Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-27, 17:53
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Änglamakerska var ett sätt att försörja sig på. Som vanligt ska du tjafsa om saker du inte är hemma i. Läs på istället så kan vi ta en seriös diskussion sedan. Påläst är du inte nu i alla fall. Du måste alltid ha sista ordet på ett tvångsmässigt sätt. Vad det nu ska vara bra för?
Astrid LIndgren gjorde så med sitt första barn, lämnade det i Danmark hos en familj.
Astrid Lindgren betalade för att danska familjen tog hand om hennes son. Hon hade råd att betala familjen.
När hon gifte sig med en ny man-hämtade hon hem sonen. Han var då nära skolålder.
Det var värre för fattiga flickor. Nils Poppe var ett barn som dumpades hos en änglamakerska. Han blev inte ihjältagen,dock.
Citera
2017-08-27, 17:56
  #146
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det var det givetvis för andra som tog emot barn också.

Vad är det du vill att jag skall läsa på?
Att kvinnor lämnade bort sina barn till okända mot betalning vet vi ju.

Ja men du har fortfarande inte övertygat mig om att det handlade just om tattare och zigenare. Som du påstod. Och jag betvivlar starkt att du kommer att lyckas utan några som helst hänvisningar..källor..muntliga berättelser..rättsfall. Men lycka till!
Citera
2017-08-27, 17:57
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Det förekom även på 1700-talet. Barnhuset i Stockholm tog emot föräldralösa barn från hela landet:

https://stockholmskallan.stockholm.s...ch-oakta-barn/
Tack- bra sammanfattning.
Citera
2017-08-27, 17:57
  #148
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Astrid LIndgren gjorde så med sitt första barn, lämnade det i Danmark hos en familj.
Astrid Lindgren betalade för att danska familjen tog hand om hennes son. Hon hade råd att betala familjen.
När hon gifte sig med en ny man-hämtade hon hem sonen. Han var då nära skolålder.
Det var värre för fattiga flickor. Nils Poppe var ett barn som dumpades hos en änglamakerska. Han blev inte ihjältagen,dock.

Men hon lämnade inte sonen hos tattare väl?
Citera
2017-08-27, 18:12
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Ja men du har fortfarande inte övertygat mig om att det handlade just om tattare och zigenare. Som du påstod. Och jag betvivlar starkt att du kommer att lyckas utan några som helst hänvisningar..källor..muntliga berättelser..rättsfall. Men lycka till!
Det förekom säkerligen någon gång att oäkta barn dumpades hos resande, men det vanliga var nog att flickan som blivit "hor-stämplad" slog följe med de resande själv.
Hon kanske ansåg sig tvungen att ta sig från byn. I resande sällskapet var hon säkerligen välkommen och accepterad. Resande folket- födde sina egna barn och var inte så noga med giftermål, om de alls var tillåtna att gifta sig med varandra inom gruppen ? tror att dåtidens präster inte skulle vigt dem.
Jag kan ha fel-så klart. Kanske fanns präster som vigde resande också.
Resande folket-åkte runt i landet och idkade handel, gav uppvisningar, cirkuskonster,
dans och teater framträdande.En del av de resande-folket anses härstamma från ryska krigsfångar, tatarer, och de korsade sina vägar/blodsband med resande romer.
__________________
Senast redigerad av moshes 2017-08-27 kl. 19:03.
Citera
2017-08-27, 18:19
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Men hon lämnade inte sonen hos tattare väl?
Astrid L var ingen fattig
flicka, hon var redan då reporter.
Men ogift. Kunde hon betala för sin son så kunde hon nog välja en bättre familj, än den flicka som inte själv hade ett korvöre.
Tror hennes son hamnade hos en bonde-familj.
Astrid L var själv bond-dotter- så hon hade nog valt familjen utifrån sin egen bakgrund. Sonen/Han kanske kom till en bra familj, andra barn hade ingen Astrid till mamma, de hamnade nog oftare i hemska miljöer.
Citera
2017-08-27, 18:29
  #151
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Att Generalisera- är ett sätt att förenkla och förhålla sig till verkligheten.
Så klart finns olika sorters personer i alla folkgrupper.
Visst finns det romer som inte fungerar på ett bra sätt i vårt samhälle.
Precis som det finns finländare och knepiga personer bland dem med annan utländsk bakgrund.

Men det finns också välfungerande romer, som skaffar utbildning, och fungerar bra i samhället, idag.
Elvis Presley var visst rom. Många artister har romsk bakgrund.
Skådespelare ansågs förr som patrask/taskspelare.Var ett resande folk.
Finns många bland dem med just Romsk bakgrund.


Hahaha Elvis var ju värsta knarkaren, bra förebild 😂👌🏻
Citera
2017-08-27, 18:35
  #152
Medlem
Nicke08s avatar
Ursprungligen postat av Nicke08
Detta är enbart en myt. Det borde alla veta.
Som sagt, barnvagnen skulle de åt.
En myt är inget annat än rasism som sprids av mörka krafter i samhället.
Zigenare stjäl barn!? Jo eller hur!

Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Det har hänt.. ja! Finns flera exempel i historien.
Jaså?
Du menar att den svenska skolan ljuger för eleverna?

Den svenska skolans läromedel skulle under generationer ha spridit felaktiga uppgifter att detta är myter? Böcker och skrifter som noga källgranskas och kontrolleras innan de blir godkända som läromaterial? Lärare som utbildas och är erfarna skulle även de låta dessa uppgifter om myter felaktigt spridas i de svenska klassrummen?

Skulle SVT som har utbildade journalister ljuga tv-tittarna rakt i ansiktet?! År efter år?

Tidningarna, seriösa dagstidningar som omstätter hundratals miljoner med viktiga debattörer på redaktionerna, de skulle ha fel då?

Radion med Ekot i spetsen-sveriges trovärdigaste nyhetsredaktion-skulle t o m denna nyhetsgigant ha fel?
__________________
Senast redigerad av Nicke08 2017-08-27 kl. 18:37. Anledning: Stevfal
Citera
2017-08-27, 18:47
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Om det fanns en relation med flicka och tattarfölje är det en helt annan sak. Men att lämna bort en unge till okända vägfarare hörde nog inte till kutymen. Då var mord..föräldrar och fattighuset vanligare. Och som sagt..de allra flesta föraktade tattarna. Varför då slå följe med dem? Räckte det inte med en skam?
Det är svårt för oss att sätta oss in i hur det var under dessa tider, men hade flickan en gång blivit paria i byn, så var det inget konstigt att ge bort barnet till vem som helst. Att slippa ungen till varje pris-var det som gällde.
Barn var bra att ha när de kunde försörja sig och sina föräldrar, hos fattiga familjer var mindre barn ingen -tillgång-bara en mun till att mätta. Barn dog av svält och undernäring, har du sett Wilhelm Mobergs - Rasken-(finns att se på Svt-play) det är en bra serie och visar en tidsepok av vår eländiga historia.
Att lämna bort ett barn till resande folket som besökte byn, kanske avgjorde att det barnet fick leva. Det oäkta barnet hade troligen mördats och begravts -av ogifta/modern/ flickan eller hennes föräldrar om de inte kunde ge bort det,
ett oäkta barn hade inget värde,
häng inte upp dig hos vem dessa oäkta barn dumpades, för värre och det vanligaste var att modern och hennes föräldrar handgripligt dödade barnet, skammen att föda oäkta barn var det allra värsta som hände i en fattig familj.
Föralldel den värsta skammen även hos bemedlade familjer.
__________________
Senast redigerad av moshes 2017-08-27 kl. 18:54.
Citera
2017-08-27, 18:53
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Hahaha Elvis var ju värsta knarkaren, bra förebild 😂👌🏻
Jag har aldrig sjungit lovsång till Elvis. Jag har aldrig sagt han är en förebild.
Jag var saklig. Du lägger in för mycket känslor i inlägget.
Det är ok- men jag håller mig till sak.
Citera
2017-08-27, 19:00
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Hahaha Elvis var ju värsta knarkaren, bra förebild 😂👌🏻
chrille pettersson
Uppenbaligen hade han inga goda egenskaper+?
Var han rom?
Citera
2017-08-27, 19:47
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Om det fanns en relation med flicka och tattarfölje är det en helt annan sak. Men att lämna bort en unge till okända vägfarare hörde nog inte till kutymen. Då var mord..föräldrar och fattighuset vanligare. Och som sagt..de allra flesta föraktade tattarna. Varför då slå följe med dem? Räckte det inte med en skam?
De resande sällskapen drog fram på vägarna, de lärde sina barnen att plocka ur naturens skafferi, jag tänker att de alltid hade nytta av många barn, dels lärde de barnen olika konster för att uppträda, inför publik,barnen blev duktiga på att plocka örter och sådant som resande folket sedan sålde i byarna, örtpreparat och trollbrygder, de var tydligen välkomna till byar, för de kunde bota kor som sinade och sådant. De tog betalt av bönderna i form av djur och spannmål.
Allt det där ändrades med lösdriverilagens tillkomst och sedan rasbiologi influence. Det kom nya tider då det ansågs som häxeri och trollkonster att hantera örter och behandla krämpor.
Kriminella, luffare och byinvånare med avvikande beteende, utstötta, ingick snart i resandefolkets grupp.
Det är denna utveckling av resande gruppen -
vilka som kom att tillhöra gruppen som gör att den uppfattning du ger är den allmänt vedertagna idag.
__________________
Senast redigerad av moshes 2017-08-27 kl. 19:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback