2017-08-29, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jag förstår inte vad du menar. Skit i GW, det var ett sidospår. *JAG* gissar minsann inte om jag inte uttryckligen säger så ("det skulle kunna vara", etc). Det är ju DU som gissar och du gissar INTE enligt parsimoniska linjer, utan på rena självuppskattningar. GW gissar inte heller, han gör ansatser. Samma sak, men att man har på fötterna, man använder metoder och principer för sin "gissning". Det är alltså inte samma sak som att sitta på krogen och "gissa" över en öl med polare. Nåväl, vet inte varför GW kom in i det hela (förutom att han metodiskt har kommit fram till samma a priori-syn som flera av oss andra och säkerligen ändrar sin utsaga i ljuset av ny evidens).

Återigen är det inte att du tvivlar (ja, jag tillåter dig tvivla), utan *varför*. Du har inte motiverat saken.

Hur särskiljer du på dråp eller lustmord i detta fall? Dvs, vad talar MER för lustmord än för dråp, givet att dråp är vanligare (inte vanligare än mord enligt en tomte i tråden, men bra mycket vanligare än lustmord), att dråp typiskt händer vid tillfälliga vredesutbrott och PM är känd för just sådana vredesutbrott. Detta ställer du mot din tolkning av en bild...och bilden vinner?

Är inte "har vredesutbrott" mycket närmare "aggressiv handling mot person" än vad "lägga armen om" har till fekking jävla lustmord? DETTA är relevanta spörsmål, detta är vad som har diskussionsvärde, dvs hur värderar man det vi känner till via media. Då går det inte att säga saker som "i min bok", eller "1+1=2" eller påstå att någon idé "bara går på statistik, som vilken idiot som helst kan göra". Om du vet 1A om statistik, det enda man behöver veta om statistik om man inte kan statistik är, att om du INTE utgår från statistik, då har du tamigfan skäl till detta som *klår* statistiken. Annars är det ju bara svammel.

Igen: din idé är inte uträknad på något vis. Den är inte tillnärmelsevis stollig. Däremot saknar den belägg. Bilden är inget belägg, tolkningen av den är ju ifrågasatt och det behöv bilder uppifrån tornet för att veta var t.ex. reglage sitter där man behöver vila händerna. Hon kan ju för allt vi vet var otympligt i vägen.

Problemet är att du överskattar sannolikheten för något när du får ihop det till ett fullt scenario. En halv saga tror ingen på. En hel saga, med början och slut och röd tråd är lättare att tro på och denna egenskap kan lätt förväxlas med sannolikheten för själva sagan. Det felet anser jag att du gör.

Det är därför jag inte tar ställning som du. När jag talar om dråp/olycksmord så försöker jag göra det tydligt att det är vad som passar med data, inte "teorin" som alla bör rätta sig till. Däremot behöver man förhålla sig till den. Det kan hända att sannolikheten för denna är under 50%. Det är t.o.m. troligt. Men, det betyder inte att någon annan idé har större sannolikhet. En idé som är riktig med 20% sannolikhet kan fortfarande vara den i särklass mest sannolika idén.

Jag ber dig sannolikgöra din idé, inte förklara varför denna idé är komplett eller möjlig. Ingen ifrågasätter det.

Det blir lite komik att se dig göra skillnad på dråp och mord, i Danmark finns bara dråp. Till skillnad mot Sverige som har två uppsåtsbrott, mord och dråp. Dansk domstol är således inte så låst vid att det måste föreligga vissa omständigheter som t ex Sverige vid sina bedömningar. Finland har tre uppsåtsbrott alltså ännu mer omständigheter att ta i beaktande vid dom.

Du har fastnat i något du kan lägga ner, danskarna har det friare och bättre och mycket större frihet att döma men visst kan väl någon protestera och säga att den stora friheten kan påverka rättsäkerheten. Men där håller jag inte med.

Så för att tala sannolikheter bör du sannerligen ha mer koll.
Senast redigerad av proximac 2017-08-29 kl. 10:00.
Citera
2017-08-29, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte människor betydde något för Madsen. De var bara verktyg som hjälpte honom att nå sina mål. Och då kan man tolka det så att Kim inte heller betydde något (men det har vi ju konstaterat). Han såg inte människor som individer, som människor med själ och hjärta. De var bara verktyg.

Ubåtar (och kanske raketer?) var individer som hade tankar och känslor.. Ubåtar betydde något för honom, eftersom det gav honom något att få vistas i deras närhet och meka.

Men varför skulle ett barn som själv har blivit uppfostrat som en robot utvecka några som helst känslor gentemot människor? Och absolut inte gentemot för honom främmande människor.

Det skulle vara intressant att läsa hans frus intervju angående hans känsloliv, men den intervjun kommer vi inte att få läsa. Jag är säker på att frun är honom lojal ända till döden.. Jag tror nämligen inte att Madsen skulle ha gift sig med någon han inte kunde lita på 110%.
Citera
2017-08-29, 09:57
Medlem
JohnDonovans avatar
Märkligt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Hur ofta börjar man gräla med en person man aldrig träffat förr?

Det är nog vanligare att man grälar med någon än att man våldtar någon.

Citat:
Man har ju där ett naturligt avstånd till den personen.

Naturligt avstånd på en dvärgubåt?

Menar du fysiskt avstånd? Eller vad?

Citat:
Det är ju mycket lättare att bli osams med personer man känner och känner sig trygg med, och där man jobbat upp en konflikt.

Trist för dig om det är så det funkar i din omgängeskrets.

Citat:
Därför tror jag det handlar om sex.

Mm... just därför... fast det tvivlar jag på.

Det finns inget i hans tidigare beteende som indikerar att han varit sliskig, tafsat, våldtagit eller på andra sätt gått över lagliga gränser vad gäller sex.

Däremot finns det vittnen i hans närmaste krets som pekar ut honom som temperamentsfull och ofta i konflikt med andra. Inklusive journalister.
Citera
2017-08-29, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det kan ju rört sig om en konflikt gällande sex eller inte. En konflikt behöver ju inte handla om en rent intellektuell eller asexuell sak?

Absolut. Men samtidigt har han ju haft en konflikt med ALLA journalister hittills - och ALLA dessa konflikter kan ju inte ha handlat om sex.

Jag ville bara "bevisa" att man (=Madsen) visst kunde börja gräla med någon han inte kände - kanske dessutom om en skitsak - eftersom han har gjort det otaliga gånger förut.

Sen att omständigheterna den här gången var sådana att även övergrepp verkar "naturligt" i våra ögon är också en sak att betrakta.
Citera
2017-08-29, 09:58
Bannlyst
Citat:
Tror mer på att det har gått för lång tid i vattnet för att kunna fastställa något.

Nja det är nog inte anledningen. Du lämnar inte en människa fastän den är i delar på sjöbotten för att det är lönlöst att leta efter henne efter denna korta tid. Jens M valde att utelämna anledningen vilket betyder att det finns en anledning som troligen faller under fu-sekretessen.
Senast redigerad av proximac 2017-08-29 kl. 10:22.
Citera
2017-08-29, 10:01
Medlem
Citat:
Helt säker på att det är en överdrift. Och en konflikt är väldigt långt från mord. Orkar inte tjafsa om det mer. Du tror som du vill och jag tror som jag tror.

Men varför skulle Djursing som betrakta sig själv som Madsens vän och försvarade honom in i det sista överdriva en sådan sak?

Jag tänker också på vad hans bror berättade i intervjun dvs. att Madsen enbart ville prata om teknik.

Kanske lessnade han när han märkte att KW tjatade om andra saker som han inte hade något intresse av att fördjupa sig i?

Och eftersom Madsen. inte är som vi andra då kanske han började kasta saker runtomkring sig i ren desperation?

Eller sen våldtog han henne helt enkelt och styckade av henne bara av farten för att slippa henne ombord.
Citera
2017-08-29, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Gör han det fortfarande - nekar till att ha styckat KW?

Det sista jag hörde var så. Var väl igår jag fick det till mig. Idag säger Jens Möller att man avslutat sökningarna till havs, skälen vill han dock inte gå in på.

Kan innebära att PM erkänt, att man hittat likdelarna men media missat fyndet. Men man skall också minnas att man har mer att leta efter. Telefon, kläder, mordvapen mm. Varför avsluta? Finns tusen anledningar men finns också tusen anledningar till att detta är galenskap men vi sitter förstår inte på informationen som polis sitter på.
Citera
2017-08-29, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men varför skulle Djursing som betrakta sig själv som Madsens vän och försvarade honom in i det sista överdriva en sådan sak?

Jag tänker också på vad hans bror berättade i intervjun dvs. att Madsen enbart ville prata om teknik.

Kanske lessnade han när han märkte att KW tjatade om andra saker som han inte hade något intresse av att fördjupa sig i?

Och eftersom Madsen. inte är som vi andra då kanske han började kasta saker runtomkring sig i ren desperation?

Eller sen våldtog han henne helt enkelt och styckade av henne bara av farten för att slippa henne ombord.

Att PM är en vad du uttrycker särling innebär inte att han enligt dansk rätt får slänga verktyg omkring sig och bli ursäktad. Att slänga skruvmejslar i tinningen på folk i ilska faller inte under vållande,
Senast redigerad av proximac 2017-08-29 kl. 10:12.
Citera
2017-08-29, 10:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Det sista jag hörde var så. Var väl igår jag fick det till mig. Idag säger Jens Möller att man avslutat sökningarna till havs, skälen vill han dock inte gå in på.

Kan innebära att PM erkänt, att man hittat likdelarna men media missat fyndet. Men man skall också minnas att man har mer att leta efter. Telefon, kläder, mordvapen mm. Varför avsluta? Finns tusen anledningar men finns också tusen anledningar till att detta är galenskap men vi sitter förstår inte på informationen som polis sitter på.

Håller med.
Kan man ha hittat hennes saker i u-båten?
Att man inte längre letar efter huvud, ben och armar kan antingen bero på att man redan hittat allt eller att man tror att det inte går att hitta mer.
Citera
2017-08-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Intressant, den länken fungerar inte längre, maa-ikke-publiceres står det nu, polisen som beordrat det troligtvis, av vilket skäl frågar man sig då?

Finns denna sida cachad på Google eller någon annanstans? Den artikeln innehåller alltså information man inte vill att allmänheten ska få kännedom om.

Finns även tidigare i tråden.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:1UGGDXwjsyYJ:www.bt.dk/krimi/chokeret-vidne-om-kvinde-lig-fundet-i-vandet-ved-amager-det-lignede-en-dukke+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se
Citera
2017-08-29, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller med.
Kan man ha hittat hennes saker i u-båten?
Att man inte längre letar efter huvud, ben och armar kan antingen bero på att man redan hittat allt eller att man tror att det inte går att hitta mer.

Om det är en olycka som PM påstår borde han ju rimligtvis inte slängt ut väskan, den behövd väl inte bli begravd? Men å andra sidan påstod ju PM i sin första berättelse att han släppt av henne i hamn och med den historien som första variant får vi nog ta förgivet att u-båten var tom på hennes saker. Det var så han byggde upp version ett.

Skulle vara intressant att få tag i kläderna, dessa kan tala om för oss om hon styckades naken eller med plaggen på. Visst den tekniska undersökningen i båten känner jag inte till men just i styckmord brukar kläder oftast vara på och fånga upp delar av blodet.

PM telefon vill jag förstås mest åt.
Citera
2017-08-29, 10:22
Medlem
Apropå vad jag skrev nyss att Madsen inte ser människor som något annat än verktyg, får mig att tänka på när han byggde Nautilus och sjösatt henne. Han filosoferade lite ang den föregående ubåten: "Jag kan tänka mig hur det är att vara en ubåt och komma i second hand". Han ger en själ och ett hjärta till en ubåt. Men människor har han inget till övers för. Och det är DÄR jag tror den springande punkten ligger. Han har inte minsta lilla empati vad gäller människor. Och därmed har han möjlighet att i timmar stycka en annan människa samt slänga henne överbord. OCH se oberörd ut inför tv-kamerorna när han "räddats".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in