2017-09-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, håller med till hälften ( ), eftersom jag pendlar mellan att han visste det och att han inte visste det.

Om han visste det, att han inte var i Mjölby, då var det förmodligen för att han inte orkade sitta kvar av den ena eller andra anledningen.

Om han inte visste det, att han var i Mjölby, då berodde det antingen på att han verkligen tog fel (misstag) eller av förvirring (psykos).
Man kan ju fundera över hur han reagerade över att han gått av fel, om det var ett misstag. Det i samband med att telefonen eventuellt var utan batteri. En stressig situation, särskilt om man inte mår bra.

Jag tror oavsett om han visste det eller inte så slutade det i självmord/ döden.

Men man vill ha svar; hur kunde det gå så illa? Vad hände???

ja antagligen mitt i den där problematiken ,en kille suttit hela dagen på ett tåg ,ville hem ,går av fel och vet inte ett skit om han har pengar till ny biljett (den kostar ner till Malmö mer än 400 kr ) ,

och kanske inte ens var på humör att diskutera att han gått av fel med en snygg tjej inne på pressbyrån ,hon som fixar biljetter till folk , utan han ville helst gå upp i rök och teleportera sig hem...

Ingen möjlighet att ta mobilen och fjärma sig från omvärlden en stund ,som så många ungdomar gör på bussar etc. när de tycker att det endast är gamla tanter som snackar stickning därinne på bussen ,

då när han inte kunde göra någonting åt sin situation ,och var redan genomdeppad ,då skulle det inte förvåna mig om det kom typ 4 elaka xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx och slog ner honom och sa ,där har du din ,papphammarsfjant !
Senast redigerad av evaveva 2017-09-01 kl. 19:57.
Citera
2017-09-01, 19:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
Dom satt ju nära varandra , hur skulle hon annars se att han fibblade med mobil och dator innan han klev av

Ja, det tror jag också.

Men bara för det betyder det inte att de pratade med varandra igen. Nu är jag fördomsfull igen, men tror kanske inte att det är jättenaturligt för en 22-årig kille att börja prata med en (äldre, var hon inte det?) kvinna om man inte har något särskilt på hjärtat, typ att kontantkortet är slut.

När Patrik fått låna telefonen av kvinnan, hade han ju fått kortet laddat och ringde ju sedan på sin egen telefon. Han behövde väl inte prata med henne på nytt? Men som sagt, bara spekulation.
Citera
2017-09-01, 20:13
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Så det finns inget öht bakom den här "psykoshistorien"? Känns som att de flesta i tråden verkar gå på det spåret, många iaf... Är lika troligt att han fått en psykos som att han har byggt en koja och överlever som jägare...

Finns det inget som tyder på någon akut psykisk ohälsa mer än att han har varit lite deprimerad (inte ens såpass deprimerad så han blev inlagd som jag har förstått det), så förstår jag inte varför folk hakar upp sig på det...

Det måste ha gått fort i så fall. Inga tidigare tecken på någon allvarlig psykisk ohälsa, eller?

Om psykiatriker tror på en sådan snabb debut får man väl tro på dem. Det är inte många psykiatriker som uttalat sig. Jag tror inte att det måste ha varit någon psykos. Det är något som det spekuleras om, plus eventuellt ett sätt för att få sökinsatserna att komma igång snabbare.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Brott är lika sannolikt som psykos, om inte sannolikare.

P lämnade inte tåget av misstag, naivt att tro det.

Jag tror på brott, mord eller dråp.

Någon som hade en relation till P, därför är kroppen gömd. Väskorna är villospår.

Har misstänkt länge att det kan ha varit ett överfall i stationens närhet, med eller utan inblandning av gäng, eller en grov trafiksmitning där P förs bort, eventuellt död i olycka.

Jag har nästan blivit förlöjligad över att ha kastat fram teorin att det hänt något på gångbron över spåren, eller i dess närhet på den ensligare norra sidan, men det är många som skrivit att det händer saker även i Hallsberg.

Det som är problematiskt är varför han går på gångbron över spåren över huvud taget. Har tidigare lagt fram teorin att han tröttnat på resan/resandet, nöjer sig med alla telefonsamtalen med familjen och bestämmer sig för att dra tillbaka till Falun. En kort promenad i Hallsberg för att bestämma sig, det finns tid. Eller ett rent misstag att han hamnar på gångbron. Sedan händer det något där. Kanske är det långsökt.
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2017-09-01 kl. 20:37.
Citera
2017-09-01, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Brott är lika sannolikt som psykos, om inte sannolikare.

P lämnade inte tåget av misstag, naivt att tro det.

Jag tror på brott, mord eller dråp.

Någon som hade en relation till P, därför är kroppen gömd. Väskorna är villospår.

Undrar vad det var för en relation som förövaren hade till P. ?

Och om det fanns en relation ,vill man väl inte ha dennes kropp liggandes nära där man själv befinner sig ?
Senast redigerad av evaveva 2017-09-01 kl. 20:23.
Citera
2017-09-01, 20:29
Medlem
Min spekulation är att han frivilligt försvunnit och håller sig undan. Min förhoppning också såklart. Vi vet egentligen ingenting om hur P var/är som person och hur hans relation till föräldrarna var/är. För mig är det sannolikt att han valt att åka nån helt annanstans än hem, utan att meddela sina föräldrar. Med eller utan psykos/depression. Sen om han under resans gång valt att ta livet av sig har jag ännu inte tagit spekulationsställning till men tycker det känns mer sannolikt än att han dött av en olyckshändelse.
Citera
2017-09-01, 20:32
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swilla
Min spekulation är att han frivilligt försvunnit och håller sig undan. Min förhoppning också såklart. Vi vet egentligen ingenting om hur P var/är som person och hur hans relation till föräldrarna var/är. För mig är det sannolikt att han valt att åka nån helt annanstans än hem, utan att meddela sina föräldrar. Med eller utan psykos/depression. Sen om han under resans gång valt att ta livet av sig har jag ännu inte tagit spekulationsställning till men tycker det känns mer sannolikt än att han dött av en olyckshändelse.

Det vi "vet" är att han haft hyfsat bra kontakt med sin familj.

Eller?
Citera
2017-09-01, 20:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Jag håller med dej notknapparen ,det kan ju vara så att vi lägger så himla stor vikt vid en viss mening som sägs ,så att vi tror på det, som gör att efter just den kommentaren, faller allt på plats ...enligt somliga..

Säg att han faktiskt trodde att han var i Mjölby (särskilt när man pratar med någon i telefon ,tror man alltid att tiden gått fortare än den gjort ,så hade han suttit tyst o stilla istället för att tjabblat med sin mor ,så hade han kanske till och med sett att klockan inte stämde alls där ,med det tåg som han trodde utgick därifrån ,osv. )

Han ,som jag skrev förut ,visste ju att en "gumma med hund " inte tar sig ur ett tåg lika fort som han ,en snabb slank yngling, och eftersom han absolut (enligt vad jag tror ) trodde de var framme på det tågets slutstation ,så brydde han sig inte så mycket om när hon kom ut ,tåget skulle ju enligt honom stå kvar ett tag ....

Det enda som kan göra mig undrandes ÄR att han inte reagerade när det tåget for iväg bakom honom ,då när han insåg att kvinnan som han sen skulle ta sällskap med på Malmötåget (hade de säkert pratat om ) , far iväg bort .....

Då! borde han ha tänkt ,vad sjutton nu ? Varför for hon iväg ,skulle inte hon precis som mig ,leta efter Malmötåget ...här i Mjölby ?
(De där orden om Att vi ses i Mjölby ,de kan vi glömma ,för som notknapparen skriver så sas de nog långt långt innan de ens sett skymten utav varken Kumla eller Hallsberg ,det var nog bara ett bekräftande där på resan , att de skulle åka vidare ner mot Malmö senare under dagen , med ett annat tåg ).
De tog liksom en paus från varandras samtal ett tag ,tills det var dags för det .

Hade nu inte de där killarna satt sig därinne i tågvagnen ,hade han säkert frågat kvinnan om han skulle hjälpa henne ut ur tåget med hunden eller något liknande och att de kunde ta sällskap över perrongen .

Och då om han pratat med henne om dessa saker hade hon ju sagt : -Men lilla gubben ,tåget är inte framme i Mjölby än ,så ta det easy och sitt ner igen så åker vi vidare dit vi ska ...!

(okej ,hon sa kanske inte i de ordalagen ,men hon hade säkert tillrättavisat honom , och sett till att han åkte med vidare dit han skulle , och då hade denna tråd överhuvudtaget inte existerat ....)

Om Patrik gick av i misstag i Hallsberg (kan ha varit som du säger att han suttit och pratat i telefonen med sin mamma och plötsligt tänkt: Oj, nu är jag ju i framme, tåget står ju still på slutstationen, dvs Mjölby! ) så kanske han inte märkte sitt misstag förrän tåget åkte iväg.

Samtidigt borde han, om han inte var helt förvirrad, märkt att detta inte ser ut som MJölby?? Eller är han så inne i sina tankar, sin depression eller bara är en sådan person som kan göra sådana saker som att gå av fel utan att märka det direkt?

Hur han reagerar får vi aldrig se på filmen, eftersom tåget står kvar på stationen medan Patrik går mot kameran. Men vi vet ju att det åker inom bara ett par minuter.

Kliver av fel station, tåget åker, batteritorsk (?). Hur reagerar Patrik som redan mår dåligt på allt detta?
Citera
2017-09-01, 21:06
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Har han suttit och pratat med mamman i mobil under själva uppehållet i Hallsberg eller är det en trådsanning?

Om inte, så har han tio minuter på sig att avgöra var han är. P går av precis innan tåget ska gå igen. Det vet man.

Om han försökt hoppa på igen är okänt, men övervakningsfilmen talar för något helt annat. Han ses gå bort från tåget.

Det här kommer man ingen vart med utan fler exakta fakta.
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2017-09-01 kl. 21:16.
Citera
2017-09-01, 21:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Det är en sak som är väldigt konstig. Hade han varit så säker hade han gått av tåget direkt. Han ju inte suttit kvar på tåget i 10 min. Ingen gör så.

P:s telefon pingar bara kort i Hallsberg och alltså bör samtalet med mamman ha pågått innan de där tio minutrarna.

Det låter som det skulle kunna ha varit psykos, om han vet att det är fel station men går av i alla fall för att någon inombords talar om för honom att han ska göra så.

Det fetade, det är verkligen underligt.
Kan inte se så många möjligheter till att man sitter kvar om man nu tror sig vara framme.

- är han en disträ person?
- eller disträ av depressionen?
- blir han distraherad av samtal med mamman?
- har han en diagnos, typ ADD , ADHD?
- tänker att han inte har bråttom till nästa tåg (skulle gå mot Malmö om 1 timme, var det så?)

Annars lutar jag mot att han bara inte klarat av att sitta kvar när killarna kliver på och sätter sig bredvid honom ( dvs, vet att han inte är framme, men bryr sig inte).

Och visst, han kan ha fått en hörselhallucination, vem vet?
Citera
2017-09-01, 21:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Har han suttit och pratat med mamman i mobil under själva uppehållet i Hallsberg eller är det en trådsanning?

Om inte, så har han tio minuter på sig att avgöra var han är. P går av precis innan tåget ska gå igen. Det vet man.

Om han försökt hoppa på igen är okänt, men övervakningsfilmen talar för något helt annat. Han ses gå bort från tåget.

Det här kommer man ingen vart med utan fler exakta fakta.

Vet inte riktigt, kommer inte ihåg längre. Måste kolla isf.
Någon som vet?
Citera
2017-09-01, 21:12
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det fetade, det är verkligen underligt.
Kan inte se så många möjligheter till att man sitter kvar om man nu tror sig vara framme.

- är han en disträ person?
- eller disträ av depressionen?
- blir han distraherad av samtal med mamman?
- har han en diagnos, typ ADD , ADHD?
- tänker att han inte har bråttom till nästa tåg (skulle gå mot Malmö om 1 timme, var det så?)

Annars lutar jag mot att han bara inte klarat av att sitta kvar när killarna kliver på och sätter sig bredvid honom ( dvs, vet att han inte är framme, men bryr sig inte).

Och visst, han kan ha fått en hörselhallucination, vem vet?

Inte omöjligt. Mer fakta behövs här.
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2017-09-01 kl. 21:18.
Citera
2017-09-01, 21:36
Medlem
Citat:
Det vi "vet" är att han haft hyfsat bra kontakt med sin familj.

Eller?

Ja ! och det vet ju jag , eftersom jag pratat med hans mamma och pappa . Patrik längtade verkligen hem , så varför skall vi misstro dem , när de berättat , att så var fallet ?

vill berätta en sak ,att i pylontunneln känner man sig verkligen inte trygg ,ifall man är på ensam turne' ...bara så Ni vet ....
Senast redigerad av evaveva 2017-09-01 kl. 21:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in