2017-08-27, 20:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Kyrka eller andra religiösa byggnader i vid bemärkelse, sjukhus är två exempel. Finns liksom ingen anledning för poliser att storma in på en begravning till exempel, särskilt inte om det handlar om ganska ringa brott.

I detta fall var det ett läger anordnat av kyrkan vilket faller under kyrka.

Det är klart polis ska visa respekt vid t.ex. en begravning om det går, främst då för att inte störa övriga laglydiga. De brukar hantera sådant smidigt så det är inget problem och en begravning pågår inte så länge.

Det är annat om polisen inte får ingripa när brottslingar är ute och campar, då kan de aldrig gripa någon. Bara för att en religiös företrädare är med blir det ingen kyrka och vem som helst kan vara en religiös företrädare.
Citera
2017-08-27, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Djävla svin.

Det är barnfamiljer vi pratar om. Låt dem ha sitt trevliga äventyr i skogen och leta efter riktiga kriminella istället.

Är ateist men är helt med på att kyrkan ska vara en fredad zon för samhällets utsatta, och där tillhör flyktingar.
Såvitt jag förstår är de kriminella per definition. De har struntat i våra lagar och bestämmelser. De befinner sig här olovligen. När jag struntar i lagar och bestämmelser så inser jag också att straffet kommer och finner mig i det.

Jag förväntar mig definitivt inte ett trevligt äventyr i skogen och blir därför inte upprörd när jag inte får ha mitt trevliga äventyr i skogen.

Inte heller kommer någon att gråta över att jag blir utan ett äventyr i skogen och inte kommer några präster, journalister rycka ut till mitt försvar.

Inte heller kommer jag att kalla mig utsatt eller låtsas vara något annat jag inte är.
Citera
2017-08-27, 20:58
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är klart polis ska visa respekt vid t.ex. en begravning om det går, främst då för att inte störa övriga laglydiga. De brukar hantera sådant smidigt så det är inget problem och en begravning pågår inte så länge.

Det är annat om polisen inte får ingripa när brottslingar är ute och campar, då kan de aldrig gripa någon. Bara för att en religiös företrädare är med blir det ingen kyrka och vem som helst kan vara en religiös företrädare.
Nej, men när Svenska kyrkan är arrangör är det kyrklig verksamhet och då ska hänsyn tas till det. Hur mycket och hur vitt detta hänsynstagnde ska sträcka sig får avgöras från fall till fall. där det avgörande bör vara brottets svårighetsgrad och huruvida den/de eftersökta kan utgöra omedelbar för sig själv eller andra. Att efter utvisningsbeslut vistas i landet anser JAG vara ett lindrigt brott.
Citera
2017-08-27, 20:59
Bannlyst
Citat:
Kyrka eller andra religiösa byggnader i vid bemärkelse, sjukhus är två exempel. Finns liksom ingen anledning för poliser att storma in på en begravning till exempel, särskilt inte om det handlar om ganska ringa brott.

I detta fall var det ett läger anordnat av kyrkan vilket faller under kyrka.

Eh, nej. En kyrka är en kyrka, en fritidsanläggning är just det och en ko är inte en snok. Okej?
Citera
2017-08-27, 21:00
Bannlyst
Citat:
Det måste finnas vissa frizoner, exakt vilka dessa ska vara är sårt att säga. Beror lite grann på hur allvarligt brott som begåtts.

Vem ska uppföra den tabellen menar du? Ska man vara fredad på en bilfirma om man bara har snattat? Ska man vara fredad i en kyrka efter 3 polismord?
Citera
2017-08-27, 21:01
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokyBacon
Eh, nej. En kyrka är en kyrka, en fritidsanläggning är just det och en ko är inte en snok. Okej?
Kyrka är inte bara en byggnad.

Citat:
Ursprungligen postat av SmokyBacon
Vem ska uppföra den tabellen menar du? Ska man vara fredad på en bilfirma om man bara har snattat? Ska man vara fredad i en kyrka efter 3 polismord?
Behövs ingen tabell, bara lite tanke och omdöme.
Senast redigerad av tcfmog 2017-08-27 kl. 21:05.
Citera
2017-08-27, 21:03
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Razzior måste göras i större utsträckning mot den kriminella och dekadenta organisation som svenska kyrkan utgör. Samhället får inte tolerera detta. Kyrkans män skall arresteras. Lagen måste följas och utvisningsbeslut verkställas.
Citera
2017-08-27, 21:04
Bannlyst
Citat:
Kyrka är inte bara en byggnad.

Eh, jo. Sök på ordet kyrka och se vad du finner. Hjälper dig på vägen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrka
Citera
2017-08-27, 21:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, men när Svenska kyrkan är arrangör är det kyrklig verksamhet och då ska hänsyn tas till det. Hur mycket och hur vitt detta hänsynstagnde ska sträcka sig får avgöras från fall till fall. där det avgörande bör vara brottets svårighetsgrad och huruvida den/de eftersökta kan utgöra omedelbar för sig själv eller andra. Att efter utvisningsbeslut vistas i landet anser JAG vara ett lindrigt brott.

Du menar väl inte att det ska vara speciella regler just för svenska kyrkan, samma sak borde väl gälla om en av de illegala migranterna är en imam eller hur? Då förespråkar du att illegala migranter kan gå runt i samhället hur länge som helst, helt absurt.
Citera
2017-08-27, 21:08
Medlem
locknlolls avatar
Hoppas verkligen att polisen är lika tuffa mot ensamkommande marockaner och afganer som lever fan i snart varenda stad i landet.
Sthlm.Gbg och Malmö har ju fruktansvärda problem med dessa kriminella skitstövlar.
Dessa ställer till med oerhörda problem på dom ställen dom vistas på.

Likt förbannat tycks det vara viktigare att avhysa barnfamiljer i nån kyrka.

Varför drogs inte en järnring på Medborgarplatsen ? För Även där hade polisen alla möjligheter att plocka in folk i mass. Är vissa individer polisiärt fridlysta ?
Senast redigerad av locknloll 2017-08-27 kl. 21:11.
Citera
2017-08-27, 21:10
Medlem
Etikprofessorn (och präst bör tilläggas) menar att det var moralisk rätt att inhysa de papperslösa.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/etikprofessorn-moralisk-skyldighet-att-bryta-mot-lagen
Dock så var det ju likaså moraliskt rätt av polisen att upprätthålla lagen och göra sitt jobb.
Citera
2017-08-27, 21:10
Medlem
guderis avatar
Citat:

Behövs ingen tabell, bara lite tanke och omdöme.

Själva grejen med en rättsstat är ju att lagen ska vara tydlig, gälla alla och vara enkel att tolka. Det ska inte finnas godtycklighet och bedömningsnivåer grundat på omdöme i en rättsstat.
Det ska inte finnas zoner där lagen inte gäller i en rättsstat, att vissa människor tror på bronsålderssagor ändrar inte detta faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in