Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-25, 14:02
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bodensare70
Titta den cachen har vi lagt ut ju

Min geocache Illern men nu vet jag ju vadu kallar dig här ju
Citera
2012-06-26, 07:47
  #134
Medlem
Vad jag har hört om Boden så har de väl varit arkivering av nått slag, men som sagt bara rykte antar jag.
Citera
2013-04-10, 12:13
  #135
Medlem
DenSomSokers avatar
Slumpberget - Avyttring truppbefästningar inom Bodens kommun avseende igengjutning, plombering samt rivning av betongvärn i mark. Tyvärr ännu en vacker plats som plomberas och sakta tas över av naturen.
Citera
2013-08-31, 23:19
  #136
Medlem
Någon som har några fräna bilder att dela med sig av?
Citera
2014-07-10, 10:15
  #137
Medlem
Fick igår höra av en guide, som känner en som arbetat länge i Illern, och kunde varenda vrå där inne. Han hade räknat till totalt 804 rum i berget, inte så litet.
Fick även veta att anläggning X det gamla vätgasverket nu var sålt till privata aktörer, därför är grindar satt efter vägen dit.
Citera
2015-06-05, 13:21
  #138
Medlem
Strax efter infarten till Pagla så delar sig vägen, antingen så kan man svänga höger till Ballonghallen eller så kan man fortsätta rakt fram. Cirka 5 m in på vägen efter att den delar sig och 1 m in till höger på markområdet finns en lucka som leder ner under marken. Hittade denna för snart 2 år sen men utforskade den aldrig eftersom jag var illa klädd och inte hade någon ficklampa till hands... Luckan är nu grävd över av lös jord, grus, sand och några stenbumlingar. Någon som vet vad som finns där, om det är en bunker eller en tunnel som leder till någon av anläggningarna i närheten?
Citera
2015-07-24, 12:12
  #139
Medlem
Är detta ställe fortfarande aktuellt?
Citera
2015-09-30, 08:37
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magnetichealth
Är detta ställe fortfarande aktuellt?
'Om du menar vägtasverket så är det bara att kika förbi. Det gäller det flesta platser runt om ,bara fåtalet anläggningar som fortfarande är skyddsklassade.
Det kommer ske plombering på en större anläggning inom kort dock.
Citera
2016-05-08, 17:46
  #141
Medlem
Är det någon som är aktiv här nu för tiden?

Någon som vet ifall det finns platser kring Boden där man kan ta sig in eller har dom plomberat allt?
Citera
2016-06-01, 19:59
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pacojr
Är det någon som är aktiv här nu för tiden?

Någon som vet ifall det finns platser kring Boden där man kan ta sig in eller har dom plomberat allt?

Mjösjöfortet går att komma in i. Jag var där idag!
Citera
2016-06-09, 10:45
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbebebbe354
Mjösjöfortet går att komma in i. Jag var där idag!

Vill in dit, men hur tar man sig in?
Citera
2016-08-28, 17:58
  #144
Medlem
Tjenare.

Besökte Mjösjöfortet, Gammelängsfortet och Södra Åbergsfortet idag i Boden.

Mjösjöfortet är definitivt värt ett besök. Mycket lättillgängligt och det går att vandra runt nere i vallgravarna, klättra upp via rep på själva fästningen samt gå ner, in i fästningen genom ett litet bergrum där dörren är öppen. (Vågade aldrig detta så har ingen information om hur det ser ut där nere förutom att det är mörkt och svårt att andas).

Gammelängsfortet och Södra Åbergsfortet går inte enligt mina korta besök att ta sig upp på, det går endast att vandra runt i vallgravarna, vilket inte heller är helt fel.

Jag tror dock att det bara är Mjösjöfortet som är tillgängligt att besöka inifrån och det är lättast att ta sig upp på själva fästningen genom två repetapper.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback