Citat:
Ursprungligen postat av
chikensweg
Jag är så himla dålig på Astronomi & Rymden, men jag är fortfarande väldigt intresserad. Så skulle man kunna stå på en stjärna (skit i om det finns strålning på stjärnan). Eller är stjärnan bara gjord av helium gas och lyser som satan?
Om vi skiter i all form av strålning och all form av värme (annars är ju ett problem med att befinna sig väldigt nära stjärnor att de är så förbannat varma) så får du problem att stå där i alla fall. Densiteten vid solens yta är lägre än människokroppens så du får problem att stå på dess yta av samma skäl som du inte kan stå på vatten (om det inte är fruset), du sjunker helt enkelt.
Det finns kompaktare stjärnor än solen, en neutronstjärna skulle du i princip kunna stå på då dess densitet är otroligt hög så skosulorna skulle bara sjunka ner en pyttebit om vi bortser från detta: Då gravitationen vid ytan på en neutronstjärna är så in i helvete stark så skulle det vara jobbigt det med, du skulle förmodligen plattas ut till ett tunt lager runt stjärnan när du inte orkar hålla emot gravitationen.
Någon typ av stjärna där förhållandena är lite lagom, både högre densitet än kroppens (alternativt fast yta) och hanterbar gravitation vid ytan kommer jag inte på, jag tror inte det finns så svaret är nej i alla tänkbara varianter.
Citat:
Ursprungligen postat av
AceOfHaze
Är du seriös? Enda som lyser är solen, resten är reflektion från solen.
Vadå "enda som lyser"? Alla andra stjärnor, lampor, eldflugor etc. då? Ditt svar får noll poäng.