2017-06-03, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceOfHaze
Är du seriös? Enda som lyser är solen, resten är reflektion från solen.

Du får nog gå om lågstadiets fysikkurser. Alla stjärnor lyser.
Citera
2017-06-03, 15:41
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Brinnande är inte bästa ordet. Brinnande så tänker jag på eld, en kemisk reaktion, typiskt ett bränsle som förenas med syre och det är inte det som händer i stjärnor. I stjärnor är det istället kärnreaktioner som försiggår och det är något annat än vanlig eld.

Nu brukar man ibland tala om utbränning även hos kärnbränsle och att stjärnor "brinner ut" så det är inte alldeles strikt det där, bara man vet att det inte rör sig om vanlig förbränning med syre.

Ja det låter korrekt, kallas väl även fusion, till skillnad från fission? :P
Citera
2017-06-03, 15:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Ja det låter korrekt, kallas väl även fusion, till skillnad från fission? :P
Exaktemente!
Citera
2017-06-03, 16:56
Medlem
KalleXs avatar
Stjärnor är fusionsexplosioner som pågår i miljarder år.
Så din fråga kan skrivas om till typ detta: "Kan man stå på explosioner?"
Citera
2017-06-03, 17:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Det tycker jag inte är någon vidare omskrivning. All fusion rör sig ju inte om explosioner och jag skulle verkligen inte säga att solen exploderar just nu. Och att stå på en explosion är ju ett rätt abstrakt uttryck även om det hade varit tillämpligt. Man kan ju stå på något som exploderar, testa med en liten smällare.
Citera
2017-06-03, 21:39
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chikensweg
Jag är så himla dålig på Astronomi & Rymden, men jag är fortfarande väldigt intresserad. Så skulle man kunna stå på en stjärna (skit i om det finns strålning på stjärnan).
För tråden relevant intervju med astronauten Buzz Aldrin:
Do you think man will ever walk on the sun?
Citera
2017-06-03, 22:03
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX

Stjärnor är faktiskt inte särskilt effektiva fusionsreaktorer. Räknar man på t ex solen så producerar den MINDRE värme per kg än vad en människa gör! Men tack vare att den är så attans stor så blir det ju en del värme ändå. Och tack vare att de brinner så långsamt finns de ju också kvar i miljardtals år...

Dessutom är det bara bara i stjärnors många miljoner grader varmt inre som det sker några kärnreaktioner, och inte nära den synliga ytan som bara är några tusen grader varm.
Citera
2017-06-03, 23:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Stjärnor är faktiskt inte särskilt effektiva fusionsreaktorer. Räknar man på t ex solen så producerar den MINDRE värme per kg än vad en människa gör! Men tack vare att den är så attans stor så blir det ju en del värme ändå. Och tack vare att de brinner så långsamt finns de ju också kvar i miljardtals år...

Dessutom är det bara bara i stjärnors många miljoner grader varmt inre som det sker några kärnreaktioner, och inte nära den synliga ytan som bara är några tusen grader varm.
Den ligger i energiutveckling i paritet med en vanlig trädgårdskompost läste jag någonstans.
Citera
2017-06-04, 16:49
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceOfHaze
Är du seriös? Enda som lyser är solen, resten är reflektion från solen.

Ehh nej. Finns ganska mycket som lyser lite överallt.
Citera
2017-06-08, 22:44
Medlem
Inte ens medlemmarna av popbandet Katrina and the Waves när de sjunger "I'm walking on Sunshine" kan stå på en stjärna eller dess sken.
Citera
2017-06-09, 16:52
Medlem
Om sådana här korkade människor existerar så vill jag inte leva längre.
Citera
2017-06-10, 06:38
Medlem
Man kan inte stå på gas för då sjunker man. Solen bestå av plasma som måste vara tunnare än gas så förmodligen kan man inte stå där heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in