Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag vet inte vilka män du brukar umgås med, men i min erfarenhet är det i alla fall mycket, mycket vanligare att en man som blir ensam med en kvinna någonstans börjar säga opassande saker, tafsa på henne, och eventuellt tvingar sig på henne om hon säger nej, än att han slår kvinnan. Självklart finns det (tyvärr) många män som slår kvinnor, men detta brukar då vara fruar/flickvänner och döttrar/styvdöttrar. Inom relationer där kvinnorna inte vågar anmäla, för att de är helt beroende av mannens försörjning.
Javisst. Du har helt rätt och jag misstror dig inte här. Men det är också ungefär vad jag själv menar: detta är a priori, innan vi vet något om fallet. Men vi har massa detaljer om PM som person, samt det speciella med själva platsen. Män av båda svinpälskategorierna du nämner brukar lämna spår, dvs omgivningen vet nog vad det är för en typ. Vi har väl tyvärr alla någon sådan i bekantskapen.
Men, det vi känner till är alltså att PM gärna brusar upp, att han då kan slänga saker efter en, att han kommer på kant med journalister och att ingenting verkar ha hänt tidigare, och han är lite väl gammal (men inte omöjlig) som förstagångslustmördare.
Detta gör att vi måste modifiera vår initiala hållning och rätta oss efter beläggen. Det som också kan vara relevant är kvoten mellan mord i stundens inlevelse och lustmord är. Troligtvis är lustmord en storleksordning mer sällsynt (utger mig inte för att ha siffror här, och jag är inte ute efter att "ha rätt", utan hellre "tänka rätt").
Allt detta kan inte bortses ifrån. "Lustmord" är väl också, kantänka, en rätt luddig term. Om han dödat henne av misstag och sedan passat på att förgripa sig på kroppen? Då har vi ju en blandning av modus operandi så att säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Men om jag går på mina egna erfarenheter, så har jag många gånger i min yrkesroll (faktiskt flera olika yrkesroller, inklusive reporterns) hamnat i en situation där en man blir arg på mig, men jag har ALDRIG varit med om att han har slagit mig. Tafsningar och sexuella inviter har jag däremot varit med om många gånger och ett par våldtäktsförsök också som ung. Jag har många gånger stött på attityden, att först klarar vi av det här arbetsmässiga, och sedan blir det lite vin och rajtantajtan...
Det är jättevanskligt att utgå från egna erfarenheter. Man brukar säga "anekdoter är inte data" och vidare är PM ju en väldigt speciell människa.
Dessutom: du tror inte att det är ett rätt stort avstånd mellan tafsningar och lustmord? Kanske är sexuellt ofredande mycket mer vanligt än kvinnomisshandel, men när brotten blir grövre blir det omvänt? Hur många lustmord har vi egentligen? Ganska få. Som tur är verkar det vara långt mellan att vara en äcklig tafspelle och en lustmördare. Avståndet mellan att brusa upp och klappa till någon, vilket resulterar i offrets död, är dock inte precis okänt som fenomen...