2017-09-03, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingston.heter.jag
Följer tråden med spänning och hoppas fortfarande att huvudet skall hittas för att
dödsorsaken skall kunna fastställas.

Något jag funderat på som är OT är, vad har Peter Madsen har uppfunnit?
Han kallas för uppfinnare i flera tidningar som i artikeln från ex. Expressen:

http://www.expressen.se/kvallsposten/leif-gw-madsen-skrattar-rattvisan-rakt-i-ansiktet/

"Den danska uppfinnaren Peter Madsen sitter häktad misstänkt för mordet på den svenska journalisten Kim Wall."

Jag har letat efter patent via nätet men inte hittat några. Vilka patent har han?
Jag hittar en Peter Madsen som har patent inom medicin (området för insulin m.m.)
men inget annat. (http://patents.justia.com/inventor/peter-madsen)

Han har inte uppfunnit något, han är ingen ingenjör heller, han klarade inte utbildningen. Han var vad man brukar kalla en glad amatör och teknikentusiast - eftermälet blir nog numer styckmördare istället.
Citera
2017-09-03, 11:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Styckningen är ju en form av bevis att han mördat eftersom det inte finns anledning att göra så annars, dumpning av kroppen är ytterligare ett bevis eftersom det inte finns anledning att göra så annars, samma sak med lögner och sänkning av ubåten, sammantaget kommer händelserna vara bevis för mord.

Det behöver det ju inte vara. M var ju befälhavare i det här sammanhanget, och det innebär att det skulle ha blivit konsekvenser för honom ändå, även om det "bara" skedde en olycka ombord på hans fartyg. Han kan hävda att rädslan för det var tillräcklig, för att han skulle göra allt för att få det att se ut som om kvinnan inte dött ombord på hans fartyg. Och det kan mycket väl VARA så i verkligheten också. Till detta kommer att han byggt ubåten och att han få skämmas därför, om det var något i dess konstruktion som var felaktigt och ledde till K:s död. Och slutligen har M ett speciellt förhållande till sina ubåtar, lite personligt och magiskt och så. Det kan också ha spelat in för hans beslut.
Citera
2017-09-03, 11:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Ett sexuellt närmande som spårade ur måste väl trots allt anses som mest troligt?

Därifrån till att hon gjorde motstånd och han "råkade" strypa henne är steget inte så långt. Det behöver inte alls gått till som den gängse bilden av strypning. Han kan under bråket lagt sin arm runt hennes hals bakifrån. För att tvinga sig till det han ville eller som ett försök till lugna ner det hela.

Så långt skulle man kunna kalla det en olycka, det var helt enkelt inte meningen. Men Kim var död.

När han sedan skär i henne, sågar eller knäcker ben, sticker hål, fäster kedjor och dumpar henne i havet då förstår man att vi har att göra med en riktigt sjuk människa.

Någon skrev "sänkte i vattnet" vilket får mig att tänka i termer som stilla hav, kropp inlindad i vit svepning, månsken, rosor och krans på vattenytan, någon läser en vers.
I det här fallet gick allt lite annorlunda till.
.

Jo, men det var ju av nödvändighet för att han inte fick upp kroppen ur båten annars. Får vi hoppas. M skulle nog också ha velat förrätta en värdig sjöbegravning - han har ett romantiskt drag, läs bara hur poetiskt han skriver om Freya på havsbottnen! Men nu gick ju inte det. Och då gör han det som måste göras (från hans synvinkel, just där och då - han kanske också tycker att det var dumt nu efteråt).
Citera
2017-09-03, 11:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men det var ju av nödvändighet för att han inte fick upp kroppen ur båten annars. Får vi hoppas. M skulle nog också ha velat förrätta en värdig sjöbegravning - han har ett romantiskt drag, läs bara hur poetiskt han skriver om Freya på havsbottnen! Men nu gick ju inte det. Och då gör han det som måste göras (från hans synvinkel, just där och då - han kanske också tycker att det var dumt nu efteråt).

Och hålen i kroppen för att få den att inte flyta upp? Eller kedjan? Inte så romantiskt drag...
Citera
2017-09-03, 11:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Men nu är vi där igen. Du provar att påstå att alla som inte argumenterar för att det är en olycka, måste göra så för att de är elaka och hoppas på det värsta och mest hemska.

Jag hoppas att Kim Wall lever, att hela historien är ett PR stunt eller något annat konspiratoriskt. Då är det ju inget offer. Problemet med det är bara att sannolikheten för det inte ens är en på miljonen. Sen kan man hoppas på att det är en olycka (att KW dog av olyckan helt oberoende av vad PM gör efter olyckan). Problemet med den hypotesen är att även det är betydligt mindre sannolikt. För det första måste hon alltså ramlat på ett sätt som gjorde att hon avled i ubåten, samtidigt som PM tagit ett extremt sällsynt beslut att stycka och gömma/begrava en kropp som dött i en fallolycka. Jämför detta med att något går snett, PM ballar ur, dödar Kim och inser han måste bli av med kroppen.

Så som bevisläget är i dag av det vi vet här i tråden är sannolikheten enligt mig för att KW dog enbart genom en olycka (att PM alltså inte bidrog till att avsluta Kims liv) några få promille.

Att KW råkade ut för en mer eller mindre trivial olycka på ubåten (stukade foten, sår i pannan, klämde fingrarna etc) och PM sedan insåg att detta kunde försvåra den vidare utvecklingen av projektet om det blev mer allmänt känt hur farlig ubåten är, och med det motivet tog det impulsiva beslutet att döda Kim är dock betydligt mer sannolikt än hypotesen att hon skulle dött direkt i en olycka. Men om det var så ska ju PM naturligtvis dömas för dråp/mord.

Sen finns det naturligtvis många andra hypoteser med olika grad av sannolikhet (som den uppenbara och mest sannolika; något gick snett/tjafs => PM mördar Kim impulsivt), men min poäng är att det är ytterst låg sannolikhet för att PM inte dödade KW baserat på det vi vet nu. Kan Kim råkat ut för en olycka? Absolut, det är en viss sannolikhet för det (kanske 5-50% beroende på hur du definierar det). Men av de olyckor hon kan råkat ut för är det ytterst få som hon skulle dö av oberoende av PM.

Så kan vi sluta med formuleringar som

"Tror ni det var en olycka eller tror ni PM dödade KW?"

skriv hellre

"Tror ni KW dog av en olyckshändelse eller tror ni PM dödade KW?"

för det ena utesluter ju inte det andra i första meningen.

Jag tycker då att det minst sannolika är att en man som aldrig tidigare begått våldsbrott (så vitt man vet), plötsligt vid 46 års ålder skulle döda en nästan främmande kvinna i en rent professionell situation. Hur ofta händer det egentligen? Typ aldrig??? Jag kan inte komma på ett enda fall.

Tyvärr är det alldeles för vanligt att män dödar kvinnor, men då är det ju kvinnor de har eller har haft förhållanden med. När det gäller muslimer kan det även handla om hedersmord på döttrar och andra kvinnliga släktingar. Men inte distriktssköterskan eller den kvinnliga representanten från bostadsbolaget som kommer på besök till hemmet.
Citera
2017-09-03, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
*massa skitsnack*

senast jag såg liknande retards/troll som Merwinna var fan i Lisa Holmtråden all heder till dig lol, men ontopic:

Det finns ingen, absolut ingen vettig förklaring till att bete sig som Madsen gjorde efter att han mördat Kim,

OK låt säga att hon snubblade av stegen och bröt nacken i ubåten eller liknande, "olycka" en normal oskyldig person styckar inte en människa och ljuger för polisen om att han redan släppt av henne, sänker ubåten med flit men ljuger om en trasig ballasttank, ljuger om att han varit ute på en vanlig tur, etc etc etc

lägg till de andra skumma grejerna han sagt och gjort efter att han blev gripen och det är solklart, det enda som oroar här är att han kanske inte ens döms för dråp/mord utan bara skändande av kroppen vilket bara ger typ 6 månader som jag förstått, men tror att alla indicier och lögner han ändrat på i efterhand bör kunna fälla för mord/dråp, det framstår som långt mer sannolikt att han gjort det än att han inte gjort det. I princip ställt utom rimligt tvivel om vi ska vara ärliga här va,

vi får ingen FUP efteråt antar jag förresten? någon form av detaljerad dom/rapport/åtal eller hur ser det ut på den biten och offentlighet i Danmark om nån vet?
Senast redigerad av alex123456 2017-09-03 kl. 12:09.
Citera
2017-09-03, 11:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[/b]

Och hålen i kroppen för att få den att inte flyta upp? Eller kedjan? Inte så romantiskt drag...

Också en nödvändighet. Vid det laget fanns det ju ingen väg tillbaka.
Citera
2017-09-03, 11:29
Medlem
Jag anser att det är en hyfsad chans för att KW aldrig hann förstå att hon skulle bli mördad innan hon dog. Det kan ha varit en häftig diskussion om något, hur artikeln skulle utformas, vad hon fick och inte fick skriva. Ett offensivt sexuellt närmande där PM blir tydligt "nekad tillträde" och som PM inser det kan bli konsekvenser av, men inte omedelbart eskalerar till våld eller att KW utsätts för en viss olycka (stukar foten, klämmer fingrarna) och PM inser att detta kommer leda till problem med hans projekt. Vilket som, hämtar något hårt metallföremål och feg som han är, slår han det i huvudet bakifrån så KW aldrig ens ser det komma.
Citera
2017-09-03, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Var ser du att han håller armarna om henne? Han har vänsterarmen lutad mot tornets kant.

Jag ser det på bilden, hur är det?
Citera
2017-09-03, 11:50
Bannlyst
Citat:
=kejsarinnakanel|61680223]Vet inte om det är riktigt så i det här fallet.

Jodå, så är det även i detta fall.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oskuldspresumtion
Citera
2017-09-03, 11:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex123456
senast jag såg liknande retards/troll som Merwinna var fan i Lisa Holmtråden all heder till dig lol, men ontopic:

Det finns ingen, absolut ingen vettig förklaring till att bete sig som Madsen gjorde efter att han mördat Kim,

OK låt säga att hon snubblade av stegen och bröt nacken i ubåten eller liknande, "olycka" en normal oskyldig person styckar inte en människa och ljuger för polisen om att han redan släppt av henne, sänker ubåten med flit men ljuger om en trasig ballasttank, ljuger om att han varit ute på en vanlig tur, etc etc etc

lägg till de andra skumma grejerna han sagt och gjort efter att han blev gripen och det är solklart, det enda som oroar här är att han kanske inte ens döps för dråp/mord utan bara skändande av kroppen vilket bara ger typ 6 månader som jag förstått, men tror att alla indicier och lögner han ändrat på i efterhand bör kunna fälla för mord/dråp, det framstår som långt mer sannolikt att han gjort det än att han inte gjort det. I princip ställt utom rimligt tvivel om vi ska vara ärliga här va,

vi får ingen FUP efteråt antar jag förresten? någon form av detaljerad dom/rapport/åtal eller hur ser det ut på den biten och offentlighet i Danmark om nån vet?

Håller med. Principiellt kan jag tänka mig att någon som finner sig vara i ett utrymme med en död kan anse det så obehagligt att denne vill göra sig av med kroppen, även om denne inte skulle vara orsak till den döda kroppen.
Men det blir "brainfart" och tänka sig att stycka den då, snabbast och smidigast att bli av med den borde väl vara att köra i land och ringa efter hjälp så någon kommer och hämtar den?
Citera
2017-09-03, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Håller med. Principiellt kan jag tänka mig att någon som finner sig vara i ett utrymme med en död kan anse det så obehagligt att denne vill göra sig av med kroppen, även om denne inte skulle vara orsak till den döda kroppen.
Men det blir "brainfart" och tänka sig att stycka den då, snabbast och smidigast att bli av med den borde väl vara att köra i land och ringa efter hjälp så någon kommer och hämtar den?
Är det inte mer obehagligt att stycka en nyss levande människa som man haft ett proffessionellt förhållande till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in