2017-08-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuspolis
Du menar att kyrkan är överstatlig? Att svensk lag inte gäller för kyrkans verksamhet?

I detta fall ska dock Svenska Kyrkan ha stort tack eftersom de samlade ihop brottsligar på en plats och därmed gjorde polisens jobb så mycket enklare. Jag kan ha tänkt fel inser jag nu, fler läger för kriminella i kyrkans regi och äntligen bidrar de till en positiv samhällsutveckling.

Verkligen, kanske kyrkan kan ordna med utflykter för de papperslösa.. Låt säga till Afghanistan för de som är därifrån..
Citera
2017-08-27, 21:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Verkligen, kanske kyrkan kan ordna med utflykter för de papperslösa.. Låt säga till Afghanistan för de som är därifrån..

Eller demonstrationer på Medborgarplatsen, nej just ja det gick inte av någon anledning.
Citera
2017-08-27, 21:54
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Själva grejen med en rättsstat är ju att lagen ska vara tydlig, gälla alla och vara enkel att tolka. Det ska inte finnas godtycklighet och bedömningsnivåer grundat på omdöme i en rättsstat.
Det ska inte finnas zoner där lagen inte gäller i en rättsstat, att vissa människor tror på bronsålderssagor ändrar inte detta faktum.

Givetvis måste det till en bedömning för att avgöra hur stor polisinsats som behövs, hur bråttom det är, vad som ska proriteras etc..

Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Kyrkan och andra religiösa institutioner ska inte ha någon särställning utan lyda under samma lagstiftning som alla andra. Varje enskilt fall kan vara lindrigt men sammantaget är det ett gigantiskt problem att så många avviker och håller sig gömda efter utvisningsbeslut. Man borde snäppa upp lagstiftningen rejält så att de som gömmer eller på annat sätt underlättar dessas tillvaro i landet döms till grova böter. Kyrkan ska inte vara fredade från detta.

Kyrkan är väl inte fredade från detta ?

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Idén att olika platser ska vara fristäder för brottslingar tycker jag är absurd. I den offentliga debatten framställs de här personerna som stackars människor som bara försöker överleva och hemska polisen kommer och skickar dom i döden.

De här personerna har kommit till Sverige och sökt uppehälle. Svenska myndigheter har funnit att de, trots att vi har bland de generösaste lagarna i världen på området, inte har rätt att stanna. Då struntar de i det här beslutet och gömmer sig, vilket åsamkar samhället stora kostnader i form av att leta reda på och utvisa dessa med tvång.

Vidare får föräldrarnas fullständigt vårdslösa handlande ibland konsekvensen att barnen rotar sig och sedan måste slitas upp när deras flykt från rättvisan till slut når vägs ände. Då brukar man skuldbelägga rasister och polisen (gärna i samma mening), men aldrig de riktiga skurkarna - föräldrarna.

Kom ihåg att det här är alltså personer som fått sin sak prövad, har funnits sakna skyddsbehov, men skiter i det och bajsar på Sveriges lagar och rättvisa. Om kyrkan gömmer dessa bör ansvariga åtalas.
Jaha?

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vadå bra försök, du är väl inte för en särlagstiftning för svenska kyrkan och dess företrädare utan vill väl ha samma regler för alla religioner, eller hur? Följden blir då förstås att illegala migranter kan fritt ströva omkring i samhället utan att polisen enligt dig får ingripa.

Sluta fåna dig.

Citat:
Ursprungligen postat av SmokyBacon
Vem har sagt det? Det finns en definition som används och inte någon annan.
Bibeln?

Citat:
Du menar att kyrkan är överstatlig? Att svensk lag inte gäller för kyrkans verksamhet?

I detta fall ska dock Svenska Kyrkan ha stort tack eftersom de samlade ihop brottsligar på en plats och därmed gjorde polisens jobb så mycket enklare. Jag kan ha tänkt fel inser jag nu, fler läger för kriminella i kyrkans regi och äntligen bidrar de till en positiv samhällsutveckling.

Nej?
Senast redigerad av tcfmog 2017-08-27 kl. 22:13.
Citera
2017-08-27, 21:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Givetvis måate det till en bedömning för att avgöra hur stor polisinsats som behövs, hur bråttom det är, vad som ska proriteras etc..

Jaha?

Sluta fåna dig.

Bibeln?

Nej?

Du flyr från frågeställningen eftersom du inte har något vettigt svar. Du vill väl inte en särställning för just svenska kyrkan, alla religioner bör väl ha samma ställning i Sverige, tycker du inte det? Det här borde du våga svara på och inte fly undan med att säga att jag inte ska fåna mig.

Om Du anser att alla religioner ska behandlas lika och att illegala migranter som är ute och campar med en präst inte ska kunna lagföras då måste väl samma sak gälla om det finns en imam bland dem?

Vågar du inte svara på detta?
Citera
2017-08-27, 21:59
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gonesexuallywrong
Kristna migranter finns det politiskt vilja att utvisa till och med YB Södermalm anser att det är rätt samma YB Södermalm som twittrade ut att det saknas politisk vilja att kontrollera ockupanterna som tagit Medborgarplatsen. Sverige är riktigt vidrigt.

https://www.open-doors.se/nyheter/2017/06juni2017/1706flyktingrapport/

Enkom för att en utlänning befinner sig i en kyrka så betyder detta att denne har skyddsbehov och/eller är kristen... Okey?! Det är samma klientel som behandlas, men på olika sätt, beroende på lokalitet...
Citera
2017-08-27, 21:59
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Etikprofessorn (och präst bör tilläggas) menar att det var moralisk rätt att inhysa de papperslösa.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/etikprofessorn-moralisk-skyldighet-att-bryta-mot-lagen
Dock så var det ju likaså moraliskt rätt av polisen att upprätthålla lagen och göra sitt jobb.
Citat:
– I dessa fall står etiken helt enkelt över lagen. Inte minst händelserna under andra världskriget visar att vi har en moralisk skyldighet att bryta mot lagar som är uppenbart orättfärdiga.
Åter ett exempel på hur förintelsemytologin formar vår samtid.

Citat:
Den bibliska förståelsen av kyrka är inte att det är en byggnad.
Den bibliska förståelsen av den svenska kyrkan är den utav en liten sköka, en horunge.
Citera
2017-08-27, 22:02
Medlem
Citat:

Däri har du rätt, men det förklarar inte varför de inte ingriper mot personerna på medis.
Citera
2017-08-27, 22:03
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Nej, men när Svenska kyrkan är arrangör är det kyrklig verksamhet och då ska hänsyn tas till det. Hur mycket och hur vitt detta hänsynstagnde ska sträcka sig får avgöras från fall till fall. där det avgörande bör vara brottets svårighetsgrad och huruvida den/de eftersökta kan utgöra omedelbar för sig själv eller andra. Att efter utvisningsbeslut vistas i landet anser JAG vara ett lindrigt brott.
Ok, så polisen ska höra med dig vad du tycker om hur allvarligt brottet är innan tillslag?

Nu är det ett brott som har fängelse i straffskalan men det är kanske inte så allvarligt? Det är faktiskt straffbart att underlätta för människor att uppehålla sig illegalt i landet så den eller de som hjälper dessa borde också straffas.
Citera
2017-08-27, 22:03
Medlem
Citat:
Nej, det har jag inte heller sagt och de ska inte vara det i framtiden heller. I praktiken är dock de flesta fredade från att bedriva verksamhet innefattandes att hjälpa illegala invandrare i Sverige. Det blir sällan konsekvenser. Här behövs en rejäl uppsnäppning, både när det gäller tillämpning av befintlig lagstiftning och utökade straffskalor.
Citera
2017-08-27, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gonesexuallywrong
När det handlar om kristna är det OK.

Jag gissar på zigenare eller muslimer från Albanien.
Citera
2017-08-27, 22:09
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jigaboo
Jag gissar på zigenare eller muslimer från Albanien.

Hoppas det, smutsigaste människorna behöver inte vara här :-)
Citera
2017-08-27, 22:26
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Du flyr från frågeställningen eftersom du inte har något vettigt svar. Du vill väl inte en särställning för just svenska kyrkan, alla religioner bör väl ha samma ställning i Sverige, tycker du inte det? Det här borde du våga svara på och inte fly undan med att säga att jag inte ska fåna mig.

Om Du anser att alla religioner ska behandlas lika och att illegala migranter som är ute och campar med en präst inte ska kunna lagföras då måste väl samma sak gälla om det finns en imam bland dem?

Vågar du inte svara på detta?

Det är du som flyr frågan tråden handlar om eftersom ditt svar på:

Citat:
Nej, men när Svenska kyrkan är arrangör är det kyrklig verksamhet och då ska hänsyn tas till det. Hur mycket och hur vitt detta hänsynstagande ska sträcka sig får avgöras från fall till fall, där det avgörande bör vara brottets svårighetsgrad och huruvida den/de eftersökta kan utgöra omedelbar för sig själv eller andra. Att efter utvisningsbeslut vistas i landet anser JAG vara ett lindrigt brott.

är:

Citat:
Du menar väl inte att det ska vara speciella regler just för svenska kyrkan, samma sak borde väl gälla om en av de illegala migranterna är en imam eller hur? Då förespråkar du att illegala migranter kan gå runt i samhället hur länge som helst, helt absurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in