Citat:
Ursprungligen postat av
Max3x
Hur vet du det? Jag vet att det stod något sådant i en amerikansk tidning, men är det sant?
PM säger själv att det fina är att det inte finns några inspektioner eller klassningar under 24 meter, mao fritt fram att bygga hur som helst. Det stämmer bra med mina egna erfarenheter från båtar.
Över 24 m är båten ett skepp o skall klassas, även kommersiella båtar skall inspekteras. Ubåten är en fritidsbåt...
Det enda tänkbara, jag kan komma på, är att ett försäkringsbolag har det som villkor. Dvs att de inte ersätter skador på ev passagerare.
Han läst det i ett tidigare inlägg, men har ingen säker källa. Det spelar ingen större roll för mitt resonemang, kom ihåg att den den första anklagelsen var grov oaktsamhet, vilket med säkerhet har med dålig säkerhet i båten. Det är en hemmabyggd u-båt, visserligen formellt klassad som fritidsbåt, men om den inte är säker, är du som skeppare ansvarig för de som stiger ombord.
I Sverige är regeln för fartyg, som kräver skeppare plus minst en maskinist, över 12 m lång OCH över 4 meter bred. Regeln kan vara lite annan i Danmark.