2017-08-27, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Som sagt har jag aldrig påstått att svensk lag säger detta.

Jag har diskuterat om det bör finnas fredade platser eller inte och har konstaterat att jag anser att sjukhus, vallokaler och religösa platser bör vara fredade från myndighetsutövning så långt det är möjligt för att inte indirekt hindra männskor frän att utöva sina mänskliga rättigheter.
Det ska inte finnas en enda fredad plats. Tvärtom. Dags för Kling och Klang nu att kavla upp ärmarna och sätta på sig hjälmen. Alla som inte ska vara här ska ut och helst så fort som möjligt. Ni som tycker annorlunda kan sätta er på planet och hålla dom i handen eller valfri kroppsdel. Eller om ni åker gummibåt på väg tillbaka? Glöm inte flytvästen!!
Citera
2017-08-27, 16:29
Medlem
tokidokis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto2
Kyrkofrid, som nämns i tråden, är väl något som inte existerar i dagens Sverige? Och varför skulle något sådant finnas i ett modernt land? Jag tycker det är bra att det inte finns någon kyrkofrid.

"Samhällsmoraliskt" - det var ett nytt ord. Är det någon som vet vad det betyder?

"Politiskt korrekt" torde nog vara en bra approximation.
Citera
2017-08-27, 16:31
Medlem
sherms avatar
Vissa människor bör förklaras fredlösa. Främlingar som upprätthåller sig i landet illegalt, samt de som sörjer för dem, tillhör denna kategori.
Citera
2017-08-27, 16:32
Medlem
arakas avatar
Ännu en anledning att lämna svenska kyrkan om ni inte har gjort det.
Själv har jag tjänat 100.000-tals kr på att inte vara medlem.
Citera
2017-08-27, 16:38
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja och en gång i tiden var det olagligt att vara homosexuell men idag rättar vi oss efter lagarna som gäller idag.

Självklart ska polisen rätta sig efter nuvarande lagstiftning det betyder dock inte att nuvarande lagstiftning är bättre. Allt som är nytt är inte automatiskt bättre eller humanare. Vissa saker är men inte allt.

Jag anser därför att man bör införa en ny uppdaterad lag om fredade platser.
Citera
2017-08-27, 16:43
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alipo
(min fetning)
Nej, kyrkan var inte fredad plats till 1990 talet

"Med reformationen utvecklades och ersattes kyrkofriden i juridisk mening"
(FB) Polisen tog papperslösa på kyrkans familjeläger - kyrkan rasar

Reformation = Luther

Du anser

Edit: "Democracy requires that citizens’ interests be heard, deliberated and legislated on"
http://www.un.org/en/sections/issues-depth/democracy/

Hoppas du vet vad "citizens" betyder.

"Kyrkofriden ansågs vid 1990-talets mitt ha upphört att gälla i Sverige"

Källa : https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kyrkofrid

Angående medborgare så ja det är endast medborgare som har rätt att delta i t.ex allmäna demokratiska val

Men envar som befinner sig i Sverige har t.ex rätt till religionsfrihet oavsett medborgarskap eller inte.
Citera
2017-08-27, 16:43
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Vissa människor bör förklaras fredlösa. Främlingar som upprätthåller sig i landet illegalt, samt de som sörjer för dem, tillhör denna kategori.

Vem som helst ska få kunna fånga in dom och det ska vara en hittelön på 3000 euro per infångad illegal invandrare, tips som leder till detta ska ge 1000 euro per individ.
Citera
2017-08-27, 16:45
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Det är ett evinnerligt tjat om mänskliga rättigheter. Mänskliga skyldigheter då, varför fokuserar man inte på det i större utsträckning? Att lämna ett land som man befinner sig i illegalt är ett bra exempel.

Om du har ett utvisningsbeslut så ska du självklart följa det gör du inte det så har polisen rätt att ta till tvångsåtgärder och ska så ha det ska dock inte ske på fredade platser anser jag.
Citera
2017-08-27, 16:46
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
"Kyrkofriden ansågs vid 1990-talets mitt ha upphört att gälla i Sverige"

Källa : https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kyrkofrid

Angående medborgare så ja det är endast medborgare som har rätt att delta i t.ex allmäna demokratiska val

Men envar som befinner sig i Sverige har t.ex rätt till religionsfrihet oavsett medborgarskap eller inte.

Religionsfriheten måste uppdateras så inga sjuka ideologier som strider mot humanism och demokrati kan gömma sig bakom den.
Citera
2017-08-27, 16:46
Medlem
pinger99s avatar
"Fredad plats" är omskrivning för "Frihet under ansvar", och ett ansvar som Svenska Kyrkan inte kan hantera.

Svenska Kyrkan är inte längre en religiös institution.
Svenska Kyrkan idag är en aktivist-organisation vars främsta inkomstkälla är att människor inte är tillräckligt aktiva i att begära utträde.
Citera
2017-08-27, 16:48
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Bergwall94:s logik

Polisen: Hej, vi har kommit för att hämta dig. Du har fått tre avslag på din asylansökan. Du har inte fullföljt din plikt att återvända till ditt land. Du gömmer dig för polis och myndigheter. Du är i landet olagligt. Du är en brottsling. Eftersom du vägrar att åka självmant måste vi tvinga dig, följ med här nu.

Illegal låtsasflykting: Men nej, vänta. Jag måste få be lite till Gud här i ett par dygn först.

Poisen: Jaha, okej. Förlåt. Vi kommer tillbaka om ett par dagar.

Om personen vill be så är detta ett behov som ska tillgodoses och även de personer som sitter inlåsta på våra fängelse har rätt att träffa religösa ledare, be och läsa heliga texter.

När det gäller fredade platser för personer som vill utöva sina mänskliga rättigheter så ska det självklart motverkas att folk utnyttjar systemet men så långt det är möjligt så ska platsen vara fredad.
Citera
2017-08-27, 16:50
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men var dessa familjer ens kristna? Om de inte var kristna kan de ju ändå inte ha utövat sin religion i en kristen kyrka. (För övrigt omhändertogs de på ett vandrarhem och inte i själva kyrkan.)

Som jag skrivit tidigare.

"Polisen kan ha gjort rätt i detta fallet.

Jag har inte all informationen just om detta fallet.

Jag menar bara på att vissa platser sks vara fredade platser det kan hända att just denna platsen inte var en sådan fredad plats som jag avser och isåfall gjorde polisen inget fel.

Polisen ska dessutom självklart följa nuvarande lagstiftning utan att ta hänsyn till egna åsikter.

Jag anser dock att det bör införas en ny lag om att religösa platser, sjukhus och vallokaler är fredade platser för de som avser att delta eller utöva sina mänskliga rättigheter."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in