, som
Alice Bah Kunke uttrycket det,
' – Den största satsningen någonsin' på samernas förvaltningsbudget.
Regeringen skjuter till hela 11 miljoner kronor nästa år och året därefter ytterligare fem miljoner kronor, 8 miljoner per år.
Vilken satsning!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/utokat-anslag-till-sametinget
35.000 afghaner har på samma tid (2 år) bränt av 2 miljoner var (35.000*1.000.000*2= 70 miljarder)
Om vi för enkelhetens skull antar att det finns 35.000 samer i detta land så får dom ingen miljon var per år utan det blir pinsamma,
229 kronor per same och år (8.000.000 / 35.000 = 228,57).
Nu får samerna förmodligen andra bidrag av staten än bara förvaltningsbudgeten som ska användas för sametinget, men det lär inte vara några 70 miljarder dom närmaste åren iaf.
/Provokatör