2017-02-02, 13:17
  #85
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xex
Liten Google translate på denna:

Nu anges också att orsaken var att man haft en bensindriven elgenerator inomhus i stugan.

Verkar rätt korkat för en sådan ryker en hel del och är inget som man har inomhus.. Möjligen kan den ha stått utanför, men man dragit sladden igenom nån ventil och avgaser följt med samma väg.
Citera
2017-02-03, 05:26
  #86
Avstängd
Knivur-273s avatar
Man skall inte leka med elden.
Även en fotogenkamin kan vara dödligt farlig om man inte lärts upp av sina föräldrar, om det var så.
Citera
2017-02-03, 11:25
  #87
Medlem
tyskakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nu anges också att orsaken var att man haft en bensindriven elgenerator inomhus i stugan.

Verkar rätt korkat för en sådan ryker en hel del och är inget som man har inomhus.. Möjligen kan den ha stått utanför, men man dragit sladden igenom nån ventil och avgaser följt med samma väg.

Ja jag tycker det är oklart om den helt o hållet stod inomhus. Även om kolmonoxid inte luktar borde man knappast uthärda besinavgaser som pumpar rakt ut i stugan. Dessutom väsnas de ju men moderna fyrtaktare tydligen inte mer än en dammsugare.

Man undersöker nu i alla fall vem som hade tagit dit elgeneratorn, installerat den och driftsatt den. Eventuellt kan det bli juridiska konsekvenser.

En gissning kunde ju vara att den är flyttbar, körs utomhus på sommaren men stod inne i stugan för förvaring över vintern. Pappan lär älta detta resten av livet om det nu var familjens egen elgenerator och varför han inte lärt sina barn bättre ...

http://www.sueddeutsche.de/panorama/tote-jugendliche-in-franken-toedliche-energie-1.3360938
Citera
2017-09-01, 12:26
  #88
Medlem
tyskakutens avatar
Ägaren till stugan, tillika far till två av de döda ungdomarna, åtalas nu för vållande till annans död i sex fall ("fahrlässiger Tötung").

Åklagaren anser att han hade kunnat förhindra olyckan om han hade monterat aggregatet på ett korrekt vis. Generatorn var ej godkänd för inomhusbruk men stod inomhus i ett angränsande rum/biutrymme. Kolmonoxiden läckte omärkligt ut i huvudrummet.

http://www.sueddeutsche.de/bayern/unterfranken-tragoedie-von-arnstein-anklage-gegen-vater-wegen-fahrlaessiger-toetung-erhoben-1.364909 0

Arnstein heter orten, inte Arnstadt som trådens rubrik säger (än så länge ...)
Citera
2017-09-01, 12:42
  #89
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyskakuten
Ägaren till stugan, tillika far till två av de döda ungdomarna, åtalas nu för vållande till annans död i sex fall ("fahrlässiger Tötung").

Åklagaren anser att han hade kunnat förhindra olyckan om han hade monterat aggregatet på ett korrekt vis. Generatorn var ej godkänd för inomhusbruk men stod inomhus i ett angränsande rum/biutrymme. Kolmonoxiden läckte omärkligt ut i huvudrummet.

http://www.sueddeutsche.de/bayern/unterfranken-tragoedie-von-arnstein-anklage-gegen-vater-wegen-fahrlaessiger-toetung-erhoben-1.364909 0

Arnstein heter orten, inte Arnstadt som trådens rubrik säger (än så länge ...)
Ajdå, snacka om dubbelt straff för pappan. Han har det nog inte så kul just nu.
Citera
2017-09-01, 15:36
  #90
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyskakuten
Ägaren till stugan, tillika far till två av de döda ungdomarna, åtalas nu för vållande till annans död i sex fall ("fahrlässiger Tötung").

Åklagaren anser att han hade kunnat förhindra olyckan om han hade monterat aggregatet på ett korrekt vis. Generatorn var ej godkänd för inomhusbruk men stod inomhus i ett angränsande rum/biutrymme. Kolmonoxiden läckte omärkligt ut i huvudrummet.

http://www.sueddeutsche.de/bayern/unterfranken-tragoedie-von-arnstein-anklage-gegen-vater-wegen-fahrlaessiger-toetung-erhoben-1.364909 0

Arnstein heter orten, inte Arnstadt som trådens rubrik säger (än så länge ...)

Fullständigt otroligt att någon kan vara så korkad att man har ett elaggregat inomhus. Också lustigt att ingen av de som dog uppfattade märkligheten.

Kan det vara så att aggregatet stod inomhus men det fanns ett avgasrör som skulle leda ut avgaserna som det var en läcka på? Jag har så otroligt svårt att föreställa mig att någon kan vara så dum att man fyller en stuga med avgaser från en förbränningsmotor att jag försöker finna alternativa förklaringar...
Citera
2017-09-02, 08:47
  #91
Medlem
Jag kan föreställa mig att pappan byggt och bara använt skjulet som en redskapsbod och i princip aldrig själv vistas inomhus annat än vid skyfall.
Och att elverket köpts och körs för att driva hans favoritleksaker vid utomhusarbete, men har fått 'ett eget utrymme' för att alltid kunna stå redo och startklar.

Medan barn och tonåringar ser med helt andra ögon på sin omgivning och är vidöppna för andra möjligheter och tillämpningar än de vuxna avsett.
Tragiskt iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag har så otroligt svårt att föreställa mig att någon kan vara så dum att man fyller en stuga med avgaser från en förbränningsmotor att jag försöker finna alternativa förklaringar...
Citera
2017-09-02, 12:01
  #92
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Fullständigt otroligt att någon kan vara så korkad att man har ett elaggregat inomhus. Också lustigt att ingen av de som dog uppfattade märkligheten.

Kan det vara så att aggregatet stod inomhus men det fanns ett avgasrör som skulle leda ut avgaserna som det var en läcka på? Jag har så otroligt svårt att föreställa mig att någon kan vara så dum att man fyller en stuga med avgaser från en förbränningsmotor att jag försöker finna alternativa förklaringar...

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag kan föreställa mig att pappan byggt och bara använt skjulet som en redskapsbod och i princip aldrig själv vistas inomhus annat än vid skyfall.
Och att elverket köpts och körs för att driva hans favoritleksaker vid utomhusarbete, men har fått 'ett eget utrymme' för att alltid kunna stå redo och startklar.

Medan barn och tonåringar ser med helt andra ögon på sin omgivning och är vidöppna för andra möjligheter och tillämpningar än de vuxna avsett.
Tragiskt iaf.
Notera att det står att aggregatet stod i angränsande rum/biutrymme, inte i rummet där personerna vistades. Jag skulle också kunna tänka mig att ha ett elverk inomhus om man leder ut avgaserna (man bör räkna med ett visst läckage men det mesta borde kunna ledas ut) och väggarna mot andra rum är täta.

Det hade varit intressant att se hur det såg ut i detta fall, om det fanns någon ventil i väggen mellan rummen där luftdraget sög in avgaser till "bostadsdelen". Det måste väl nästan ha varit något sådant samt att aggregatet kanske släppte avgaserna direkt ut i rummet där det stod utan förlängningsavgasrör, annars har jag svårt att se hur det skulle komma upp i så hög CO-halt.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in