Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
Ok, då frågar jag igen: vad har ditt ordbajs med mitt inlägg att göra?
Har man en lucka i botten som ska öppnas, behöver man trycksätta såvida man inte har en sluss. Det känns som det är du som inte förstår saker här. Vidare, mig veterligen hade inte Nautilus ens en bottenlucka. Du begriper väl att om sådan finnes på en ubåt och det inte är en sluss, behöver hela ubåten trycksättas, annars kommer det vatten in... Om det ens vad vad du trodde du kommenterade. Ditt inlägg är nämligen inte koherent.
Det börjar bli lite tröttsamt med er alla fucktards som postar någon jävla länk och säger "då kan man helt stryka olycka/mord/transportstyckning/vinsch/lustmord/offensiv styckning/blaha/blahej/etc" baserat på era egna missförstånd över hur tekniken fungerar. Om man inte medtar trycktankar vid varje färd så kan man inte öppna eventuell bottenlucka hursomhelst. Det kräver förberedelser, precis som jag sa.
Det är precis som du säger!
Om u-båten fungerar som en vanlig båt som åker uppe vid ytan kommer en dyklucka i botten göra att stora mängder vatten tränger in om luckan öppnas. Det är som att dra ur bottenproppen.
Om u-båten går ner på djupet och öppnar denna lucka för dykare - så kommer
ännu större och kraftfullare vattenflöde uppstå eftersom vattentrycket är så mycket större på djupet.
Skillnaden mellan trycket vid vattenytan och trycket på bara en meters djup är 10 gånger.
Av alla de gånger jag dykt från olika båtar i olika länder har jag aldrig stött på någon båt med en lucka för dykare. Man går i från relingen eller från en plattform. Det har förvisso inte varit några u-båtar

- men trycket på djupet skulle kräva en väl fungerande slussmekanism för att tillåta att en lucka i båtens botten öppnas på djupet. En rätt farlig och säkerhetskrävande konstruktion med krav på ett fungerande pumpsystem.
Ingenstans har det framgått att Nautulus var utrustad med en sådan avancerad sluss. Inte heller de som känner till Nautulus och som diskuterat i media hur man skulle kunna få ut en kropp ur u-båten ha nämnt en slusslucka. Tvivlar därför på att det finns en sådan på Nautulus.