2016-09-05, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrickanDruvinen
Tjenare.

Besökte Mjösjöfortet, Gammelängsfortet och Södra Åbergsfortet idag i Boden.

Mjösjöfortet är definitivt värt ett besök. Mycket lättillgängligt och det går att vandra runt nere i vallgravarna, klättra upp via rep på själva fästningen samt gå ner, in i fästningen genom ett litet bergrum där dörren är öppen. (Vågade aldrig detta så har ingen information om hur det ser ut där nere förutom att det är mörkt och svårt att andas).

Gammelängsfortet och Södra Åbergsfortet går inte enligt mina korta besök att ta sig upp på, det går endast att vandra runt i vallgravarna, vilket inte heller är helt fel.

Jag tror dock att det bara är Mjösjöfortet som är tillgängligt att besöka inifrån och det är lättast att ta sig upp på själva fästningen genom två repetapper.

Skulle rekommendera att gå in i mjösjöfortet medan du fortfarande kan. Själv har jag varit där inne två ggr och man kan ta sig riktigt långt in, jag tror inte att det är så mycket där inne man INTE kan se, de flesta rummen är öppna.
Citera
2016-09-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrickanDruvinen
Tjenare.

Besökte Mjösjöfortet, Gammelängsfortet och Södra Åbergsfortet idag i Boden.

Mjösjöfortet är definitivt värt ett besök. Mycket lättillgängligt och det går att vandra runt nere i vallgravarna, klättra upp via rep på själva fästningen samt gå ner, in i fästningen genom ett litet bergrum där dörren är öppen. (Vågade aldrig detta så har ingen information om hur det ser ut där nere förutom att det är mörkt och svårt att andas).

Gammelängsfortet och Södra Åbergsfortet går inte enligt mina korta besök att ta sig upp på, det går endast att vandra runt i vallgravarna, vilket inte heller är helt fel.

Jag tror dock att det bara är Mjösjöfortet som är tillgängligt att besöka inifrån och det är lättast att ta sig upp på själva fästningen genom två repetapper.

Man kan ta sig in i Södra Åbergsfortet via en stege, några personer förstörde dock den nyss. Det finns en annan stege i närheten som du kan flytta dit själv dock och klättra upp med hjälp av den.
Citera
2017-09-03, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bodensarn
Skulle rekommendera att gå in i mjösjöfortet medan du fortfarande kan. Själv har jag varit där inne två ggr och man kan ta sig riktigt långt in, jag tror inte att det är så mycket där inne man INTE kan se, de flesta rummen är öppna.
Snälla kan du berätta var man tar sig in i själva berget? Har letat och letat utan att hitta 😔
Citera
2017-09-03, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjobas83
Snälla kan du berätta var man tar sig in i själva berget? Har letat och letat utan att hitta 😔
Kan säga att du måste ta dig upp på själva fortet med kanonerna men sedan får du leta ingången själv. Lite det som är tjusningen med UE

EDIT: Kolla pm
Senast redigerad av bodensarn 2017-09-03 kl. 23:10.
Citera
2017-09-30, 18:13
Medlem
var uppe på åberget igår men lyckades inte hitta någon ingång. någon som har tips på vart den finns?
Citera
2017-10-21, 14:42
Medlem
Jag var till Åberget för några dagar sedan och som sagt finns det en ingång, men man behöver leta ordentligt för att hitta den.
Citera
2017-11-05, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Fast helt rivet och plomberat kan det inte vara, eftersom porten in i berget vid vätgasverket är låst med hänglås och bevakad med någon form av larm. Har hört att det är en rörelsedeckare och att det kommer folk illa kvickt om man går för nära.
Det måste nog testas nu när jag flyttat upp hit B-)
Citera
2018-10-10, 12:32
Medlem
Fortifikation-Vasts avatar
Lite fakta och bilder från Rödbergsfortet samt Bodens fästning https://fortifikationvast.se/portfolio/rodbergsfortet/
Citera
2019-07-15, 20:34
Medlem
Någon som vet ifall Åberget fortfarande är öppet? 😁 ska möjligtvis till Boden imorrn.
Citera
2019-08-13, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boxer59
Någon som vet ifall Åberget fortfarande är öppet? 😁 ska möjligtvis till Boden imorrn.

Det är helt plomberat. Varenda liten springa.......
Citera
2019-08-13, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorpenpekkari
Det är helt plomberat. Varenda liten springa.......

Vet en väg in till Åberget, men man måste vara ganska liten för att ta sig ner.
Har inte hunnit prova ännu men ska snart göra det och då återkommer jag med svar
Citera
2019-08-19, 23:49
Medlem
Var nere i Åbergsfortet idag, är inte speciellt svårt att hitta var du tar dig ner men som sagt tidigare är det lite tight.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in