2017-08-31, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nej, det här är ju inte CSI. Men jag hoppas man hittar bitar av ben eller inälvor i ubåten vilket definivt bevisar att hon styckats där. Och tekniska bevis som ruckar lite på hans historia. Om hans berättelse kan motbevisas på något område blir det lättare för åklagaren att ifrågasätta hela berättelsen.

CSI? Ja, om inte redan nu, kommer PM nog att få ändra sin historia. Men det hjälper inte att åklagaren ifrågasätter historian. Åklagarens jobb är inte primärt att motbevisa PM's historia, utan presentera en egen och få igenom den som "ställt utan allt rimligt tvivel", det blir knepigt, som jag ser det.
Citera
2017-08-31, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Edit Och mobilerna är ju det första man gör sig av med när man har mördat nån. De lär vara dumpade inom några minuter efter att dramat inleds.

Kanske dum fråga men - varför? Är det inte betydligt mer misstänksamt att man plötsligt inte går att nå osv?
Ska man öht dumpa telefonen om man ska mörda någon, så är det la bättre att helt enkelt lämna den hemma? Så det íaf inte går att se var man befunnit sig genom telefonen.
Citera
2017-08-31, 16:57
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
4 timmar alltså, detta är ju intressant ur en annan synvinkel. Är det någon som räknat på om det ens finns tid för en styckning här? Alltså den kända sträcka som ubåten tillryggalagt från när den sågs sist, och tills den upptäcktes igen.
Du kan vara lugn för att polisen har räknat på tiden, de har väl också läst någon deckare någon gång. 4 timmar för att kapa armar o ben o huvudet är gott om tid. Vi styckar en gris på mindre, i portionsbitar.
Citera
2017-08-31, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Helt sant, vi får se vad som går att få igenom vad gäller "olyckan" och styckningen, jag är tyvärr inte särskilt optimistisk att så mycket går att bevisa eller en ens ta fram som indicier. En stark motivbild är förmodligen nödvändig, och polisen har en, som dom säkert arbetar efter bland annan faktainsamling.

Personligen tror jag inte på någon variant, eftersom det är mycket magert med fakta, inte minst motivet med båtturen.
Motiv är bra att ha. Men absolut inte nödvändigt. Det viktiga är ATT. De måste kunna bevisa att han dödat och styckat. Inte varför.
Citera
2017-08-31, 16:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
CSI? Ja, om inte redan nu, kommer PM nog att få ändra sin historia. Men det hjälper inte att åklagaren ifrågasätter historian. Åklagarens jobb är inte primärt att motbevisa PM's historia, utan presentera en egen och få igenom den som "ställt utan allt rimligt tvivel", det blir knepigt, som jag ser det.

CSI är ett av alla deckarprogram där de inom några timmar eller ett dygn löser mordgåtor genom att använda den allra senaste teknologin och teknologi som bara finns i fantasi.

Ja, du har rätt. PM åker i alla fall dit för styckningen.
Citera
2017-08-31, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tja. Madsen äger ju inte båten. Han har inte heller byggt den ensam. Det har påståtts i tråden att han inte fick ha passagerare ombord, men jag har inte fått det bekräftat. Flera passagerare har varit ombord innan KW.

Madsen kanske skulle ha fått böter ifall det hade visat sig att säkerheten ombord inte höll. Nu riskerar han i värsta fall flerårigt fängelsestraff.
Nej, han skulle ha kunnat riskera upp till 8 års fängelse för grovt vållande, i fall hon avlidit på grund av att hon fastnade i den oskyddade remdriften. Verkar som det har existerat en kåpa - men det kanske bara var till version 1 av ubåten. Man ändrade utväxling i samband med renoveringen, och då kanske kåpan blev för liten.

Men finns klipp på där man tidigare i år är ute och kör med ubåten utan någon skyddskåpa. Och det går att promenera hela vägen fram till remdriften.

Kan även dra in kläder, axelväska etc och snabbt resultera i en hel massa dåligheter.

Ett företag som har större maskiner som inte har skyddskåpor, sensorer, nödstoppar mm kan förutom företagsbot även få någon ansvarig personal skickad till alternativt boende.

Spelar ingen roll att de var flera som jobade med ubåtsbygget - var PM som var kapten på färden och alltså ansvarig för säkerheten.
Citera
2017-08-31, 17:06
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Kanske dum fråga men - varför? Är det inte betydligt mer misstänksamt att man plötsligt inte går att nå osv?
Ska man öht dumpa telefonen om man ska mörda någon, så är det la bättre att helt enkelt lämna den hemma? Så det íaf inte går att se var man befunnit sig genom telefonen.
De har ju mobilerna med sig båda två. Vilket ju då innebär att så fort KW är försatt ur spel på nåt sätt så måste ju hennes mobil försvinna så att den inte går att spåra. Likadant md PMs egen mobil, annars hade man ju kunnat följa rutten exakt och slå hål på PMs rövarhistorier direkt samt hitta kroppen. PM kan ju inte påstå att KW är ilandsatt om hennes mobil befinner sig i ubåten (bortser från att den kan vara tappad). Min gissning är att båda mobilernas sista uppkoppling är vid Middelgrundsfort. Allt annat vore ytterst förvånande. Möjligtvis att PM skulle ha kunnnat spara sin avstängd med urtaget batteri och sen satt på den senare igen men till vilken nytta? Om man vill hitta mobilerna så ska man nog leta runt Middelgrundsfort.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-08-31 kl. 17:08.
Citera
2017-08-31, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Mordet var inte planerat ju.
Citera
2017-08-31, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Länka - låter som felaktig artikel.
Det var svt som gick ut med det. Man har korrigerat. Se min post kl 13.52 (tror jag det var).
Citera
2017-08-31, 17:39
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Försöker utreda Madsens eventuella kopplingar till Borup. Han heter ju Langkjaer och i närveten finns några med det namnet. Inte brodern BL dock. Vet nån vad hans andra bror heter? Eller andra släktingar? Och är Langkjaer ett vanligt namn?

Varför är hans eventuella kopplingar till Borup intressant? Tänker du att det kan finnas olösta mordfall där?
Citera
2017-08-31, 17:58
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Varför är hans eventuella kopplingar till Borup intressant? Tänker du att det kan finnas olösta mordfall där?
https://www.thelocal.dk/20161227/danes-in-mourning-after-missing-teen-found-dead
Citera
2017-08-31, 18:04
Medlem
Lao Tzus avatar
Jag misstänker att man har mer på fötterna än vad tidningsskriverierna ger vid handen.

Senioranklagaren är fortsatt inne på linjen att det finns en grundlag för att fortsätta fängsla PM på misstanke att det rör sig om ett misstänkt mandråp även om BO är en kvinna. Förvaringsfängslingen förväntas därför förlängd på tisdag.
Citat:
Ifølge senioranklager Jakob Buch-Jepsen er anklagemyndigheden nemlig fortsat af den opfattelse, at der er grundlag for at kræve Peter Madsen varetægtsfængslet på baggrund af »en begrundet mistanke om manddrab«.

https://www.b.dk/nationalt/peter-madsen-vil-kaempe-mod-faengsling-i-byretten
Senast redigerad av Lao Tzu 2017-08-31 kl. 18:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in