Citat:
Ursprungligen postat av
Woozah
Vad hände. Detta forum brukar ju hålla relativt hög kvalité, men här måste ju något gått snett.
Om densiteten gör att vi kan stå på ytan (vilket jag antar att vi kan) så behöver vi nog bara definiera om "stå" lite grann. För det känns nog inte alltför skönt.
Egentligen skulle vi tala om ytans fasthet om det vore så att densiteten vid ytan är för låg så en människa sjunker ner i stjärnan. Man kan ju exempelvis stå på ett frigolitblock trots att det har mycket lägre densitet än ens kropp.
Om stjärnans yta däremot är en fluid (vilket gäller för solen) så kan vi inte stå där med hjälp av ytans fasthet men det skulle kunna gå om densiteten är väldigt mycket högre än människokroppens. Jag tänker om den är 1000 kg/dm³ eller så så sjunker fotsulorna bara ner en bit i ytan innan deplacementet gör att man inte sjunker längre och det skulle man kunna kalla att man står på ytan. Sjunker man ner till halsen så skulle jag inte säga att man kan stå på stjärnan.
Är tyngdaccelerationen 50 m/s² eller högre tvivlar jag på att någon skulle orka stå där även om ytans beskaffenhet skulle tillåta det.
Är strålningsintensiteten för hög så begränsar det tiden man kan stå där även om andra faktorer skulle tillåta detta stående.