2017-08-26, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Dra i troskanten??? Kläder är inte byggda för att du skall lyfta 56 kilo i dem - kvinnokläder är inte byggda som militära uniformer eller verstadsoveraller.

Och du tänker ologiskt när du försöker jämföra hemsk styckning med jobbet att lyfta - trots att vi ju redan vet att styckning har skett och det vore mer ologiskt att utföra styckningen uppe på ubåten. Det jag förstår är att PM var i ubåten och inte du. Och att det alltså är tankarna i PM:s huvud som är de som gäller för vilket beslut PM tog, och varför han tog det. Att du sedan sitter och tycker att han borde tagit ett annat beslut är helt upp till dig - men du kan inte vända det till att jag "borde förstå". Det är i så fall PM som "borde förstå".

Håller denna diskussionen på fortfarande?
Tillägger detta:

Varför stycka kroppen om man fått upp den ur båten? Varför inte bara "begrava" den med tyngder direkt, hel? Makes no sense att släpa upp en kropp (som bevisligen är svårare än man tror) och stå på däck och stycka.
Risken att bli sedd är rätt så stor, trots att det var mitt i natten. Har för mig att det var relativt klart den natten + nyss varit fullmåne (måndagen), så sikten var med stor säkerhet god.
Citera
2017-08-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Dra i troskanten??? Kläder är inte byggda för att du skall lyfta 56 kilo i dem - kvinnokläder är inte byggda som militära uniformer eller verstadsoveraller.

Och du tänker ologiskt när du försöker jämföra hemsk styckning med jobbet att lyfta - trots att vi ju redan vet att styckning har skett och det vore mer ologiskt att utföra styckningen uppe på ubåten. Det jag förstår är att PM var i ubåten och inte du. Och att det alltså är tankarna i PM:s huvud som är de som gäller för vilket beslut PM tog, och varför han tog det. Att du sedan sitter och tycker att han borde tagit ett annat beslut är helt upp till dig - men du kan inte vända det till att jag "borde förstå". Det är i så fall PM som "borde förstå".
Eh och haha du har ju totalt missförstått mina inlägg.

Jag skriver att anledningen TILL själva styckningen INTE kan vara pga avsaknaden av rymliga luckor att kasta i hela kroppen ifrån.

Således utfördes styckningen av andra anledningar.

Det är min poäng och endast den.

Klädesplaggen kan då vara ett hjälpmedel till att kunna greppa tag om en kropp och i moment häva upp kroppen i den då mer lättillgängliga främre luckan (de flesta hade teorier om själva tornen att styckningen utfördes pga högt och trångt torn, därför skriver jag att främre luckan är bättre anpassad och att om PM velat hade han kunnat kasta i kroppen från den luckan. Varför då styckning? Alltså är orsaken en annan!

I många inlägg kunde man läsa om transporterings problemet vissa ansåg var anledningen till styckningen. Jag tror inte på det och har lagt fram min teori angående att den främre luckan är ypperlig att använda för att göra sig av med en kropp, eller helt enkelt gå i land på ett öde ställe ta ut henne där och sen med rep ta ut henne igen, som ett ex.

Styckningen var gjord av andra orsaker, det är min poäng.

Förstår inte var jag skrivit att jag tycker PM borde använt sig av andra beslut, eh vi vet ju inte ens vilka beslut han tagit överhuvudtaget utöver styckningen!!!

Alltså jag får det då till att han genom styckning vill dölja ett mord ev våldtäkt.

Detta diskuterades för över 30 sidor sedan, du måste ha missat det.

Nu har vi släpat hit teorin och folk som hoppar in hänger inte med.

Jag släpper detta nu för det jag skriver nu var för 30 sidor sedan som handlade om tornets höjd och trånghet och transporteringsproblem.
Senast redigerad av Singoallaa 2017-08-26 kl. 15:45.
Citera
2017-08-26, 15:31
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cikadan
vilken är Köpenhamns roligaste stadsdel?
Hittade det här fotot när jag använde google maps över Refshalöen från juni 2017, nästan lite kusligt.

https://www.google.se/maps/@55.6905642,12.6096661,3a,77.8y,182.29h,86.67t/data=!3m11!1e1!3m9!1sAF1QipPC-NtRYHHlGYuZuV0S5t6_orqDhNd2FcMyNxRF!2e10!3e11!6sht tps:%2F%2Flh5.google usercontent.com%2Fp%2FAF1QipPC-NtRYHHlGYuZuV0S5t6_orqDhNd2FcMyNxRF%3Dw203-h100-k-no-pi-0.094475605-y a39.1707-ro-1.8576324-fo100!7i5376!8i2688!9m2!1b1!2i48
Vi sjöfolk har kanske en anulunda syn på gamla burmeister & wain ute på refshaleöen.
Då det var ett vida världskänt varv och maskinproduktion ibland annat så är barken viking som ligger i Göteborg byggd på B&W likaså ryska tasarens fartyg är dom mest kända men det har byggts hundrarals om inte tusen olika fartyg under tiden varvet var igång.

Men det allra bästa är att det är nära till amager och christianshavn med dess utbud och orkar man så kan man ta bron över till nyhavn och insupa atmosfären på dom gamla sjömanschappen eller vidare in till stan och tivolivat.
Citera
2017-08-26, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Hahaha invändigt monterade fönster i en ubåt?! Bara den detaljen avslöjar ju att ubåts byggeriet för honom förmodligen bara är ett sätt att hamna i uppmärksamhetens ljus och sola i glansen som galet geni. Finns det ingen myndigheterna som typ bilbesiktningen som inspekterar och godkänner ubåtar innan dom börjar användas i våra farvatten? Får vilka vansinniga konstruktioner som helst sjösättas? Antar att madsen lever ut en dröm om att vara ett uppfinnargeni men egentligen inte skulle klara ett enklare mekanik ingenjörs jobb på vilken verkstad som helst.
Om fönstren sitter på utsidan skrovet - och alltså sticker ut - så kommer de att slås sönder när man dockar.

Så skall fönstren monteras från utsidan, så måste man därför försänka dem. Alltså måste man svetsa en inre bur som klarar av > 40 bar. Det är helt klart en bättre lösning - men inte nödvändigtvis en enkel lösning.

Denna ubåt är inte byggt utifrån vad som är bäst eller elegantast utan till stor del vad som är enklast och kräver minst tid och pengar. Detta är också en förklaring till den enormt stora skillnaden i konstruktions-
och byggtid jämfört med Euronaut. PM bygger för att ubåten skall kunna användas för att dyka. Euronaut-projektet bygger i grunden baserat på kraven för yrkesbruk. De inblandade i det projektet har ett enda mål. PM å andra sidan vill hinna med "allt".
http://www.euronaut.org/

Indirekt skulle man alltså kunna använda ett foto av PM som illustration för följande ordspråk:
https://sv.wiktionary.org/wiki/Den_som_gapar_efter_mycket_mister_ofta_hela_stycke t.
Citera
2017-08-26, 15:37
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Ja absolut så kan det också vara...det är bara en jäkligt extrem åtgärd att ta bort ett barn från sin mamma så där. Så pass att det skulle kunna va så att han var utsatt för han kan ju t.o.m varit utsatt för sexuella övergrepp eller annat våld från sin mor. Jag sätter alla mina slantar på att nyckeln till hans galenskap och eventuella (troliga?) aggressioner och våld ligger där någonstans.
Precis min tanke.Han kanske är en man som hatar kvinnor och att det emellanåt får såna här uttryck.Kanske har han kommit undan tidigare och blivit slarvig ?
Citera
2017-08-26, 15:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Jag har inte tid att leta efter artikeln just nu men det framgick i dansk press bra häromdagen, i ett porträtt om PM, att han först bodde hos mamman efter skilsmässan men sen valde själv att bosätta sig hos pappan vid ca 8 års ålder och att pappan sen inte ville låta PM träffa modern mer än enstaka gång per år.

Ok, men det innebär inte nödvändigt att modern var en dålig mor. Han har ju halvsyskon som bodde med henne, låter osannolikt att de skulle gjort det om han vanvårdats på något sätt. Man ska väl inte klandra Peter om han helt enkelt gjort ett högst egoistiskt val i den åldern, empatisk förmåga börjar utvecklas i tolvårsåldern för de som får den utvecklingen.
Sedan vet man väl inte hur pass infekterad separationen var, det är väl många som kallar sina ex för "hora" utan att så faktiskt är fallet även om nu fadern ev valt att leva i celibat (eller nöja sig med lösnummer?) därefter?
Citera
2017-08-26, 15:48
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Jag har inte tid att leta efter artikeln just nu men det framgick i dansk press bra häromdagen, i ett porträtt om PM, att han först bodde hos mamman efter skilsmässan men sen valde själv att bosätta sig hos pappan vid ca 8 års ålder och att pappan sen inte ville låta PM träffa modern mer än enstaka gång per år.

Ah ok då känns det ju ännu mera troligt att det är en svår relation med sin mor satt djupa spår i Madsen. Misshandel (fysisk eller psykisk) orsakat av tex missbruksproblem känns väl inte långsökt.
Citera
2017-08-26, 15:50
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Precis min tanke.Han kanske är en man som hatar kvinnor och att det emellanåt får såna här uttryck.Kanske har han kommit undan tidigare och blivit slarvig ?

Ja det är ju något som diskuteras flitigt. Lite underligt är det ju dock att alla hans nära vänner säger att han aldrig tidigare varit våldsam mot kvinnor men det är klart det går att dölja sånt också.
Citera
2017-08-26, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Ah ok då känns det ju ännu mera troligt att det är en svår relation med sin mor satt djupa spår i Madsen. Misshandel (fysisk eller psykisk) orsakat av tex missbruksproblem känns väl inte långsökt.
Tror mer på långvarig hjärntvätt från faderns sida.
Citera
2017-08-26, 15:56
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Kim Wall skulle, enligt uppgift, skriva om Madsen. Om hon nu inte bara tänkte skriva om hans livsverk utan kanske också ville skriva om hans privatliv, kvinnoaffärer där han kanske var kund; Kan han ha fått en kollaps el ett "psykbryt" då av det?

Det är nåt som känns troligt. Kim Wall skrev ju långa och djuplodande reportage så varför skulle inte detta vara det också liksom. Då känns det som att man går ner på djupet på personen, drivkrafterna till att ägna sitt liv åt att hobbybygga ubåtar och rymdraketer. Hon kanske även hört att han umgicks i fetisch kretsar etc och ville veta mer om detta. Kan varit upplagt för att det skulle gå åt pipan.
Citera
2017-08-26, 15:58
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Tror mer på långvarig hjärntvätt från faderns sida.

Det ena utesluter inte det andra. En ostabil förälder kan vi klara...två...nej då kan det gå illa...
Citera
2017-08-26, 16:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ok, men det innebär inte nödvändigt att modern var en dålig mor. Han har ju halvsyskon som bodde med henne, låter osannolikt att de skulle gjort det om han vanvårdats på något sätt. Man ska väl inte klandra Peter om han helt enkelt gjort ett högst egoistiskt val i den åldern, empatisk förmåga börjar utvecklas i tolvårsåldern för de som får den utvecklingen.
Sedan vet man väl inte hur pass infekterad separationen var, det är väl många som kallar sina ex för "hora" utan att så faktiskt är fallet även om nu fadern ev valt att leva i celibat (eller nöja sig med lösnummer?) därefter?
Nej, grunden till empatisk förmåga börjar utvecklas redan de första tre åren. Den utvecklas sedan i samspel med/stöd av omgivningen fram till 12 års ålder - först efter 12 år kan man säga att individen på egen hand kan förväntas vidga/utveckla förmågan.

Att försöka börja utveckla empatisk förmåga hos en tolvåring som inte tidigare fått det samspel som krävs kommer inte att lyckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in