2017-08-25, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vid häktningsförhandlingarna måste man lägga fram bevis eller indicier för mord för att någon ska bli häktad för just mord. Just nu kanske man bara har bevis och indicier för brott mot griftefrid och vållande till annans död. Om några veckor kan det vara helt annorlunda.

Indicierna kan jag tycka finns där. Till viss del bevisningen.
Menar vem skulle det vara som separerat lemmar från torson om inte Herr. Madsen?
Finns teorier om en andra gärningsman, men det är väldigt långsökt.
Tvivlar på att en Öresunds-krabba beväpnar sig med kniv och styckar kroppar på botten.

Det är väl i stort styckningen och dödandet han nekar till fortfarande?
Han har erkänt dumpning/begravning, att hon dött på båten och med tanke på att han ljugit sedan starten så ser jag ingen anledning för att han inte ska vara häktad för just mord.
Bara lögnerna efter han räddats säger en del.
"Alla på båten är välbehållna" - "Jag släppte av henne 22.30" - "Jag känner bara henne vid namnet Kim" - "Jag har hennes kontaktuppgifter i min telefon, som ligger på havets botten" -
"Jag kollar inte uppgifter på journalister som ber om en intervju" - helt onödig kommentar
(Citaten stämmer inte 100%, men typ så lät det då).

Klippet som släpptes där de snackar om KW efter räddningen kändes som att han förklarade saker som inte behövde förklaring. Kan vara där polisen fattade misstankar.
Tyvärr hittar jag bara videon hos AB:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/12M3q/madsens-ord-till-polisen-efter-att-ubaten-sjunkit
Senast redigerad av chrisemil 2017-08-25 kl. 14:05.
Citera
2017-08-25, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det kommer förmodligen att finnas drösvis med bevis för att styckningen skedde ombord. Det räcker ju faktiskt med att hon blivit styckad. Att någon annan skulle styckat henne är absurt.
Det räcker ju inte. Då blir det bara brott mot griftefriden. Tror jag talar för alla här att han helst skall fällas för mord och sitta inne länge länge. Inte bara ett antal månader.
Citera
2017-08-25, 14:04
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Det kommer förmodligen att finnas drösvis med bevis för att styckningen skedde ombord. Det räcker ju faktiskt med att hon blivit styckad. Att någon annan skulle styckat henne är absurt.

Det enda logiska, om PM inte styckat, är att en annan psykopat var ombord! Att någon skulle hittat liket i vattnet o styckat, är som du skriver "absurt".
Citera
2017-08-25, 14:04
Medlem
AdFontess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han såg då inte ut som en skamfylld person när han satte tumme upp till en journalist som frågade hur han mådde.

Jag tycker du har en god poäng i din observation, Madsen vet troligen inte vad "skam" är. Han gör tydligen ALLT även styckar
en människa i en u-båt, bara för att undvika allt vad skam är.

Jag misstänker att han i sin u-båt gjorde sexuella närmanden mot henne, han visste vad som väntade, hon var inte en kvinna som skulle hålla tyst om vem han egentligen är.
Senast redigerad av AdFontes 2017-08-25 kl. 14:07.
Citera
2017-08-25, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast problemet är att han verkar rätt vettig. Har du sett några videos, där han håller föredrag eller visar runt i sina verkstäder och farkoster? Man får inte känslan av att "detta är en livsfarlig galning", och inte av "detta är en lallande idiot" heller.

En funktionsstörning i hjärnan behöver varken innebära att man blir en livsfarlig galning eller en lallande idiot. Man kan utåt sett framstå som smart och socialt kompetent (dock har olika videos, en bok om honom samt hans familj och vänners uttalanden visat på en bild av en person med icke optimal social kompetens) och ändå ha en funktionsstörning i hjärnan som gör att man resonerar - och därför agerar - annorlunda än 'normala' i specifika situationer

Givet vad du vet om detta fall, alltså de otvistbara fakta som hittills framkommit, tycker kan du komma på en rimlig förklaring till varför du skulle anse det helt försvarbart och logiskt att stycka en person som avlidit till följd av en ren och skär olycka i din ubåt i 6 delar, skada dessa delar i syfte att de aldrig skulle kunna dyka upp och ändå anse att du är helt oskyldig till griftefridsbrott?
Citera
2017-08-25, 14:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Eftersom båten sänkts och fyllts med saltvatten är frågan hur motståndskraftigt materialet från styckningen varit.

Självklart är det han som styckat henne, men domstolar behöver bevis.
Citera
2017-08-25, 14:07
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ja, jag begriper inte hur i all världen han kan ha fått tillgång till nyheter när han tros ha begått ett så allvarligt brott som detta. Helt fantastiskt. Där är verkligen tummen ner. Det är tydligen polis och kriminalvården som beslutar om restriktioner, inte domare och domstol. Så det hade varit hur enkelt som helst att sätta honom isolerad.

Läste i dag nånstans att han själv begärt isolering på häktet. Bland fångar står inte kvinnomördare högt i kurs. Så det verkar som om hans medfångar redan har fällt dom. Han är rädd om sin egen livhank, aset.
Citera
Medlem
valleros avatar
Citat:
Det räcker ju inte. Då blir det bara brott mot griftefriden. Tror jag talar för alla här att han helst skall fällas för mord och sitta inne länge länge. Inte bara ett antal månader.
Du missuppfattar mig. Jag menade att han nekar till att ha styckat kroppen. Det kommer han överbevisas om. Det för saken ett steg närmare en morddom.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Spoiler på denna då det blev en rätt så lång text som inte direkt har med fallet att göra, vill ändå klargöra vissa saker i diskussionen.
Din spoiler.
Det du upp är helt irrelevant - jag har inte sagt att jag burit runt på någon 80 kilos karl ..
Detta var vad jag sa:
Citat:
Jag har flyttat på död person..

Och nej, det är inte alltid fullt så enkelt att skilja på medvetslös och död som du vill göra gällande.

Mannen dödförklarades i sitt hem av en akutläkare.
Men på sjukhuset började han plötsligt röra på sig igen

http://www.expressen.se/kvallsposten/dodforklarad-patient-levde---rorde-pa-sig/

Jag undrar också vad det är för stor skillnad du tänker dig inträder i dödsögonblicket som skulle göra en kropp mer svårhanterlig?
Räddningspersonal brukar för övrigt göra insatser även på personer utan puls.

I det här fallet handlar det om relativt liten tjej, på ca 56 kilo, inte en vuxen man som skall förflyttas. Den som skall genomföra förflyttningen är däremot en vuxen man som inte ser ut ha en direkt undermålig fysik.

Citat:
OnT:
Åklagaren är övertygad iaf, PM ska vara häktad för mord, inget annat!
Varför ska han inte häktas för mord när han mest troligt blir åtalad för mord?
Fast stämmer det verkligen.
Det är ju inte helt ovanligt att den som först häktas för mord senare får en annan rubricering i åtal och dom ...
Citera
2017-08-25, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Indicierna kan jag tycka finns där. Till viss del bevisningen.
Menar vem skulle det vara som separerat lemmar från torson om inte Herr. Madsen?
Finns teorier om en andra gärningsman, men det är väldigt långsökt.
Tvivlar på att en Öresunds-krabba beväpnar sig med kniv och styckar kroppar på botten.

Det är väl i stort styckningen och dödandet han nekar till fortfarande?
Han har erkänt dumpning/begravning, att hon dött på båten och med tanke på att han ljugit sedan starten så ser jag ingen anledning för att han inte ska vara häktad för just mord.
Bara lögnerna efter han räddats säger en del.
"Alla på båten är välbehållna" - "Jag släppte av henne 22.30" - "Jag känner bara henne vid namnet Kim" - "Jag har hennes kontaktuppgifter i min telefon, som ligger på havets botten".
(Citaten stämmer inte 100%, men typ så lät det då).

Klippet som släpptes där de snackar om KW efter räddningen kändes som att han förklarade saker som inte behövde förklaring. Kan vara där polisen fattade misstankar.
Tyvärr hittar jag bara videon hos AB:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/12M3q/madsens-ord-till-polisen-efter-att-ubaten-sjunkit
"Jag kollar inte uppgifter på journalister som ber om en intervju" - helt onödig kommentar
Alla är välbehållna sa han väl inte? Han sa att det bara var han på båten. Men spelar ingen roll. Ja, det är styckningen och dödandet han nekar till. Och ja, telefonen skulle ligga på havets botten. Själv vet jag inte om han menar inne i ubåten som låg på havets botten, eller utanför ubåten. När Möller fick frågan om de hittat nån mobiltelefon så sa han att han inte ville kommentera förundersökningen. Så jag tolkar det nog som att de hittat den. Men fan vet.

Jag tolkar också som du. Han började babbla. Saker han inte behövt babbla om. Tyder på att han inte riktigt visste hur han borde bete sig.

Jag vet inte om man kan rädda innehåll från en mobil som legat i saltvatten ett dygn. Nån som vet?
Citera
2017-08-25, 14:09
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Att neka ända in i kaklet är en ganska beprövad metod. Att aldrig någonsin ge polisen det minsta att arbeta med. Det är då upp till polis och åklagare att föra fram bevis. Att genomföra en huvudförhandling där han skall fällas krävs att indicierna visar att bortom alla tvivel skyldig. Det är inte lätt om han nekar. Men kroppsdelarna är bevisligen gjort mekaniskt och med vilje. Men kan man bevisa att ett mord begåtts? Att man som utredare är helt övertygad att ett mord begåtts räcker inte. Det måste föras i bevis. Ett erkännande vore optimalt. Frågan är hur hårdkokt Madsen är. Orkar han neka hur länge som helst.
...

Nu är det ju inte så att Madsen ”nekar”, annat än sett till brottsrubriceringen. Vad jag förstått så erkänner Madsen att en dödlig olyckshändelse skett ombord på på hans ”fartyg”. Hur han ser på ”brott mot griftefriden” är inte känt men förmodligen har han inget problem med den biten.

Jag ser det inte som helt kört för PM, förutsatt att han aldrig viker en tum från storyn om olyckshändelsen och har förmågan att i någon mån göra den trolig.
Citera
2017-08-25, 14:09
Medlem
Max3xs avatar
Ang dna på torson. Sa inte polisen på presskonferensen att det var en mycket dyr undersökning och den skulle ta 2 veckor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in