2017-08-29, 07:48
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Ja, såklart. Man är emot både IS och Assad.

Syrien har blivit ett nytt Vietnam för Usa . Det ska bli intressant att se hur de ska slingra sig ur det här .

Målet är och har varit Iran från början till slut!
Citera
2017-08-29, 08:23
Medlem
arbetets avatar
Goda nyheter:

BREAKING: 56 Syrian troops missing in east Raqqa show up in Qamishli

Citat:
BEIRUT, LEBANON (8:20 A.M.) – Some fifty-six (56) Syrian Army soldiers who went missing in the midst of a huge ISIS offensive throughout southeastern Raqqa Governorate about four days ago have arrived, interestingly enough, at a large army base in Hasakah Governorate.

These army soldiers had been routed during the initial shock phase of a surprise offensive by seasoned ISIS forces in southeast Raqqa.

Separated from their units, they made their way towards lines of the Kurdish-led Syrian Democratic Forces (SDF), who then transported them to a large Syrian Army base south of the city of Qamishli in Hasakah Governorate.

Now back in service with the Syrian Army, the troops are to be airlifted to Damascus after which they will be re-assigned duties.

https://www.almasdarnews.com/article/breaking-56-syrian-troops-missing-east-raqqa-show-qamishli/
Citera
2017-08-29, 09:25
Medlem
FlashyBears avatar
http://www.jpost.com/Israel-News/Israeli-Official-If-Iran-extends-in-Syrian-well-bomb-Assads-palace-503597
ISRAELI OFFICIAL: IF IRAN EXPANDS IN SYRIA, WE'LL BOMB ASSAD'S PALACE
Citat:
A senior Israeli official warned the Russian government that if Iran continues to extend its reach in Syria, Israel will bomb Syrian President Bashar Assad's palace in Damascus, according to reports in Arab media.

Israel also warned that if serious changes do not happen in the region, Israel will make sure the ceasefire deal, reached by the United States and Russia in Astana, Kazakhstan, will be nullified.

A senior Israeli source told the Al-Jadida newspaper that no understanding was reached between the Israelis and the Russians. Prime Minister Benjamin Netanyahu did, however, make it clear to Putin that its concerns must be met or Israel will be forced to act.
Citat:
Netanyahu said the majority of his discussions with Putin focused on the situation in Syria. He said the reason he wanted to hold talks now with the Russian leader was because the situation inside Syria has changed very rapidly over the last few weeks.

Undrar om bara handlar om retorik från Netanyahus sida. Han lever farligt
Citera
2017-08-29, 11:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
http://www.jpost.com/Israel-News/Israeli-Official-If-Iran-extends-in-Syrian-well-bomb-Assads-palace-503597

Det går ju verkligen inte Netanyahus väg med förluster för hans proxyarméer och framgångar för Hezbollah. Jag tror dock inte att han vågar sig på en attack utan det är nog snarare en del av retoriken för att förmå Putin till att förhandla fram en lösning där inte Israel drar det kortaste strået. Det skulle se ut det om Israels nya F-35:are skulle bli nerskjutna av de rysstillverkade S400-luftvärnen.
Citera
2017-08-29, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

Troligtvis retorik.
Men han måste ju själv förstå att iranierna aldrig kommer att lämna sin allierade pågrund av tryck från Israel...
Om Israel inte velat ha Iran där så skulle dom gett fan i att stötta rebellerna från första början
Citera
2017-08-29, 12:31
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Troligtvis retorik.
Men han måste ju själv förstå att iranierna aldrig kommer att lämna sin allierade pågrund av tryck från Israel...
Om Israel inte velat ha Iran där så skulle dom gett fan i att stötta rebellerna från första början
Meningen är att få Ryssland och USA att mota bort Iran, inte att Iran lämnar frivilligt...
Citera
2017-08-29, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Syrian War Report: August 28 🇸🇾
ISIS SUFFERS LARGE CASUALTIES IN CLASHES WITH ARMY IN SOUTHERN RAQQAH
https://southfront.org/syrian-war-report-august-28-2017/

Var främst den jag tänkte posta men ska försöka svara utredaren (bra nick!) oxå:

Först: kudos till dig som även om du inte håller med intr bara droppar en typiskt oneliner som är vanligast utan diskuterar normalt, vilket är så pass sällsynt att de vore en skam att inte nämna

Måste bara säga att jag normalt är en väldigt lugnt person, läsa israelisk press är dock en trigger alert för mig, blir helt rasande av läsa sånt o höra sån propaganda som nämndes i inlägget.
Sionism är ett ord som måste nämnas dock, att förstå sionismen och dess del i Syrien kriget är viktigt.
Jag har funderat över skapa en "VARFÖR är det krig i Syrien" tråd i över ett år nu, dels för de går väldigt skiljde åsikter och är viktigt för diskussionen och jag hade själv listat sionismen som den absolut största faktorn.
Ord som judar är däremot fel att använda, random Schlomo har inget med det att göra, stora delar är inte ens medvetna om det.

Igen: respekt för att även om du inte håller med mig gav ett sansat svar de imponerar på mig!

Tack för ditt erkännande. Motstående uppfattningar i en diskussion kan ibland beläggas i sansade utbyten av argument.

Wittgenstein formulerar det så här enligt Gordon P. Baker,P. M. S. Hacker i engelsk översättning.

Wittgenstein: Understanding and Meaning: Volume 1 of an Analytical ..., Del 2 page 15.

Citat:
Nevertheless, if linguistic communication is to be possible, there must be agreement not only in definitions, i.e. in what words mean, but also, over a wide range, in judgements.

Nu tror jag inte vi blir överens men jag vill gärna kommentera lite om signalord.

Först så är jag inte politisk och har inte röstat sedan 1976, jo, jag är lite äldre.

Sen uppskattar jag att du ser skillnad på judar och judar men samtidigt så hänger det ihop med sionismen.

Citat:
Sionism är en nationalistisk rörelse med rötter i 1800-talet som strävar efter att åstadkomma en judisk stat i det brittiska Palestinamandatet. Namnet kommer av bergfästet Sion utanför Jerusalem som under diasporan fick symbolisera judarnas längtan tillbaka till landet Israel.”

Att sionismen ändrar form och får annan betydelse under årens lopp bidrar inte till ökad klarhet om dess syften och mål.

Men av Wikipedias formulering “nationalistisk rörelse” och “judisk stat” som ju bildades 1948 kan vi ändå forma en uppfattning om vi tar hänsyn till dessa dåvarande mål.

Lite oegentligt kan sionismens syfte sägas vara att lösa “den judiska frågan” eller frågan om den rättsliga ställningen för judaismens församlingar och de folkgrupper som var knutna till dessa och som kallas “den judiska nationen”. De var till sin absoluta majoritet inte ättlingar till Israels son Juda som levde för flera tusen år sedan.

Sionismen är alltså en politisk religiös rörelse med tvivelaktiga nationella drag.

Att det bildades en stat med en mångfald av nationaliteter 1948 av handlingskraftiga män formade av krig mot nazism och fascism (se gärna om den judiska brigaden) var mer ett experiment än att “ ättlingar till” Juda “ återerövrade” Juda rike.

Eller som min far sa till mig på 70- talet “Bildandet av staten Israel kommer inte att lösa den judiska frågan” och han har fortfarande rätt.

Och för återknyta till min inledning så är jag fortfarande inte politisk men jag förbehåller mig rätten att diskutera vilket ämne jag vill.

Så över till dina tankar om sionism, Syrien och kriget där.

Kriget som pågår nu i Syrien har ett par år på nacken och avseende Israel kan vi gå tillbaka till 1967 då Israel erövrade Golanhöjderna i sexdagarkriget.

Den nationella tragiska konflikten utspelar sig mellan Syriens regeringsstyrkor och IS, al qaida och andra oppositionella grupper.

Den regionala konflikten kan ju sägas vara ett proxykrig mellan Iran å en sidan och främst Saudiarabien och Israel på den andra sidan.

På den geopolitiska nivån har vi den ryska federationen mot USA och dess allierade.

Men vad är då målet för en del kretsar i Washington? Denna artikel i Sputnik ger svaret.

Intel Agent Reveals How NATO Planned to Tear Russia Apart.

USAs nuvarande sanktioner mot Syrien och personer i Putins krets, lägg märke till att det inte är sanktioner mot staten Ryssland som exempelvis mot Apartheidstaten Sydafrika utan personinriktade, har sin början i “The Magnitsky act” med direkt koppling till Bill Browder som står under åtal i Moskva samtidigt som Netanyahu besöker Putin i Sochi. Utökade sanktioner kopplas till Ukraina, Syrien och Krim bland andra.

Kriget i Syrien var en fortsättning av den sk “arabiska våren” avsedd att dra in Ryssland i ett nytt “ afghanistankrig” som skulle binda upp stora ryska truppstyrkor vilket skulle leda till försvagning av Rysslands försvar längs dess gräns från Norra ishavet till Svarta havet. Naturligtvis med särskilda insatser från båda håll i Ukraina, Georgien och de baltiska staterna. Sionismen som verkande orsak i denna militära utveckling känns inte som särskilt övertygande, den har relevans på den regionala utvecklingen.

Tanken var och är väl att underminera Putin och sätta in en ny “Boris Jeltsin” som låter oligarkerna härja fritt. Sionismen i detta sammanhang är mer en fernissa ungefär som IS målar begagnade Toyotatruckar vita för att de inte skall framstå som ett ragtagarmé i Syrien.
Senast redigerad av Utredaren 2017-08-29 kl. 13:12.
Citera
2017-08-29, 13:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Meningen är att få Ryssland och USA att mota bort Iran, inte att Iran lämnar frivilligt...
Netanyahu får väl istället börja förhandla med Assad om Golanhöjderna för att få slut på konflikten, men då lär han väl få sätta livet till som din store idol Yitzhak Rabin fick.
Citera
2017-08-29, 14:06
Medlem
USA-flyg bombar och slaktar civila urskiljningslöst i Raqqa. När får vi se liknande internationella fördömanden som vi gjorde när det gällde Ryssland under Aleppo-kampanjen?

https://theintercept.com/2017/08/28/entire-families-are-being-killed-by-u-s-airstrikes-in-raqqa-syria
Citera
2017-08-29, 17:54
Medlem
Tillssons avatar
Ny animerad sammanfattning från Southfront, 29/8.
Utvecklingen i östra Homs, södra Raqa.

Källa: https://southfront.org/syrian-war-report-august-29-2017-isis-defense-collapses-in-uqayribat-pocket/
Citera
2017-08-29, 19:35
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Troligtvis retorik.

Exakt. Israels plan blev extremt kontraproduktiv. Assad är Hizbollahs bro till Iran. Syftet med att sätta Syrien i brand var att få bort Assad och på så sätt förstöra Hizbollahs försörjningsväg. På så sätt hade Hizbollah blivit extremt försvagade.

Men planen slog slint. Hizbollah är idag starkare en någonsin och leder storskaliga militära offensiver, samtidigt som dom har samlat på sig sällsynt krigserfarenhet och lärt sig att hantera tunga avancerade vapen. Plus att Iran har soldater på gränsen till Golanhöjderna, Israel måste se rött just nu.
Citera
2017-08-29, 20:46
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Motstående uppfattningar i en diskussion kan ibland beläggas i sansade utbyten av argument.

OT: Ditt sätt att skriva är ren poesi!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in