2017-09-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aftonblaskan
Feminism är en vänsteridé som till exempel står för kvotering (50% kvinnor, 50% män) i alla positioner i samhället, tycker att världen styrs av ett "patriarkat" under vilket kvinnorna är dominerade av männen.

Antifeminister fördömer dessa idéer. Till exempel föredrar man att positioner styrs av kompetens istället för att vara 50/50. Antifeminister vill alltså ha jämställdhet utan kvotering, med målet att vårt samhälle ska drivas av kompetens, inte av vilket kön man har.

Genus"vetenskapen" är lall och står emot allt som har med bevisad vetenskap att göra. Kolla in det norska TV-programmet Hjernevask. Den alternativa faktan som denna "vetenskap" för fram är inte något som vi vill ha eftersom den är direkt fientlig mot riktig vetenskap.

Det är biologiska egenskaper som gör skillnaden mellan män och kvinnor. Man ska inte tro att man kan få bort dessa genom att indoktrinera barn i förskolan med allt "det finns inga kön"-trams. Könsroller kommer alltid finnas, och det finns inget negativt med det i vårt jämställda Sverige. Snarare är det främmande kulturer (MENA) med diskriminerande tankar kring kvinnor som vi måste bekämpa.

Håller i stort med, men jag skulle vilja gå så långt att hävda att feminismen är människofientlig. Man tror att allt går att centralstyra. Man räknar att från kön, hudfärg och ålder, och tror att människor är utbytbara legobitar.

I identitetsvänsterns kärna finns inga identiteter. Snömos teorier som könsmaktsordningen är teoretiska verklighetsfrånvända konstruktioner, helt utan reel förankring.

Därmed inte sagt att det inte finns ojämlikhet eller att kvinnor (som grupp) inte sällan dragit det kortare strået.

Jämställdhet måste innebära att alla har samma möjligheter och skyldigheter, och att ologiska regler av ideologisk eller religöskarraktär ska undan röjas.
Citera
2017-09-03, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Håller i stort med, men jag skulle vilja gå så långt att hävda att feminismen är människofientlig. Man tror att allt går att centralstyra. Man räknar att från kön, hudfärg och ålder, och tror att människor är utbytbara legobitar.

I identitetsvänsterns kärna finns inga identiteter. Snömos teorier som könsmaktsordningen är teoretiska verklighetsfrånvända konstruktioner, helt utan reel förankring.

Därmed inte sagt att det inte finns ojämlikhet eller att kvinnor (som grupp) inte sällan dragit det kortare strået.

Jämställdhet måste innebära att alla har samma möjligheter och skyldigheter, och att ologiska regler av ideologisk eller religöskarraktär ska undan röjas.

Vilken fantastiskt slutsats....
Feminism är alltså "människofientligt"? vad med de samhällssystem man bekämpar?
och kvinnor är inte människor eller?

Finns inget människofientligt i att önska jämställda samhällen med lika villkor mellan könen.
Citera
2017-09-03, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vilken fantastiskt slutsats....
Feminism är alltså "människofientligt"? vad med de samhällssystem man bekämpar?
och kvinnor är inte människor eller?

Finns inget människofientligt i att önska jämställda samhällen med lika villkor mellan könen.

Kommunismen vill ge alla samma standard, ändock är den gravt människofientlig; vilket visat sej gång på gång. Att ha lika villkor är en självklarhet.
Citera
2017-09-03, 17:40
Medlem
Hexen666s avatar
Bra att du frågade.
Antifeminism är inte en ideologi, precis lika lite som antirasism eller anti vad som helst är en ideologi i sig självt. Även om ordet i sig kanske får folk att tro att man är emot precis allt som feminismen står för så är det egentligen en kritik mot en eller flera delar inom ideologin, dess koppling till andra ideologier, vad den har utvecklats till och vad den gör med människor. På samma sätt som du kan vara ateist men samtidigt erkänna att vissa utvalda delar inom religion har ett värde.

- Vilka förändringar vill jag göra i det svenska samhället idag?
Jag antar att frågan är begränsad till kön/genus osv så det är väl egentligen samma sak som din andra fråga. Så, eftersom feminism har en inbyggd strävan efter ett lika utfall för könen inom diverse områden så är det direkt något jag är emot. Det är ett tankegods från marxism där man ignorerar hur människan fungerar och vill bygga en utopisk och "rättvis" värld. Det leder till förtryck och ofrihet då man straffar dom som inte formar sig efter hur man vill bygga samhället och det leder till fel människor på fel plats. Det är grupptänk, inte individualism. Och jag är individualist med fokus på frihet. Det är raka motsatsen till jämställdhet. Jämställdhet betyder INTE att kvinnor som grupp MÅSTE tjäna exakt lika mycket som män som grupp, och det innebär INTE att bolagsstyrelser MÅSTE ha 50/50 fördelning mellan könen.

Så vad vill jag göra rent praktiskt? Jag vill skrota statligt stöd till all genusvetenskap. Allt som staten har att göra med ska inte innefatta genus eftersom jag anser att det bygger på helt felaktiga grunder, ger människor en felaktig bild och sprider direkta felaktigheter. Om någon vill lära ut eller forska om genus så får dom göra det med privata medel. Skolor ska absolut inte ha någon form av genus i sina styrdokument utan se till elevernas individuella förmågor och intressen.

Uppmärksamma det verkliga förtrycket som primärt finnes inom gruppen invandrare från mena. Använd lagen, ej feminism för att komma åt dessa problem. Styr upp polisen ordentligt och skicka ut alla som inte sköter sig och släpp ej in fler män från dessa problemländer. Vad gäller mäns våld mot kvinnor rent generellt så är det inte mycket du kan göra åt det med feminism. Våra lagar och socialt accepterade normer är de styrmedel vi har för att straffa och hålla oönskat beteende under kontroll. Du kommer alltid att ha idioter som är våldsamma. Feminism har däremot bidragit till att ÖKA kvinnors osäkerhet i Sverige eftersom feminister generellt har stridit för en extremt generös migrationspolitik vilket har fört in element till Sverige som knappast har varit bra för kvinnors säkerhet.

I övrigt behövs inga direkta insatser, jag vill inte ha kvotering eller liknande trams. Män och kvinnor gör sina val i livet och om det innebär att skillnader uppstår så är det enligt mig inget problem, det är snarare vad jag kallar äkta jämställdhet och frihet. Om män utgör 90% i styrelser är det ej ett problem, inte heller om det skulle vara 90% kvinnor så länge dom som sitter där gör det pga meriter och karaktär. Om kvinnor som grupp inte är lika karriärkåta och sugna på att jobba arslet av sig som män för att sitta i en styrelse så är det helt ok! Som sagt, människor i Sverige gör generellt sätt FRIA VAL. Och det är primärt därför jag är s.k antifeminist eftersom jag tror på frihet och på att människor fundamentalt är olika vilket skapar olikheter i samhället och även olikheter mellan könen som jag inte ser någon anledning att "rätta till" så länge människor är fria och blir behandlade juridiskt lika. Män och kvinnor har varsinna problem att brottas med mycket pga biologi och det är ingenting som staten behöver kliva in för att "fixa" eftersom Sverige är ett jämställt land.

Hoppas det var tillräckligt utförligt för dig.
Senast redigerad av Hexen666 2017-09-03 kl. 17:44.
Citera
2017-09-03, 17:47
Medlem
Citat:
Kommunismen vill ge alla samma standard, ändock är den gravt människofientlig; vilket visat sej gång på gång. Att ha lika villkor är en självklarhet.

Och vem pratar om kommunism?
Vi sitter i forumet för feminism.

Sen skilj lite på saker och ting....att ge ungefär samma standard för människor är verkligen inte speciellt människofientligt och eftersträvas av fler i världen (du lever ex. i ett samhälle som ha lyckats ganska väl härvidlag)
Problemet med kommunismen är helt andra saker. ( som är ot här så det får vi ta någon annanstans.)

Lika villkor, möjligheter och skyldigheter mellan kön ( eller andra grupper för den delen) är något helt annat.
Citera
2017-09-03, 17:54
Medlem
Citat:

Sen skilj lite på saker och ting....att ge ungefär samma standard för människor är verkligen inte speciellt människofientligt och eftersträvas av fler i världen (du lever ex. i ett samhälle som ha lyckats ganska väl härvidlag)
Problemet med kommunismen är helt andra saker. ( som är ot här så det får vi ta någon annanstans.)

Lika villkor, möjligheter och skyldigheter mellan kön ( eller andra grupper för den delen) är något helt annat.

Om du inte ser att feminismen (såsom ideologi) är helt importerad från kommunismen, så har du inte sett mkt. Samma ideologi, man har bara byt klass mot kön. Varför tror du Schyman är feminist.
Citera
2017-09-03, 17:55
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:

Det första fetade: det kan faktiskt vara det, beroende på hur det tillämpas. Om du vill att alla ska ha samma standard så måste du TVINGA fram det med våld (kommunism). Du kan bara ge människor individuell frihet att söka sin egen lycka. Och tyvärr kommer vissa få det sämre och vissa bättre.

Det andra fetade: det har vi redan i Sverige, så var glad för det. Feminismen vill i dagsläget kämpa MOT män till kvinnors favör genom tvingande styrmedel. Det är ej jämställdhet! Det är bara klasskamp som har muterats till könskamp. (förtryckare mot förtryckt)
Citera
2017-09-03, 18:07
Medlem
Feminismen är fundamentalt vänster för den ser på människor ur ett marxists klassperspektiv där "kvinnor" och "män" är ekonomiska klasser i samhället där den ena är förtryckt och andra förtryckare. Det finns ingen "höger" feminism. Det är inte förenligt. Du kan kalla dig liberalfeminist hur mycket du vill men det gör dig inte höger. Antingen är du feminist (vänster, centrist) eller inte (centrist, höger).

Antifeminister vill inte köpa den totalitära vänsteridén som är feminism och vill slå hål på alla dess myter och demonstrera hur fel den är ute. Feminism har ingen verklighetsförankring vilket dom flesta uttalade antifeminister verkar ha. Jag kommer aldrig någonsin kalla mig feminist då det är en vänsterideologi i grund och botten och det kan aldrig förändras. Vidare är jag inte bara för kvinnors och flickors rättigheter utan även för mäns och pojkars.

Citat:
-Vilka förändringar vill ni göra i det svenska samhället idag? Och här efterfrågar jag handfasta, reella förslag.

Sluta upp med statligt sanktionerad hets mot män. Bort med alla djävla skatter som går till något som ens är i närheten av "genus".

Bort med SVT eller låt dom tjäna sin egna pengar.

Ta bort allt som har med feminism och genus att göra på skolornas curriculum. Vänstern kan använda sin egen tid och pengar till att utbilda politiska aktivister och revolutionärer.

Sluta upp med kvotering.

Anpassa grundskolan mer könsneutralt då den uppenbart idag premierar sättet flickor lär sig på. Killar klarar sig sämre och sämre i skolan och vidareutbildning men män har fortfarande högre positioner i samhället och tjänar fortfarande mer på det stora så det är inte männens kompetens det är fel på.

Tillåt hemskolning (vilket kanske skulle lindra problemet med pojkar i grundskolan eller kanske räcka helt)

Förbjud manlig könsstympning.

Citat:
-Hur vill ni att ett framtida Sverige ska se ut gällande kön/ genus? Ska vi ha roller för vardera kön? och hur ska dessa i sånt fall se ut?

Jag tycker att vi ska börja hylla kärnfamiljen och kneg igen. Män bör sträva efter att göra det dom har naturligt fallenhet för och likadant med kvinnorna. Staten ska blanda sig i så lite som möjligt.
Senast redigerad av deepmedi 2017-09-03 kl. 18:10.
Citera
2017-09-03, 18:12
Medlem
Citat:
Om du inte ser att feminismen (såsom ideologi) är helt importerad från kommunismen, så har du inte sett mkt. Samma ideologi, man har bara byt klass mot kön. Varför tror du Schyman är feminist.
ursäkta mig, men raka motsatsen, om DU inte fattar att feminism har både en vänster och en liberal grund så är ju DU blind. Varför tror du Birgitta Ohlsson är feminist?
Citera
2017-09-03, 18:17
Medlem
Hexen666s avatar
Sidospår: Marx gillade inte att en mycket liten andel människor ackumulerade oproportioneligt mycket resurser och skyllde detta på det kapitalistiska systemet. Objektivt så är det fel eftersom detta fenomen kan observeras inom alla områden då en mycket liten grupp människor inom ett specifikt fält är mycket duktigare än alla andra. Det kapitalistiska systemet skapar resurser och välstånd, och det gör det väldigt väl. Och vissa människor är bättre på att navigera inom detta system än andra. Så kapitalism i sig självt är inte att skylla för att en liten grupp människor äger nästan allt utan det är ett inbyggt system i arten människa som gör att detta utfall sker gång på gång oavsett i vilken kontext du observerar, idrott, musik, litteratur, kapitalism osv osv. Feminism har tagit Marx syn på kapitalism och applicerat det på kön. Det blir därför helt fel. Man kan säga att en del av feminismens kritik mot det s.k patriarkatet är en spegling av vad Marx tyckte om kapitalism. Det är inget fel i systemet i sig självt utan "felet" är något som är hårdkodat i mänskligheten. Därför krävs det extrema tvångsmetoder för att försöka ändra på det, och inte ens då kommer du lyckas ändra på den mänskliga naturen. Det är därför dödsdömt att misslyckas från första början.

För mer info om det lyssna gärna på Jordan B Peterson.
Citera
2017-09-03, 18:28
Medlem
Antifeminismen vill, precis som humanismen, ha jämnställdhet/jämlikhet mellan könen.
Citera
2017-09-03, 18:37
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
fast ursäkta mig men vad är det för svar?
genusvetenskap är i princip alla forskning/ insamlad data vi någonsin haft kring div. obalanser mellan kön.
Nej, det är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in