2017-08-29, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det ÄR ju inte en petitess. Det är avgörande för hela målet, för om de inte har hittat främmande (Madsens) DNA i kroppen, så VET vi ju att det inte var en våldtäkt. Men i så fall måste polischefen ha sagt detta på en senare presskonferens, för det var ingen möjlighet att de skulle ha hunnit obducera, ta alla prover, testa dem och fastlägga detta bara på en natt.
Nei det VET vi ikke.
Citera
2017-08-29, 16:03
Medlem
JohnDonovans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
"Olycka" kan vara vad som helst. Jag tror han ströp henne. Hon blev vansinnig när han försökte ge sig på henne. Hon skrek och han försökte tysta henne. Jävlar, hon dog.

Man kan ju leka med tanken att det var sex och våld som ledde till hennes död.

Tror du då att det var något som plötsligt hände lite oplanerat, eller att han - när han nu hade henne ensam på en ubåt - tog tillfället i akt att leva ut alla sina sadistiska böjelser i ett långt och utdraget förlopp?

Finns ju t.ex. seriemördare i USA som kidnappat, torterat, våldtagit och slutligen avrättat sina offer just för sin egen njutnings skull.

Edit: Ett exempel är The Toy-Box Killer https://www.youtube.com/watch?v=SWzWJ7NIVps
Senast redigerad av JohnDonovan 2017-08-29 kl. 16:07.
Citera
2017-08-29, 16:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDonovan

Tror du då att det var något som plötsligt hände lite oplanerat, eller att han - när han nu hade henne ensam på en ubåt - tog tillfället i akt att leva ut alla sina sadistiska böjelser i ett långt och utdraget förlopp?

Finns ju t.ex. seriemördare i USA som kidnappat, torterat, våldtagit och slutligen avrättat sina offer just för sin egen njutnings skull.

Fast då har de sett till att rycka in offret i sin bil på en ödslig väg, eller liknande sätt. Jag har aldrig hört om någon som har gjort det du beskriver med t.ex. distriktssköterskan som kom på avtalat hembesök...
Citera
2017-08-29, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det ÄR ju inte en petitess. Det är avgörande för hela målet, för om de inte har hittat främmande (Madsens) DNA i kroppen, så VET vi ju att det inte var en våldtäkt. Men i så fall måste polischefen ha sagt detta på en senare presskonferens, för det var ingen möjlighet att de skulle ha hunnit obducera, ta alla prover, testa dem och fastlägga detta bara på en natt.
...och "i" eller "på" kroppen har ju också en rejäl betydelse. Så, den som vet något här får allt länka!
Citera
2017-08-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Vittnesuppgifter samt teknisk bevisning skulle jag tro. Det var ingen annan ombord än dessa två. Polisen säger att dom är helt säkra och då borde vi inte tro att det var andra folk ombord.

Ja, det kan ju vara så att att Polisen har så pass mycket radardata att de kunnat klura ut kursen och farten och att ubåten inte angjort någon hamn eller gjort strandhugg någonstans. I och för sig så kan ju tex en grodman ha klättrat ombord, men det vore väl under normala förhållanden alldeles för långt för denne att simma i så fall., och inte så lätt att se en ubåt heller när man är nere i vattnet, inte ifrån långt avstånd i alla fall. Det hade ju dessutom börjat att mörkna också.

Även om de relativt väl vet vilken färdväg ubåten tog så är ju bottenytan att avsöka mycket stor, alltså om de fortfarande fortsätter att söka efter kroppsdelar
Citera
2017-08-29, 16:08
Medlem
Ubåten gjennomsøkes med røntgen for å avdekke om det finnes skjulte hulrom i skroget

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3253X/ny-genomsokning-av-nautilus--tros-ha-manga-halrum
Citera
2017-08-29, 16:09
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Now we talkning! Varför dröjde du så länge?

Du resonerar helt rätt kring att man bör utgå från vad som är vanligt, respektive ovanligt, men även om du har rätt a priori, så har vi ju fakta från själva fallet och då gäller ju inte mönstret sedan tidigare fullt ut. Speciellt när PM har en historia av att bli plötsligt förbannad (dock "ej våldsam, men det kan flyga verktyg mot en" eller vad vittnesutsagan var och betyder) och att "finns ingen reporter han träffar som han inte kommit på kant med", så verkar inte situationen längre vara så att sexuellt motiv är vanligast.
Jag håller väl inte "jobbig journalist" som helt osannolikt men varför skulle KW helt plötsligt reta upp PM ensam i en hemmabyggd ubåt? Hennes kollegor har ju dessutom vittnat om att hon aldrig skulle ha tagit den risken. Själv skulle jag aldrig ens vågat åka med ubåten och om jag skulle gjort det så inte fan skulle jag retat upp PM! Men för diskussionens skull så har jag tidigare lanserat hypotesen om att KW vill göra ett dyk men PM säger då att det inte går och att hon då retar honom lite för det. För mig är det långsökt men kanske ändå inte ett helt otroligt motiv. Min gissning är ju att PM kommer att erkänna vållande framöver och då får han ju knåpa ihop en någorlunda bra historia också.
Citera
2017-08-29, 16:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Scanningen av Nautilus är klar:

I en senere pressemeddelelse lyder det opfølgende fra politiet:
- Scanningen gennemføres på baggrund af mange forskellige henvendelser om mulige hulrum i ubåde generelt og konkret også i forhold til Nautilus. Der søges i sagens natur efter spor efter en forbrydelse samt muligt gerningsvåben med mere. Det skal understreges, at scanningen foretages for at udelukke, at der kan findes uafsøgte rum, og ikke på baggrund af en konkret mistanke om dette.
Klokken 1230 var scanningen overstået, og hegnet blev atter sat for Nautilus, fortæller Ekstra Bladets udsendte.

Inget har sagts om man hittat något eller inte.

Lite det jag nog trodde också.., man vill utesluta något mindre troligt, men ändo något som behövs att göra !

Polisen arbetar lugnt och metodiskt, ingen hast och man har Peter alleredan i häktet. De vet även att Peter`s advokat är en räv som har jobbat som åklagare, och hon tar nog chansen att vända på varenda en sten, för att slå in tvivel.., för det behöver hon.

Som polisen förefaller att jobba i detta fall, så är nog ambitionen att Peter skall bli dömd för mord, och inget annat !

Det var väl den fjärde september som nästa häktningsförhandling skall ske..? Om så, så tror jag att åklagarmyndigheten väntar ännu en månad, innan de säger sig vara redo för att ta det hela till domstolen.

Och försvarsadvokaten kommer att protestera..(inget överraskande det heller)
Citera
2017-08-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Ubåten gjennomsøkes med røntgen for å avdekke om det finnes skjulte hulrom i skroget

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3253X/ny-genomsokning-av-nautilus--tros-ha-manga-halrum

Det låter ju intressant faktiskt, men det hör ju till att när man bygger fartyg vilka som helst så kan det bli olika hålrum "över", Vanligen så byggs dessa alltid med dräneringshål för att inte sk slagvatten + olja ska samlas där, utan det ska gå att göra rent ifrån den smuts som samlas. Men det är inte alltid lätt att "röntga" ett sådant skrov, eftersom det genomgående krävs rätt kraftig röntgenutrustning. Det kan också vara svårt att placera kameran på rätt ställen, och få hyfsade bilder. Man kan få te hela serier med bilder innan man får några som är bra.

Ibland är det ju bättre att använda fiberoptik, dvs endoskop om man bara nu vill titta efter gömda saker.
Citera
2017-08-29, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDonovan

Edit: Ett exempel är The Toy-Box Killer https://www.youtube.com/watch?v=SWzWJ7NIVps
Helt oplanerat. Kanske han innan tänkte sig att stöta på henne. Men att hon reagerade så kraftigt att det gick överstyr.
Citera
2017-08-29, 16:21
Medlem
Trolig ligger det ingen motiv bak drapet, det var noe som hendte der og da.
Citera
2017-08-29, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Så, du är också ett av pundhuvuden som bara vill bråka och vägrar resonera?
Nu talar vi återigen förstås inte om juridik, utan om vad som hänt. Vissa menar planerat mord, vissa menar ett lustmord (hint: lustmord är inte en rubricering någonstans, så att vi talar om sådana är en hyggligt bra indikator på att vi inte talar juridik. Precis som folk som snackar om psykopati inte heller snackar diagnostik).
Jag et inte vad en "AS-fråga" är, men jag misstänker att det inte är någonting alls jag ställt. Om du har något att säga till mig så kan du väl svara på mitt resonemang i stället för att bråka?
Inse att du inte har en susning om samtalsämnet.

"Jag undrar om han ramlade av stegen eller från taket"
"Om du vill kalla det stege eller tak spelar ingen roll, det är en ickefråga då båda går under arbetsmiljöbrott, inse"
Detta är i ett nötskal, ditt felsteg och oförmåga att förstå ens de enklaste av frågeställningar eller vilken domän de hör till.

Ska jag upprepa: Vi har olika idéer om vad som är troligt. Ett planerat mord, ett lustmord, olyckshändelse eller oavsiktligt mord (jag vet, skriv gärna ett till inlägg där du påpekar att det inte är rubriceringar vetja! ). En del personer anger skäl, andra inte. En del personer "fastslår" saker utan belägg och jag frågar efter belägg och är noga med att påpeka att de mycket väl kan ha rätt, men att de måste bygga sina antaganden på något. Du vet, det som folk kallar för "diskutera". Du är välkommen in i matchen om du kan bidra med något, men om du faktiskt inte kan svara i sak och bara vara otrevlig så kan du hålla truten om detta. Speciellt när du inte vet vad du pratar om. Bemöt vad jag säger med hyfs, och du kan förvänta dig hyfs tillbaka. Svårare än så är det inte. Så, vet du hut eller inte?

Varför skulle jag gnälla över det? Också det missförstår du. Det man kan bli irriterad på är icke-svar från folk som inte är med i matchen utan bara ute efter att skriva trista tjafsinlägg långt från topic. Bete dig som folk. Igen: om du möter folk med hyfs, så kommer du få hyfs tillbaka. Om du kastar dig in i en diskussion du inte begriper och försöker domdera den och styra den till att handla om något helt annat så är du inte en ärlig debattör.

Edit: Fråga alla som snackar om "lustmord" eller offensiv styckning varför DE talar om saken, inte jag. Jag kritiserar dem. Men det har du förstås inte märkt.

Inga problem alls att tyda dig och dina icke-funderingar det är du som inte förstår svaren du får. Du har inte förmågan, du har fastnat och spammar runt detta ämne endast, lustmord eller oavsiktligt tillfälligt veredesutbrott är en fråga som du kräver svar på. Du får svar(spekulationer) om och om igen på det lilla man harmen du accepterar inte svaret så då frågar du på nytt och det är där jag menar att du inte ser svaret för du har redan bestämt hur svaret skall lyda. Det är AS.

Som sagt var vi har bara kommit några veckor in i utredningen så det går inte att som du kallar det diskutera, det går att spekulera på ytterst lite informaion. En torso har hittats, tillhör KW, blod i u-båten från Kim. PM nekar till styckning men erkänner begravning. Polis säger att dom ser ett motiv. Dom har mycket mer för handen än vi och därför säger dom dråp med en motivbild.

Hur kan man i din valda rubricering oavsiktligt tillfälligt vredesutbrott finna motiv? Hur går din rubricering ihop med motivbild. Planerar man att slänga en skiftnyckel i tinningen på en kvinnlig journalist innan avfärd?
Senast redigerad av proximac 2017-08-29 kl. 17:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in