2017-08-29, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det hade varit det perfekta sättet att bli av med kroppen, om han haft tillgång till sin raket och kunnat skjuta upp den i omloppsbana runt jorden... och sedan säga att han inte lyckades få ner den. Men han kunde antagligen inte klara detta ensam.

En annan tanke: hur påverkar egentligen syrenivåerna ombord på ubåten? Jag antar att de är lägre än i vanligt luft? Kan man bli lättretad av att vara i dålig luft, det kan man förmodligen? Få sämre omdöme? Kan det vara så att Madsen byggt upp en tolerans mot låga syrenivåer (precis som idrottare gör på höghöjdsträning), och att Kim som inte hade denna tolerans dog? Detta skulle ju verkligen förklara "vållande till annans död utan särskilt försvårande omständigheter". Och särskilt om han redan hade förbud att ta ner passagerare under ytan.

Skulle ha varit:

"vållande till annans död under särskilt försvårande omständigheter”.
--------------

Brottsrubriceringen för Peter Madsen har ändrats från ”uagtsomt manddrab” (=vållande till annans död), till ”uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder”. Det vill säga vållande till annans död under särskilt försvårande omständigheter.

Brottet ”uagtsomt manddrab” har två nivåer. Döms en person till den lindrigare domen, kan hen få fängelse i upp till fyra månader. Vid ett grövre brott är det möjligt att döma en person till fängelse i upp till åtta år. ”Uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder” är den rubricering som används när drog- eller rattfyllerister vållar någons död.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/55P56/madsens-brottsrubricering-skarps-sarskilt-forsvarande-omstandigheter
Senast redigerad av sno 2017-08-29 kl. 10:52.
Citera
2017-08-29, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iblisazazel
En grej jag funderar på är det likfynd man trots allt har. Det är ju torson. Då utgår jag ifrån att det är inklusive vagina och anus. Om han har våldfört sig på henne kan dom kanske hitta något där som binder honom, typ rester av sperma om man har "tur"... Då blir snacket om olycka ännu mera osannolikt
Jag tror inte han våldtog henne. Faktiskt. Däremot tror jag han försökte sig på ett närmande, hon sa nej, och nånstans där hände något. Men våldtäkt tror jag inte på. DNA sa man också att man inte hittat något "främmande" på henne.

Det kan också vara så att han enbart ville prata teknik, som den tekniknörd han är, och hon försökte komma honom inpå livet vad gäller personporträttet hon ville skriva om. Han ville inte prata om sig själv, hon insisterade. Kanske rann ilskan över honom och han blev rasande.

Fan vet.
Citera
2017-08-29, 10:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Så du mener PM fikk Titanic-vibber da han holdt en arm på hver side av KW. Vet du, jeg tror du har alldeles rett.

Det är väl klart att sådana tankar och känslor finns med, när en man och en kvinna är någonstans ensamma i en romantisk/äventyrlig miljö. Drar upp massor av filmsekvenser i huvudet. Konstigt vore det ju annars.
Citera
2017-08-29, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men är det inte så att man visst kan komma åt innehållet i både KW:s och PM:s telefoner utan att hitta själva apparaterna? Allt finns väl i molnen nuförtiden?

Nej allt kommer man väl inte åt. Fanns det ens täckning i u-båten? Bilder, filmer osv. Lite souvernier.

Googlingar där täckning finns, samtal osv, de uppkopplingarna går väl att komma åt så de kan förstås få visst värde i händelseförloppet. Han la den på sjöbotten i alla fall och det säger väl en hel del men var och när den "trillade" i är väl frågan. Havet är stort så om den återfinns är givetvis ingen garanti.
Citera
2017-08-29, 10:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Skulle ha varit:

"vållande till annans död under särskilt försvårande omständigheter”.

Självklart. Måste lära mig att korrläsa innan jag tycker på "send"!
Citera
2017-08-29, 10:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte han våldtog henne. Faktiskt. Däremot tror jag han försökte sig på ett närmande, hon sa nej, och nånstans där hände något. Men våldtäkt tror jag inte på. DNA sa man också att man inte hittat något "främmande" på henne.

Det kan också vara så att han enbart ville prata teknik, som den tekniknörd han är, och hon försökte komma honom inpå livet vad gäller personporträttet hon ville skriva om. Han ville inte prata om sig själv, hon insisterade. Kanske rann ilskan över honom och han blev rasande.

Fan vet.

Det där är det bara du som har hört. Jag tror du har missförstått. Polischefen talade en extrem form av grötig danska.
Citera
2017-08-29, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Nej allt kommer man väl inte åt. Fanns det ens täckning i u-båten? Bilder, filmer osv. Lite souvernier.

Googlingar där täckning finns, samtal osv, de uppkopplingarna går väl att komma åt så de kan förstås få visst värde i händelseförloppet. Han la den på sjöbotten i alla fall och det säger väl en hel del men var och när den "trillade" i är väl frågan. Havet är stort så om den återfinns är givetvis ingen garanti.
Han sa att den låg "på havets botten". Då är frågan om han menade att den låg på havets botten inne i ubåten (som låg på havets botten) eller om han slängde den i sjön. Har polisen lite tur så låg både den och Kims mobil i ubåten.
Citera
2017-08-29, 10:50
Medlem
Citat:
Det där är det bara du som har hört. Jag tror du har missförstått. Polischefen talade en extrem form av grötig danska.
Jag förstår faktiskt den "grötiga" danskan. Så nej, jag missförstod inte.
Citera
2017-08-29, 10:50
Bannlyst
Citat:
Att de hittat blod? Men kära du, det stod ju i alla tidningar. Visst, man kan inte tro allt, men förhoppningsvis ljuger inte tidningarna om sånt.

Att annat än (förutom blod då) skickats på analys?
Citera
2017-08-29, 10:51
Medlem
Citat:
Det hade varit det perfekta sättet att bli av med kroppen, om han haft tillgång till sin raket och kunnat skjuta upp den i omloppsbana runt jorden... och sedan säga att han inte lyckades få ner den. Men han kunde antagligen inte klara detta ensam.

En annan tanke: hur påverkar egentligen syrenivåerna ombord på ubåten? Jag antar att de är lägre än i vanligt luft? Kan man bli lättretad av att vara i dålig luft, det kan man förmodligen? Få sämre omdöme? Kan det vara så att Madsen byggt upp en tolerans mot låga syrenivåer (precis som idrottare gör på höghöjdsträning), och att Kim som inte hade denna tolerans dog? Detta skulle ju verkligen förklara "vållande till annans död under särskilt försvårande omständigheter". Och särskilt om han redan hade förbud att ta ner passagerare under ytan.
Med 60 man-timmar luft i ubåten och bara två personer så fanns det aldrig tid för luften att bli dålig.
Citera
2017-08-29, 10:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag förstår faktiskt den "grötiga" danskan. Så nej, jag missförstod inte.

Kan du länka till ett referat där det där står då? På något språk överhuvudtaget. (Skriven danska är inget problem tycker jag.)
Citera
2017-08-29, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Alltså det är väl ändå mkt som tyder på att mordet KAN ha varit planerat ändå?

Jag tänker såhär;
- Om morden på japanskan, kvinnan på caféet och Emilie Mang är hans verk.
- Han är psykopat och narcissist som tror sig stå över gemene man och polisen och därför kan göra i princip vad som helst och komma undan med det.
- Han har en "kvinnlig" skyltdocka invirad i kedjor hängandes i taket i sin hangar.
- Han är helt såld på vattentanken där strippan simmat i.
- Enligt vittnena i båten som mötte ubåten till havs vid 19.55 så försökte PM imponera på KW. Han var tänd på henne.
- Han har misslyckats med raketprojektet och vill inte visas till åtlöje när det kommer fram att hans rivaler lyckats?
- Han har nämnt i sin biografi att han vill hamna mitt i ett "kriminaldrama".

Det var någon annan i tråden som skrev ngt intressant. PM lever på kickar. I 15-20-års åldern mördar han japanskan och kvinnan på caféet. Därefter blir det tekniken som tar över och han styrs av publicitet och känslan att han är bäst på det han kan. Sen blir han ovänn med massa folk och sponsorer drar sig kanske ut? Då blir han kanske mer destruktiv i sin sexuellallitet vilket i sin tur drar tillbaka honom till att begå sexuella (sadist?) mord?

Vad som dock gör att jag tvivlar på detta spår är att upplösningen är så sjukt kasst. Om han hade planerat mordet och styckningen sen innan så borde han kommit på ett bättre alibi. Inte att han lämnat av KW i land och ubåten fått tekniska problem och sjunkit.

Å andra sidan så är han ju psykopat, narcissist och tror sig stå över polis och rättsväsende. Han tror sig kunna komma undan med i princip vad som helst.

Vad tänker ni kring detta?

Jag tror absolut inte att han mördade japanskan av den enkla anledningen att han var för ung. Visst kan tonåringar döda men att få för sig att stycka en kropp är något helt annat, rätt verktyg, transport (bil), själva tanken på att röja undan kroppen på det sättet etc... nej det tror jag inte på att en 15 åring gjort, finns det i över huvud taget exempel på något fall när en tonåring har styckat någon? Jag finner det alltför otroligt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in