2017-08-30, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Hur orimligt det än kan verka så är det inte helt ovanligt att sådant faktiskt sker. Det händer att folk av olika skäl helt enkelt VILL försvinna.

10 Murder Victims Who Turned Up Alive
http://listverse.com/2016/11/07/10-murder-victims-who-turned-up-alive/
"Inte helt ovanligt" med en länk...

Allvarligt? Det är tillräckligt sjujävla ovanligt för att det ska hamna på en lista som täcker hela världen i över 60 år. Tänk på tumregeln "är det på nyheterna, så oroa dig inte".

Så, jo, det är "helt ovanligt". Ingen har sagt att det är omöjligt och alla fall består ju inte av att någon stulit en kropp. Vad finns det mer för saker som inte är "helt ovanligt"? Folk har blivit giftmördade, alltså kan Wall ha blivit giftmördad. Folk har blivit kidnappade, alltså kan Wall ha blivit kidnappad. Folk har drabbats av "SADS" (den vuxna "motsvarigheten" till plötslig spädbarnsdöd), alltså kan Wall ha råkat ut för detta.

Det finns närmast obegränsat med saker som inte logiskt kan uteslutas, men som är orimliga helt enkelt för att det är såpass ovanligt att det krävs särskilda belägg på saken. Och några sådana har vi väl inte? Allt vi vet hittills verkar peka på något som också är rätt ovanligt: ett klassiskt styckmord. Varje fall är unikt och det finns mycket unikt i detta fall, men jag tycker nog att man bör ha belägg som pekar i en speciell riktning om man vill diskutera just den möjligheten om denna möjlighet är ovanlig/orimlig. Så, om det finns några omständigheter som talar för att Wall kan ha velat försvinna, omständigheter som gör det troligt att en kropp kan ha stulits någonstans ifrån och att DNA-testen är riggad av Wall, osv, så är jag idel öra, för det vore helt sensationellt.
Citera
2017-08-30, 20:03
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Det finns tryckventil på ex. kompressor.

Du skrev att någon sådan ventil hade "exploderat" för att han hade kört ner båten på för stort djup! En säkerhetsventil på kompressorn påverkas inte av dykdjupet!
Citera
2017-08-30, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Inte riktigt, den är matchad mot tand och hårborste som man *antagit* tillhört Wall. Det är faktiskt det korrekta händelseförloppet vid identifieringen av Wall här, oavsett hur mycket man än ogillar detta faktiska förhållande.
Det är på samma vis korrekt att avfärda induktion i verkliga världen, alltså är det korrekt att säga att vi inte har ett smack belägg på att solen går upp i morgon...
Citera
2017-08-30, 20:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är väl det de gjort. Som jag förstod det så var tandborsten hennes mors? Jag kan ha översatt fel dock, men det är ju knappast orimligt.

Jag tyckte att han sa "hemma hos hennes mor"? De hade ju inte behövt ta mammans tandborste, de hade bara kunnat topsa henne i gommen, vilket ger många fler celler! Förresten undrar man varför polisen inte tog tandborsten och hårborsten som Kim måste ha hemma hos sin sambo också? (Gissar att hon även hade en uppsättning hos sina föräldrar, om hon ofta sov över där.)
Senast redigerad av Merwinna 2017-08-30 kl. 20:07.
Citera
2017-08-30, 20:08
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jo men varför är det så hemligt då??? Nu när de leker hemliga klubben så blir man ju nyfiken såklart. Jag tror att det är nåt smaskigt iaf. Kopplingen mellan PM och BHE kommer nog fram så småningom ska du se. För varför skulle PM annars fråga efter BHE det första han gör när snuten syr in honom?

Det finns väl inget erkännande som är så uppenbart som när en oskyldig person som anhålls för att en tredje part är försvunnen, omgående begär en kändisadvokat.

PM visste precis vad han gjort, så han visste från början att han skulle komma att behöva bästa tänkbara försvarare. En tydlig signal till Polisen redan från start att här finns mer än en hund begraven.
Citera
2017-08-30, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjallis
Har du någon bra förklaring på knoge/lillfinger skadan som är vid slagsmål eller avvärjningsdkada/ nagelmärke på hans tumme då? Hade han det innan?
Det knepiga med skador på händerna är att de inte behöver ha någonting som helst med KW-historien att göra - finns nog gott om möjligheter att skrapa i något inne i ubåten. Samt att han kan ha haft skavankerna redan innan turen startade, efter lite hobby-meckande med sin käraste ubåt.
Citera
2017-08-30, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Polisen sa att övriga analyssvar, utöver torson, kommer ta 2-3 veckor.

Ja men ändå har du svaret på DNAt från u-båten. Preliminära analyssvar är oftast lika säkra som slutgiltiga svar. Handläggningstiden för slutgiltiga analyssvar är i Sverige ca 3 veckor men det prelimära
kommer inom ett par dagar. Men i rättens huvudförhandling gäller det slutgiltiga men det är som sagt var sällan skillnader i de preliminära och de slutgiltiga. Juridik endast. Så ja du har svar redan på vad som fanns under PMs naglar. Preliminärt likaså på torson.
Senast redigerad av proximac 2017-08-30 kl. 20:15.
Citera
2017-08-30, 20:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tyckte att han sa "hemma hos hennes mor"? De hade ju inte behövt ta mammans tandborste, de hade bara kunnat topsa henne i gommen, vilket ger många fler celler! Förresten undrar man varför polisen inte tog tandborsten och hårborsten som Kim måste ha hemma hos sin sambo också? (Gissar att hon även hade en uppsättning hos sina föräldrar, om hon ofta sov över där.)

Ja jag tolkade som så att "jämfört med en tandborste som de fått av KWs mor" avsåg att tandborsten alltså var morsans men för all del, möjligt är det KWs.
Citera
2017-08-30, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Den (andra) storyn han själv går ut med är att hon skall ha omkommit i en olycka och att han begravde henne till havs.

Låter det som en rimlig förklaring?

Är det inte ett mer normalt förfarande att man kontaktar sjöräddningssälskapet/ambulans?

Vet inte hur det är med danska lagar men i Sverige så är det lag på att en båt längre än 12 meter skall vara utrustad med VHF radio och inte får framföras om man inte har skepparexamen där nödanrop vid sjönöd är ett av momenten man skall ha lärt sig.

http://www.sjofartsverket.se/Batliv/VHF-radio/

https://en.wikipedia.org/wiki/UC3_Nautilus

Nautilus är 17,76 meter lång. Måttet verkar väldigt specifikt. Det är inte 18 meter och det är inte 17,5.
Nånting säger mig att en Aspie som Madsen skulle kunna ha lagt en enormt stor betydelse i siffran.

Året 1776 på Wikipedia.

https://en.wikipedia.org/wiki/1776

Det är tydligen året för den Amerikanska revolutionen och året för världens första Ubåtsattack.

https://en.wikipedia.org/wiki/Turtle_(submersible)

Det är även året då Adam Weishaubt grundade Illuminatiorden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Illuminati

(Namnet är profetiskt för en narcissist, går att tolka om till jordens visaste man).

Den sjösattes 3 Maj, men kan inte hitta någonting relevant i det datumet.
Det kanske fanns en plan där med men att sjösättningen av någon anledning fick skjutas upp.

En mycket rimligare förklaring är att Peder gjort någon form av närmanden mot Kim Wall och att hon säger ifrån på skarpen. Det hela skall såklart ha skett i affekt. I värsta fall en fullbordad våldtäkt.
Det måste nästan till ett schack-matt av typen "när du släpper av mig skall jag förstöra din karriär" för att det ens skall finnas på kartan att mörda någon och skända deras lik.

Sade pressen att han samtidigt blev föremål för ett annat mord med liknande omständigheter?

Styckad kropp med perforerade organ och nedtyngd med kedjor?

Om karln verkligen är satansdyrkare eller dylikt kan det vara frågan om ett blodoffer.
Har vi något datum på när hon skall ha omkommit?

Den 7:e Augusti har vi en blodmåne (halv solförmörkelse).

http://www.seasky.org/astronomy/astronomy-calendar-2017.html

http://www.witchipedia.com/def:lunar-eclipse

För i princip alla, så är det uppenbara att rapportera in olyckan, efter att man själv undersökt behovet av att ge akuthjälp.

Men vi har två huvudspår att spekulera i.

1) Hur "normalt" tänker PM. Vi kan inte förutsätta att han är tokig. Men vi kan inte heller förutsätta att han tänker som normala människor eftersom vi redan har bevis för att han har ett väldigt speciellt sätt att förhålla sig till andra.

2) Skulle olyckan kunna ge straffrättsliga problem? Dvs skulle PM kunna anses vållande för att ubåten var farligt byggd, eller för att PM orsakade olyckan?

Jag tror definitivt att en olycka är möjlig och har långt bättre än 0 % sannolikhet. Men jag tror att i så fall är det en spektakulär olycka eller att han slagit till KW så hon ramlat in i någonting och brutit nacken eller liknande. Dvs det måste vara en olycka som skulle ge PM riktigt, riktigt, feta problem som omöjliggjort hans möjligheter att söka sponsorer - annars borde han omöjligen fattat ett så dåligt och oetiskt beslut som att stycka och dumpa kroppen.
Citera
2017-08-30, 20:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
För i princip alla, så är det uppenbara att rapportera in olyckan, efter att man själv undersökt behovet av att ge akuthjälp.

Men vi har två huvudspår att spekulera i.

1) Hur "normalt" tänker PM. Vi kan inte förutsätta att han är tokig. Men vi kan inte heller förutsätta att han tänker som normala människor eftersom vi redan har bevis för att han har ett väldigt speciellt sätt att förhålla sig till andra.

2) Skulle olyckan kunna ge straffrättsliga problem? Dvs skulle PM kunna anses vållande för att ubåten var farligt byggd, eller för att PM orsakade olyckan?

Jag tror definitivt att en olycka är möjlig och har långt bättre än 0 % sannolikhet. Men jag tror att i så fall är det en spektakulär olycka eller att han slagit till KW så hon ramlat in i någonting och brutit nacken eller liknande. Dvs det måste vara en olycka som skulle ge PM riktigt, riktigt, feta problem som omöjliggjort hans möjligheter att söka sponsorer - annars borde han omöjligen fattat ett så dåligt och oetiskt beslut som att stycka och dumpa kroppen.

Ungefär i de banorna tänker jag också. Att det kan handla om en vållande- eller dråpsituation, som möjligtvis rör sig om någon skitsak de flesta inte skulle reagera nämnvärt för. Men han kanske är anspänd från början om han varit osams med journalister tidigare och kanske av misstänksamhet övertolkar saker hon frågar.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-08-30 kl. 20:24.
Citera
2017-08-30, 20:22
Medlem
Smhfs avatar
Peter Madsen ejer ikke selv ubåden, (det vet vi), den er derimod ägd tillsammans med två andra,
Christian Möller Nielsen, och Georg Paul Artmann ( miljonären i Norge).

Christian Möller Nielsen blev landets mest kända år 1999 då han startade duon tillsammans med Anders Öland Barcode Brothers.

https://www.bt.dk/danmark/dansk-popstjerne-bag-kaempe-hit-er-medejer-af-raket-madsens-ubaad
Citera
2017-08-30, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tänker blodstänk som han inte sett. Missat tvätta av.
Det var min initiala gissning när jag såg bilden. Olja eller blod - och polisen vet numera vilket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in