Visst, man behöver inte ta puls, men man ser magrörelser, man kan avgöra om personen andas, man kan kolla reaktion i ögon även om man är i en panikartad situation. Nu har jag inte varit i samma sits som micro, mest troligt inom väktaryrket, men jag har lyft bort medvetslösa/fulla personer på 80+ kg samt en död hund på 40-45kg, vi var två fullvuxna män (ja, jag var 1.83 lång och vägde 87kg) som lyfte in hunden i bilen, ca 5m från där hon dog. Kan säga att en medvetslös kontra en död är en stor skillnad. Kanske dog den personen micro lyfte bort pga att HLR inte utfördes? Kanske, vill inte sia i det.
Mina erfarenheter av detta gör att jag menar att det inte alls är lätt, speciellt inte upp för ett trångt hål som i detta fallet.
Man brukar inte flytta en person om man misstänker nackbrott dessutom. Inte utan att sätta nackkrage. Har man tid att sätta nackkrage så har man tid att kolla puls också.
Såg någon fråga om det var nödvändigt att kolla puls när man utför HLR.
Pulsbiten är inget man tagit bort (i Sverige), däremot har man kommit fram till att blåsa i den skadades mun inte är nödvändigt då kompressionerna för hjärtat även komprimerar lungorna. (Att blåsa ner i lungorna kräver utbildning så man gör på rätt sätt, men som sagt, kompressioner är fullgod HLR tills dess att ambulans kommer)
Känna puls genom handled, ljumske, hals lärs fortfarande ut, samt att man ska lägga örat mot bröstkorgen och/eller munnen samtidigt som man kollar ner på torson för att se rörelse (Om personen andas själv).
Jag utgår från vad Sverige lär ut baserat på HLC och Sverige har kvar pulskollen, detta varierar mellan länder.
En studie vid Sarver Heart Center visade en 300 procent större framgång med endast kompressioner än med 30-2 metoden. Undantagen var när det handlade om drunkning eller vid drogintag.
Citat:
Basal HLR
Här betonas vikten av snabb identifiering vid misstänkt medveslöshet om individen har en normal eller onormal andning. Vidare skall uppmärksamhet riktas mot att ett krampliknande tillstånd kan vara ett led i ett hjärtstillestånd. Kom alltid ihåg att vid misstänkt hjärtstopp snabbt larma 112 samt om man är kunnig i HLR starta med bröstkompressioner och inblåsningar enligt gällande riktlinjer. För de personer som inte är utbildade i HLR eller som av något skäl själv ej vill eller kan utföra HLR är det av stor vikt att larmoperatören kan instruera personen i att utföra korrekt HLR- så kallad telefonguidad-HLR.
http://www.hlr.nu/utbildning/sa-har-gor-du-hjart-lungraddning-hlr/