2017-08-30, 19:09
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag har hört sägas att kommuner över hela Sverige köper svindyra bostadsrätter till dessa invandrare. Således behöver de aldrig sätta sin fot på en bank.

Det är fortfarande relativt få objekt som blir sålda på detta vis till kommunen.
Sen måste man ha i åtanke att kommunerna knappast har ekonomiskt eller politiskt utrymme för att kunna sitta och köpa upp tusentals lägenheter åt massa smuts.

Köper du fler än ett väldigt få antal så kommer alla NIMBYs som redan bor i områden att klaga utav bara helvete (ingen vill se värdet på bostaden sjunka).
Du får en jävla massa missnöjda väljare som röstar bort dig till nästa val (jävla aldrig med folks egendom eller pengar i Sverige).
Kostnaderna multipliceras om du tagit lån för dessa bostadsköp, vilket sätter dig i skiten rejält sen när marknaden börjar ge vika.

Det är ett självreglerande problem.
Senast redigerad av Fizzlor 2017-08-30 kl. 19:20.
2017-08-30, 19:10
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Jag känner en hel del som bor på Södermalm och som har köpt lägenheter där de senaste åren, alla har gemensamt att de ligger väldigt nära gränsen för vad de klarar av ekonomiskt. Och dom alla bor i lägenheter som är för små för dom och hade nog mått bättre om de hade haft något större. Så jag tror absolut att vi ser slutet på resan där vanliga knegare har råd att följa med bostadspriserna.

Precis vad jag misstänkte. Ändå så maler idioter på om att "priserna kommer bara gå upp!", som om folk kommer spendera 100% av sin inkomst på bostadskostnader.
2017-08-30, 19:18
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Precus, det är egentligen inte en bostadsbubbla vi har i Sverige utan en kreditbubbla.

Mycket väl uttryckt, bostadskraschen på 90 talet var en riktig bostadskrasch, det fanns fler lägenheter än köpare.
2017-08-30, 19:19
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Under hösten kommer räntan höjas också. Mycket möjligt att 2017 blir början på kraschen

Du kanske ska titta efter. Räntorna är snarare åter påväg ner.

Att inflationen tillfälligt steg under sommaren var delvis tekniska engångs-orsaker. Det som händer framöver är att kronan och oljan snarare resulterar i att inflationen troligtvis åter sjunker. Om hushållen börjar bli oroliga och trycket från efterfrågedriven inflation minskar, så blir det svettigt få upp inflationen.

Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Hur vanligt är det att man säljer så pass mycket under marknadsvärdet vid stora affärer som denna?

Typ, alltid. Inget konstigt alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Ca 25 000 är fortfarande skuldsatta sen förra bubblan... Det går fort när det är roligt!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6285043

Det är 0.2% av sveriges befolkning. Det är faktiskt mindre än jag trodde. Betänker man hur många som har svårt hantera pengar så är ju detta en imponerande liten andel. Då räknas antaligen 1000 kr som kvarvarande skuld att du har kvar en skuld.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-08-30 kl. 19:26.
2017-08-30, 19:20
Medlem
Bennermanns avatar
Ca 25 000 är fortfarande skuldsatta sen förra bubblan... Det går fort när det är roligt!

2017-08-30, 19:21
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Säger vem? Vilken eventuell räntesats pratar vi om? Och hur många har råd med en höjd ränta?

Och vad händer när folk inte har råd...?

Det är ganska så mycket viktigt makrostatistik som riksbanken går efter med räntorna, och dom tyder på att räntehöjning är allt närmare. Vi har haft minusränta nu väldigt långtid
2017-08-30, 19:22
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Exakt. En som har fattat grejen!

Alla invandare som kommit utgör en efterfrågan, men det spelar ingen roll då det är högst bud som vinner, och högst bud har den som får högst lån beviljat av banken.

Tänk att du ska sälja en bil på blocket. Du vill ha 50k för den.
Erik hör av sig och erbjuder 45k. Sen får du hundratals skambud på 7000, 9000, 5000, 4000, "ey bror, jag köper den för 6000 och du får en fet stereo!"

Det är hundratals intresserade, men det finns bara en som ens är i närheten av att vara en tänkvärd kandidat.

Sen kan man sitta och diskutera i timmar om hur och var alla hundratusentals invandrare ska bo, men det är en helt annan femma. I överskådlig framtid kommer de tvingas bo på flyktingförläggningar alternativt bo 9 pers i en tvåa.

Även om Achmed och Mahmoud inte är med och budar på borätter bidrar de indirekt till efterfrågan eftersom hyresrättsköerna blivit "oändliga", så Svensson har inget annat val än borätt eller eget hus.
Dessutom har stora bostadsområden raderats från Svenssons möjlig-karta. Det räcker numera att en villa ligger nära ett invandrarghetto för att bli svårsåld.
2017-08-30, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann

Tänk då också på att på den tiden var det helt andra priser och då kunde man man faktiskt spara ihop till en lägenhet. Dom flesta från den tiden har betalat av sina skulder genom att ha levt spartanskt i några år. Men med dagens priser finns det inte en chans att komma loss genom vanligt sparande.
2017-08-30, 19:25
Medlem
jack.danielss avatar
Får ont i huvet av alla bo-kris-trådar! Visst, jag är oxå en bolånetorsk....har köpt en en central tvåa för svinmycket pengar. För att jag behöver nånstans att bo och vill helst kunna gå ut på kvällen utan att "broschorna" vill tigga cigg, råna eller rövknulla mig!

Jag tar hellre den eventuella ekonomiska risken än att jag bosätter mig i random förort och känner att mitt lebemsraum försvinner!
Senast redigerad av jack.daniels 2017-08-30 kl. 19:28.
2017-08-30, 19:26
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
http://cornucopia.cornubot.se/2017/07/fredagsmys-var-tredje-hushall-klarar.html

Enligt en Inzio-undersökning beställd av Aftonbladet klarar vart tredje hushåll inte en räntehöjning på 2 000:- SEK i månaden. 20% klarar inte mer än 1 000:- SEK mer i månaden.

Så är det.

Citat:
I värsta fall tvingas du sälja med brakförlust och blir stående utan bostad med en skuld på flera miljoner (beroende på vad du köpt bostaden för såklart).

Så kan det bli, ja.

Citat:
I ett större perspektiv så går landets ekonomi totalt åt helvete.

Det var hit jag ville komma med min fråga! Det lite större perspektivet.

Citat:
Folk tvingas spendera större delen av sina intäkter på bostadsbetalningar och räntor, vilket leder till att folk konsumerar mindre. Sveriges ekonomi är tokberoende av att folk spenderar pengar på skit [...] Sveriges ekonomi idag är totalberoende av lån.

Återbetalningsskyldigheten är större än mängden värden ute i den reala, produktiva ekonomin och det vet naturligtvis bankerna om. Att höja räntan blir lite som att skjuta sig i foten. Det är möjligt att de gör det ändå för att de inte är nöjda med de 375.000.000 kr om dagen de drar in i dagsläget, men då vet vi i alla fall vad klockan är slagen om de mekar igång den typen av verksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Det är ganska så mycket viktigt makrostatistik som riksbanken går efter med räntorna, och dom tyder på att räntehöjning är allt närmare. Vi har haft minusränta nu väldigt långtid

...och den mekaniska kopplingen mellan Riksbanken och skapandepunkten för krediterna är vilken...?
2017-08-30, 19:27
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Även om Achmed och Mahmoud inte är med och budar på borätter bidrar de indirekt till efterfrågan eftersom hyresrättsköerna blivit "oändliga", så Svensson har inget annat val än borätt eller eget hus.
Dessutom har stora bostadsområden raderats från Svenssons möjlig-karta. Det räcker numera att en villa ligger nära ett invandrarghetto för att bli svårsåld.

Fortfarande spelar det ingen roll. Du kan ha 100 000 pers som vill ha just din lägenhet. Fem utav dem har stabil inkomst och får ta lån på +2-3 miljoner från banken. De övriga 99 997 personerna, påverkar de slutpriset? Hade slutpriset blivit mindre eller högre om det istället var 10 000 pers som var intresserade? 1000 pers?

Om du tittar på några slumpmässiga budgivningar så kommer du se att det är väldigt få som budar, ibland så få som 2-3 st. Trots att det finns tusentals andra som vill ha lägenheten så är det bara ett ytterst fåtal som budar. Varför?

Slutpriset styrs av bankernas utlåning. Efterfrågan kan absolut påverkas av invandringen, men det betyder inte ett skit om du inte kan vara med i budgivningen. Fattar du?
Senast redigerad av Fizzlor 2017-08-30 kl. 19:30.
2017-08-30, 19:29
Medlem
Jo, bostadsmarknaden kommer att krascha, av flera skäl. Ett är förstås att räntorna långsiktigt måste upp, och att ränteavdragen kommer att trappas av efter valet (med kanske en femtedel per år under fem år).

Men det viktigaste skälet till att priserna på bostadsrätter i Stockholm kommer att krascha är att byggherrarna BLÅSER de boende BIGTIME!

Vi tar ett exempel, slumpvis från Hemnet idag: Nyproducerade Valborgsmässovägen 20 i Hägersten:

1 rum och kök om 31 m2 kostar 2,8 Miljoner och har en avgift på 1800 kronor per månad.

Bra tänker många, jag KÖPER en egen lägenhet för 2,8 Miljoner. Klart värt det, eller hur.

Men det många inte vet är detta:

1) Du köper inte lägenheten. Du köper i själva verket en andel av bostadsrättsföreningens tillgångar och skulder.

2) Föreningen är förstås skuldsatt från början eftersom byggherrarna SJÄLVA bestämmer vad huset ska säljas för till föreningen. De äger ju byggbolaget och startar själva föreningen och säljer huset dit. När du väl flyttat in drar de med pengarna och har inget mer att göra med huset eller din ekonomi. Nu när jag skulle kolla hur stor skulden är så framgår inte det eftersom ekonomisk plan saknas bland alla handlingarna. Men räkna med mellan 2 och 3 MKR i skuld för din lägenhet på föreningen också.

3) Avgiften verkar ju låg, men det är bara ett aber – den ska förstås höjas kraftigt enligt plan de kommande fem åren, till kanske 3000 kronor i månaden.

4) Trots denna höjning kommer föreningen varje år att med flit gå med förlust (om inte du går med i styrelsen och styr upp det) eftersom de skiter i att lägga undan pengar för framtida underhåll (”eftersom det ju inte behövs ännu”). Det är lagligt att gå med röda siffror varje år och skita i att fondera medel till underhållet. Och så gör ju alla så att de kan maximera vinsten.

Summa summarum:

De sade att du får ettan på 30 kvadrat i Hägersten för 2.8 MKR och 1800 i månadsavgift.

Men i själva verket köpte du den för minst ca 5 MKR (insatsen plus din direkta andel av föreningens skulder som du svarar för) och fick minst 3000 i månadsavgift.

Det är när detta – och det ser likadant ut i hela nyproduktionen – går upp för köparna som bostadsrättspriserna i Stockholm kommer att krascha.

Vad tror du själv?
/DAEN

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in