2017-08-28, 22:05
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Men vad har det med jurisdiktionen att göra?

Att jag, personligen, inte är så bekant med rättsskipningen i grannlandet för att kunna uttala mig om hur det kommer att dömas i det aktuella fallet, utifrån de aktuella premisserna.
Citera
2017-08-28, 22:10
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Allt utom den första meningen, är enkel och ganska sannolik. Det som kommer i rättegången, och som gör skillnad på brottet, är just hur hon dog. Griftefridsbrott, eller grovt sådant, åker han på. Enligt tidigare kommentarer ger det ett par år bakom galler.

Men, det är inte så enkelt, för domstolen att fastlägga dödsorsak, eller hur? Eller har du ett klart skeende att visa?
Griftefridsbrottet ger högst 6 månader i Danmark. Vanligen böter till 3-4 månader. Erkänner han brottet framöver så måste domstolen ta hänsyn till detta i utmätningen av straffet, så max 4-5 månader i så fall.
Citera
2017-08-28, 22:15
Medlem
Citat:
Allt utom den andra meningen, är enkel och ganska sannolik. Det som kommer i rättegången, och som gör skillnad på brottet, är just hur hon dog. Griftefridsbrott, eller grovt sådant, åker han på. Enligt tidigare kommentarer ger det ett par år bakom galler.

Men, det är inte så enkelt, för domstolen att fastlägga dödsorsak, eller hur? Eller har du ett klart skeende att visa?
Hon ville inte vara med om tafsande. När han insåg att han var på väg att begå ett anmälningsbart övergrepp så ströp han henne. En polisanmälan hade han inte råd med.
Citera
2017-08-28, 22:19
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Men i mailkontakten dem emellan föreslog väl PM att de skulle ses vid 19-tiden på torsdagen? Det tyder på att turen var planerad.

Då är det iofs konstigt att de sågs tidigare på eftermiddagen enligt vittnen. Jag kan ha fel om tiden.
Jag har då sannerligen inte sett några uppgifter från några mejl? Var har du läst uppgifter från mejlen nånstans? Att de har befunnit sig vid ubåten tidgare än 19.00 är däremot uppgifter som har cirkulerat. Om de skulle ses vid ubåten 19.00 så pekar det ju starkt mot att turen inte var planerad ändå eftersom att det är för sent att ge sig iväg. Men var har du sett mejlen?
Citera
2017-08-28, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Sjukt att ta sig den tiden och mödan för att få upp en testdocka hängandes i kedjor på innertaket. Men han tyckte väl att ansträngningen var värt att tillfredställa sina sinnen.

Enklare att bara låta den ligga på golvet i någon vrå.
Enklare att för hand lyfta upp en 80 kg lealös docka från denna vrå, sedan konka fram, och sedan lyfta ner i rymdkapsel - vid varje test?

Eller enklare att vinscha den rakt ner i kapseln?

Din "förenkling" av problemet är ju det alternativ som kräver klart mycket mer ansträngning.
Citera
2017-08-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon ville inte vara med om tafsande. När han insåg att han var på väg att begå ett anmälningsbart övergrepp så ströp han henne. En polisanmälan hade han inte råd med.

Du tror på sex-mord, jag håller allt från olycka till dråp öppet. Det skiljer oss åt, och vi kommer sannolikt inte att få den exakta orsaken till KW's död fastställd, eller tror du det?
Citera
2017-08-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Det är din ide, men den är noll belagd, eller hur!?
Citera
2017-08-28, 22:28
Medlem
De kom nog inte ihop sig om ngt, det var lustmord. Jag tror han mördade Emilie Meng också, och då är saken klar. I kväll upptäckte jag att Madsens bror bor i Skelskör, då man kör vidare genom Korsör (där Emilie försvann). Just på de vägarna siktades den vita pickupen som liknar Madsens, som senare vände och åkte tillbaka mot Köpenhamn via Borup, där liket dumpades. I Boruptrakten bor även folk med det fätt ovanliga namnet Langkjaer, så Madsen kan ha en koppling dit. Fan, jag vill ha fast honom. Sluta fokusera på vad som hände och inte hände i ubåten och börja reda ut ALLA tänkbara kopplingar till Emiliemordet. Ser man på det rent geografiskt så finns hur många kopplingar som helst.
Citera
2017-08-28, 22:30
Medlem
Citat:
Inte PM heller. Han är galen. Men inte dum i huvudet.
Tror du blandar ihop intelligent och förnuftig.

En förnuftig person jämnställer inte en skadad människa med ett trafikskadat vilt, och väljer att avliva för att minska lidande.

En intelligent, men mindre förnuftig, människa kan däremot göra en del märkliga bedömningar.

Totalt oberoende av PM:s intelligens, så är det ju redan klarlagt att ett antal märkliga beslut tagits i den där ubåten. Vi kan bara spekulera i varför de tagits - men tagits har de gjort. Oberoende hur detta startade så blev inte KW styckad utan föregående beslut. Om det sedan skedde i chock eller ej blir då ytterligare en fråga vi kanske aldrig får det verkliga svaret på.
Citera
2017-08-28, 22:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Att jag, personligen, inte är så bekant med rättsskipningen i grannlandet för att kunna uttala mig om hur det kommer att dömas i det aktuella fallet, utifrån de aktuella premisserna.
Då ska du få dig en snabbkurs nu. Termen "utom rimligt tvivel" är likadan i Danmark. Man skiljer inte på dråp/mord utan det finns bara "Forsætligt drab" (uppsåtligt) med påföljd 5-livstid. Uagtsomt drab (vållande) ger en påföljd upp till 8 år i Danmark. Och griftefridsbrott finns i Danmark också men jag har glömt möjlig påföljd nu.

Dessa rubriceringarna är väl de som är mest aktuella i detta fallet.

Edit: Och uppsåt heter forsæt i Danmark och det fungerar ungefär som i svensk rätt. Det finns skillnader men nu börjar det bli för komplicerat för ett kort forumsinlägg. Dessutom så är det svårt att förstå svenskt uppsåt också för den delen. Men svenskt och danskt uppsåt verkar vara rätt så lika ändå vid en snabbkoll.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-08-28 kl. 22:54.
Citera
Medlem
Citat:
Det är din ide, men den är noll belagd, eller hur!?
Inget är belagt HUR det gått till. Men jag har en känsla av att allt är så enkelt som jag beskrev. Dessutom får jag en stark känsla att liknande har hänt tidigare och att polisen har några till fall som kommer lösas. Under förutsättning att dna har kunnat hittas och sparas.
Citera
Medlem
Citat:
Han kanske aldrig hade åkt ensam med en kvinna i båten innan? Jag tror att det var väldigt laddat för honom.
Han har gjort över 600 turer med sina olika ubåtar. Jag tror nog han haft rätt blandat med passagerare på alla dessa turer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in