Citat:
Ursprungligen postat av
Roccy
Jag sitter inte på mer info än den jag har tillförskaffat mig genom FUP, domstolsförhandlingar o.s.v. och detta fall är inget som upptar hela min vardag, snarare några minuter då och då. Men likafullt är det ganska intressant.
Att jag anser att domen är svagare än ett korthus behöver inte innebära att jag har juridiska kunskaper.
Det är snarare ur ett taktiskt perspektiv som jag inte helt får ihop det. Delvis sitter pusslet ihop men inte helt. Det är min militära bakgrund som gör att jag inte kan släppa vissa detaljer i hur mördaren/styckaren har agerat. T.ex. placering av kroppsdelar förutom i huset är otroligt dålig ur ett taktiskt perspektiv. KJ lekte ju militära lekar och hade helt säkert läst på en hel del, tillräckligt för att agera bättre.
Nu är jag inte med. Varför skulle placeringen av kroppsdelar i skogen vara otroligt dåligt ur ett taktiskt perspektiv? Hur skulle placeringen i ett hus vara bättre? Vilken taktik menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Roccy
Jag tror inte att mördaren agerat helt på egen hand. Själva mordet kanske, men knappast hanteringen av kroppen. En komplett kropp, även av VB:s ringa storlek, är inte alls så lätt att hantera på egen hand som många tycks tro. Det krävs stor styrka, och framför allt teknik, för att bära runt en kropp. Den saknar handtag och är i en knepig form, låter sig inte lastas i en bil, en sedan dessutom, med enkelhet.
Att KJ måste ha haft medhjälpare talar emot honom som GM. Det är inte lätt att i en hast hitta medhjälpare efter ett mord, även om det har förekommit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roccy
I en ljudinspelning i en domstolsförhandling, där en av KJ:s polare vittnar (namnet har ramlat ut mitt minne) så är det extremt tydligt i hans röst att han ljuger till KJ:s fördel. En polare som, om KJ är skyldig, lätt kan vara medhjälpare. KJ:s far är väl otroligt nog också en kandidat. En förälder går över lik (ursäkta liknelsen) för sitt barn i alla väder.
Jag skulle uppskatta om du kan dra dig till minnes vilken polare du menar. Lyssna på ett kort avsnitt av förhören tills du känner igen personen. Jag vill kunna lyssna på det och höra om jag kan göra samma iakttagelse.
När det gäller dagen för försvinnandet går det inte att ifrågasätta pappans alibi. Visst, han kan ha hjälpt till senare. Han kom hem till Sverige 10 maj och boendestödjaren var hemma hos KJ 7 maj. Om det var omöjligt för KJ att hantera kroppen själv kan inte bostaden ha varit mordplatsen, eller så hade KJ en medhjälpare till, utöver pappan.
Den 20 maj, dagen då benen hittades på kvällen, är viktig. Pappan gav KJ alibi för hela dagen, de var hemma hos pappan förutom ett besök på Beijer Byggmaterial. Samtidigt sa polisen att de flyttade span från MB till KJ samma dag, men hittade inte KJ. Den spanade hela dagen på bostaden, föräldrahemmet och föräldrarnas sommarstuga. När pappan pressades om detta i HR konstaterade åklagaren att KJ:s mobil fångades upp vid masten QTrångforsen S på Lule älvs västra sida, medan både Beijer och föräldrahemmet ligger på östra sidan. Så, det verkade klart i HR att pappan ljög. Men, en lögnare hade försökt krångla sig ur situationen, det gjorde inte pappan. Han bara svarade att han inte kunde förklara det. Ur resningsansökan:
Citat:
231. I hovrätten hölls det ett kompletterande förhör med [KJ:s] far,
[JJ]. Åklagaren ifrågasatte dennes uppgifter om att han haft kontroll på
[KJ:s] förehavanden sedan har flyttat hem till sina föräldrar i
Svartbyn. Bland annat ifrågasatte åklagaren [JJ:s] uppgift att [KJ]
varit med och köpt en plyfaskiva på Beijer Byggmaterial på
eftermiddagen den 20 maj 2013 (kl. 14.43 enligt kvitto uppvisat i hovrätten).
Åklagaren refererade till att detta inte kunde vara möjligt eftersom en
mastuppkoppling visade att [KJ] kopplat upp mot masten
QTrångforsen S kl.14.11. Denna mast täcker inte området för Beijer i Boden.
[JJ:s] tillförlitlighet blev allvarligt ifrågasatt av detta påstående.
232. NYTT. Uppgiften som åklagaren refererat till i förundersökningsprotokollet
vid huvudförhandlingen är felaktig. Korrekt är att [KJ:s] telefon har
kopplat upp mot masten Sävast N som täcker in Beijer Byggmaterial, inte
QTrångforsen. [JJ:s] påstående är således riktig. Detta framgår vid en
jämförelse med [KJ:s] telefonlistor. Enligt dessa ligger hans telefon
denna dag kl.14.11.21 under Cell ID 4242/1058. Detta är Sävast N masten och Beijer
Byggmaterial ligger inom det området. Cell ID framgår av telefonlistorna bland
annat genom samtalen kl. 10.30 den 11 maj och kl. 12.50 den 15 maj 2013.
QTrångforsen S har Cell ID 1234/1058195 Det felaktiga påståendet av åklagaren har
vilselett hovrätten att inte sätta tilltro till [JJ:s] uppgifter. Uppgifterna
åberopas som ny bevisning till styrkande av [KJ:s] och [JJ:s]
trovärdighet beträffande deras förehavanden den 20 maj 2013.
Så, pappans uppgifter i HR var sanna, åklagarens var inte sanna. Det finns alltså ingen anledning att tro att pappan skulle ha hjälpt till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roccy
Varför tror jag till slut att det är KJ? Well, det är helt enkelt FÖR många enskilda faktorer/indicier som ändå pekar på honom. Jag tänker alltid i sannolikheter, odds, och inser att även om det finns tvivel så är det helt enkelt det smarta att sätta sina pengar på KJ. (+medhjälpare) Att t.ex. MB skulle ha gjort det och planterat bevis för att sätta dit KJ? Jag tror vi måste kolla mindre på Hollywood och mer till verkligheten. Inte så många människor har det logiska tänkandet, och kylan i helt avgörande lägen, för att till 100% gå i land med det. MB tror jag definitivt inte har de egenskaperna som krävs för något sådant.
Nja, ibland kopieras Hollywood. Utplaceringen av kroppsdelar är som taget ur en B-film. Varför skulle inte någon ha kopierat Hollywood mer än en gång? Det behövs varken mycket logiskt tänkande eller kyla för att plantera blodet i bagageutrymmet, och att under två veckor räkna ut att ödehuset är en bra plats för benen är inte svårt. Varför skulle MB, eller någon annan, definitivt inte ha de egenskaperna som krävs?
Har jag fel om jag påstår att du verkar gå mer på magkänsla än på fakta när du tar ställning mot KJ i skuldfrågan?