2017-09-03, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Jag gav ett exempel på syriska flyktingar i Sverige i jämförelse med Libanon, det var inte ett påstående att detta skulle ha varit all asylinvandring till Sverige i modern tid. Du skapar alltså en halmgubbe och attackerar den, som vore det mitt påstående.

Har du skrivit detta eller har du inte?

Citat:
Så vi har ingen extrem invandring. Det har däremot Libanon.
Citera
2017-09-03, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Har du skrivit detta eller har du inte?
Ja, och det stämmer. Enligt SCB har vi totalt 1,7 miljoner utlandsfödda, varav många kommer från vårt närområde. Och alla av dem är inte flyktingar. Libanon har en miljon syriska flyktingar. Om vi skulle ha en extrem invandring, vad har då Libanon? En superduperüberextrem invandring? Försök att förstå att överord inte gagnar debatten och inte bereder väg för någon lösning. Släng ut ord som kaos och extrem. Vettigt folk skrattar bara åt sådant.
Citera
2017-09-03, 19:10
Medlem
Citat:
Ja, och det stämmer. Enligt SCB har vi totalt 1,7 miljoner utlandsfödda, varav många kommer från vårt närområde. Och alla av dem är inte flyktingar. Libanon har en miljon syriska flyktingar. Om vi skulle ha en extrem invandring, vad har då Libanon? En superduperüberextrem invandring? Försök att förstå att överord inte gagnar debatten och inte bereder väg för någon lösning. Släng ut ord som kaos och extrem. Vettigt folk skrattar bara åt sådant.

Och du idkar bedrägeri med irrelevanta exempel. Den vettiga jämförelsen är med andra europeiska länder och då företrädesvis våra närmaste nordiska grannar.

Och i den jämförelsen sticker Sverige ut på ett extremt sätt.

Och så kör du med löjliga härskartekniker: "försök förstå".

Förslagsvis slutar du med att skämma ut dig själv och försöker argumentera istället. Mitt påstående är alltså att problemen med gängkriminaliteten i Malmö ytterst beror av extrem invandringspolitik utan vettig prövning av asylskäl, slapp hantering av anhöriginvandring, undermålig vandelsprövning och att vi inte regelmässigt utvisar dömda brottslingar.

Upplysningsvis är det argumentet du ska bemöta. Eftersom du inte förstått det tidigare.
Citera
2017-09-03, 19:27
Medlem
Citat:
Och du idkar bedrägeri med irrelevanta exempel. ...
Varför är exemplet irrelevant? Det är ett påstående du måste belägga. Jag har visat att det är fakta.
Citat:
... Den vettiga jämförelsen är med andra europeiska länder och då företrädesvis våra närmaste nordiska grannar. ...
Varför skulle just en sådan jämförelse vara vettig? Blir det ännu vettigare om vi jämför med enbart Island?
Citat:
... Och så kör du med löjliga härskartekniker: "försök förstå". ...
Nej, jag skrev ”Försök att förstå”. Lär dig att citera korrekt.
Citat:
... Förslagsvis slutar du med att skämma ut dig själv ...
Det är din åsikt och betyder ingenting, objektivt sett.
Citat:
... försöker argumentera istället. ...
Något du själv inte gör alls, du radar bara upp åsikter och påståenden.
Citat:
... Mitt påstående är alltså att problemen med gängkriminaliteten i Malmö ytterst beror av extrem invandringspolitik utan vettig prövning av asylskäl, slapp hantering av anhöriginvandring, undermålig vandelsprövning och att vi inte regelmässigt utvisar dömda brottslingar. ...
Jag håller med om det, men stryker ”av extrem” och ersätter det med ”på”.
Citat:
... Upplysningsvis är det argumentet du ska bemöta. Eftersom du inte förstått det tidigare.
Apropå härskartekniker.
Citera
2017-09-03, 19:33
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

Jaha, Libanon, kan du kanske tala om för oss hur stor del av Libanons statsbudget som går till flyktingarna? och om de har tillgång till Libanons sjukhus och skolor etc? jämfört med Sverige.

Annars är det liksom inte så mycket mening att jämföra med dem... (om man inte är typ psyksjuk eller så då...)
Citera
2017-09-03, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jaha, Libanon, kan du kanske tala om för oss hur stor del av Libanons statsbudget som går till flyktingarna? och om de har tillgång till Libanons sjukhus och skolor etc? jämfört med Sverige.

Annars är det liksom inte så mycket mening att jämföra med dem... (om man inte är typ psyksjuk eller så då...)
Poängen är inte hanteringen, utan ordvalet. Ska det vara så förbannat svårt att förstå? Vi har inte kaos och vi har inte en extrem invandring. Men vi har många problem på grund av invandringen och de måste vi ge oss i kast med.
Citera
2017-09-03, 19:49
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Poängen är inte hanteringen, utan ordvalet. Ska det vara så förbannat svårt att förstå? Vi har inte kaos och vi har inte en extrem invandring. Men vi har många problem på grund av invandringen och de måste vi ge oss i kast med.

Vi har ju en ganska extrem invandring i förhållande till andra länder som är jämförbara med oss (det är inte Libanon)

Det som är utmärkande för vårt land är att det är väldigt svårt för invandrare att få jobb här, det tar extremt många år, de som kommer hit reser förbi en massa länder där det är mycket lättare att få jobb än här, så det medför att de som inte vill jobba kommer just till Sverige. Så det lär inte hjälpa så värst med en massa meningslösa åtgärder i sådana fall...

Jaha det är inte kaos här, här är en artikel från en källa som vill ha slöddret här, och jag tycker det verkar ganska så kaosartat i det samhället...

https://bergslagen.etc.se/inrikes/mi...l-i-mossgruvan
http://www.na.se/blaljus/brott/polis...ersoner-gripna

Om du tycker det verkar ok i det samhället, så kan du ju flytta dit, bostäderna verkar ju ganska billiga där... (snart på en ort nära dig...)
Citera
2017-09-03, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Vi har ju en ganska extrem invandring i förhållande till andra länder som är jämförbara med oss (det är inte Libanon)

Det som är utmärkande för vårt land är att det är väldigt svårt för invandrare att få jobb här, det tar extremt många år, de som kommer hit reser förbi en massa länder där det är mycket lättare att få jobb än här, så det medför att de som inte vill jobba kommer just till Sverige. Så det lär inte hjälpa så värst med en massa meningslösa åtgärder i sådana fall...

Jaha det är inte kaos här, här är en artikel från en källa som vill ha slöddret här, och jag tycker det verkar ganska så kaosartat i det samhället...

https://bergslagen.etc.se/inrikes/mi...l-i-mossgruvan
http://www.na.se/blaljus/brott/polis...ersoner-gripna

Om du tycker det verkar ok i det samhället, så kan du ju flytta dit, bostäderna verkar ju ganska billiga där... (snart på en ort nära dig...)
Jag har dragit det här i långbänk med fler än dig, så jag lägger ned nu. Vill ni tro att det är kaos och extremt så ska inte jag hindra er. Lycka till!
Citera
2017-09-03, 20:04
Medlem
Allt har med droghandeln att göra. Sverige är ju helt efterblivet och värderar mord och gängbildning över legalisering. Synd att konsekvensen inte är uppenbar. Mitt förakt mot polisen är växande.
Citera
2017-09-03, 20:06
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ska det vara så förbannat svårt att förstå? Vi har inte kaos och vi har inte en extrem invandring.

Personer som i likhet med dig vill bagatellisera svenska politikers världsunika invandringspolitik väljer som regel att jämföra Sverige med antingen Jordanien eller Libanon. Du valde Libanon... quelle surprise.

Dessa båda länder "råkar" vara de två länder, som har störst procentuell andel "international migrant stock" - om man bortser från UAE, Monaco, Hong Kong, Singapore, Quatar, Liechtenstein, Saudiarabien, Macao, Andorra o. dyl.)

"International migrant stock is the number of people born in a country other than that in which they live. It also includes refugees"

Hur motiverar du, att det är relevant att jämföra Sverige med Jordanien eller Libanon?

Citat:
Och vi har inget kaos. Inte ens Libanon har det. Trots ett tidigare långvarigt inbördeskrig.

Du anser, att den definitionen på kaos som ska användas är "total oordning". Jag kan inte komma på var det skulle kunna råda någon "total oordning" i naturen - inte ens i ett plasma råder ngn total oordning - så vilka exempel på total oordning kan du nämna?
Citera
2017-09-03, 20:07
Medlem
Citat:
Varför är exemplet irrelevant? Det är ett påstående du måste belägga. Jag har visat att det är fakta.

Som jag skrev tidigare:

Citat:
Beträffande Libanon: Ska vi börja köra som dem och upplåta mark till läger och låta UNHCR sköta försörjningen också?

Skulle agera motsvarande upplät vi plättar med impediment i Norrlands inland som vi inhägnade med gunnebostängsel och taggtråd och satte vakttorn och strålkastare kring och ordnade med utpasseringskontroll. Sen fick UNHCR sköta resten.

Lite skillnad mot hotellrum/lägenhet, tre mål lagad mat om dagen, dagpeng, smartphone och åkakort på lokaltrafiken...

Citat:
Varför skulle just en sådan jämförelse vara vettig? Blir det ännu vettigare om vi jämför med enbart Island?

Tja, vi brukar väl inte anställa några jämförelser med Centralafrikanska Republiken och Kazakstan eller Libanon för den delen när gäller andra samhällsföreteelser varom vi vill ha en uppfattning om tillståndet i landet.

Men det tror jag du förstår ändå. Försåvitt så inte är fallet ska jag väl erkänna att jag känner mig oförmögen att bibringa dig några fördjupade visdomar.

Citat:
Nej, jag skrev ”Försök att förstå”. Lär dig att citera korrekt.

Jag ödmjukar mig i stoftet.......

Citat:
Det är din åsikt och betyder ingenting, objektivt sett.

Så du tycker inte jag underbyggt att du skrivit en massa dumheter i tråden?

Citat:
Något du själv inte gör alls, du radar bara upp åsikter och påståenden.

Nja, såvitt jag kan bedöma har jag ävenledes underbyggt åsikterna och påståendena med befolkningsstatistik från SCB, en sida med omfattande migrationsstatistik och en matig och faktatung artikel med jämförande utblick mot våra nordiska grannländer.

Citat:
Jag håller med om det, men stryker ”av extrem” och ersätter det med ”på”.

Se där! Somt föll inte på hälleberget

Citat:
Apropå härskartekniker.

Ja, ödmjukheten är en dygd vi alla bör odla i större mått
Citera
2017-09-03, 20:11
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Dessa båda länder "råkar" vara de två länder, som har störst procentuell andel "international migrant stock" - om man bortser från UAE, Monaco, Hong Kong, Singapore, Quatar, Liechtenstein, Saudiarabien, Macao, Andorra o. dyl.)

För att inte tala om att syrier och palestinier är närmare libaneser och jordanier kulturellt och etniskt än vad svenskar är med norrmän och danskar.

Syrien, Libanon, Jordanien, Israel/Palestina var del av samma region av det osmanska väldet. De är araber och pratar liknande dialekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in