2017-08-27, 14:55
Medlem
Liberty75s avatar
Jag har en gång kommit i kontakt med en riktig narcissist. I hans tycke var det mitt fel att han inte blev godkänd på en kurs jag ledde. (Han var helt enkelt inte tillräckligt bra). Minns än idag de hotelser jag blev utsatt för, hans ögon, hans vrede. Hade vi varit ensamma just då och där ....

Fulllblodade narcissister är verkligen farliga om de får sin självuppfattning och sitt värde ifrågasatt.
Citera
2017-08-27, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är den tonen jag uppfattar i det här fallet, ja:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/kim-wall-en-journalistisk-rost-som-tystnat/

"Det är inte svårt att se varför det var en story som lockade Kim Wall. Som journalist hade hon alltid dragits mot de udda historierna."

"Clerici: Hon hade hittat sidorna hos honom som gjorde honom begriplig"

"Caternia Clerici säger till tidningen att Peter Madsens ubåt var precis ett sådant knäck hon hade blivit intresserad av och att hon förmodligen hade skrivit om Madsen ”med värme”.

Ser du inte? Hon såg honom som en tok. Kommunicera det till personen du ser som en tok när du är ensam med honom i ett plåtrör på havets botten, så kan du få se på gnistor!

Det är din egen tolkning.

Jag delar den inte alls. Hon var en skicklig, prisbelönt journalist som fick sina artiklar publicerade i The Times och The Guardian. Reste på uppdrag runt hela världen och hade ett internationellt nätverk.

Knappast utmärkande för en nedlåtande journalist, tvärtom.
Citera
2017-08-27, 14:56
Medlem
KW:s artikel om 50 shades of Grey och Bdsm-kultur, ger vissa otäcka associationer, som PM mycket väl kan ha läst om och börjat fantisera kring. Att han skulle ha kollat vad KW skrivit om i andra sammanhang vore inte något konstigt.
Ett närmande från PM kan mycket väl ha resulterat i att han blivit avsnäst av KW i nedsättande termer, varpå han i det vredesmod som bl.a Leif GW beskriver, kan ha dödat henne. Hur KW såg på PM vet man naturligtvis ingenting om, men kanske hade hon innerst inne samma syn på honom som Leif GW ger uttryck för, nämligen att han som uppfinnare var ett dåligt skämt.
Citera
2017-08-27, 14:57
Medlem
Citat:
Det är den tonen jag uppfattar i det här fallet, ja:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/kim-wall-en-journalistisk-rost-som-tystnat/

"Det är inte svårt att se varför det var en story som lockade Kim Wall. Som journalist hade hon alltid dragits mot de udda historierna."

"Clerici: Hon hade hittat sidorna hos honom som gjorde honom begriplig"

"Caternia Clerici säger till tidningen att Peter Madsens ubåt var precis ett sådant knäck hon hade blivit intresserad av och att hon förmodligen hade skrivit om Madsen ”med värme”.

Ser du inte? Hon såg honom som en tok. Kommunicera det till personen du ser som en tok när du är ensam med honom i ett plåtrör på havets botten, så kan du få se på gnistor!
Att DU tolkar det så får verkligen stå för dig. Jösses.
Citera
2017-08-27, 14:57
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du verkar inte helt förstå vad som diskuteras?

Jag vet inte hur Kim Wall var i verkligheten, men om en person är nedlåtande mot en person som har mycket höga tankar om sig själv (kanske har en grandios personlighet) så kan det slå slint i den sistnämndas skalle om fel ord yttras.

Det leder förstås inte normalt till mord, men det kan leda till ett raseriutbrott.
Jag var inne på den linjen rätt tidigt. Välutbildad kvinna som kanske överträder en gräns. PM är ju för fasiken ett förvuxet barn med sina ubåtar och raketer. Rätt svårt att inte ställa frågan "varför" han vigt sitt liv till meningslösa tramsaktiviteter om man vill göra ett personporträtt.
Om man betänker vilken situation PM befann sig i (alltså innan han fick spel) så var han nog redan på gränsen. Misslyckad, omöjlig att jobba med, konstig, otrevlig, dåliga finanser, urusla framtidsutsikter. Och så kommer det en välutbildad ung kvinna som han tror ska hjälpa till att bättra på hans skamfilade image, men det visade sig inte vara så.
Citera
2017-08-27, 15:01
Medlem
Citat:
Visst, men det kan vara nedlåtande ändå. Typ "han utvecklade det här störda specialintresset för att kompensera för att han har utstående öron, är kortare än de flesta män, blev mobbad i skolan, ingen tjej tittade åt honom i tonåren, och att inte ens hans egen mamma ville se honom". Typ.

Redan tidigare har det spekulerats om att Madsen "tog igen de förlorade åren i gymnasiet" (=då när han inte hade någon tjej) senare i form av vilda sexfester och gränsöverskridande beteende.

Men det kanske var helt enkelt så att han i tonåren inte var intresserad av tjejer utan raketer och ubåtar. Det kanske var så att hans tjej-intresse väcktes först senare. Alltså inte så att han "tog igen något" utan att han först då intresserade sig för ämnet.

Och vidare var han kanske aldrig intresserad av den sortens tjejer som han tonårskompisar var intresserade av och därför inte förstod vitsen. Först sen när han insåg att det fanns strippor och gränsöverskridande tjejer också - då ville även han komma i kontakt med tjejerna (men bara den här sortens tjejer).

Något sånt.

Det kanske är så att Madsen föraktar sådana här "småborgerliga vänsterfeminister" som låtsas förstår sig på sådana som han. Och vill gärna skriva en "djupgående artikel" om honom - utan att fatta ett jota om hans inre liv.
Citera
2017-08-27, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Bara för att du inte kan tänka situationen från olika synvinklar betyder inte att det är "fel" på dem som kan.

Försök inte. Du gör som du gjort tidigare i andra fall.

Blame The Victim!
Citera
2017-08-27, 15:13
Medlem
Citat:
Visst, men det kan vara nedlåtande ändå. Typ "han utvecklade det här störda specialintresset för att kompensera för att han har utstående öron, är kortare än de flesta män, blev mobbad i skolan, ingen tjej tittade åt honom i tonåren, och att inte ens hans egen mamma ville se honom". Typ.
Detta vore rysligt dålig journalistik - någonting som misslyckad person på lokalblaskan skulle sitta och fundera på i sin oförmåga att faktiskt kunna skriva riktiga artiklar. Det vore dessutom kränkande vilket inte någon tidning tycker om eftersom de riskerar juridiska efterverkningar.

Vill hon sälja så behöver hon skriva något som folk vill läsa och som tidningar vill och törs köpa. Dvs antingen ett personporträtt som är positivt skrivet. Ett negativt porträtt är bara lämpligt om du har någon som är dömd sedan länge död. Alternativt så behöver hon skriva ett fett avslöjande reportage om en brottsling eller åtminstone oetisk person. Det sistnämnda kräver extremt bra källunderlag, och leder inte till att KW blir bjuden på någon båttur. Samt att det är en väldigt dålig vinkling för en frilansare som då får svårare att få andra att ställa upp på intervjuer.

KW har inte mycket val annat än att skriva artiklar som höjer hennes marknadsvärde. Och det innefattar inte billiga poänger på intervjuoffrets bekostnad. Hon är egenföretagare och verkställande direktör - allt hon gör måste baseras på företagsekonomiska värderingar. Ett rövhål blir snabbt stämplat som ett rövhål.
Citera
2017-08-27, 15:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Har du läst några av Walls tidigare artiklar och sett att hon brukar arbeta så, eller fantiserar du fritt?
Citera
2017-08-27, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Röret är väldigt smalt så han måste titta absolut rakt upp - och KW har då svårt att se ner och upptäcka detta.

Vidare är röret kolsvart när någon uppifrån blockerar öppningen.

Har inte PM ögon som en uggla tror jag han har svårt att egentligen se någonting.
Om jag kommer ihåg rätt, läste nånstans att hon hade svarta långtrosor på sig? Hon var en riktig professionell och klok journalist. Då nej, hon hade tankar bara för att intervjua honom. Men den perverse Madsen kanske trodde att hon är en Se o Hör reporter!
Citera
2017-08-27, 15:27
Medlem
Det respektlösa sätt som flera här skrivit om denna unga kvinna gör mig förbannad. Det låter som om ni tror hon var ett halvkorkat våp, som inte begrep bättre än att se ner på Madsen och reta upp honom.
En kvinna är dödad och styckad. Visa lite respekt. Sparka på den som sitter häktad för att ha styckat och dumpat henne. Jävla muppar!
Citera
2017-08-27, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Eller så VAR det någon/några av frågorna som fick honom ur balans men han höll masken och fick den makabra idén att hämnas. "Förresten, har du lust att hänga med på en tur med ubåten...?"

Precis. KW kanske försökte borra sig in i hans barndom/ungdom/relationer med motsatta könet/samma kön/sin mamma/sina bröder..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in