2017-06-03, 14:07
Medlem
Jag är så himla dålig på Astronomi & Rymden, men jag är fortfarande väldigt intresserad. Så skulle man kunna stå på en stjärna (skit i om det finns strålning på stjärnan). Eller är stjärnan bara gjord av helium gas och lyser som satan?
Citera
2017-06-03, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chikensweg
Jag är så himla dålig på Astronomi & Rymden, men jag är fortfarande väldigt intresserad. Så skulle man kunna stå på en stjärna (skit i om det finns strålning på stjärnan). Eller är stjärnan bara gjord av helium gas och lyser som satan?
Är du seriös? Enda som lyser är solen, resten är reflektion från solen.
Citera
2017-06-03, 14:14
Medlem
Vår närmsta stjärna, solen är väldigt het.
Den är väl i runda slängar cirka 6000 grader på ytan.
Sedan har du problemet att det lär vara en väldans gravitation.

För att förtydliga, dina skor skulle smälta innan de ens hinner vidröra ytan och du skulle tryckas ihop av gravitationen.

Edit: Tryckas är kanske fel ord eftersom gravitationen drar i en
Citera
2017-06-03, 14:17
Medlem
MortalDiseases avatar
Stjärnor är väldigt heta, du brinner nog upp innan du ens är i närheten av den specifika stjärnan, men eftersom solen är vår närmsta stjärna så skulle jag rekommendera den i fall du vill testa ;-)
Citera
2017-06-03, 14:18
Bannlyst
du skulle smälta innan du ens kom nära solen då solens korona är varmare än solen själv.
Citera
2017-06-03, 14:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Om vi skiter i all form av strålning och all form av värme (annars är ju ett problem med att befinna sig väldigt nära stjärnor att de är så förbannat varma) så får du problem att stå där i alla fall. Densiteten vid solens yta är lägre än människokroppens så du får problem att stå på dess yta av samma skäl som du inte kan stå på vatten (om det inte är fruset), du sjunker helt enkelt.

Det finns kompaktare stjärnor än solen, en neutronstjärna skulle du i princip kunna stå på då dess densitet är otroligt hög så skosulorna skulle bara sjunka ner en pyttebit om vi bortser från detta: Då gravitationen vid ytan på en neutronstjärna är så in i helvete stark så skulle det vara jobbigt det med, du skulle förmodligen plattas ut till ett tunt lager runt stjärnan när du inte orkar hålla emot gravitationen.

Någon typ av stjärna där förhållandena är lite lagom, både högre densitet än kroppens (alternativt fast yta) och hanterbar gravitation vid ytan kommer jag inte på, jag tror inte det finns så svaret är nej i alla tänkbara varianter.

Citat:
Ursprungligen postat av AceOfHaze
Vadå "enda som lyser"? Alla andra stjärnor, lampor, eldflugor etc. då? Ditt svar får noll poäng.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-06-03 kl. 14:36.
Citera
2017-06-03, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceOfHaze

Men hur fan fungerar det då? Solen reflekterar ju inte ljus på noll. Det finns inget att reflektera mot så stjärnorna är inte solens reflektion. Dessutom så absorberas allt ljus i Universumet, tror jag.
Citera
2017-06-03, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Stjärnor är väldigt heta, du brinner nog upp innan du ens är i närheten av den specifika stjärnan, men eftersom solen är vår närmsta stjärna så skulle jag rekommendera den i fall du vill testa ;-)

Ja, vi sticker dit på natten!

SKÄMTADE!!
Citera
2017-06-03, 14:42
Medlem
MoaLjungs avatar
Om du ritar en stjärna på ett papper och ställer dig på pappret.
Citera
2017-06-03, 14:42
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Men hur fan fungerar det då? Solen reflekterar ju inte ljus på noll. Det finns inget att reflektera mot så stjärnorna är inte solens reflektion. Dessutom så absorberas allt ljus i Universumet, tror jag.

Alla stjärnor är väl brinnande gasklot? och ljuset du ser från en stjärna långt långt borta.. är egentligen flera år gammalt ljus.
Citera
2017-06-03, 14:47
Medlem
Frawjons avatar
Citat:

Det är helt omöjligt. Det är mestadels väte som förvandlas till helium i termonukleära reaktioner. Du kan inte stå på ytan, och du skulle bli grillad redan flera tusen km från ytan ändå.
Citera
2017-06-03, 14:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Alla stjärnor är väl brinnande gasklot? och ljuset du ser från en stjärna långt långt borta.. är egentligen flera år gammalt ljus.
Brinnande är inte bästa ordet. Brinnande så tänker jag på eld, en kemisk reaktion, typiskt ett bränsle som förenas med syre och det är inte det som händer i stjärnor. I stjärnor är det istället kärnreaktioner som försiggår och det är något annat än vanlig eld.

Nu brukar man ibland tala om utbränning även hos kärnbränsle och att stjärnor "brinner ut" så det är inte alldeles strikt det där, bara man vet att det inte rör sig om vanlig förbränning med syre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in