2017-08-29, 15:05
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Skulle tro att det vore lätt för madsen att ta med någon mer utan att någon visste om det. Hur skulle man kunna bevisa motsatsen från befintlig bevismaterial? Alltså att ingen annan befann sej i ubåten.

Varför skulle vi tro att någon annan var ombord? Finns ju inget som tyder på det. Tvärtom så finns det saker som tyder på motsatsen. Typ polisens uttalande.
Citera
2017-08-29, 15:06
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det vill vi alla. Men då får vi hålla oss det som är känt eller åtminstone inte helt verklighetsfrånvända sagor och påhitt.
Här har varit både ryssar, koreaner, spionhistorier och fan vet allt.

Att det kan vara fler inblandade är väl ingen spökhistoria? Jag har bara lite svårt att se att madsen pulled off this stunt alldeles ensam... och att någon gömde sej i ubåten är ju inget omöjligt..
Citera
2017-08-29, 15:10
Medlem
Citat:
Att det kan vara fler inblandade är väl ingen spökhistoria? Jag har bara lite svårt att se att madsen pulled off this stunt alldeles ensam... och att någon gömde sej i ubåten är ju inget omöjligt..
Men det ÄR ju ingen fler inblandad.
Citera
2017-08-29, 15:11
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDonovan
Det räcker att det första försöket lyckas.

Dessutom så har han tidigare sänkt en annan ubåt. Knappast normalt beteende.

Jag tror han är en person som tar beslut i affekt och sedan ser till att genomföra besluten, även efter att han lugnat ner sig. Väldigt farlig person med andra ord, och det slutade ju med att en kvinna styckades och dumpades från en ubåt mitt i natten.

Vi har även KvB som uttalar sig i Wired angående att raketprojektet kan vara en jättebluff, även om han förnekar det och ger förklaringar om varför det inte kan vara en hoax eftersom de jobbar så hårt med det. Men är det någon förutom de inblandade som vet hur hårt de verkligen jobbat med det?

Det var kanske just det som Kim granskade.

Rakethoaxen.

Pengar som försvunnit. Hans tillvaro stod på spel. Försnillar-Madsen riskerade att bli av med raket, ubåt och sin titel. Då svartnade det för ögonen och han fick till en bra träff med den tunga skiftnyckeln. Osv.

Har man kollat att madsen inte tecknade en livförsäkring på Kim innan färden som skulle utfalla på honom om hon förolyckades? Kanske ett försäkrings bedrägeri alltså..
Citera
2017-08-29, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag kan tänka mig båda alternativen. Men har väl inget större belägg för "lustmord". Har iofs lika lite belägg för vredesutbrott.

Men vi vet ju att han gillade strippor och lite annat skumt. Han hade till och med haft någon dansare eller liknande på sin verkstad där dom "badat". Så det gör mig lite inriktad på att han försökt ragga upp henne där på båten men hon börjat skrika så han helt enkelt dödat henne.

Å andra sidan finns lustmord i DK medan ouppsiktligt tillfälligt vredesbrotts-mord inte existerar i landet, ordvalet finns inte i någon lagbok. Det är ett eget hittepå. Lustmord är ett sexuellt brott med vredesinslag likaså våldtäkt, ett vredesbrott. Att slänga skiftnycklar i tinningen i en u-båt och namnge det till ouppsiktligt tillfälligt vredesbrotts är så dumt så det finns inte på kartan.

I Danmark har man ett föråldrat lagsystem och inte förnyat dess "grundregler" lika ofta som t ex Sverige. T ex förmildrande omständigheter i DK gäller dråp i nära relationer, i Sverige ser vi tvärtom på saken likaså FIN och N. Det visar lite hur danskarna tänker men jag bör tillägga att man i ny praxis börjat ta bort detta med att det är förmindrande att döda en egen i familjen pga att det finns känslor med i bilden.
Citera
2017-08-29, 15:12
Medlem
JohnDonovans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag kan tänka mig båda alternativen. Men har väl inget större belägg för "lustmord". Har iofs lika lite belägg för vredesutbrott.

Men vi vet ju att han gillade strippor och lite annat skumt. Han hade till och med haft någon dansare eller liknande på sin verkstad där dom "badat". Så det gör mig lite inriktad på att han försökt ragga upp henne där på båten men hon börjat skrika så han helt enkelt dödat henne.

Det vi vet (från en bok om hans liv) är att han haft 1 strippa på besök i verkstan och att de badat i en tank.

"Vid ett tillfälle möttes de båda världarna när han bjöd in en svensk strippa till sin verkstad. De badade i en av de stora tankarna som Peter Madsen använde för att testa ubåtens motorer."

Låter väldigt oskyldigt. En sexig kvinna. De badar tillsammans. Ta bort ubåten, och lägg till lite doftljus och en flaska billigt vitt vin för att det verkligen ska bli Svensson av det hela.
Citera
2017-08-29, 15:13
Bannlyst
Citat:
Poliser kan oxå ha fel. Hur har dom kommit fram till den slutsatsen föresten?

Skulle nog vilja påstå att polisen oftare har fel än rätt t.o.m.
Citera
2017-08-29, 15:14
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men det ÄR ju ingen fler inblandad.

Du verkar övertygad om det. Var du där kanske så du vet?
Citera
2017-08-29, 15:15
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Funderar var denna andra personen skulle ha tagit vägen isåntfall. När ubåten sjönk. Samt varför Madsen inte skulle skylla allt på denna Molgan.

Nä den teorin faller på polisens säkerhet att dom var ensamma, ingen har sett någon annan person och det fanns ingen annan när ubåten sjönk.

Jag glömmer den teorin nu.
Citera
2017-08-29, 15:17
Medlem
JohnDonovans avatar
Citat:
Har man kollat att madsen inte tecknade en livförsäkring på Kim innan färden som skulle utfalla på honom om hon förolyckades? Kanske ett försäkrings bedrägeri alltså..

Tänker du på Folksams "Styckad och slängd i sjön"-försäkring då?
Citera
2017-08-29, 15:23
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDonovan
Det räcker att det första försöket lyckas.

Dessutom så har han tidigare sänkt en annan ubåt. Knappast normalt beteende.

Jag tror han är en person som tar beslut i affekt och sedan ser till att genomföra besluten, även efter att han lugnat ner sig. Väldigt farlig person med andra ord, och det slutade ju med att en kvinna styckades och dumpades från en ubåt mitt i natten.

Vi har även KvB som uttalar sig i Wired angående att raketprojektet kan vara en jättebluff, även om han förnekar det och ger förklaringar om varför det inte kan vara en hoax eftersom de jobbar så hårt med det. Men är det någon förutom de inblandade som vet hur hårt de verkligen jobbat med det?

Det var kanske just det som Kim granskade.

Rakethoaxen.

Pengar som försvunnit. Hans tillvaro stod på spel. Försnillar-Madsen riskerade att bli av med raket, ubåt och sin titel. Då svartnade det för ögonen och han fick till en bra träff med den tunga skiftnyckeln. Osv.
Jag tror inte en sekund på något du skriver, utom att han är farlig. Det är han ju uppenbarligen.
Citera
2017-08-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Nej du pratar inte juridik, du pratar heller inte sannolikheter du pratar inget och har stora problem med både hyfs och samtalsbredd. Aspientänk och tvingar in andra på samma spår utan att ens veta vart du är på väg. Vart du vill komma, du har ingen aning.
Så, du är också ett av pundhuvuden som bara vill bråka och vägrar resonera?
Citat:
Tillfälligt vredesutbrott har ingenting med råkat eller vållande att göra, de går också under rubriceringen dråp. Danmark har EN uppsåts rubricering, dråp.
Nu talar vi återigen förstås inte om juridik, utan om vad som hänt. Vissa menar planerat mord, vissa menar ett lustmord (hint: lustmord är inte en rubricering någonstans, så att vi talar om sådana är en hyggligt bra indikator på att vi inte talar juridik. Precis som folk som snackar om psykopati inte heller snackar diagnostik).
Citat:
Som sagt var för att ställa AS-frågor måste du kunna dina rubriceringar och då speciellt i landet Danmark.
Jag et inte vad en "AS-fråga" är, men jag misstänker att det inte är någonting alls jag ställt. Om du har något att säga till mig så kan du väl svara på mitt resonemang i stället för att bråka?
Citat:
Det är deras rättssystem som gäller och dom har valt sin rubricering i detta fall. Inse.
Inse att du inte har en susning om samtalsämnet.

Citat:
Om det sedan visar sig vara det du vill kalla tillfälligt vredesutbrott istället för lustmord är en ickefråga, helt ologisk och simpel då båda går under dråp. Dråp och griftefrid.
"Jag undrar om han ramlade av stegen eller från taket"
"Om du vill kalla det stege eller tak spelar ingen roll, det är en ickefråga då båda går under arbetsmiljöbrott, inse"
Detta är i ett nötskal, ditt felsteg och oförmåga att förstå ens de enklaste av frågeställningar eller vilken domän de hör till.

Ska jag upprepa: Vi har olika idéer om vad som är troligt. Ett planerat mord, ett lustmord, olyckshändelse eller oavsiktligt mord (jag vet, skriv gärna ett till inlägg där du påpekar att det inte är rubriceringar vetja! ). En del personer anger skäl, andra inte. En del personer "fastslår" saker utan belägg och jag frågar efter belägg och är noga med att påpeka att de mycket väl kan ha rätt, men att de måste bygga sina antaganden på något. Du vet, det som folk kallar för "diskutera". Du är välkommen in i matchen om du kan bidra med något, men om du faktiskt inte kan svara i sak och bara vara otrevlig så kan du hålla truten om detta. Speciellt när du inte vet vad du pratar om. Bemöt vad jag säger med hyfs, och du kan förvänta dig hyfs tillbaka. Svårare än så är det inte. Så, vet du hut eller inte?

Citat:
Sen om du har önskemål att endast tala med en skribent personligen tar du det i PM. Här i tråden får du räkna med svar från alla håll och kanter, inget att gnälla över.
Varför skulle jag gnälla över det? Också det missförstår du. Det man kan bli irriterad på är icke-svar från folk som inte är med i matchen utan bara ute efter att skriva trista tjafsinlägg långt från topic. Bete dig som folk. Igen: om du möter folk med hyfs, så kommer du få hyfs tillbaka. Om du kastar dig in i en diskussion du inte begriper och försöker domdera den och styra den till att handla om något helt annat så är du inte en ärlig debattör.

Edit: Fråga alla som snackar om "lustmord" eller offensiv styckning varför DE talar om saken, inte jag. Jag kritiserar dem. Men det har du förstås inte märkt.
Senast redigerad av DjILY 2017-08-29 kl. 15:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in