Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-08-28, 13:52
Medlem
Exakt! Om det rycker lite i vaden ena minuten o sedan på axeln och sedan foten så tyder det mer på nervirritation, egen teori är att stress o ångest gör att binjurarna producerar mer kortisol som i sin tur skadar fibrerna i musklerna - hjärnan ger felaktiga signaler och man får en ryckning.

Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
Med "lokaliserad" menar du på en o samma plats? Mitt kommer ju lite här o där och nu och då.

Ofta ligger jag konstigt på ett ben eller arm när jag sover så har ofta problem med stickningar om morgonen, kanske dessa pulseringer kan hänga ihop med det. Vet att jag kan va riktigt stel osv när jag sovit tungt, o inte rört så mkt på mig i sömnen.
Citera
2017-08-28, 15:03
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antooox
Exakt! Om det rycker lite i vaden ena minuten o sedan på axeln och sedan foten så tyder det mer på nervirritation, egen teori är att stress o ångest gör att binjurarna producerar mer kortisol som i sin tur skadar fibrerna i musklerna - hjärnan ger felaktiga signaler och man får en ryckning.

En bekant till mig som fick ALS och senare dog började det med att ena foten släpade i backen när han gick.
Citera
2017-08-28, 17:27
Medlem
Precis, det är klassiskt kallas för droppfot. Om en kroppsdel slutar fungera vid ALS kommer funktionen aldrig tillbaka igen. Så har man droppfot och den läker ihop så är det inte ALS, då snarare nervskada kring peroneus longus/tibialis anterior eller MS.

Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
En bekant till mig som fick ALS och senare dog började det med att ena foten släpade i backen när han gick.
Citera
2017-08-28, 17:29
Medlem
Hur gammal var denna person förresten?

Citat:
Precis, det är klassiskt kallas för droppfot. Om en kroppsdel slutar fungera vid ALS kommer funktionen aldrig tillbaka igen. Så har man droppfot och den läker ihop så är det inte ALS, då snarare nervskada kring peroneus longus/tibialis anterior eller MS.
Citera
2017-08-29, 13:27
Medlem
Flamsans avatar
En vän till mig fick diagnosen ALS för någon månad sedan.
Hon fick de första symptomen förra hösten.
Så om ni har haft "symptom" en längre tid är det med största sannolikhet inte ALS

Min vän fyller 60 om en månad.
Citera
2017-08-29, 21:42
Medlem
Förstår. Hur började sjukdomen för din vän?

Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
En vän till mig fick diagnosen ALS för någon månad sedan.
Hon fick de första symptomen förra hösten.
Så om ni har haft "symptom" en längre tid är det med största sannolikhet inte ALS

Min vän fyller 60 om en månad.
Citera
2017-08-30, 09:37
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Förstår. Hur började sjukdomen för din vän?

Med att fötterna "somna" vilket de trodde berodde på diskbråck. Sedan började hon sluddra liksom lät som min mamma som hade haft en hjärnblödning.

Det går så jäkla snabbt det är det mest skrämmande.
Citera
2017-08-30, 16:49
Medlem
Konstigt, ALS brukar inte ge sensoriska symptom, dvs domningar och diverse. Snarare svaghet, exempelvis dorsalflexionen i foten. Man känner sig normal men musklerna fungerar inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Med att fötterna "somna" vilket de trodde berodde på diskbråck. Sedan började hon sluddra liksom lät som min mamma som hade haft en hjärnblödning.

Det går så jäkla snabbt det är det mest skrämmande.
Citera
2017-08-30, 18:39
Medlem
Både Hawkings och Becker lever ju än, båda fick det i ung ålder.

Citat:
Ursprungligen postat av Sommrig
Jag vill inte nedvärdera ditt inlägg, tvärtom är det många kändisar som haft just ALS, eller Lou Gerigis sjukdom.

Stephen Hawkin är en annan. En tredje är musikern Jason Becker.

Men kanske nyhetsankaret Ulla-Carin Lindkvists bortgång var det mest tragiska. Dom sände en dokumentär om henne om hennes sjukdom, Och samma dag den sändes dog hon.

Sorgligt som fan! :-(

Förlåt om jag låter negativ.

Men jag gillar ju att vara lite neg i bland.

Ni ska få en låt med Jason Becker. Han var trots allt en ganska en ganska hyfsad gitarrist! :-)

https://www.youtube.com/watch?v=-z1vn1QAhV4

En ganska jobbig låt men nu blev det som det blev! ;-)

Jag borde valt en annan. :-)

Jag kan berätta historien om Jason Becker. Han var 17 år och fick jobbet att börja spela i David Lee Roths band.

Ett toppjobb för en ung musiker givetvis.

Och så fick han känningar i händerna, och det visade sig vara ALS.
Citera
2017-08-31, 01:10
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Konstigt, ALS brukar inte ge sensoriska symptom, dvs domningar och diverse. Snarare svaghet, exempelvis dorsalflexionen i foten. Man känner sig normal men musklerna fungerar inte.

Hennes fötter slutade funka och hon fick problem med balansen.
Och hon har ju diskbråck också. Så därför skyllde de på diskbråck till hon bad om en "second opinion"

Men hon har ju tyvär gått igenom alla undersökningar och de visade ALS utan tvekan.
Hon får nu bromsmediciner.

Hon var/är en aktiv hundmänniska som för ett år sedan köpte en ny valp. Som nu bor hos mig.
Då han drog omkull henne en gång för mycket.
Och det var för hundarnas skull hon var så envis på att de skulle ta reda på vad felet var.
Så hon skulle kunna ha honom kvar.
Men det gick inte längre.

Det är så jäkla tragiskt.
Och hur jobbigt jag och maken än tycker att det är, hur jäkligt är det inte för henne då. Att få en dödsdom så och detta är nog den jävligaste sjukdom jag kan tänka mig att få.

Vi är ju i den.åldern nu jag och min man när folk börjar bli krankiga och dö. Jag förlorade min mamma i mars. Och vi har en massa sjuklingar i familjen så.....
Även jag räknas tydligen in där, konstigt så elak som jag är borde jag bli skitgammal.
Citera
2017-08-31, 12:44
Medlem
Citat:

Lustigt det här. Spelade fotboll igår och har haft träningsvärk/lätt krampkänning här o där idag. O så nu kom nya muskelryckningar igen, men denna gång på baksidan av ena låret. Hela tiden på olika ställen! Men det borde väl iaf inte tala för någon ALS...
Citera
2017-08-31, 13:07
Medlem
Om du har kontinuerliga fascikulationer bör det ändå kollas upp, kan vara något så enkelt som magnesiumbrist. Du har alltså ryckningar i daglig basis? Dessa både syns och känns?

Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
Lustigt det här. Spelade fotboll igår och har haft träningsvärk/lätt krampkänning här o där idag. O så nu kom nya muskelryckningar igen, men denna gång på baksidan av ena låret. Hela tiden på olika ställen! Men det borde väl iaf inte tala för någon ALS...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in