2017-07-05, 15:32
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det tycker jag inte är någon vidare omskrivning. All fusion rör sig ju inte om explosioner och jag skulle verkligen inte säga att solen exploderar just nu. Och att stå på en explosion är ju ett rätt abstrakt uttryck även om det hade varit tillämpligt. Man kan ju stå på något som exploderar, testa med en liten smällare.
Men är det inte gravitationen som håller tillbaka expansionen? Det är ju när stjärnan fått slut på bränsle som den börjar expandera.
Citera
2017-07-05, 16:06
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Men är det inte gravitationen som håller tillbaka expansionen? Det är ju när stjärnan fått slut på bränsle som den börjar expandera.

"Slut på bränsle" betyder inte här att stjärnan har blivit lättare och därmed fått lägre gravitation. Det som händer är att fusionerna (dvs sammanslagning av atomkärnor) i stjärnans centrum först gör slut på vätet som därmed blir helium. Helium kan kan också fusioneras och ge energi men det kräver högre temperatur och högre tryck i centrum. Samma högre temperatur och tryck gör då så att stjärnans yttre delar börjar svälla upp. När även helium tar slut kan det fortsätta fusionera ihop ännu tyngre atomkärnor etc vid allt högre temperaturer, men bara t o m järn. Kärnor som är tyngre än järn förlorar nämligen energi om de slås ihop. T ex uran och plutonium ger ju energi när de klyvs...
Citera
2017-07-19, 09:52
Medlem
AttansNedranss avatar
Ja, på en "utbrunnen" röd dvärgstjärna skulle du teoretiskt kunna stå. Men du får nog vänta rätt länge innan du kan göra den utflykten eftersom de brinner långsamt.
Citera
2017-08-12, 08:21
Medlem
the juntos avatar
Det måste vara en troll fråga...
Citera
2017-08-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceOfHaze
Är du seriös? Enda som lyser är solen, resten är reflektion från solen.
är du seriös våran sol är ingen stjärna det är en sol.
Citera
2017-08-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Vår närmsta stjärna, solen är väldigt het.
Den är väl i runda slängar cirka 6000 grader på ytan.
Sedan har du problemet att det lär vara en väldans gravitation.

För att förtydliga, dina skor skulle smälta innan de ens hinner vidröra ytan och du skulle tryckas ihop av gravitationen.

Edit: Tryckas är kanske fel ord eftersom gravitationen drar i en
det roligaste, eller intressanta är att coronan är varmare alltså området runt solen är varmare än ytan.
Citera
2017-08-12, 18:38
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophie.Nordh
är du seriös våran sol är ingen stjärna det är en sol.

Jag ger dig Wikipedia.. https://sv.wikipedia.org/wiki/Solen
Citat:
Solen är en stjärna...

Sol är alltså namnet på vår närmsta stjärna. Besöker du planeten Gliese 581c så heter deras stjärna istället Gliese 581.

Det råkar bara blivit så att namnet Sol nu även används synonymt med stjärna.
Citera
2017-08-28, 18:32
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chikensweg
Jag är så himla dålig på Astronomi & Rymden, men jag är fortfarande väldigt intresserad. Så skulle man kunna stå på en stjärna (skit i om det finns strålning på stjärnan). Eller är stjärnan bara gjord av helium gas och lyser som satan?

Du hånas av vissa " genier" här, men faktum är att det finns stjärnor ( bruna dvärgar) som är så små och kalla att man faktiskt kan stå på dem, så där fick alla hånarna så de teg, eller så är de så korkade att de inte kan tiga.
Citera
2017-08-28, 23:26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du hånas av vissa " genier" här, men faktum är att det finns stjärnor ( bruna dvärgar) som är så små och kalla att man faktiskt kan stå på dem, så där fick alla hånarna så de teg, eller så är de så korkade att de inte kan tiga.
Så pass? Vad är det för tyngdacceleration, densitet och temperatur vid ytan på dessa då?
Citera
2017-08-29, 08:40
Medlem
Vad hände. Detta forum brukar ju hålla relativt hög kvalité, men här måste ju något gått snett.

Citat:
Så pass? Vad är det för tyngdacceleration, densitet och temperatur vid ytan på dessa då?

Om densiteten gör att vi kan stå på ytan (vilket jag antar att vi kan) så behöver vi nog bara definiera om "stå" lite grann. För det känns nog inte alltför skönt.
Senast redigerad av Woozah 2017-08-29 kl. 08:44.
Citera
2017-08-29, 08:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Vad hände. Detta forum brukar ju hålla relativt hög kvalité, men här måste ju något gått snett.

Om densiteten gör att vi kan stå på ytan (vilket jag antar att vi kan) så behöver vi nog bara definiera om "stå" lite grann. För det känns nog inte alltför skönt.
Egentligen skulle vi tala om ytans fasthet om det vore så att densiteten vid ytan är för låg så en människa sjunker ner i stjärnan. Man kan ju exempelvis stå på ett frigolitblock trots att det har mycket lägre densitet än ens kropp.

Om stjärnans yta däremot är en fluid (vilket gäller för solen) så kan vi inte stå där med hjälp av ytans fasthet men det skulle kunna gå om densiteten är väldigt mycket högre än människokroppens. Jag tänker om den är 1000 kg/dm³ eller så så sjunker fotsulorna bara ner en bit i ytan innan deplacementet gör att man inte sjunker längre och det skulle man kunna kalla att man står på ytan. Sjunker man ner till halsen så skulle jag inte säga att man kan stå på stjärnan.

Är tyngdaccelerationen 50 m/s² eller högre tvivlar jag på att någon skulle orka stå där även om ytans beskaffenhet skulle tillåta det.

Är strålningsintensiteten för hög så begränsar det tiden man kan stå där även om andra faktorer skulle tillåta detta stående.
Citera
2017-08-29, 09:06
Medlem
Citat:
Egentligen skulle vi tala om ytans fasthet om det vore så att densiteten vid ytan är för låg så en människa sjunker ner i stjärnan. Man kan ju exempelvis stå på ett frigolitblock trots att det har mycket lägre densitet än ens kropp.

Om stjärnans yta däremot är en fluid (vilket gäller för solen) så kan vi inte stå där med hjälp av ytans fasthet men det skulle kunna gå om densiteten är väldigt mycket högre än människokroppens. Jag tänker om den är 1000 kg/dm³ eller så så sjunker fotsulorna bara ner en bit i ytan innan deplacementet gör att man inte sjunker längre och det skulle man kunna kalla att man står på ytan. Sjunker man ner till halsen så skulle jag inte säga att man kan stå på stjärnan.

Är tyngdaccelerationen 50 m/s² eller högre tvivlar jag på att någon skulle orka stå där även om ytans beskaffenhet skulle tillåta det.

Är strålningsintensiteten för hög så begränsar det tiden man kan stå där även om andra faktorer skulle tillåta detta stående.

Jo, så klart. Men jag tänkte att densiteten är rätt hög på döda stjärnor -> packat förhållande. Jg kan givetvis ha fel. Därav antar jag att man kan stå på ytan.
Sen är det antagligen rätt jobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in