2017-08-27, 20:36
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Månen ligger ju nära solen varje månad, således borde förmörkelse inträffa varje månad enligt globmodellen någonstans på jorden, men ändå sker inte det.
Nej, månens skugga faller utanför jordens yta i princip hela tiden.
Som jag skrev nyss, Jordens lutning mot solen (och därmed månens bana) växlar årsvis.
Månens bana lutar i förhållande jordens ekvator, därför är solen, jorden och månen inte i linje varje månad. Det vill säga, månens skugga träffar inte jorden varje månad.

Ett tips, läs på lite om den modell du kritiserar.
Citera
2017-08-27, 20:53
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Allt går att utläsa på pyramiden i Giza, långt före ovan nämnda. De som reste pyramiden, vilka det nu var, uppfann den runda jorden, syftet är oklart men det används till att separera människan från jorden och förslava henne. De har lyckats väl med dig.

Varför ska du haka upp dig såpass mycket på Pyramiderna? Du vet väl om att det finns tecken att dom gamla Sumererna kände till både Astronomi och möjligen att Jorden var rund? Det finns avbildningar av solsystemet där.

Du vet väl om att den Mesopotamiska civilisationen, vilket Sumer var en del av, är ÄLDRE än den Egyptiska?

Således så är det högst troligt att om nu den runda Jorden och dess fakta kom till i forntiden, så var det möjligen långt innan någon Egyptier fick idéen förklarad för sig.

Det finns en hel del skrivet om Sumererna och deras kunskap i både officiella kunskapskällor och inom den konspirationsteoretiska världen.

Eftersom du är inne på konspirationsteorier så rekommenderar jag att du läser von Dänikens klassiker "Chariots of the Gods?", vilket jag tycker är ett mycket underhållande intro till dessa konspirationsteorier - Von Dänikens idéer har inspirerat otaliga andra, både konspirationsteoretiker men även konstnärer, särskilt inom popkonsten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Erich_von_D%C3%A4niken

Mesopotamia Return to Eden
https://www.youtube.com/watch?v=f-cDzzIn6Mc

Sumerian Texts: Do These Tablets Reveal Secrets About Alien Life?
https://ancientexplorers.com/blogs/news/sumerian-texts-do-these-tablets-reveal-secrets-about-alien-life

USA attack Iraq & Syria Because Illuminati Want to Control the STARGATE
https://www.youtube.com/watch?v=wXlsuUcS8ac

Bör välan nämnas att jag personligen tror inte på att Sumerernas civilisation grundades av utomjordingar, att dom hade teknologi jämförbar med vår egen (som relativitetsteorin) eller andra allt för häftiga påståenden - däremot tror jag det är fullt rimligt att dom kände till en del grundläggande astronomi och att dom möjligen kan ha listat ut att jorden var rund, genom experiment som dom i gamla Grekland.

Men är man dock konspirationsteoretiker som Boldogg så måste man ändå ta dom här sakerna i åtanke - det finns trots allt en hel del att betrakta inom den sfären, vad gäller Mesopotamien.

(för övrigt tycker jag mesopotamierna är mer intressanta än egyptierna, mer mystik återstår och deras skriftsystem är ju verkligen "out of this world" -underligt - fullkomligt obegripligt innan vi fann Rosetta-stenen!)
Citera
2017-08-27, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, månens skugga faller utanför jordens yta i princip hela tiden.
Som jag skrev nyss, Jordens lutning mot solen (och därmed månens bana) växlar årsvis.
Månens bana lutar i förhållande jordens ekvator, därför är solen, jorden och månen inte i linje varje månad. Det vill säga, månens skugga träffar inte jorden varje månad.

Ett tips, läs på lite om den modell du kritiserar.
Jag kan se månen förflytta sig över himlen under en dag, någonstans där över en månad bör det bli en skugga. Men det blir det inte för att månen skymmer inte solen, något annat orsakar förmörkelse.
Citera
2017-08-27, 21:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag kan se månen förflytta sig över himlen under en dag, någonstans där över en månad bör det bli en skugga.
Enbart när solen, månen och jorden ligger i linje, vilket inte sker varje månad.

Citat:
Men det blir det inte för att månen skymmer inte solen, något annat orsakar förmörkelse.
Som råkar inträffa varje gång som solen, månen och jorden ligger i linje enligt glob-modellen.
Citera
2017-08-27, 21:01
Medlem
Citat:
Jag kan se månen förflytta sig över himlen under en dag, någonstans där över en månad bör det bli en skugga. Men det blir det inte för att månen skymmer inte solen, något annat orsakar förmörkelse.

Och hur kommer det sig att man utifrån kunskap om jordens bana runt solen samt månens bana runt jorden tämligen exakt kan räkna ut när och var en solförmörkelse kommer att ske?

Hur räknar DU ut när det kommer ske?
Citera
2017-08-27, 21:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Allt går att utläsa på pyramiden i Giza, långt före ovan nämnda. De som reste pyramiden, vilka det nu var, uppfann den runda jorden, syftet är oklart men det används till att separera människan från jorden och förslava henne. De har lyckats väl med dig.
Kan du förklara varför jordens form skulle förslava människor. Låter knasigt i mina öron.
Citera
2017-08-27, 21:09
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag kan se månen förflytta sig över himlen under en dag

Hur går det till? Vad är det som förflyttar månen?

Citat:
något annat orsakar förmörkelse.

Vad är detta "annat"?

Och varför sammanfaller detta alltid med att månen ligger mellan betraktaren och solen?

Och varför kan vi vetenskapligt, inklusive kunskapen om månens omloppsbana, räkna ut när detta "annat" inträffar? Har du någon vettig förklaring till att ditt "annat" uppför sig exakt såsom vetenskapen förutspår att jorden, månen och solen i dess banor uppför sig?
Senast redigerad av madtop 2017-08-27 kl. 21:13.
Citera
2017-08-27, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Varför ska du haka upp dig såpass mycket på Pyramiderna? Du vet väl om att det finns tecken att dom gamla Sumererna kände till både Astronomi och möjligen att Jorden var rund? Det finns avbildningar av solsystemet där.

Du vet väl om att den Mesopotamiska civilisationen, vilket Sumer var en del av, är ÄLDRE än den Egyptiska?

Således så är det högst troligt att om nu den runda Jorden och dess fakta kom till i forntiden, så var det möjligen långt innan någon Egyptier fick idéen förklarad för sig.

Det finns en hel del skrivet om Sumererna och deras kunskap i både officiella kunskapskällor och inom den konspirationsteoretiska världen.

Eftersom du är inne på konspirationsteorier så rekommenderar jag att du läser von Dänikens klassiker "Chariots of the Gods?", vilket jag tycker är ett mycket underhållande intro till dessa konspirationsteorier - Von Dänikens idéer har inspirerat otaliga andra, både konspirationsteoretiker men även konstnärer, särskilt inom popkonsten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Erich_von_D%C3%A4niken

Mesopotamia Return to Eden
https://www.youtube.com/watch?v=f-cDzzIn6Mc

Sumerian Texts: Do These Tablets Reveal Secrets About Alien Life?
https://ancientexplorers.com/blogs/news/sumerian-texts-do-these-tablets-reveal-secrets-about-alien-life

USA attack Iraq & Syria Because Illuminati Want to Control the STARGATE
https://www.youtube.com/watch?v=wXlsuUcS8ac

Bör välan nämnas att jag personligen tror inte på att Sumerernas civilisation grundades av utomjordingar, att dom hade teknologi jämförbar med vår egen (som relativitetsteorin) eller andra allt för häftiga påståenden - däremot tror jag det är fullt rimligt att dom kände till en del grundläggande astronomi och att dom möjligen kan ha listat ut att jorden var rund, genom experiment som dom i gamla Grekland.

Men är man dock konspirationsteoretiker som Boldogg så måste man ändå ta dom här sakerna i åtanke - det finns trots allt en hel del att betrakta inom den sfären, vad gäller Mesopotamien.

(för övrigt tycker jag mesopotamierna är mer intressanta än egyptierna, mer mystik återstår och deras skriftsystem är ju verkligen "out of this world" -underligt - fullkomligt obegripligt innan vi fann Rosetta-stenen!)
Intressant inlägg.

Varför hakar jag upp mig på pyramiden?

Jag menar att denna konspiration tog sin början då, exempelvis så är kristendom och den Egyptiska mytologin densamma. Du verkar hyfsat insatt och kan säkert hålla med om att symboliken därifrån återfinns idag. Tex. i de 'tre städerna', City of London, Vatikanen och District Columbia, återfinns denna symbolik. Deras gudar återfinns i kristendom, kristna och muslimer säger amen efter bönen. Till Amun den dolda. Amen lär ju betyda 'håll det dolt'.

Jag tror inte att Egyptierna uppförde pyramiderna och jag vet inte varför de uppfördes men det heliocentrismen stöder sig på finns att finna där. En redan färdig modell som de sedan försökt att bevisa. Helios är ju Horus, eller den senaste versionen heter Jesus, de har tom döpt sin modell efter 'Sonen'.

Du kan spåra makthavare av idag tillbaka till makthavare av tiden kring Jesus, de pushar denna modell. Exempelvis är de flesta amerikanska presidenter, typ 40 av 45, besläktade med det engelska och franska kungahuset. Det engelska kungahuset leder tillbaka till Egypten. De här familjerna har inte gett upp sin makt till demokratiska val, de styr fortfarande.

Tack för länkarna!
Citera
2017-08-27, 21:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
det heliocentrismen stöder sig på finns att finna där. En redan färdig modell som de sedan försökt att bevisa.

Bevisa ditt påstående om att Newtons gravitationslag finns beskriven i pyramiderna.
Bevisa ditt påstående om att Einsteins relativitetsteori finns beskriven i pyramiderna.

Och nej vi har inte försökt bevisa att jorden är en sfär. Vi har bevisat att den är en sfär.

Bevisa ditt påstående att vetenskapen i allmänhet och gravitationen i synnerhet är en lögn.
Citera
2017-08-27, 22:44
Medlem
Citat:
Månen ligger ju nära solen varje månad, således borde förmörkelse inträffa varje månad enligt globmodellen någonstans på jorden, men ändå sker inte det.

Det är ett mysterium för mig att en människa som kan uttrycka sig på ett till synes intelligent sätt kan vara så totalt faktaresistent.

Hur mycket du än mal på om Egyptier, pyramider och att vi är hjärntvättade återstår faktum, vi kan förutsäga när solförmörkelser kommer att inträffa, det kan inte du.

Alla dessa frågor du fått och du kan inte svara på en enda.

Det mesta tyder på att du har någon typ av mental störning med en total avsaknad av sjukdomsinsikt.
Citera
2017-08-28, 10:52
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Hur mycket du än mal på om Egyptier, pyramider och att vi är hjärntvättade återstår faktum, vi kan förutsäga när solförmörkelser kommer att inträffa, det kan inte du.

Det är inte bara solförmörkelse som vetenskapen kan förutse.

Vi kan även förutse något så enkelt som hur lång tid det tar för en sten att falla 10 meter och vi kan förutse dragkraften i en hissvajer. Vi kan förutse när solen går ned och hur lång tid det tar att flyga från Australien till Afrika.

Hur man en vrider och vänder på det så kan man inte komma ifrån det faktum att våra vetenskapliga teorier och beräkningar är empiriskt bevisade. Vi vet att teorierna, inklusive gravitation, omloppsbanor och jordens form, stämmer överens med det vi kan iaktta.

Samtidigt så har plattjordare inte en aning om hur saker fungerar, de kan inte ens svara på något så enkelt som varför en sten faller och hur snabbt den faller.

Citat:
...

Hur lång tid tar det för en sten att falla 10 meter och hur kommer du fram till det svaret?

Har du någon rimlig förklaring till att jag kan räkna ut svaret med hjälp av vanlig fysik?
Citera
2017-08-28, 13:03
Medlem
Av denna anledning påstås jorden vara rund - slaveri.

Ok jorden är platt ..finns några saker du måste svara på vetenskapligt

Coralis effekten Vad är den egentligen enligt flatearth?. Tidvattnet hur funkar det i en flatearth modell?? att vi får längre dagar under sommarhalvåret ?? Kan du bevisa det vetenskapligt kan vi börja diskutera. Förutom ett eller ett gäng nobelpris så har du min respekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in