2017-09-02, 15:12
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Är det bara poliser som kan vara korekta källor, du vill avskaffa vittnen alltså?
Vittnen i en förundersökning/åtal är att föredra och inte ett anonymt vittne i en tidning. Och som dessutom är raderad.
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det är väl inte särskilt ologiskt att stycka vid knäet i stället för i höften. Fundera var du har höftkulan och hur du skall karva för att lösa den uppgiften - knäleden däremot är ju trivialt välplacerad för uppgiften.

Som sagt - stod en hel del om detta innan ursprungliga artikeln togs bort. Och informationen om kedjan verkade ju stämma så varför skulle inte hänvisningen att överbenen fanns kvar också vara korrekt?

Tja, det är mer sällsynt att man kapar vid knäna, och det har ingen betydelse i sak som jag också skrev tidigare. Däremot så är en borttagen artikel inget underlag för en källa, så därför faller det också bort.
Givetvis kan var och en tro och tycka vad den vill om hur kroppen har delats. Däremot har jag principer gällande faktauppgifter och detta duger inte. Det räcker med all sidoinformation om konspirationer och fantastiska teorier som inte kan stämma rent vetenskapligt även om det skulle figurera i någon deckare.
Senast redigerad av Moosky 2017-09-02 kl. 15:18.
Citera
2017-09-02, 15:13
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Vi vet inte hur hans hjärna fungerar? Han kanske är oskyldig i sin egna narcissistiska lilla bubbla.

Att han tror att han är samarbetsvillig betyder ju inte att han är det. Han kanske inbillar sig att han är det, men jag tror innerst inne att han inser att det är kört. Hans nekande tycker jag är ett tydligt tecken på att han heller inte är intresserad av att samarbeta i undersökningen.
Citera
2017-09-02, 15:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vittnen i en förundersökning/åtal är att föredra och inte ett anonymt vittne i en tidning. Och som dessutom är raderad.

Tja, det är mer sällsynt att man kapar vid knäna, och det har ingen betydelse i sak som jag också skrev tidigare. Däremot så är en borttagen artikel inget underlag för en källa, så därför faller det också bort.
Givetvis kan var och en tro och tycka vad den vill om hur kroppen har delats. Däremot har jag principer gällande faktauppgifter och detta duger inte. Det räcker med all sidoinformation om konspirationer och fantastiska teorier som inte kan stämma rent vetenskapligt även om det skulle figurera i någon deckare.

Det är väl mer sällsynt att man kapar vid knäna för att en torso med halva ben helt enkelt "normalt" sett kräver en större bag/väska. Madsen var dock ute till havs, mol allen med den döda kroppen vad vi kan anta,
och behövde inte bekymra sig om att försöka få ut en kropp ur exempelvis en lägenhet utan att grannarna blir nyfikna.
Det kanske är knepigare att ta av vid höfterna och då inte enbart mht ledkonstruktionen, det kanske är lättare att råka få ut innanmäte om man skär där?
Citera
2017-09-02, 15:40
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är väl mer sällsynt att man kapar vid knäna för att en torso med halva ben helt enkelt "normalt" sett kräver en större bag/väska. Madsen var dock ute till havs, mol allen med den döda kroppen vad vi kan anta,
och behövde inte bekymra sig om att försöka få ut en kropp ur exempelvis en lägenhet utan att grannarna blir nyfikna.
Det kanske är knepigare att ta av vid höfterna och då inte enbart mht ledkonstruktionen, det kanske är lättare att råka få ut innanmäte om man skär där?

Det vanligaste styckmordet är 10 delar, men det finns 14 delar och 25 delar. Det handlar mer om pusslet i utredningen och försvårandet i polisens arbete ju mer delar som saknas. Och många styckmord får aldrig samtliga delar. Här står fallet utan ett huvud, så jag hoppas verkligen dom löser det här på bästa sätt. Det här handlar säkert inte om en transport utan om ett döljande och ett försvårande för utredningen. Hans plan var ju inledningsvis då han kom i land att han var ensam på utbåten för att sen säga att hon gick i land, och slutligen en olycka. Sen tycker jag att polisens verifierade uppgifter är att föredra när det gäller just KW.
Citera
2017-09-02, 15:43
Medlem
Madsen har vært etterforsket for drap tidligere også

Kod:
Madsen var for øvrig en periode mistenkt for å ha tatt livet av en ung mann ved å sende ham en brevbombe, men mistanken førte ikke til noen arrestasjon.

http://fredheggen.blogg.no/1503905142_parteringsdrapet_i_ubten.html
Citera
2017-09-02, 15:48
Medlem
Citat:
Det vanligaste styckmordet är 10 delar, men det finns 14 delar och 25 delar. Det handlar mer om pusslet i utredningen och försvårandet i polisens arbete ju mer delar som saknas. Och många styckmord får aldrig samtliga delar. Här står fallet utan ett huvud, så jag hoppas verkligen dom löser det här på bästa sätt. Det här handlar säkert inte om en transport utan om ett döljande och ett försvårande för utredningen. Hans plan var ju inledningsvis då han kom i land att han var ensam på utbåten för att sen säga att hon gick i land, och slutligen en olycka. Sen tycker jag att polisens verifierade uppgifter är att föredra när det gäller just KW.

Vilket statistikunderlag har du på antalet delar?

Av någon anledning for en tanke på Venus från Milo förbi när jag läste om att PM ska varit förtjust i sjöjungfrur (vilket i sig inte behöver betyda något spceciellt, förr dekorerades skepp med just det, så det verkar vanligt bland sjöfolk), men Venus från Milo var väl hela ben men är det någon annan som kommer på samma minne av en staty av en kvinnokropp utan huvud, armar och ben nedanför knäna?
Citera
2017-09-02, 15:53
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vilket statistikunderlag har du på antalet delar?

Av någon anledning for en tanke på Venus från Milo förbi när jag läste om att PM ska varit förtjust i sjöjungfrur (vilket i sig inte behöver betyda något spceciellt, förr dekorerades skepp med just det, så det verkar vanligt bland sjöfolk), men Venus från Milo var väl hela ben men är det någon annan som kommer på samma minne av en staty av en kvinnokropp utan huvud, armar och ben nedanför knäna?

Tja, du kan läsa GW så talar han om för dig vad som är vanligast. Sen kan du alltid läsa i kapp de styckmord som ligger på forumet som då också innefattar en FU.

Ja inte fan vet jag vad han är intresserad av, men det kommer säkert information vad det lider.
Det är dock svårt att få ett grepp om honom i dagsläget, så jag ser fram emot mer ingående fakta kring Madsen.
Citera
2017-09-02, 15:57
Medlem
Citat:
Tja, du kan läsa GW så talar han om för dig vad som är vanligast. Sen kan du alltid läsa i kapp de styckmord som ligger på forumet som då också innefattar en FU.

Ja inte fan vet jag vad han är intresserad av, men det kommer säkert information vad det lider.
Det är dock svårt att få ett grepp om honom i dagsläget, så jag ser fram emot mer ingående fakta kring Madsen.

Styckmord i modern tid i Sverige alltså?
Men många delar kan ju vara rationellt sett som transportstyckning, även om det rimligtvis bör ta längre tid att åstadkomma. Man kan ju lättare fylla en väska med fler mindre delar istället för att få bära iväg kvarlevorna i två eller fler omgångar?
Tveksamt är väl om styckning i någon utsträckning av betydelse sker flr att försvpra identifiering. Vad jag förstår menar GW att huvudet ofta försvinner enbart för att det storleksmässigt lättast försvinner, det går att packa in i en platspåse och dumpas i ett sopnedkast. Medan övriga delar riskerar att fastna och orsaka ett stopp som uppmärksammas.

Det fetade, nej, det har i tråden då och då nämnts det med sjöjungfruarna ungefär i mening att styckningen skulle vara av ritualkaraktär men det är jag tveksam till.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-09-02 kl. 16:19.
Citera
2017-09-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Plus att google webcache vanligtvis inte sparar saker längre än runt en vecka eller så. Heter ju en cache av en anledning, inte ett arkiv.

Att den däremot inte finns med innehåll i archive.org är aningen mer intressant, men heller inte det något ovanligt.

Att gå där i från till att helt säkert påstå att "Kroppen måste ha blivit styckad vid knäna och just denna detalj är superduper-hemlig och extremt avgörande för saken" är inget annat än kreativt imponerande...

Min erfarenhet är att kreativa förslag når oanade höjder just vid förundersökningssekretess. Konspirationer också, tyvärr.

Personligen är jag mycket förtjust i att det numera används oftare, då det ofta leder till robustare förundersökningar. Enligt mig.

Man får "tjå sig" (dialekt f vänta) till åtal och FUP. Då kommer fakta på bordet.
Citera
2017-09-02, 16:00
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:

Jag skulle vilja ha exakt skärmönster från KW:s torso att jämföra med exakt skärmönster från Cataláns skärmönster. Användes samma redskap, samma handlag, samma metodik?
Citera
2017-09-02, 16:02
Medlem
80231s avatar
Citat:
Det fetade får du gärna utveckla. 10/14/25 delar. Det är makabert, men samtidigt intressant.
Citera
2017-09-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Min erfarenhet är att kreativa förslag når oanade höjder just vid förundersökningssekretess. Konspirationer också, tyvärr.

Personligen är jag mycket förtjust i att det numera används oftare, då det ofta leder till robustare förundersökningar. Enligt mig.

Man får "tjå sig" (dialekt f vänta) till åtal och FUP. Då kommer fakta på bordet.

Jag tror strikt förunderssökningssekretess minskar felaktiga tips från folk som vill "hjälpa till" men som ändå konsumerar tid för de må granskas, i alla fall i fall som är medialt uppmärksammade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in