2017-09-02, 22:21
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Hvor Madsen står politisk har jeg faktisk ingen anelse om.
At hans kone er kunstner tilsier heller ikke at han tilhører noen venstreside.

Det spelar nog mindre roll tror jag. Jag skulle bli väldigt förvånad om PM haft politiska motiv med att döda KW.
Citera
2017-09-02, 22:22
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Nej, men du vinner inget på att hoppa ned i en lerpöl bara för att andra klafsar omkring i en.

Nej det har du rätt i. Somliga är visst här bara för att provocera fram bråk. Ska bättra mej och inte svara på sådant.
Citera
2017-09-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det spelar nog mindre roll tror jag. Jag skulle bli väldigt förvånad om PM haft politiska motiv med att döda KW.

For meg så framstår drapet som et rovmord, og parteringen kan tyde på at han er psykopat og har drept før.
Citera
2017-09-02, 22:24
Medlem
Citat:
Jag skulle bli förvånad om han ens HAR ett motiv. Jag tror han blev arg och ströp henne. Det är inte ens ett motiv.
Senast redigerad av Picasso2 2017-09-02 kl. 22:26.
Citera
2017-09-02, 22:35
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag skulle bli förvånad om han ens HAR ett motiv. Jag tror han blev arg och ströp henne. Det är inte ens ett motiv.

Jag förstår hur du tänker. Men motiv finns alltid i brott. Det kan dock för en annan framstå som fullständigt befängt. Det kan vara allt från en psykos där GM trodde offret var en rosa elefant som hotade att döda hen, och därför var motivet att rädda sitt eget liv. Eller att GM stryper sitt offer pga att offret skrek, eller för att offret åt upp GM:s snickers. Ibland vet inte GM själv motivet. "Jag fick en black out" hör man inte allt för sällan. Men i de fallen har oftast GM utfört sitt dåd för att hen var fullständigt rasande på sitt offer av någon anledning.

Ponera att PM ströp KW; då vill åklagaren finna ett motiv till det. Motivet till en strypning kan vara av olika slag.
Citera
2017-09-02, 22:40
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du tänker. Men motiv finns alltid i brott. Det kan dock för en annan framstå som fullständigt befängt. Det kan vara allt från en psykos där GM trodde offret var en rosa elefant som hotade att döda hen, och därför var motivet att rädda sitt eget liv. Eller att GM stryper sitt offer pga att offret skrek, eller för att offret åt upp GM:s snickers. Ibland vet inte GM själv motivet. "Jag fick en black out" hör man inte allt för sällan. Men i de fallen har oftast GM utfört sitt dåd för att hen var fullständigt rasande på sitt offer av någon anledning.

Ponera att PM ströp KW; då vill åklagaren finna ett motiv till det. Motivet till en strypning kan vara av olika slag.
Blir bara så jävla arg att han tar sig rätten att släcka någons liv. Och sedan skända kroppen. Jag är lärd att inte döma någon ohörd. Men i och med det torson visade... jag hoppas vid gud att domstolen så småningom stoppar in honom så länge lagen har utrymme till.
Citera
2017-09-02, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Han är känd för att ibland få vredesutbrott, men aldrig fysiskt skadat någon person. Nu tror du att han däremot blir så arg att han stryper henne.

Vad stödjer du den utsagan på? Varför? skulle han strypa henne (=motiv)
Senast redigerad av Remark 2017-09-02 kl. 22:49.
Citera
2017-09-02, 22:46
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Men gör då som jag och använd just termerna i den "traditionella" betydelsen i stället för komma med eget hittepå.

Ja?
Nej.

Sluta nu. Du sysslar med ekvivokationer där du använder en betydelse medans du låtsas att du använder en annan. Du kanske noterar att listan från wiktionary är informell då den inte tar upp t.ex. matematisk bevisföring och inte resonerar kring rigor. Ett indicum kan vara ett bevis, helt enkelt därför att bevis är det substantiv vi traditionellt kallar fynd av. Ett bevis kan t.ex. vara en fimp i ett rättsfall som vagt talar för eller är kompatibelt med, en viss version. Dvs ett indicium.

Jag har inte påstått något som går emot ordboken och du kan ju läsa innantill att det finns olika kontext (juridisk, prosaiskt, etc). Om du vill märka ord och dessutom ha rätt, föreslår jag i stället att du går på alla fåntrattar som tror att de har hypoteser eller teorier när det i själva verket handlar om (vanligtvis stolliga) idéer. Gör det, i stället för att pyssla med ekvivokationer. Var var du när någon fåntratt trodde att pinaler i PMs verkstad var "bevis" eller att hans umgänge och sexuella utforskning var "bevis". Vederbörande använde ordet "bevis" i en explicit betydelse då hen tänkte sig att domstolen skulle se detta som "bevis".

Och andra dönickar tror att en bål inte är bevis...

Indicium

Vilket 1) är *min* poäng och 2) irrelevant på frågan om huruvida en torso är bevis i betydelsen belägg på att Wall är död (dvs innan identiteten är fastställd) enbart därför att en kropp dyker upp på ett sådant sätt att det skulle vara förväntat. Jämför med ilandspolade delar av en 777a efter MH370 som man med gott fog förutsätter är rester av MH370 innan saken fastslås (vilket den bara har gjorts med en del av dessa delar). Helt enkelt därför att ingen annan saknar en 777a, det finns ingen anledning (ens om någon hade varit saknad) skulle dyka upp som de gör, men däremot är det närmast förväntat om man ser till MH370.

Samma sak med en jävla bål, samma sak med massor av andra detaljer. De är bevis. Inte matematiska bevis (som du märker att wikilänken inte omnämner men som du knappast torde förneka. Dvs definitionen i länken är ofullständig och exemplifierande) och om de räknas som bevis i en domstol vet vi först när det kommer till en domstol. Snälla, försök förstå att "bevis", "bevisning" och "bevisa" inte alls hänger ihop så enkelt att en och samma sak nödvändigtvis måste utgöra alla tre. "Bevisning" är speciellt vagt och här kan man fylla på med lite av varje. Ett indicium kan mycket väl vara ett bevis, eftersom bevis har två tydliga betydelser i krimsammanhang. Enklast i form av konkreta eller abstrakta substantiv.

Dvs, en fimp man hittar är ett bevis hur mycket du än konstrar, men det är fullt möjligt att fimpen bara är ett indicium. Man hittar inte indicier, man säkrar inte indicier, man prövar inte indicier, utan alla dessa saker gör man med bevis, oavsett om de är indicier eller ej.

Du ska förstå texten du länkar som att ett indicium inte är starkt nog att fungera som ett bevis i abstrakt mening, dvs i ett resonemang. En bål eller fimp är dock inte resonemang.

Det jag vände mig mot var att det påstods i tråden att det "enda vi vet" och det "enda som är bevis" är att Wall var saknad och var ombord på en ubåt. Det är helt enkelt inte sant. Det har framkommit många fler detaljer (och en fekking bål) som alla utgör bevis.

Ja, och beteendet, hans utsagor med mera, är bevis av allehanda slag. Att de kanske bara är indicier på mord eller annat specifikt scenario är komplett irrelevant. Jag vet inte om du hör till dem som har en övertro till teknisk bevisning, men även i dagens moderna samhälle har utsagor och ord tämligen högt bevisvärde i en domstol, men framförallt i polisarbetet.

Det här känns lite uppochnervända världen då jag inte har för vana att försvara jurister och rättspersoners "rigor-lösa" användning av termer...

Vad i allsindar yrar ni om? Bevisligen säger 133 sig ha mördat Palme. Självklart är det bevis på just det som påstås, att folk påstår sig mördat Palme. Det har inget med mordet på Palme att göra.
Och jag undrar om du förstår det där filosofiska med svarta svanar när du tar upp det så bakvänt. Jag driver inte någon sorts induktiv tes som faller vid första motexempel (det är inte falsifiering det handlar om). Quick är ett undantag och jag förstår inte alls varför du tar upp honom (eller Palme). Vad har det med den mångfacetterade betydelsen av "bevis" att göra?

Mitt påstående är enkelt: en bål utgör bevis, vad PM säger utgör bevis. Ingenting nämnt om "bevisat att" och ingenting nämnt om huruvida detta kommer ses som indicier. Tänk mer i termer av Bayers teorem, vad är a priori-sannolikheten för att en kropp med mått som stämmer på Wall (måtten är bevis, btw) dyker upp ungefär där man letar efter en kropp med mått som stämmer med Wall? Och folk vill kalla det för något annat än "bevis" och sedan påstå att *jag* använder termer felaktigt eller ovanligt.

Jag har inte en susning om vad du försöker göra här. Palme, Quick, obetalda räkningar, Gud, och fan vet. Om inte du förstår varför "indicier" är svagare än "bevis" samtidigt som indicier är bevis (i en helt annan betydelse) är ditt problem. Du saknar helt enkelt nyanserna av orden och uttalar dig därför så kategoriskt i ren arrogans. Men försök övertyga någon om att bålen a priori inte mer sannolikt tillhör Wall än någon annan.

Det är ffs inte jag som mångfaldigar hypoteser och hittar på fantasiberättelser utan jag är helt och hållet evidensstyrd ("evidens" är också intressant eftersom det vid första påseende bara är svengelska eller lån från engelskan, men jag hävdar att det finns nyanser och det är inte för inte som vi har termer som "evidensbasering" i stället för "bevisbasering").
Jo, de har hittat en bål, med hjälp av DNA har de bevisat att det är Kim Wall. Det är också bevis på ATT hon är död. men är det också ett bevis på HUR hon dog? Är det ett bevis på att just Madsen dödade henne? Han kanske blir fälld för mord, men genom en indiciekedja.

Jag förstår att det här med omdefiniering av ord är väldigt viktigt för dig. Bara att du orkar skriva en så lång text om det är imponerande. Jag orkar inte ens läsa den.

Men jag tror inte vi kommer längre i diskussionen. Jag föredrar att hålla mig till min invanda definition av ordet bevis. Den har fungerat bra i över ett halvsekel, och jag inser att det skulle bli väldigt krångligt för mig i mitt umgänge med mina medmänniskor om jag plötsligt skulle ha helt avvikande definitioner av vanlig ord. Folk skulle helt enkelt inte begripa vad jag sa; de skulle tycka jag var konstig.

Men om dina definitioner fungerar i ditt umgänge så är det inget jag lägger mig i. Kör på bara.
Citera
2017-09-02, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Leser du hva du poster? det står i lenken at drapet er uoppklart, og det står heller ikke at nynazister har tatt på seg attentatet.

"I et brev påtog en organisation der kaldte sig Frit Danmark K12 ansvaret. De skrev: "Vi kan meddele, at det var os, der anbragte bomben i Søllerødgade. Vi anser disse venstresnoede elementer for landsforrædere over for det danske folk. Derfor denne aktion, flere vil følge. Hilsen Frit Danmark K12."

Skinnskallar och nazister är väl samma sak.
Citera
2017-09-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jo, de har hittat en bål, med hjälp av DNA har de bevisat att det är Kim Wall. Det är också bevis på ATT hon är död. men är det också ett bevis på HUR hon dog? Är det ett bevis på att just Madsen dödade henne? Han kanske blir fälld för mord, men genom en indiciekedja.
Vem har hävdat annorlunda? Just detta att bevis kan åsyfta olika saker i samma händelse (bevis för att Wall är död, bevis för att PM gjorde det, bevis på att de varit på en ubåt, etc, är trenne olika ting. Och det vill du låtsas om att du begriper nu, något jag hävdat hela tiden?
Citat:
Jag förstår att det här med omdefiniering av ord är väldigt viktigt för dig. Bara att du orkar skriva en så lång text om det är imponerande. Jag orkar inte ens läsa den.
Sluta ljug och tramsa.
Citat:
Men jag tror inte vi kommer längre i diskussionen. Jag föredrar att hålla mig till min invanda definition av ordet bevis.
Jag med. Förutom att det inte finns EN definition. Bevis kan syfta på konkreta saker som en cigarettfimp till hela spektrat av abstrakta substantiv.
Citat:
Den har fungerat bra i över ett halvsekel, och jag inser att det skulle bli väldigt krångligt för mig i mitt umgänge med mina medmänniskor om jag plötsligt skulle ha helt avvikande definitioner av vanlig ord.
Sluta upp med den där jävla offerkoftan. Ingen utom möjligtvis du vill "definiera om" ordet bevis. Om du och dina gelikar har en privat definition är inget jag bryr mig om, men du kan sluta snacka mot bättre vetande på forumet.
Citat:
Folk skulle helt enkelt inte begripa vad jag sa; de skulle tycka jag var konstig.
Du ÄR konstig och obegriplig. Du har inte ens förklarat vad *du* anser att "bevis" åsyftar. Finns det matematiska bevis? Finns det vetenskapliga? Finns det bevis som kan användas i en bevisning? Bevis i en juridisk mening? Edit: Någonsin hört ordet "indiciebevisning", hint hint?
Citat:
Men om dina definitioner fungerar i ditt umgänge så är det inget jag lägger mig i. Kör på bara.
Lägg av, lägg ner. Du har helt enkelt hoppat i galen tunna och vill låtsas som ingenting. Med din hemmagjorda betydelse skulle utsagor som "bevisningen höll inte i målet" sakna mening. Ingen skulle kunna "åberopa bevisning" eller lägga fram bevis. Man skulle inte kunna säkra bevis. Allt detta skulle i någon vag mening åsyfta indicier som tydligen inte kan utgöra bevis, inte bevis. Problemet är att du inte har någon koll, du förstår inte själv att du använder ekvivokationer. Din logik är "barn ska inte behöva arbeta, alla är barn till någon, alltså behöver ingen arbeta".

Jag råder dig framförallt att sluta ljuga och slåss mot halmdockor eller slå in öppna dörrar bara för att du missförstår ett ord.
Senast redigerad av DjILY 2017-09-02 kl. 23:01.
Citera
2017-09-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han är känd för att ibland få vredesutbrott, men aldrig fysiskt skadat någon person. Nu tror du att han däremot blir så arg att han stryper henne.

Vad stödjer du den utsagan på? Varför? skulle han strypa henne (=motiv)
Nån gång ska vara den första. Nånstans flippade det i skallen på honom. Hans temperament är känt. Och han tog livet av henne. Kanske han gjort nåt liknande förr, eller så har han hållit detta i schack men gick överstyr denna gång.
Citera
2017-09-02, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Du menar att VHF-radio, PM's mobil, KW's mobil (samt möjligheten att ladda mobil) alla var trasiga? Knappast.

Dessutom svarade han väl på anrop tillslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in