2017-01-31, 16:24
  #73
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Förgiftade av farsan.

Jäpp! Min teori osså, ungjävlar som gömmer sig i ett skjul kan fan dö.
Citera
2017-01-31, 22:12
  #74
Medlem
WhiteKnuckleRides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Exakt vad jag sa från början.

Det var precis det jag skrev i ett tidigare inlägg, cannabis blandat med alkohol är en dödlig mix (om man överdoserar cannabisen).

Det är inte charmigt att vara så ignorant. Denna "gateway drug theory" som du pratar om kallas för teori av en anledning och visar endast att flertalet tyngre knarkare även har rökt cannabis. De flesta knarkare har även druckit vatten och vi kan då, med samma arbetsmetodik som forskningen är baserad på, dra slutsatsen att vatten är en gateway drug.

OnT: Sjukt tråkig händelse.
Citera
2017-01-31, 22:24
  #75
Bannlyst
De kanske har eldat fel eller använt fel bränsle så att de bildats kolmonoxid i stället för det andra, de är ju tyskar... xD
Citera
2017-01-31, 22:28
  #76
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyskakuten
Fin artikel från verkliga lokalplanet med detaljer
http://www.augsburger-allgemeine.de/bayern/Bis-die-Todesursache-der-Teenager-feststeht-wird-es-wohl-noch-dauern-id40365567.html

1) Det kan ta flera dagar innan dödsorsak fastställts. Misstanken redan från början tycks ha varit kolmonoxid:
2) När larmet kom till räddningstjänsten kodades det som "Misstanke om gasutsläpp"
3) Kommendanten i frivilliga brandkåren tog med sig 12 män i tre fordon
4) När de kom fram stod alla fönster och dörrar i stugan på vid gavel - måste ju ha varit pappan som anat vad som hänt - kommendanten gick in själv och kolmonoxidmätaren gjorde ej utslag i huset vid den tidpunkten

Frivilliga brandkåren i tyskland är ungefär som svensk deltidsbrandkår så händelsen har inträffat en bra bit utanför storstäderna.

Att stugan vädrats beror nog på att den fortfarande var rökfylld eller luktade rök när pappan kom. Han kunde ju inte direkt avgöra om alla var döda eller låg i koma så därför var det viktigt att få igång ventilationen direkt med vädring.

Min teori är att vedspisen är en kamin som man eldad med öppen lucka och som bara har kaminrör och inte skorsten. Draget i en kamin kan upphöra när elden börjar falna och det kanske uppstår undertryck i huset vilket gör att röken kommer ut ur frontluckan istället. När syret i huset börjar ta slut så bildas koloxid istället vilket är det som verkligen är farligt.
__________________
Senast redigerad av Megaforce 2017-01-31 kl. 22:34.
Citera
2017-01-31, 23:07
  #77
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Frivilliga brandkåren i tyskland är ungefär som svensk deltidsbrandkår så händelsen har inträffat en bra bit utanför storstäderna.

Att stugan vädrats beror nog på att den fortfarande var rökfylld eller luktade rök när pappan kom. Han kunde ju inte direkt avgöra om alla var döda eller låg i koma så därför var det viktigt att få igång ventilationen direkt med vädring.

Min teori är att vedspisen är en kamin som man eldad med öppen lucka och som bara har kaminrör och inte skorsten. Draget i en kamin kan upphöra när elden börjar falna och det kanske uppstår undertryck i huset vilket gör att röken kommer ut ur frontluckan istället. När syret i huset börjar ta slut så bildas koloxid istället vilket är det som verkligen är farligt.
Jag tror också mest på CO-förgiftning i detta fall, det vore inget konstigt alls och det krävs inte att man gör någon uttalad idiotgrej som att ta in en kolgrill utan det räcker med mer triviala misstag som de du nämner.

Fast det krävs inte att syrgashalten i huset blir låg för att det ska bildas CO. I glöd bildas CO i farliga mängder långt långt innan syrgashalten påverkats märkbart eller ens överhuvudtaget, det skulle t o m kunna bildas i en annars syrgasberikad atmosfär.
Citera
2017-01-31, 23:57
  #78
Medlem
GilGrissom82s avatar
Enligt sueddeutsche.de var dödsorsaken mycket riktigt kolmonoxidförgiftning, utifrån obduktionsresultaten.

http://www.sueddeutsche.de/panorama/arnstein-todesursache-kohlenmonoxid-1.3357708
Citera
2017-01-31, 23:58
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tror också mest på CO-förgiftning i detta fall, det vore inget konstigt alls och det krävs inte att man gör någon uttalad idiotgrej som att ta in en kolgrill utan det räcker med mer triviala misstag som de du nämner.

Fast det krävs inte att syrgashalten i huset blir låg för att det ska bildas CO. I glöd bildas CO i farliga mängder långt långt innan syrgashalten påverkats märkbart eller ens överhuvudtaget, det skulle t o m kunna bildas i en annars syrgasberikad atmosfär.

Ja det är säkert CO- förgiftning där alla samtidigt och långsamt somnat in. På bilden ser man ju skorstenen och den ser ganska skum ut. Ungdomarna hade troligen ingen vana vid vedeldning...
Så jävla tragiskt och onödigt. Stackars föräldrar.
Citera
2017-02-01, 00:49
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ja det är säkert CO- förgiftning där alla samtidigt och långsamt somnat in. På bilden ser man ju skorstenen och den ser ganska skum ut. Ungdomarna hade troligen ingen vana vid vedeldning...
Så jävla tragiskt och onödigt. Stackars föräldrar.

Denna förgiftning brukar mest förknippas med husvagnar eftersom de är byggda för att vara ganska täta.

Citat:
Ursprungligen postat av Underutvecklad
De kanske har eldat fel eller använt fel bränsle så att de bildats kolmonoxid i stället för det andra, de är ju tyskar... xD

De allra flesta bränslen, träkol, ved, gasol etc, utvecklar kolmonoxid vid ofullständig förbränning. Det finns några bränslen som inte utvecklar detta, men de är väldigt ovanliga.

Kolmonoxid har också kunnat konstaterats vid pyrande skogsbränder och där dödat tex djur.
Citera
2017-02-01, 16:41
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tror också mest på CO-förgiftning i detta fall, det vore inget konstigt alls och det krävs inte att man gör någon uttalad idiotgrej som att ta in en kolgrill utan det räcker med mer triviala misstag som de du nämner.

Kolgrillar är ju lite dumma eftersom avsikten är att kolen ska brinna länge utan alltför hög hastighet, de har inga rostgaller och mängden aska som samlas runt kolbitarna ökar ju risken för syrefattighet precis i förbränningszonen.

Används en kolgrill utomhus så är ju risken noll eftersom CO ändå vädras bort hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fast det krävs inte att syrgashalten i huset blir låg för att det ska bildas CO. I glöd bildas CO i farliga mängder långt långt innan syrgashalten påverkats märkbart eller ens överhuvudtaget, det skulle t o m kunna bildas i en annars syrgasberikad atmosfär.

Ja det är riktigt att CO kan bildas snart sagt överallt. I tex vanliga kaminer anses ju risken för CO större om veden är sur/fuktig eftersom förbränningsprocessen blir annorlunda, i slutändan brukar glödbädden bli kompaktare av sur ved och ger antagligen mera CO. Kommer ej ihåg var jag läste detta någonstans

Pyrande bränder ger i allmänhet mycket högre risk för CO.

Överhuvudtaget så är förbränningskemi och -termodynamik mycket komplicerat. Man säger tex att cigarrettrök ger massor av giftiga ämnen men det gör faktiskt helt vanliga brasor också. Så antagligen var lungsjukdomar rätt så vanligt under stenålderstiden då vi bodde i grottor.
Citera
2017-02-01, 16:42
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Exakt vad jag sa från början.

Det var precis det jag skrev i ett tidigare inlägg, cannabis blandat med alkohol är en dödlig mix (om man överdoserar cannabisen).
Herregud. Vad grundar du det på?
Totalt taget ur luften skulle jag vilja påstå.
Heroin och piller,ghb,fetanylplåster.Det kan du dö av.
Det enda som är livshotande med cannabis ( förutom självmord möjligtvis) är att man kan få cancer om man rökar en sjuhelvetes massa under en väldigt massa år. Lär dig lite innan du hasplar ur dig skit, du är bara totalt okunnig.
Citera
2017-02-01, 18:11
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Exakt vad jag sa från början.

Det var precis det jag skrev i ett tidigare inlägg, cannabis blandat med alkohol är en dödlig mix (om man överdoserar cannabisen).


Endera är du inte det vassaste gräset i stashen, eller så är du en sån som tycker om att ignorera fakta.. vilket är det?
Citera
2017-02-01, 20:40
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Enligt sueddeutsche.de var dödsorsaken mycket riktigt kolmonoxidförgiftning, utifrån obduktionsresultaten.

http://www.sueddeutsche.de/panorama/arnstein-todesursache-kohlenmonoxid-1.3357708
Liten Google translate på denna:

Citat:
Dödsorsak: kolmonoxid

Utströmmande gas: Efter obduktionen av kropparna, är det klart hur de sex ungdomar på ett sommarhus i Unterfranken dog under en födelsedagsfest.

De sex ungdomar i Nedre frankiska staden Arnstein dog av kolmonoxidförgiftning. Detta har resulterat i obduktionen av de döda. Hur kunde undkomma den giftiga gasen inte står ännu inte fastställts, delas polis och åklagare på tisdagen. Med tanke på den rättsliga polisen avgör vidare, med stöd av specialister från den statliga byrån för Kriminal bayerska. De hade studerat katastrofområdet på måndag. Först när alla fakta finns tillgängliga, kommer åklagaren besluta om att inleda en undersökning, som vållande till annans död, - och mot vem.

Fem unga män och en ung kvinna - som rapporterats, de döda påträffades på söndagsmorgonen i en stuga som har värmts upp av en vedspis. Far till två syskon upptäckte den livlösa kroppen under en inspektion, efter att han hade hört sedan kvällen ingenting av sin dotter och sin son. De sex vänner hade firat på den avskilda trädgårdslandet av familjen den 18 årsdagen av den unga kvinnan. Alla offer från 18 till 19 år gammal och stod i början av arbetslivet.

Den vedspis döptes snabbt på söndag som en möjlig dödsorsak. Befälhavaren för den frivilliga brandkåren Arnstein hade en lokaltidning sade att han hade larmats till den ursprungliga rapporten "misstänkt gasläcka." Men polisen högkvarter Unterfranken upprepade gånger betonat att undersöka i flera riktningar. ta ugnen med döden av ungdomar i samband var "ren spekulation", en talesman för polisen sade på måndagen ännu. De vilda spekulationer som cirkulerade under de senaste dagarna, i synnerhet på Internet - drogmissbruk, självmord grupp - har förmodligen sparken.

Borgmästare Anna Stolz sa tisdag hon bestört över dessa rykten. För medlemmarna i var oerhört smärtsamt. Nu när säkerhet råder, kommer förmodligen igen kommit lite vila i den lilla staden med sina 8200 invånare.

"För att bearbeta i en liten, pålitlig cirkel chocken och misstro", säger Stolz hade till släktingar och vänner till de döda samlas på måndag kväll på ett bönemöte i stadens kyrka. Katolska och protestantiska präster utformade dyrkan tillsammans. De ville "det otänkbara halvvägs in ord", beskrev Albin Krämer gemensam angelägenhet sedan. Utöver medlemmar, brandmän och räddningsarbetare, många unga människor kom till kyrkan, som var vänner med de döda. I mitten av gudstjänst, möjligheten för en tyst hyllning stod, sade Krämer. Prästen läste högt namnen på de döda och satte eld på varje ett ljus. Varje besökare kan gå till ett av ljusen och sätta något där.

Som ville, kunde sedan tala med en rådgivare i grundskola i privat. Dessa erbjudanden, som hade organiserat staden tillsammans med de två kyrkorna var "första små steg vi går försöka ge människor stöd", säger Stolz. Även stads ungdomsledare kommer att söka i kommande dagarna aktiv dialog med ungdomar.

Många kyrkobesökare tog efter bönen tid också kyrkan själv och torget framför ett utrymme för mötet. Ungdomar stod där tillsammans i små grupper för att prata om vad som hände.

I helgedomen Maria Sondheim en plats för sorg var inställt på att bränna på ljusen också för ungdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in