2017-08-25, 15:25
Medlem
Ok, jag måste bara fråga. Var står det att torson har stickskador?
Vad jag förstått var den "ihoppressad" bara, iaf av vad jag läst från media.
Tacksam för länk till artikel!
Citera
2017-08-25, 15:25
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Visst ser det så ut, men bevisvärdet för det konstaterade behöver inte vara särskilt högt.
Iom att han nekar till styckning, så har det nog ett visst värde.
Citera
2017-08-25, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ok, jag måste bara fråga. Var står det att torson har stickskador?
Vad jag förstått var den "ihoppressad" bara, iaf av vad jag läst från media.
Tacksam för länk till artikel!

https://www.bt.dk/krimi/politiet-afsloerer-kim-wall-blev-fundet-noegen-har-du-set-hendes-toej

Politiets teknikere har konkluderet, at Kim Walls døde krop er blevet stukket flere gange, så liget blev 'punkteret', så der var mindre sandsynlighed for, at det ville dukke op igen og der blev fastgjort metal til det. Hun var alene ombord på ubåden med Peter Madsen. Han har erkendt, at hun er død og at han smed liget i vandet.
Citera
Medlem
Flying.Swines avatar
Och så har media börjat prata om kön och att hon är död för att hon är kvinna.. Oväntat va?
Och självklart så har de tagit in en invandrare som gör en krönika om det, har aldrig hänt förut va?

http://www.bt.dk/blogs/blogger-om-ubaadssagen-ja-derfor-handler-kim-walls-doed-selvfoelgelig-om-hendes-koen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
PM har erkänt att hon är död och att han dumpat kroppen. All lögner från PM gör att det bör vara tämligen enkelt att döma PM för DRÅP men tror aldrig domen kommer bli för mord, då det ju knappast går att bevisa att PM planerat att mörda KW och PM lär knappast avslöja mer än han behöver.

Du kan, vilket tagits upp flera gånger här, mycket väl bli dömd (enligt svensk lagstiftning) för mord (och inte dråp) exempelvis genom likgiltighetsuppsåt. Jag har bett om klargörande avseende dansk lagstiftning på den punkten och återkommer när jag erhållit svar därom.

D.v.s. du behöver inte ha planerat mordet för att kunna dömas för mord.

Motsvarande lagstiftning finns i de flesta västliga länder. På engelska talar man ibland om second-degree murder eller negligent homicide som ligger mellan planerat mord respektive dråp på skalan. För en del länder räknas t.ex. strypning alltid som first-degree murder även om brottet inte varit planerat.
Citera
2017-08-25, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Jo, de används, men inte för att fastställa vad du tror är sanningen utan i syfte om att framkalla en viss otrygghet hos den anklagade. Denna teknik används bla. i rättsmedicinska syften.

Lögndetektorstest förekommer vare sig i Sverige eller Danmark, i synnerhet inte i "rättsmedicinska syften".

Möjligen kan det införas framöver om nya tekniker och metoder visar sig vara tillförlitliga:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/okat-intresse-for-logndetektorer?
Citera
2017-08-25, 15:31
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Du kan, vilket tagits upp flera gånger här, mycket väl bli dömd (enligt svensk lagstiftning) för mord (och inte dråp) exempelvis genom likgiltighetsuppsåt. Jag har bett om klargörande avseende dansk lagstiftning på den punkten och återkommer när jag erhållit svar därom.

Motsvarande lagstiftning finns i de flesta västliga länder. På engelska talar man ibland om second-degree murder eller negligent homicide som ligger mellan planerat mord respektive dråp på skalan. För en del länder räknas t.ex. strypning alltid som first-degree murder även om brottet inte varit planerat.
Synd att man inte kan göra "tummen upp" här på FB. Bra jobbat och fortsätt jobba på ett svar om detta, det vore intressant!
Citera
2017-08-25, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker

Är ofta en återkommande missuppfattning att dråp = oplanerat och mord = planerat.
I stort sett alla trådar på FB som tar upp mord/dråp råkar ut för denna missuppfattning.
Dansk lag är rätt så lik när det kommer till begreppen, största skillnaden är straffen.

"Uagtsomt drab" (som PM är häktad för) förklaras här:
http://www.strafferetshjaelpen.dk/fagomrader/drab.html
Citera
2017-08-25, 15:40
Medlem
stibkloFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Vidrigt! Helt klart blodrester och dessutom skador och skärsår på ett par av fingrarna.

Så ser mina naglar ut jämnt.
Citera
2017-08-25, 15:43
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Det gjorde inte Lisa Holms mördare heller, han nekar fortfarande, troligen för skam inför sin fru och släktingar.
Jag tror också PM nekar i sten pga skam. Han är psykopat, och hans självbild tillåter inte sanningen.
Citera
2017-08-25, 15:43
Medlem
Det här kan bli ett indiciecase. Man måste inte alltid kunna bevisa eller ha ett erkännande. Om samtliga indicier pekar på mord och styckning av Kim och att endast Madsen kan ha utfört detta, så kommer han fällas för mord. Utom rimligt tvivel.
Citera
2017-08-25, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag tror också PM nekar i sten pga skam. Han är psykopat, och hans självbild tillåter inte sanningen.

Psykopater tenderar att erkänna sina brott över tid.
En renodlad psykopat känner inte skam eller empati.

Edit: Psykopater som dödar ber ofta sina offer om ursäkt när de blivit påkommna, precis som vilken annan person som helst hade gjort. Kolla gärna på när Jeffrey Dahmer ber familjerna till de han våldtagit, dödat och ätit upp om ursäkt. Det känns liksom inte genuint.

Hittar inte exakta tidpunkten, men det finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=alT2PfU9C2Q

Edit 2: Jag är ingen expert, men jag får liknande rysningar när PM pratar med polisen.
Manipulativ till 1000 mao.
Senast redigerad av chrisemil 2017-08-25 kl. 15:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in