2017-08-25, 00:07
Medlem
Jag tycker detta fall förtjänar mer uppmärksamhet, både här på forumet, men framför allt av polis och media. Det är helt galet att mördaren inte åkt fast. Precis lika galet som att man inte lyckats plocka Helena Anderssons (Mariestad) mördare ännu. Finns det några bra källor att läsa kring detta mord?
Citera
2017-08-26, 11:10
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Jag tycker detta fall förtjänar mer uppmärksamhet, både här på forumet, men framför allt av polis och media. Det är helt galet att mördaren inte åkt fast. Precis lika galet som att man inte lyckats plocka Helena Anderssons (Mariestad) mördare ännu. Finns det några bra källor att läsa kring detta mord?

Du kan alltid börja med att läsa den här tråden, sedan finns det en halvtimmes långt program med GW Persson om fallet. Om du googlar "Malin Olsson Mord" så kommer många artiklar upp. Någon utförligare
berättelse eller sammanställning över det ouppklarade mordet finns inte, mig veterligen.

https://www.youtube.com/watch?v=KwTLLxiH-Fg
Citera
2017-08-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Du kan alltid börja med att läsa den här tråden, sedan finns det en halvtimmes långt program med GW Persson om fallet. Om du googlar "Malin Olsson Mord" så kommer många artiklar upp. Någon utförligare
berättelse eller sammanställning över det ouppklarade mordet finns inte, mig veterligen.

Tack, jag kollade GWs program igår. Det var bra, men fick en "introduktion" i fallet. Får ge mej på den här tråden också. Men det känns ju onekligen so matt gärningsmannen bor i området kring kyrkogården. Han har ju gått en slinga runt och lämnat spår efter sig. Han har säkert mött henne nära sin bostad, såg chansen till ett ragg. Gick med henne in på kyrkogården, blev efter en stunds raggande avvisad och han våldtar, mördar henne. Går sedan en sväng runt sitt område och kollar hennes plånbok. När han kollat klart under sin promenad går han hem. Han bor säkert mindre än 100 meter från där han stötte på henne
Citera
2017-08-26, 15:49
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Tack, jag kollade GWs program igår. Det var bra, men fick en "introduktion" i fallet. Får ge mej på den här tråden också. Men det känns ju onekligen so matt gärningsmannen bor i området kring kyrkogården. Han har ju gått en slinga runt och lämnat spår efter sig. Han har säkert mött henne nära sin bostad, såg chansen till ett ragg. Gick med henne in på kyrkogården, blev efter en stunds raggande avvisad och han våldtar, mördar henne. Går sedan en sväng runt sitt område och kollar hennes plånbok. När han kollat klart under sin promenad går han hem. Han bor säkert mindre än 100 meter från där han stötte på henne
Spåren gm lämnat efter sig leder en bra bit bort från själva kyrkogården och närområdet, ända till en förläggning för pojkfotbollslag som spelade en stor internationell turnering i stan. Men en av offrets tillhörigheter återfanns i Kortedala i anslutning till en spårvagnsstation och Kortedala ligger långt från Östra Kyrkogården. Men Östra Kyrkogården var känd av missbrukare i Kortedala för helt säkert har de kunnat köpa droger där med rätta kontakter.
Citera
2017-08-26, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Spåren gm lämnat efter sig leder en bra bit bort från själva kyrkogården och närområdet, ända till en förläggning för pojkfotbollslag som spelade en stor internationell turnering i stan. Men en av offrets tillhörigheter återfanns i Kortedala i anslutning till en spårvagnsstation och Kortedala ligger långt från Östra Kyrkogården. Men Östra Kyrkogården var känd av missbrukare i Kortedala för helt säkert har de kunnat köpa droger där med rätta kontakter.

Yes jag vet det där med Kortedala, men det kan ju ha hamnat där senare. Dock så visste jag inte om det där med missbrukare. Synd i alla fall att polisen inte verkar jobba med fallet alls
Citera
2017-08-27, 00:21
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Yes jag vet det där med Kortedala, men det kan ju ha hamnat där senare. Dock så visste jag inte om det där med missbrukare. Synd i alla fall att polisen inte verkar jobba med fallet alls
Ska man överlämna narkotika så ska det helst ske utom synhåll från polisen. På Östra kyrkogården har det gjorts en del knarkaffärer och jag pratar om dygnsdoser. Östra kyrkogården ligger inom räckhåll från stadsdelar som Gamlestaden, Bergsjön och Kortedala. Stadsdelen där Östra kyrkogården finns är Redbergsplatsen som är en av knutpunkterna för kollektivtrafiken i Göteborg. Vad jag känner till fanns det några knarkare i kvarteren runt Redbergsplatsen, de fanns även i Gamlestaden som ligger på promenadavstånd och varifrån spårvägslinjer går till Kortedala och Bergsjön. Östra kyrkogården är känd som en plats där man kommit överens om att träffas för en "deal" av knark: dvs. att narkotika utbytes mot pengar.

edit: det är inte många andra som hittar dit och definitivt ingen tillfälligt besökande i Göteborg, så pass avskilt ligger Östra kyrkogården
Senast redigerad av MossTrums 2017-08-27 kl. 00:26.
Citera
2017-08-29, 18:50
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Mördaren använde en vattenkran på kyrkogården. Sedan är det oklart om något av de många fynden kontaminerats av oförsiktigt handhavande från poliser. Där finns många kvarlämnade föremål och även offrets foton från en plånbok som blev utspridda, medvetet "droppade", längs en flyktväg.

Polisen har haft några - jag har läst tre - misstänkta men förmodligen har inga av dessa personers DNA hittats på föremålen. Däremot behöver inte dessa tre vara helt avskrivna från utredningen, men att fälla utan teknisk bevisning är nästintill omöjligt.

Hur vet du att han använde kranen på kyrkogården efter mordet?? Kanske var före??
Citera
2017-08-30, 14:05
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Hur vet du att han använde kranen på kyrkogården efter mordet?? Kanske var före??
12:05 in på klippet berättar Leif GWP om hur gm tog sig från kyrkogården och då använde vattenpumpen.

I klippet framgår att polisen och Leif är ense om att gm bodde i närområdet till Östra kyrkogården, trots att sista fyndet av hennes tillhörigheter fanns i Kortedala.

Ett litet aber är på plats. Ett par år efter mordet stod att läsa i en tidning att den stora ICA-affären som ligger vid Lilla Munkebäcksgatan var den av alla ICA-matvaruaffärer i Göteborg som det snattades mest från: svinnet var anmärkningsvärt stort därför att närområdet är välartat och inga missbrukare bor just där. I tidningsartikeln förklarades svinnet med att det var missbrukare som hade vägarna förbi som stod för snatteriet.

Vad jag lärde mig då jag bodde i närområdet och hade den ICA-affären som det snattades från som "min" mataffär var att missbrukare hade ett eget "stråt" från Gamlestaden - inklusive Kortedala via spårvägsförbindelsen utanför SKF i Gamlestaden - över järnvägsspåren (broar som inte allmänheten frekvent använde) förbi ICA på Lilla Munkebäcksgatan och vidare till Östra kyrkogården och Redbergsplatsen.

Att gm bodde i närområdet tvivlar jag starkt på.
Senast redigerad av MossTrums 2017-08-30 kl. 14:43.
Citera
2017-08-30, 16:04
Medlem
MossTrumss avatar
Jag har klurat på det här fallet från och till utifrån min kunskap om Göteborg och missbrukare i stan.

Att gm satt lugnt kvar på en bänk för att gå igenom Malins foton i en plånbok kan vara ett tecken på att han "ägde" kyrkogården: dvs. att han visste att ingen rörde sig där vid den sena tidpunkten.

Gm var lika hemma på Östra kyrkogården som björnen i skogen och hade "björnkoll" på läget i varje sekund.

Spåret på graven av ett cykelstyre från en vält cykel kan ha en förklaring som leder till det stora svinnet i form av snatteri på ICA-kvantum vid Lilla Munkebäcksgatan.

Jag vet är att det fanns missbrukare i Göteborg (även annorstädes) som stjäl finare kött och säljer till mindre nogräknade restauranger. Då är en cykel bra att ha till hands för att snabba upp leveransen om köttet gömts innanför byxlinningen, där det förvaras tills man knackat på en bakdörr till en restaurang där man har en etablerad affärskontakt.

Jag säger inte att det finare kött som snattats på ICA-kvantum på Lilla Munkebäcksgatan sålts till Halta Lottas krog på Redbergsplatsen därför att med cykel kan man snabbt nå andra delar av staden.

Polisen har inte full kännedom om hur drivna en del missbrukare kan vara.

Slutsatsen öppnar för att gm kan ha varit en missbrukare hemmastadd på Östra Kyrkogården genom knarkaffärer där.

Gm sålde knark på Östra kyrkogården han kunnat köpa upp genom pengar han fått från kött han stal på ICA-Kvantum på Lilla Munkebäcksgatan och levererade - per cykel - till restauranger i stan.

I Gamlestaden hade Göteborgs kommun - för övrigt - särskilda bostäder för knarkare. Dessa hade en kort promenad över järnvägsspåren (på broar där allmänheten inte gick) till Östra kyrkogården för att inhandla knark på överenskommen tidpunkt.

That's reality!

Det krävs en snut som Coluimbo för att lösa det här mordfallet!

edit: livremsbältet som fanns på mordplatsen kan vara en hjälp till att inringa gm, likaså att jeansjackan inte återfanns för den skulle gm gärna själv bära vid något tillfälle. 1+1=2 dvs. att gm inte är särskilt stor till det yttre kan vara en ledtråd värd att ha i minnet då man sållar i listan över tänkbara gm.
Senast redigerad av MossTrums 2017-08-30 kl. 16:14.
Citera
2017-08-30, 16:39
Medlem
MossTrumss avatar
Ca 6 år efter mordet satt jag i en knarkarkvart i Göteborg ute på Hisingen. Där kom in en knarkare med ett kilo fransyska som raskt åkte in i kylskåpet för att senare säljas till någon restaurang. Knarkaren var kort till växten, mycket smal med hockeyfrilla och supertrevlig. Han hade ett SM-brons i judo minns jag att man sa till mig. Efter mordet på Malin lämnade han Göteborg och återkom 4-5 år senare - man berättade för mig att han under de åren suttit av ett straff i en annan stad för strypmord på en neger. Tro't den som vill att han suttit av ett straff för strypmord på en neger.

Sverige behöver ändra lagstiftningen kring PKU-registret!

edit: knarkaren berättade för mig att han ströp "negern" i en säng med en telefonsladd
Senast redigerad av MossTrums 2017-08-30 kl. 16:46.
Citera
2017-08-30, 17:08
Medlem
Citat:
Jag har klurat på det här fallet från och till utifrån min kunskap om Göteborg och missbrukare i stan.

Spåret på graven av ett cykelstyre från en vält cykel kan ha en förklaring som leder till det stora svinnet i form av snatteri på ICA-kvantum vid Lilla Munkebäcksgatan.

Jag vet är att det fanns missbrukare i Göteborg (även annorstädes) som stjäl finare kött och säljer till mindre nogräknade restauranger. Då är en cykel bra att ha till hands för att snabba upp leveransen om köttet gömts innanför byxlinningen, där det förvaras tills man knackat på en bakdörr till en restaurang där man har en etablerad affärskontakt.

Jag säger inte att det finare kött som snattats på ICA-kvantum på Lilla Munkebäcksgatan sålts till Halta Lottas krog på Redbergsplatsen därför att med cykel kan man snabbt nå andra delar av staden.

Gm sålde knark på Östra kyrkogården han kunnat köpa upp genom pengar han fått från kött han stal på ICA-Kvantum på Lilla Munkebäcksgatan och levererade - per cykel - till restauranger i stan.

I Gamlestaden hade Göteborgs kommun - för övrigt - särskilda bostäder för knarkare. Dessa hade en kort promenad över järnvägsspåren (på broar där allmänheten inte gick) till Östra kyrkogården för att inhandla knark på överenskommen tidpunkt.

That's reality!

Det krävs en snut som Coluimbo för att lösa det här mordfallet!
.

Det var först 10 år efter mordet, som det öppnades en större livsmedelsbutik på Lilla Munkebäcksgatan. Närområdet vid Redbergsplatsen hade inte 1994 några större livsmedelsaffärer.

Gångbroarna som går över järnväg och motorväg och utgör en förbindelse mellan Malmsjögatan och Idrottsgatan innebär en rejäl omväg med många trappsteg, om du skulle ta dig till Redbergsplatsen från Gamlestan.
Citera
2017-08-30, 17:21
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Det var först 10 år efter mordet, som det öppnades en större livsmedelsbutik på Lilla Munkebäcksgatan. Närområdet vid Redbergsplatsen hade inte 1994 några större livsmedelsaffärer.

Gångbroarna som går över järnväg och motorväg och utgör en förbindelse mellan Malmsjögatan och Idrottsgatan innebär en rejäl omväg med många trappsteg, om du skulle ta dig till Redbergsplatsen från Gamlestan.
År 2001 fanns det en ICA på Lilla Munkebäcksgatan, det vet jag eftersom jag bodde på Lefflersgatan. Gångbron frekventerades av missbrukare då jag själv kom på en missbrukare som satt där och injicerade i armvecket en vacker sommardag. Det var inte många som använde den gångbron, jag gjorde det för mina löparrundor. Gångbron hade ett namn i missbrukarkretsar.

Artikeln om snatteriet på ICA Lilla Munkebäcksgatan fanns införd i någon tidning runt 2001. Snatterierna skylldes på missbrukare som inte bodde där.
Senast redigerad av MossTrums 2017-08-30 kl. 17:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in