2017-08-28, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Svårt att flyga utomlands om man vägrar gå ombord ett plan om man inte känner han som flyger.. hur många flygkaptener känner du?
Just det som är min poäng - om jag någonsin skall få chansen att dyka med en ubåt så måste jag göra det med en ubåtskapten jag inte känner. Så just "känner" känns inte som någonting som skall behöva ses som ett krav.
Citera
2017-08-28, 18:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Utan att vara förmäten så inkluderar jag mig i definitionen "alla". So here we go.

Wall arbetade på ett reportage. Hon åsidosatte alla säkerhetsaspekter som fanns i professionella kretsar med avseende på reportagets inverkan på en politisk makthavares image. Skadad image = skadad trovärdighet i internationella kretsar. (Jämför med hur Anders Borg hastigt och lustigt blev av med sina uppdrag efter "fyllefesten". Avgick själv heter det visst i MSM.)

Vet inte inte vad innehållet är eller vem som pekas ut men en farlig person uppenbart.

Wall var en freelancer, ingen mediainstitution kommer att stå upp för henne. Det vore för farligt. Vackra ord kommer hon att få överallt men hennes familj kommer inte att få svar för avslut därifrån. The truth is a rare commodity.

Avslutningsvis var det inte reportaget utan dokumenten som hon hade i sin besittning som var orsaken till mordet. Wall död, dokumenten borta. Allt är lugnt.

Madsen var ett verktyg, inget mer. En antydan är att Madsen enligt sitt ombud är lättad. Enda orsaken kan vara att det danska rättsväsendet är satt under hård press. Det är inte en dansk affär, det är en internationell politisk/diplomatisk affär. En DNA-analys av Madsen själv och bestämning av vem hans biologiska föräldrar är kommer att föra saken framåt bakom lyckta dörrar och en lösning till det diplomatiska dilemmat kommer att hittas.

Rättvisa, glöm det! Avslut för familjen och närstående, tyvärr. För journalistkåren, ett "heads up". Var säkerhetsmedvetna!

Det här fattar jag inget av?????
Citera
2017-08-28, 18:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det ska funnits en fotograf med under intervjun, så vi får kanske småningom veta vad det handlade om. Polisen vet förhoppningsvis.

Men fotografen var ju inte med på ubåten.......
Citera
2017-08-28, 18:37
Avslutad
18 Dagar har passerat, om 10 dagar är häktningen över. Vad händer då? får VI veta vad som hänt? eller är det locket på för all framtid. någon som vet mer?
Citera
2017-08-28, 18:42
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Håller med har tänkt så också hon måste ju haft en tanke om en annorlunda ingång på storyn. Varför annars skriva om någon som det redan skrivits så mycket om.

I boken om honom finns ju intressanta saker att gräva djupare i tex relationen med sina föräldrar eller hans liv i fetishmiljöer men känns som det måste varit nåt ännu mer intressant. Hon kan ju fått nåt tips om nåt annat som hon ville gräva djupare i. Men vad...

Något som helt klart gjorde honom mordisk!
Citera
2017-08-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
18 Dagar har passerat, om 10 dagar är häktningen över. Vad händer då? får VI veta vad som hänt? eller är det locket på för all framtid. någon som vet mer?

Åklagarsidan måste ha sannolika skäl för att det begåtts ett brott, för fortsatt häktning. Det blir inte särskilt svårt, KW's blod i båten och hennes torso hittad. Sedan, om de har något något mer, kan de addera det.

Locket på kan det aldrig bli, domstolen är en offentlig instans. Däremot kommer det kanske inte så mycket nya rön som polisen säkert har, de brukar spara på allt material som åklagarsidan ska använda i en rättegången ( ja, det blir en sådan, den stora frågan är hur ÅTALET ser ut, och FUP'et, men det kommer nog att dröja månader tills dess).
Citera
2017-08-28, 18:45
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Rubrik från Bt.dk: Såhär kommer polisen att lösa ubåtsmysteriet: Ett särskilt ställe i ubåten är högst intressant

Någon som har konto till deras plusartikel och kan/vill lägga upp en del av den?

http://www.bt.dk/krimi/saadan-vil-politiet-loese-ubaads-mysteriet-et-bestemt-sted-i-ubaaden-er-saerlig
Vad händer med ubåten idag?
Är det poliser där dagligen och letar ledtrådar.
Har de satt upp ett insynsskydd eller kan någon vänlig Köpenhamnare ta bilder och lägga upp på vad de gjort med ubåten?
Citera
2017-08-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Som journalist är det diplomati som gäller. De brukar inte reta upp intervjuobjekten. Hur ska de då få sin historia? Att anta att Kim skulle vara nedlåtande är oförskämt. Du indikerar att hon ansåg sig stå över honom. Det intrycket har jag verkligen inte fått av den tjejen.
En kvinna som Kim W- var nog inte så futtig-okunnig-opsykologisk eller inskränkt, att hon såg ner på ett intervju-objekt. Jag tror istället hon förhöll sig proffsig, hon visste dock inte om Madsen,s dolda agenda.
Som reporter kan nog ofta hamna i farliga situationer, men vet hur man själv agerar och reagerar
men man kan aldrig förutse hur andra människor reagerar. Det gäller iallra högsta grad när en kvinna ska möta en främmande man.
Hon kunde inte tänka sig att denne Madsen skulle "förgå" sig mot henne. Det fanns inte i hennes tankevärld. Han var någon hon skulle intervjua. Punkt.
Sedan att vi tolkar in -att hon var en ung snygg kvinna och han en lufs, det är vårt sätt att tänka- och kanske är det så Madsen tänkte, han kanske inte kommit i kontakt med en sådan fin tjej, som Kim.
Han är en lufs, en oborstad sådan -och en man som är kapabel att stycka en kvinna, ja det är värre än att vara en lufs.
Citera
2017-08-28, 18:52
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Brutit arm eller ben i stegen ner, snavat och skadat ögat allvarligt eller annan rejäl skada. Alla dessa typer av skador borde leda till total panikstämning ombord, särskilt inne i u-båten och definitivt i u-läge.

Nu vet vi inte om de dök, om KW ens gick ner för stegen. I händelse av en lite svårare olycka, men ej dödlig, bedömer jag att PM får panik, man vet att han bär ansvaret/ riskerar att bli dömd för grov oaktsamhet eller liknande.

Då fattar han sitt beslut; att försöka ta bort hotet, en skadad KW som kommer att ge honom mycket stora och fatala problem efteråt också. Sponsorer, frivilliga och andra, tappar intresset efter en allvarlig personolycka ombord, och han kan inte ta att han kanske varit slarvig eller oaktsam.

Detta scenario är fullt möjligt, och, tycker jag, relativt troligt, men, får vi någonsin veta vad som verligen hände?
Om någon bryter armen i ubåten så måste man ta livet av personen och sedan stycka den?
Citera
2017-08-28, 18:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Om någon bryter armen i ubåten så måste man ta livet av personen och sedan stycka den?

Nä, men eventuellt kanske Madsen gjort det i alla fall. Att någon presenterar ett möjligt scenario om Madsens subjektiva motiv innebär inte att man tycker att det är ett godtagbart handlande. Om man ställer krav på att det som hänt måste vara i samklang med vad majoriteten anser så skulle antagligt inte något dödsfall eller styckad kropp finnas. Men nu gör det ju sorgligt nog det.
Citera
2017-08-28, 18:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Nä det känns väl inte riktigt motiverat, jag skulle inte ha gjort så i alla fall.
Citera
2017-08-28, 19:02
Medlem
GilGrissom82s avatar
Om PM tyckte att Kim ställde alltför känsliga frågor till sitt reportage, så är det intressant att inställningen hos Copenhagen Suborbitals var att journalister borde ställa ännu tuffare frågor än de brukade göra.

I en intervju med Wired sade bl.a. KvB:

"I have always been puzzled by the very harmless way we have been treated by interested parties or the press. No one really digs deep and I asked a journalist once "why does no one ever try to find a dark spot in this project?" - the answer was "Well, you have pretty much covered your ass by showing us all, so I don't believe that there is anything there...".

https://www.wired.com/2013/03/copennhagen-suborbitals-how-do-know-it-is-not-a-hoax/

Den här gången kanske Wired ville motbevisa detta påstående och erbjöd Kim att på frilansbasis göra ett mer kritiskt reportage
Senast redigerad av GilGrissom82 2017-08-28 kl. 19:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in