2017-09-01, 21:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Har han suttit och pratat med mamman i mobil under själva uppehållet i Hallsberg eller är det en trådsanning?

Om inte, så har han tio minuter på sig att avgöra var han är. P går av precis innan tåget ska gå igen. Det vet man.

Om han försökt hoppa på igen är okänt, men övervakningsfilmen talar för något helt annat. Han ses gå bort från tåget.

Det här kommer man ingen vart med utan fler exakta fakta.

Här hittade jag en artikel om mammans samtal med Patrik innan han klev av i Hallsberg. Men i den står inget om klockslag för samtalet, endast "precis pratat" med honom. I praktiken kan tidpunkten för samtalet varit innan tåget anlände till Hallsberg. Det framkommer egentligen inte av artikeln. Det står dessutom att Patrik trodde att han var framme. Så kan han ha varit osäker?
Men man ska nog inte ta allt som står i kvällspressen ordagrant:

"Strax före klockan 15, måndagen den 22 maj, sågs han senaste gången. Hans mamma, Carina, hade då precis pratat med honom på telefon när han klev av tåget.
Patrik var på väg till familjen från Musikkonservatoriet i Falun, där han studerade. Men i stället för att byta tåg i Mjölby klev han av redan i Hallsberg.
– Min fru pratade med honom, och då sa han att han trodde han var framme i Mjölby, och att han var tvungen att byta tåg. Sedan dess har vi inte hört av honom, säger Jörgen Linfeldt, Patriks pappa."

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/patrik-22-fortfarande-borta-familjen-vadjar-om-hjalp/

Man kan tolka texten "precis pratat med honom på telefon när han klev av tåget" så att det innebär att samtalet skett inom den där 10-12 minuterna som tåget stod still i Hallsberg.
Och så kan det ju vara också.
Han sitter och pratar med sin mamma, blir distraherad av det och plötsligt märker han att tåget står stilla. Och därmed tror att han är framme...
Citera
2017-09-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här hittade jag en artikel om mammans samtal med Patrik innan han klev av i Hallsberg. Men i den står inget om klockslag för samtalet, endast "precis pratat" med honom. I praktiken kan tidpunkten för samtalet varit innan tåget anlände till Hallsberg. Det framkommer egentligen inte av artikeln. Det står dessutom att Patrik trodde att han var framme. Så kan han ha varit osäker?
Men man ska nog inte ta allt som står i kvällspressen ordagrant:

"Strax före klockan 15, måndagen den 22 maj, sågs han senaste gången. Hans mamma, Carina, hade då precis pratat med honom på telefon när han klev av tåget.
Patrik var på väg till familjen från Musikkonservatoriet i Falun, där han studerade. Men i stället för att byta tåg i Mjölby klev han av redan i Hallsberg.
– Min fru pratade med honom, och då sa han att han trodde han var framme i Mjölby, och att han var tvungen att byta tåg. Sedan dess har vi inte hört av honom, säger Jörgen Linfeldt, Patriks pappa."

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/patrik-22-fortfarande-borta-familjen-vadjar-om-hjalp/

Man kan tolka texten "precis pratat med honom på telefon när han klev av tåget" så att det innebär att samtalet skett inom den där 10-12 minuterna som tåget stod still i Hallsberg.
Och så kan det ju vara också.
Han sitter och pratar med sin mamma, blir distraherad av det och plötsligt märker han att tåget står stilla. Och därmed tror att han är framme...

Mm...men antar att han fort la på ,då de där killarna slog sig ner bredvid honom ,därav inget telefonprat när han gick på perrongen ...Blev nog ett hastigt avbrott med det mesta ,när han gick av ,tänk om han glömde laddaren i taket (kontakterna sitter i taket på de där tågen ) ,i rena farten , när han gick av ? Då lär ju de där killarna blivit glada ,att få en gratis laddare ...

Stackars Patrik ,snyft ....
Senast redigerad av evaveva 2017-09-01 kl. 22:39.
Citera
2017-09-01, 22:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Mm...men antar att han fort la på ,då de där killarna slog sig ner bredvid honom ,därav inget telefonprat när han gick på perrongen ...Blev nog ett hastigt avbrott med det mesta ,när han gick av ,tänk om han glömde laddaren i taket (kontakterna sitter i taket på de där tågen )

,i rena farten , när han gick av ? Då lär ju de där killarna bli glada ,att få en gratis laddare ...och Patrik ledsen , för han fick en ödesdiger "inte-komma -hem-natt " i Hallsberg ....brrrr

Men notknapparen ,om det nu är så att han blivit nergrävd utav en person som hade en relation till Patrik ,som OY skrev. Då är ju frågan ,OM vi någonsin kommer hitta Patrik ? Vad tror du ?

Nej, sådant brott tror jag inte på.
Känns långsökt och alltför komplicerat med föräldrar som beställt resa, telefonkrångel, samtal med mamman och sen gå av mitt i resan för att sedan bli mördad.
Hur skulle denna person lyckas komma till Hallsberg i rimlig tid? Ryggsäcken hittades ju vid 18-tiden.
Varför lämna väskor? Blir ju inte villospår direkt då, utan mer ett spår efter Patrik.
Citera
2017-09-01, 22:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Undrar vad det var för en relation som förövaren hade till P. ?

Och om det fanns en relation ,vill man väl inte ha dennes kropp liggandes nära där man själv befinner sig ?

Gärningspersonen har en koppling(relation) till brottsoffret --> Kroppen gömms.

Gärningspersonen har inte en koppling till brottsoffret --> Kroppen gömms inte, gärningspersonen flyr.

En klassisk gyllene regel, så brukar det se ut, logiskt.

Psykosteorin är helt enkelt bara för dum.
Citera
2017-09-01, 22:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Det måste ha gått fort i så fall. Inga tidigare tecken på någon allvarlig psykisk ohälsa, eller?

Om psykiatriker tror på en sådan snabb debut får man väl tro på dem. Det är inte många psykiatriker som uttalat sig. Jag tror inte att det måste ha varit någon psykos. Det är något som det spekuleras om, plus eventuellt ett sätt för att få sökinsatserna att komma igång snabbare.

Har misstänkt länge att det kan ha varit ett överfall i stationens närhet, med eller utan inblandning av gäng, eller en grov trafiksmitning där P förs bort, eventuellt död i olycka.

Jag har nästan blivit förlöjligad över att ha kastat fram teorin att det hänt något på gångbron över spåren, eller i dess närhet på den ensligare norra sidan, men det är många som skrivit att det händer saker även i Hallsberg.

Det som är problematiskt är varför han går på gångbron över spåren över huvud taget. Har tidigare lagt fram teorin att han tröttnat på resan/resandet, nöjer sig med alla telefonsamtalen med familjen och bestämmer sig för att dra tillbaka till Falun. En kort promenad i Hallsberg för att bestämma sig, det finns tid. Eller ett rent misstag att han hamnar på gångbron. Sedan händer det något där. Kanske är det långsökt.

Jag tror inte på en "random" mördare. En sådan hade inte behövt skaffa undan kroppen, kunde låtit den ligga i buskaget där resväskan hittades. Därför så tror jag att det fanns en relation mellan P och den som tog livet av honom. Väskorna är ett villospår, helt övertygad om det.
Citera
2017-09-01, 22:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Okej OY så då är han nerstoppad i en gödselbrunn vid de där förövarnas tillhåll som ligger i närheten utav Hallsberg....eller?
Vad det inte det du skrev en gång för någon månad sen ?

Om jag inte minns fel så har jag aldrig framfört en teori om att P har dumpats i en gödselbrunn.

Om någon har tagit livet av P och därefter dumpat en kropp så skulle jag kunna tänka mig att det skedde i trakten kring Hällabrottet. Många avskilda platser och mycket vatten.
Citera
2017-09-01, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror inte på en "random" mördare. En sådan hade inte behövt skaffa undan kroppen, kunde låtit den ligga i buskaget där resväskan hittades. Därför så tror jag att det fanns en relation mellan P och den som tog livet av honom. Väskorna är ett villospår, helt övertygad om det.

jaha ,men knappast kärleksrelation ......det är bara i Italien folk mördar varandra av svartsjuka ju ...

Men du menar en business-relation ,handlat om pengar , typ maffialiknande sådan ?

Eller vad för sorts relation finns det ,som gör att folk håller på och mördar varann en eftermiddag bara sådär ?

Jamen kul (inte...) ,då lär vi ju aldrig hitta honom ....det finns ju hur många kalkbrott som helst att dumpa någon i , där ...
Senast redigerad av evaveva 2017-09-01 kl. 23:03.
Citera
2017-09-01, 23:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
jaha ,men knappast kärleksrelation ......det är bara i Italien folk mördar varandra av svartsjuka ju ...

Men du menar en buissnes-relation ,handlat om pengar typ maffialiknande sådan ?

Eller vad för sorts relation finns det ,som gör att folk håller på och mördar varann en eftermiddag bara sådär ?

Nja, mord eller dråp säger jag.

Ett oavsiktligt dödande är inte heller lagligt, dock sannolikt, det händer titt som tätt.

Datorn fanns kvar, således var det inte ett rån, återstår oavsiktligt dödande som en konsekvens av att P och någon annan kom ihop sig.
Citera
2017-09-01, 23:05
Medlem
Citat:
Nja, mord eller dråp säger jag.

Ett oavsiktligt dödande är inte heller lagligt, dock sannolikt, det händer titt som tätt.

Datorn fanns kvar, således var det inte ett rån, återstår oavsiktligt dödande som en konsekvens av att P och någon annan kom ihop sig.

Okii ,ja då känns det som om det var en diskussion om pengar ,och om hur mycket pengar Patrik var villig att offra ....hmm ....undrar om det kan ha varit så ...?
Oense om hur mycket pengar han var skyldig ,eller ?
Senast redigerad av evaveva 2017-09-01 kl. 23:46.
Citera
2017-09-01, 23:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Men varför inte ta med väskorna? Väskorna blir ju mer som ett tydligt spår, att här har det hänt något. Väskor brukar inte överges på en åker utan vidare.

De hade också kunnat grävas ner? Eller vad du nu hade för teori.
Citera
2017-09-02, 00:10
Medlem
Kan inte P ha lagt väskorna där själv som villospår?
Citera
2017-09-02, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Kan inte P ha lagt väskorna där själv som villospår?

Ja men i så fall är han ju inte alls mördad ,om han placerat ut dem på egen hand.

Men i vilket syfte har han placerat ut dem där ?
Vad är planen med det ?
Villospår ,räcker det inte med att han är försvunnen ,behövs väl inga fler villospår då ?
Han är ju som vi märkt ,lika svår att finna ,med eller utan väskor på åkern....
Senast redigerad av evaveva 2017-09-02 kl. 00:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in