2017-08-26, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nu blandar du ihop saker något groteskt.

Ekonomin kan sägas handla om tillväxt, och hur tillgångarna ändras.

Det du skriver om handlar om hur man väljer att disponera intäkter.
Och i fallet Sverige så är det du tar upp sådant som folket har bestämt att offentlig sektor skall sköta. (Missköta skulle jag säga). Det blir inte bättre än så här med offentlig sektor.

Du och andra som tror att det blir bättre med mer skatteintäkter kan frivilligt betala in mer, och så ser vi hur mycket bättre det blir. Gör du det redan förresten? Om inte, varför?

Jaså, det är här inne du gömmer dig nu och sprider felaktigheter.
Ska du inte komma tillbaka över till Bostadsbubbletråden? Eller har du lämnat WO där nu?

Din "slogan": "Jag svarar på vad du skriver. Inte vad som eventuellt mal mellan dina öron.", måste vara hela internets mest missvisande "catch frase".

Pröva nåt i stil med: "Jag svarar på det som jag tror och det jag som vill ska vara vad du skriver. Inte ens en sekund mals frågan om vad som är fakta, logiskt eller vederhäftigt mellan mina öron".

Ekonomi handlar främst om tillväxt och ändring av tillgångar, ey? Hur kunde Grekland tekniskt vara i konkurs bara något år efter den fantastiska tillväxten de hade fram till mitten av 2000-talet? Det handlade väl bara om tillgångarnas tillväxt och inte alls om hur tillgångarna och BNP ökade med hjälp av en enorm skuldtillväxt?
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2017-08-26 kl. 15:58.
Citera
2017-08-26, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
https://sv.wikipedia.org/wiki/Realr%C3%A4nta

Referensräntan eller repo som den hette tidigare är det verktyg som riksbanken tänker sej, via ränte- paritetsvillkoret, ska uppnå önskad inflation (vilket är centralbankens enda uppgift).

Ränteparitetsvillkoret säger ungefär att - alla länder har ungefär samma realränta, och inflationen och i förlängningen vxlkursen ser till att denna jämnvikt består. En centralbank höjer alltså räntan för att göra en investering i statspapper mer attraktiv, detta drar upp vxlkursen (då investerar vill köpa kr för att köpa statsväxlar och obligationer) och detta sänker inflationen (eftersom allt importerat lir billigare). Och omvänt, en låg ränta sänker vxlkursen och ökar inflationen. Därför har länder med höginflation höga nominella räntor och ständigt fallande vxlkurser. (1970 stod D-marken 1:1 mot kronan, när Euro infördes gick det mer än 5 kr per D mark.) Det var därför man försökt med 500% i ränta, men investerarna trodde inte på det svenska försvaret av kronkursen, och den dippade mkt riktigt med 35% (vill jag minnas) när man gav upp försvaret.

Förövrigt innan 90-tals krisen hade vi en mkt reglerad ekonomi, sky hög inflation och super hög marginalskatt; vilket medförde att inte sällan var inflationen högre än den nominella ränta, detta tillsammans med avdragsrätten gjorde att de vara ekonomiskt fördelaktigt att låna. Man kunde inte heller flytta ut pengar ur landet, utan RB godkännande. Detta sammantaget drev upp fastighetspriserna (och konst priser etc.), men situationen blev ohållbar; när man sedan (under KO Feldt) tvingades reformera systemet, fick vi en statsfinansiell-härdsmälta med budgetunderskott på upp mot 25% av statsbudgeten.
Mja, nu har du skrivit en massa om andra saker. Men inte en stavelse ifall det är omöjligt för RB att genom att sätta Referensränta i högerledet uppnå en viss realränta i vänsterledet.
Det är ingen svår matematik om man säger så.

--------------------
Nej, det är inte Riksbankens enda uppgift. Du kan t ex begrunda detta: http://www.riksbank.se/sv/Finansiell-stabilitet/Vad-ar-finansiell-stabilitet/Riksbankens-uppdrag-inom-finansiell-stabilitet/

------------------------------------
(Under 70-talet tilltvingade sig facket för höga löneökningar. Det gjorde att de reala lönekostnaderna drog iväg mer för svenskt näringsliv, än t ex tyska. Det gjorde att staten fick försöka rätta till detta genom att elda på med inflation. Vilket då omintetgjorde löneökningarna. Och gjorde att näringslivet behöll konkurrenskraften. Men det gjorde också att valutan föll gentemot D-mark. Facket har numera medgett sitt skadliga agerande. Men det har tagit 40 år).
Citera
2017-08-26, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Jaså, det är här inne du gömmer dig nu och sprider felaktigheter.
Ska du inte komma tillbaka över till Bostadsbubbletråden? Eller har du lämnat WO där nu?

Din "slogan": "Jag svarar på vad du skriver. Inte vad som eventuellt mal mellan dina öron.", måste vara hela internets mest missvisande "catch frase".

Pröva nåt i stil med: "Jag svarar på det som jag tror och det jag som vill ska vara vad du skriver. Inte en sekund mals frågan om vad som är fakta, logiskt eller vederhäftigt mellan mina öron".
Att du bara kommer med personangrepp, beror det på att du blev svarslös.

Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Ekonomi handlar främst om tillväxt och ändring av tillgångar, ey? Hur kunde Grekland tekniskt vara i konkurs bara något år efter den fantastiska tillväxten de hade fram till mitten av 2000-talet? Det handlade väl bara om tillgångarnas tillväxt och inte alls om hur tillgångarna och BNP ökade med hjälp av en enorm skuldtillväxt?
Grekland hade åtaganden (dvs negativa tillgångar) som inte syntes i redovisningen. När dessa kom fram steg ränteutgifter och budgetunderskottet drog iväg. Dvs tillgångarna minskar och utgifterna ökar vilket gör att resultaträkningen hamnar på rejält minus.
Nu när du fått det förklarat för dig kan du nu återvända till topic. Hela ditt inlägg vara off topic.
Citera
2017-08-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Detta är den officiella nationalbokföringen, konsumtionen är totalt, privat och offentlig.
Dvs det som offentlig sektor roffar åt sig. Inte vad folket faktiskt får.
Men som sagt stillastående reallöner talar sitt tydliga språk.
Citera
2017-08-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Historia brukar inte vara nationalekonomers starka sida, det är korrekt.
Det förklarar dock inte uttrycket du använde.

Citat:
Dom verkar alltid överraskas av verkligheten, bidrar med ett youtube-klipp på när mannen med ett av världens mäktigaste ekonomiska jobb inte hade en aning om vad om pågick i ekonomin.
https://www.youtube.com/watch?v=INmqvibv4UU
Bernanke lär ha haft ganska bra koll. I motsats till folk här på Flashback.

Citat:
Har kollat lite snabbt på realräntor i olika intervall, snittet för de data som SCB och Riksbanken har ger 1,7% historiskt.
De länkarna kunde du ha fått bifoga.

Citat:
Dessutom har jag svårt att hitta någon som anger att nuvarande realränta skulle vara "på historisk normal nivå".
Däremot kan jag länka ett gigantiskt antal länkar där man anger den som historiskt låg.
Vad har några som yrar om ditt eller datt med saken att göra. (Är det det som är din källa?)
Jag håller mig till mätdata.
Citera
2017-08-26, 16:44
Avslutad
EinsteinAfricAnus har gått i den klassiska alphafällan och försökt argumentera med honom. Ge upp, det går inte. Han ger sig aldrig, bara tystnar tillfälligt när han blivit alltför tilltygad. Sen dyker han upp igen med exakt samma resonemang.
Citera
2017-08-26, 16:46
Bannlyst
Citat:
Historia brukar inte vara nationalekonomers starka sida, det är korrekt.
Dom verkar alltid överraskas av verkligheten, bidrar med ett youtube-klipp på när mannen med ett av världens mäktigaste ekonomiska jobb inte hade en aning om vad om pågick i ekonomin.
https://www.youtube.com/watch?v=INmqvibv4UU.

Ben Bernanke tomten hade lika gärna kunna ha talat om Sverige 2017. Han anänder samma ord: "Näe tror inte på en bubbla men priserna har ökat litegrand, visst har de gjort det men det förklaras av demografin och att det går bra för USA (Sverige), tillväxt råder, fler får jobb. Fundamenta förklarar prisökningarna." 2-3 år efteråt kraschade USAs bostadsmarknad.
Senast redigerad av Mertillen 2017-08-26 kl. 17:10.
Citera
2017-08-26, 17:45
Medlem
Citat:
Mja, nu har du skrivit en massa om andra saker. Men inte en stavelse ifall det är omöjligt för RB att genom att sätta Referensränta i högerledet uppnå en viss realränta i vänsterledet.
Det är ingen svår matematik om man säger så.

--------------------
Nej, det är inte Riksbankens enda uppgift. Du kan t ex begrunda detta: http://www.riksbank.se/sv/Finansiell-stabilitet/Vad-ar-finansiell-stabilitet/Riksbankens-uppdrag-inom-finansiell-stabilitet/

------------------------------------
(Under 70-talet tilltvingade sig facket för höga löneökningar. Det gjorde att de reala lönekostnaderna drog iväg mer för svenskt näringsliv, än t ex tyska. Det gjorde att staten fick försöka rätta till detta genom att elda på med inflation. Vilket då omintetgjorde löneökningarna. Och gjorde att näringslivet behöll konkurrenskraften. Men det gjorde också att valutan föll gentemot D-mark. Facket har numera medgett sitt skadliga agerande. Men det har tagit 40 år).

Riksbanken kan inte sätta real räntan, eftersom den beror av inflationen; denna kan RB försöka påverka genom referensräntan; men det är som det visat sej svårare än man tror. Men nu verkar inflationen var på G.

Menade givetvis penningpolitiskt mål, där inflationsmål är allt annat överordnat.

Höga löner ökningar (ie högre än produktivitetsökningarna) leder till inflation, inflation leder till fallande växelkurs. På 70-talet trodde man förövrigt på Phillips-kurvan, dvs man kunde välja arbetslöshetsnivå genom att tillåta viss nivå på inflationen. Så man såg inte inflationen via löneökningar som ett problem. Efter att R Lucas och rational expectations teorin, är NAIRU den gängse teorin.
Citera
2017-08-26, 18:01
Medlem
Citat:
Att du bara kommer med personangrepp, beror det på att du blev svarslös.

Grekland hade åtaganden (dvs negativa tillgångar) som inte syntes i redovisningen. När dessa kom fram steg ränteutgifter och budgetunderskottet drog iväg. Dvs tillgångarna minskar och utgifterna ökar vilket gör att resultaträkningen hamnar på rejält minus.
Nu när du fått det förklarat för dig kan du nu återvända till topic. Hela ditt inlägg vara off topic.

Med tanke på den sörja och desinformation du medvetet sprider är jag snäll.

Dessvärre försvann ett tidigare inlägg där jag berättade var du härstammar från. Du är trollkejsaren utan kläder, ett stort groteskt grott-troll, som släpats upp naken i halskoppel från Morias mörkaste djuphål av en hord elaka orcher för att sprida jämmer och elände till människorna i världen. Tack och lov har du dock som grott-troll den svagheten att du inte tål ljuset, utan förstenas du i det vackra härliga dagsljuset, varför vi måste "Let The Sun Shine" över hela dig.

Grekland hade lånat pengar "en masse" för att heroininjicera sig själva. Negativa tillgångar? De hade skulder till främst tyska och franska banker som köpt deras statsobligationer. Grekerna hade använt pengarna till alla möjliga och omöjliga offentliga projekt som t ex OS-arenor som idag står helt övergivna. Hade det varit eget kapital de använt för att finansiera alla sina "tillgångar" så hade väl dessa åtaganden inte spelat någon roll?

Definitionen av negativ tillgång som du använder: "Värdereglering kundfordringar där den befarade kundförlusten redovisas som en negativ tillgång på kreditsidan". Det var inte grekerna som hade befarade kundförluster. Det var alla banker som lånat ut pengar till Grekland. Återigen är du ute och cyklar.
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2017-08-26 kl. 18:28.
Citera
2017-08-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
EinsteinAfricAnus har gått i den klassiska alphafällan och försökt argumentera med honom. Ge upp, det går inte. Han ger sig aldrig, bara tystnar tillfälligt när han blivit alltför tilltygad. Sen dyker han upp igen med exakt samma resonemang.

Börjar misstänka att han är betald desinformatör. Hans usla kort måste synas liksom korten som hela den korrupta, självtjänande elit som han identifierar sig med sitter med. Han ska kastas ut till den kalla och karga verklighet som de många människor tvingas och tvingats uthärda för att han och hans ideologiska gelikar ska kunna fortsätta spela ekonomisk rysk roulette med finansiella massförstörelsevapen riktade mot inte bara sina egna utan allas våra tinningar.
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2017-08-26 kl. 18:18.
Citera
2017-08-26, 20:33
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Hon har helt rätt, ekonomin är urstark. Det är dock inte riktigt hennes förtjänst eftersom vänstern i brist på parlamentarisk majoritet "tvingats" fortsätta att köra alliansregeringens politik i allt väsentligt.
Citera
2017-08-26, 20:55
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Arbetslösheten löser man väl i vanlig ordning med att betala de arbetslösa för att deltaga i s.k. sysselsättningsprogram, så kan man dupera allmänheten eftersom de rent tekniskt inte är arbetslösa. Lura systemet, det kan de politikerna!

Att lura systemen för att vilseleda allmänheten är ingenting en riktig svensk politiker skulle göra. Däremot är det definitivt något som en ynklig och äcklig landsförrädare skulle ta sig an. ÅT HELVETE med etablissemanget och deras fan club. Det enda partiet som går att rösta på är SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in