2017-09-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
En liten tanke bara . Vore det inte rätt enkelt att se om vederbörande styckat förut ? Att stycka är en inte helt enkel vetenskap och man kan enligt min mening se ganska enkelt om det är första gången någon håller i kniven
Jag har svårt att se hur man kan använda kniv och bara händer när man kapar och styckar lemmar. Det är ju inte direkt en tunn pinne vi talar om. Det är ben. Skelett. Det krävs troligen en såg. Gärna elektrisk.
Citera
2017-09-04, 13:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har svårt att se hur man kan använda kniv och bara händer när man kapar och styckar lemmar. Det är ju inte direkt en tunn pinne vi talar om. Det är ben. Skelett. Det krävs troligen en såg. Gärna elektrisk.

Eventuellt har PM inte skurit/sågat genom ben.
Citera
2017-09-04, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Visst har du en poäng, jag överdriver en aning åt det andra hållet. Jag erkänner. Men jag har ju inte journalist som yrke, så ser inte helt varför jag ska behöva hålla samma grad av objektivitet eller djupare granskning (eller snarare den totala frånvaron av detta) när jag yttrar min personliga åsikter som journalister som ofta till och med jobbar i statsfinansierad media. Men absolut, jag provar att hålla mig relativt objektiv, även om det är svårt när journalister är extremt dåliga på det, lätt att falla ner till deras nivå.

Poängen är väl att han fått på tok för mycket uppmärksamhet relativt till det han faktiskt åstadkommit.

Han är inte alls en så drivkraftig person och att det är skrämmande hur media tycks allt lättare gå i fällan att ge uppmärksamhetskåta personer publicitet och nästan helt på de personernas premisser så länge de kan vifta med något som journalisterna kan få läsvänliga artiklar av. "Hans" ubåtar är ju i princip rena skämten, de kan knappt navigera och när de ska sänkas så ser det väldigt okontrollerat ut och de kan inte ens navigera under vatten utan att leka rysk roulette.

Hade det funnits mer seriös journalistik hade väl denna aspekten blivit belyst i dansk media för länge sedan och även rest en tydlig debatt varför han ens får gå under ytan med dessa farkoster. Visst det kan ha funnits någon enstaka sådan artikel, men jag har inte sett någon. Jag får intrycket av att en del danskar trodde han var någon form av reinkarnation av Niels Bohr eller nått och att han var en hörnsten i dansk teknikutveckling.

Det är en ganska oroväckande utveckling tycker jag, att "Kan alla se mig?"-attityder i så hög grad numera får erkännande så onyanserat av media, det är som om journalister gör noll bakgrundskontroll ibland. De borde hellre ge responsen lite mer åt detta hållet (med viss satir inbakad):

"Hej Peter Madsen, vi har mottagit dina 580 mejlar. Vi återkommer eventuellt till dig när vi anser du gjort något vettigt som det finns ett värde i att omtala, till exempel ubåtar som faktisk kan användas som ubåtar eller raketer som flyger som det var tänkt. Tack och hej och lycka till med dina projekt!"

Journalisterna gör det allt för lätt för personer som är medelduktiga eller duktiga på PR att ge något relativt ointressant (säger inte deras byggen är totalt ointressanta, men var är perspektivet?) allt för mycket medial uppmärksamhet.

För att inte prata om ställen som YouTube som är helt horribla i det avseendet, men det är en annan historia.
Jag håller inte nödvändigtvis med om att han fått för stor uppmärksamhet. Den typen av människor behöver få uppmärksamhet därför att det rent generellt får världens kugghjul att snurra lite bättre när tidningarna innehåller den typen av reportage.

Däremot finns ett problem med exakt hur långt tidningarna skall sträcka sig. De skall inte gå till idoldyrkan, och tidningar + myndigheter skall inte blunda för lagbrott mm som medför betydande risker för tredje-part.

Jag tycker alltså att det är helt rätt att PM har fått bli stor lokalkändis, men rapporteringen har blivit för obalanserad vilket gör att läsare som inte lägger egen tid på faktakontroller har fått alltför felaktig information.

Jag ser inga problem att man kallar honom uppfinnare eftersom det är rätt vanligt att prata om uppfinnare för folk som söker kreativa lösningar. Men tidningsuppläggen har gått för långt på herr doktor doktor för en person som i själva verket är en Åsa-Nisse.

Men som sagt - vi har en värld av tidningar som fokuserar stenhårt på våld, mord, krig mm. Det måste in en hel massa feel-good för att undvika att våra skolungdomar hoppar framför tåg i depression. Före denna händelse så har nog PM-historierna resulterat i en hel del elever som tagit steget att satsa på ingenjörsutbildningar därför att de blivit inspirerade. Att PM blivit struken lite extra medhårs gör inte särskilt mycket - däremot så är det dumt att tidningarna så ofta missat att visa upp övriga personer som arbetat med raketerna och ubåtarna.
Citera
2017-09-04, 13:20
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ja, Bettina [sic], hon har nog ingen aning om hur illa omtyckt hon kommer bli om hon fortsätter denna linje med att ta hans ord i sin egen mun.
Det hade varit mer professionellt av henne att exempelvis formulera det som " Ja, han anser sig inte ha något att dölja och vill gärna berätta". På det sättet avskiljer hon ju sig själv från hans ord. Hon behöver ju knappast inte gå in i symbios med klienten bara för att tillvarata hans intressen.
Visst stämmer det som hon själv säger i artikeln, att hennes uppgift är inte att värdera om han är skyldig eller inte, utan att bistå klienten genom processen". Men oerhört provocerande gentemot de anhöriga att uttala sig såhär, det fattar hon väl att det är Madsen som styckat kroppen! Wftersom han nekar till brott mot griftefriden och nekar till att ha styckat, så kommer han ju aldrig kunna förklara bort sin hantering av kroppen som en "olycka". Olycka att hon råkade dö, men olycka att stycka, ja men visst.
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Precis tvärtom, hon gör helt rätt och är helt klart professionell. Hon ska ta tillvara sin klients intresse och föra sin klients talan. Det gör hon inte genom att öppet ta avstånd från sin klient. Alla som vet vad det innebär att vara advokat kommer inte att se ner på henne för att hon gör sitt jobb, särskilt inte för att hon gör det professionellt. Att ni inte förstå vad det betyder, när hon uttrycker sig som hon gör, betyder inte att hon är en dåligt advokat, det betyder bara att ni inte förstår vad hennes jobb innebär och vad som gör en bra advokat/försvarare. Om man tror att ens jobb som försvarsadvokat är en charmtävling där man ska vinna alla oförståendes gillanden, DÅ är man en riktigt dålig och oprofessionell advokat.
Betina Hald Engmark har många år inom danskt rättsväsende på sitt CV https://dk.linkedin.com/in/betina-hald-engmark-a881982b, och hon gör exakt det som hon ska göra som advokat. Det är att företräda sin klients intressen, och att presentera det som hennes klient vill föra fram. Det kan ses som osmakligt, felaktigt, whatever, men det ingår i en advokats arbete.
Senast redigerad av 80231 2017-09-04 kl. 13:22.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur ska man då dela på ett ben? Eller arm. Eller ta bort huvudet från torson?
Citera
Medlem
Citat:

Han har vel brukt kniv og øks
Citera
2017-09-04, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Han har vel brukt kniv og øks
Har sjöfolk yxor i båtar bara så där?
Citera
2017-09-04, 13:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Hur ska man då dela på ett ben? Eller arm. Eller ta bort huvudet från torson?

Skelettdelarna sitter ju ihop med mjukare vävnad typ ledband. Jag skulle försöka dela kroppen på sådana ställen hellre än gå genom benet.
Citera
2017-09-04, 13:25
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Ja du säg det till en slaktare eller jägare . Poängen är att det är lättare att dela upp något i bitar om man gör det på ett anatomiskt riktigt vis. Minsta motståndets lag .

Dessutom sprider det mindre blod och rester / Att ta en tigersåg och ställa sig och kapa en människa rätt över buken tyder snarare på desperation och att man inte tänker . Om man sedan då jämför med den anatomiskt riktiga varianten och då istället angriper led för led för att få transporterbara bitar så tyder detta på ett visst mått av tänkande och ett visst mått av förberedande insatser
Citera
2017-09-04, 13:26
Medlem
Citat:
De flesta i PM:s ålder borde allra minst ha delat upp en kyckling någon gång och därmed lärt sig att det är enklare att dela i leder än att kapa ben. Så PM borde kunna klara uppgiften med kniv - borde bara skilja hur snabbt det går och hur många felplacerade snitt det finns. Och hur slö han gjort kniven när han siktat fel och skurit in i benet. Ovanstående givetvis under förutsättning att han använde kniv och inte tog bågfil, tigersåg eller liknande. Som hempulare borde han ha haft rätt välfylld verktygslåda med sig för alla eventualiteter.
Citera
2017-09-04, 13:28
Medlem
Citat:
Skelettdelarna sitter ju ihop med mjukare vävnad typ ledband. Jag skulle försöka dela kroppen på sådana ställen hellre än gå genom benet.
Det krävs att du har kunskap om anatomi. Det tror jag inte Madsen har. Hela hans liv var tekniskt. jag vet att man kan se om en person har anatomikunskap genom hur personen har styckat delarna. Man kan vidare se att det är styckat mekaniskt (dvs med vilje) på skärytorna. Men jag har väldigt svårt att tro att en amatör kan dela en kropp snyggt och prydligt.
Citera
2017-09-04, 13:28
Medlem
Citat:
Har sjöfolk yxor i båtar bara så där?

Det er helt vanlig at båter har brannøks, baufil ok kniver etc tilgjengelig. Ingenting merkelig med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in