2017-09-02, 14:42
Medlem
slemhogs avatar
8 papp för nybyggd 1a på 40 kvadrat i Rissne nu haha. Det är mer än dubbelt så dyrt för vad jag betalar för en något större lgh i ett mycket bättre område.
När jag la ut bytesannons bara för skojs skull nu var dom med nybyggda svindyra hyresrätter som galna och skickade meddelanden att dom vill byta med en.
Aldrig över min kofångare!

Jag ser fram emot 0.5% hyreshöjning vid årsskiftet, från 3600 kr till 3618 kr samtidigt som min lön ökar 15% vid jobbyte. Mina totala utgifter inkl 2000 kr matbudget är 8100 kr nu i september och jag får in 34 rent, nu tickar cashen in fint efter jag lagt alla sparpengar på semesterbostaden och är redo köpa billig borätt om 4-5 år när bostadspriserna är på botten. Det är nice bo i bruksvärdeshyresrätt och ännu schystare ifall bobubblan kraschar och räntorna sticker iväg nu. mer sparränta och starkare svensk krona som gör mina bolån i euro blir billigare.
Senast redigerad av slemhog 2017-09-02 kl. 14:52.
Citera
2017-09-02, 14:52
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
8 papp för nybyggd 1a på 40 kvadrat i Rissne nu haha. Det är mer än dubbelt så dyrt för vad jag betalar för en något större lgh i ett mycket bättre område.
När jag la ut bytesannons bara för skojs skull nu var dom med nybyggda svindyra hyresrätter som galna och skickade meddelanden att dom vill byta med en.

Jag ser fram emot 0.5% hyreshöjning vid årsskiftet, från 3600 kr till 3618 kr samtidigt som min lön ökar 15% vid jobbyte. Mina totala utgifter inkl 2000 kr matbudget är 8100 kr nu i september och jag får in 34 rent. Det är nice bo i bruksvärdeshyresrätt och ännu schystare ifall bobubblan kraschar och räntorna sticker iväg nu.
Tycker synd om dagens ungdomar som aldrig kommer få något annat än så dyrt boende. Tragisk utveckling. Vad ska du göra med alla pengar Slemhog? leva livet?

Hur mycket tror du BR priserna i Stockholm kan gå ner? 20-25%?
Citera
2017-09-02, 14:57
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Tycker synd om dagens ungdomar som aldrig kommer få något annat än så dyrt boende. Tragisk utveckling. Vad ska du göra med alla pengar Slemhog? leva livet?

Hur mycket tror du BR priserna i Stockholm kan gå ner? 20-25%?

Ja precis, det är för jävligt 90-talister som ska flytta hemifrån inte kan bo en bruksvärdeshyresrätt med kort kötid eller köpa bostadsrätt för 1/3 del av priset som man kunde på min tid förut.

Sparar pengar nu och har passiva inkomster och hög sparmarginal för att kunna köpa nyproducerad bostadsrätt kontant sen för en spottstyver, det tog ju 3-5 år innan priserna var nere på botten efter kraschen börjat både i Usa, Spanien och Sverige under 90-tals krisen.

Jag är helt övertygad borättpriserna kommer rasa 60-70% ner till nivån runt år 2004-2007.
600-700 000 för en 1a i förorten, 850 000 för en 2a, 1.2-1-4 milj för en 1a i stan.
Senast redigerad av slemhog 2017-09-02 kl. 15:04.
Citera
2017-09-02, 15:37
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Sparar pengar nu och har passiva inkomster och hög sparmarginal för att kunna köpa nyproducerad bostadsrätt kontant sen för en spottstyver, det tog ju 3-5 år innan priserna var nere på botten efter kraschen börjat både i Usa, Spanien och Sverige under 90-tals krisen.

Jag är helt övertygad borättpriserna kommer rasa 60-70% ner till nivån runt år 2004-2007.
600-700 000 för en 1a i förorten, 850 000 för en 2a, 1.2-1-4 milj för en 1a i stan.
Jag kan nog tro att priserna kan gå ner men 60-70% tror jag verkligen är en överdrift, men vi får se helt enkelt. Innerstan tror jag inte påverkas så mycket p.g.a att utbudet knappt växer där men i sunkiga förorter kan det gå ner, det tror jag också på om nu räntehöjningarna tar fart.
Citera
2017-09-03, 16:57
Medlem
Tammers avatar
Citat:

Jag ser fram emot 0.5% hyreshöjning vid årsskiftet, från 3600 kr till 3618 kr samtidigt som min lön ökar 15% vid jobbyte. Mina totala utgifter inkl 2000 kr matbudget är 8100 kr nu i september och jag får in 34 rent, nu tickar cashen in fint efter jag lagt alla sparpengar på semesterbostaden och är redo köpa billig borätt om 4-5 år när bostadspriserna är på botten. Det är nice bo i bruksvärdeshyresrätt och ännu schystare ifall bobubblan kraschar och räntorna sticker iväg nu. mer sparränta och starkare svensk krona som gör mina bolån i euro blir billigare.
Det är alldeles för höga löner och låga skatter. Det är inte bra för samhället att vissa har det för bra, medan andra lever på svältgränsen. Höjd inkomstskatt för högavlönade, det måste bli sossarnas viktigaste uppgift framöver.
Citera
2017-09-03, 17:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är alldeles för höga löner och låga skatter. Det är inte bra för samhället att vissa har det för bra, medan andra lever på svältgränsen. Höjd inkomstskatt för högavlönade, det måste bli sossarnas viktigaste uppgift framöver.

Det är en falsk verklighetsbeskrivning, det är ingen som lever på svältgränsen. Tvärtom är det inte bra för samhället om det lönar sig för dåligt att anstränga sig lite extra, att skaffa sig en bra utbildning och sedan anstränga sig i arbetslivet. När sopåkare tjänar mer än poliser, sjuksköterskor och t.o.m. mer än många ingenjörer då är det något ordentligt fel.
Citera
2017-09-03, 17:19
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Vad snackar du om? Syftar du på mig jobbar jag extra och har inkomst från min bostad i Spanien, har bara medellön på mitt heltidsjobb med 25000 netto. Man får ut 19600 netto på ett lagerjobb idag för outbildade arbetare och det är en dräglig lön som jag stödjer och inget man lever fattigt på (om man inte bor i en nyproducerad hyresrätt då), nyliberalerna vill ta ner det till 10-13 brutto dessa as.
Du låter som en avundsjuk kommunist på att jag jobbar extra varje helg, har fixat mig uthyrningsinkomster och sänkt mina utgifter och lever sparsamt i en liten bruksvärdeshyresrätt och köper mycket begagnat. jag ska ha möjlighet att spara 300 -350 000 kr/år om jag sliter för det, försakar nöjen och kämpat för det i många många år. Screw you

Kommunister och avundsjuka människor är lika vidrigt pack som nyliberaler.
Senast redigerad av slemhog 2017-09-03 kl. 17:36.
Citera
2017-09-03, 17:26
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Höjd inkomstskatt tror jag inte på. Däremot måste fastighetsskatten tillbaka.
Citera
2017-09-03, 19:36
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Vad snackar du om? Syftar du på mig jobbar jag extra och har inkomst från min bostad i Spanien, har bara medellön på mitt heltidsjobb med 25000 netto. Man får ut 19600 netto på ett lagerjobb idag för outbildade arbetare och det är en dräglig lön som jag stödjer och inget man lever fattigt på (om man inte bor i en nyproducerad hyresrätt då), nyliberalerna vill ta ner det till 10-13 brutto dessa as.
Du låter som en avundsjuk kommunist på att jag jobbar extra varje helg, har fixat mig uthyrningsinkomster och sänkt mina utgifter och lever sparsamt i en liten bruksvärdeshyresrätt och köper mycket begagnat. jag ska ha möjlighet att spara 300 -350 000 kr/år om jag sliter för det, försakar nöjen och kämpat för det i många många år. Screw you

Kommunister och avundsjuka människor är lika vidrigt pack som nyliberaler.
Du påstod att du "drog in 34 rent", då antog jag att det var lön. Folk som tjänar så mycket pengar bidrar till att dra upp prisnivåerna till sån höjder som vanligt folk inte klarar av. Med såna inkomster som du har kan man klarar en hyra på t ex 15000kr/mån. Varför ska då byggbolagen bygga billigare?
På tal om lagerjobb. Jag jobbar på lager och tjänar 21000/mån, efter skatt 16000. En hyra i en nybyggd lägenhet på runt 10000, sen är det inte mycket kvar till mat, räkningar, kläder, resor, tandläkare och allt annat.
Sen håller jag med om att nyliberalerna vill jävlas ytterligare med oss lågavlönade, Annie Lööf skulle gärna se min lön sänkas med några tusen till så jag får sova på en parkbänk i framtiden. Nyliberaler vill göra de rika rikare och de fattiga fattigare, toppchefernas löner ska upp och de lågavlönades löner ska ner.
Citera
2017-09-03, 19:46
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är en falsk verklighetsbeskrivning, det är ingen som lever på svältgränsen. Tvärtom är det inte bra för samhället om det lönar sig för dåligt att anstränga sig lite extra, att skaffa sig en bra utbildning och sedan anstränga sig i arbetslivet. När sopåkare tjänar mer än poliser, sjuksköterskor och t.o.m. mer än många ingenjörer då är det något ordentligt fel.
Det är inte bara utbildning som ska löna sig. Tunga, smutsiga eller farliga jobb måste förstås också kompenseras lönemässigt.
Lönespridningen kunde vara mindre. Varför ska restaurangbiträden tjäna 20000, civilingenjörer 45000 och läkare 60000? Enorma skillnader i levnadsstandard, och dessutom har de högavlönade trevliga, behagliga och intressanta jobb.
Citera
2017-09-03, 19:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är inte bara utbildning som ska löna sig. Tunga, smutsiga eller farliga jobb måste förstås också kompenseras lönemässigt.
Lönespridningen kunde vara mindre.

Du säger emot dig själv, utbildning ska löna sig men det ska vara mindre löneskillnader, det går inte ihop. Redan idag är det i många fall olönsamt att utbilda sig eftersom man då går miste om lön och istället drar på sig studieskulder. Löneskillnaderna måste vara betydande för att det ska betala sig men det är det inte.

Citat:
Varför ska restaurangbiträden tjäna 20000, civilingenjörer 45000 och läkare 60000? Enorma skillnader i levnadsstandard, och dessutom har de högavlönade trevliga, behagliga och intressanta jobb.

Trevliga, behagliga och intressanta jobb säger du och glömmer helt vilka uppoffringar som krävs för att nå dit. Inte bara ekonomiska uppoffringar som innebär just det jag skrev ovan att man lever snålt på studiebidrag och lån när andra kan tjäna pengar direkt. Men det är också väldigt tufft att studera, många timmars oavlönat arbete sent på kvällar under många år. Skulle man prissätta det med normal timpenning blir det ofta mer lönsamt att strunta i att plugga och börja jobba direkt.
Citera
2017-09-03, 20:45
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Du påstod att du "drog in 34 rent", då antog jag att det var lön. Folk som tjänar så mycket pengar bidrar till att dra upp prisnivåerna till sån höjder som vanligt folk inte klarar av. Med såna inkomster som du har kan man klarar en hyra på t ex 15000kr/mån. Varför ska då byggbolagen bygga billigare?
På tal om lagerjobb. Jag jobbar på lager och tjänar 21000/mån, efter skatt 16000. En hyra i en nybyggd lägenhet på runt 10000, sen är det inte mycket kvar till mat, räkningar, kläder, resor, tandläkare och allt annat.
Sen håller jag med om att nyliberalerna vill jävlas ytterligare med oss lågavlönade, Annie Lööf skulle gärna se min lön sänkas med några tusen till så jag får sova på en parkbänk i framtiden. Nyliberaler vill göra de rika rikare och de fattiga fattigare, toppchefernas löner ska upp och de lågavlönades löner ska ner.

Jag har 25000 rent i ordinarelön som jag kämpat för att uppnå, varför ska jag betala 15000 i hyra och ha noll sparmarginaler sen igen som förut när jag jobbade på skitjobb? Ska jag behöva investera i Spanien och jobba extra för att kunna spara pengar överhuvudtaget enligt dig?
Nej du, jag har fixat på så vis att jag äntligen har stora sparmarginaler nu, för att jag vill ha mycket pengar på banken, genom kloka val och hårt sparande till att ens ha möjlighet kunna köpa i Spanien. Du låter som en kommunist.

Sen byt jobb, under transportavtalet och handelsavtalet ska man få minst 24500 inkl tillägg nu som lagerarbetare.
Senast redigerad av slemhog 2017-09-03 kl. 20:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in