Citat:
Ja visst är det sinnessjukt, men skillnaden (en av flera) är väl att skäggkidsen bara dyker upp mitt i stan och påstår sig ha flytt ur dödens käftar. De ställer alltså både stat och massmedier inför ett fullbordat faktum, ett slags moralisk utpressning, och dessutom är de spännande att se på, för en del i alla fall. Samerna däremot syns nästan aldrig i Stockholm, och om de dök upp där med sina renar mitt i gatan eller på torget, så skulle nog reaktionen bli rätt sur. Även från DN.
Och hur många sexuella övergrepp, mord och våldtäkter begår samerna? Befolkningen är jämförbar i storlek och har under långt tid utsatts för strukturellt förtryck blivit förföljda, en inhemsk diskriminerad minoritet. Att deras kriminalitet inte uppmärksammas kanske beror på att man rensat för socioekonomiska faktorer.
Så här sa Alice vid sitt framträdande inför samerna förra veckan:
'Det samiska folket har genom historien blivit utsatt för övergrepp, kränkningar och rasism.'
'Samiska barn och unga som blir mobbade för att dom är samer'
'Listan över det som skett i det förflutna är lång och den fylls på med det som sker idag, just nu, i Sverige 2017. Allt detta är för mig en ständig påminnelse om att det finns mycket kvar att göra.'
Men jag kan ändå inte spåra någon överdriven sexuell kriminalitet hos samerna, ingen alls faktisk.
Däremot är afghanernas kriminalitet och oproportionerliga belastning på våra rättsvårdande myndigheter väldokumenterad, i denna tråd fylls det på av en aldrig sinande ström av länkar till nya domstolshandlingar: (FB) Samlingstråd: Afghanernas sexuella våld
/Provokatör