2017-08-25, 11:04
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Skall vara samma diameter - 52 cm - för båda luckorna. Men bara 30 cm långt rör för främre luckan medan tornluckan innebär flera meter långt rör med 52 cm diameter.

Men som nämnts tidigare - främre manluckan borde kanske ge möjlighet att stå på någonting och trycka upp kroppsdelarna.
Ja ifrån förliga luckan och ner till durken är inte så djupt diametern på hela skrovet är 2 meter minus durken låt säga på 30 cm sedan tillkommer ju chesingen på 30 cm.
Citera
2017-08-25, 11:05
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Har du vaknat 😂

Jag är yrvaken, tagit en kopp kriminalutredarkaffe och ska snart ut och kolla läget.

Madsens anhöriga kanske kan få honom fri.

Jag undrar om Madsen är religiös och i så fall vilken religion han utövar. Många som begår svåra brott brukar konvertera till en religion som inte har ett helvete inom sin tro. Skulle vara intressant hur Madsen tänker.
Citera
2017-08-25, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Det lutar åt att han blir villkorligt friad enligt mig. Det är för många vilda spekulationer just nu, vilket tyder på att det är väldigt osäkra bevis, förutom det faktum att Madsen är intimt kopplad till både ubåt, Kim och dessutom är enda kända kopplingen innan Kim försvann och sen hittas styckad i havet.

Kanske, om anhöriga lyckas stoppa vilda spekulationer via pm här på flashback, så kanske vi kan hitta bevis mot just Madsen.

Men kära du. Utredningen har bara börjat. Han kommer inte stå inför skranket än på många många månader. Ang bevisföring vet du inte vad polisen har. Det är ännu två-tre veckor kvar för att få in svar på många av de analyser som skickats in.
Citera
2017-08-25, 11:07
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Har en tanke - kan det vara så att Madsen är "gay"? Eller åtminstone "bi?" Enligt artikeln om hans vilda festliv var han knappt intresserad av kvinnor och sex som ung - inte förrän han träffade två lesbiska kvinnor som fick honom att upptäcka sin sexualitet. (Homo?) Han har ju haft en relation med en man (Deirdre, transan) och äktenskapet sägs vara öppet. De bor tydligen inte ens ihop. Kanske en snygg front utåt, bara? Liksom flirtandet med tjejer. Väldigt vanligt bland män som inte vill komma ut.

Madsens behov av att vara alfahannen - ubåtskapten och raketbyggare med militär koppling - går nog inte ihop med homosexualitet som kanske en konservativ och sträng far lärt honom avsky.

KW har ju skrivit en del om genus och homosexualitet. Kanske visste hon om hans läggning. Därmed var det ingen större oro att följa med honom i ubåten. Att han var en mördare kunde hon väl inte drömma om.

Madsen blir livrädd att hon ska berätta om hans hemlighet i artikeln, vilket skulle krossa hans inbillade macho-image. Han får ett totalt sammanbrott av ilska och lägger in hatet mot modern i gärningen. Stympningen blir därmed ett uttryck av just föraktet mot kvinnor i allmänhet.

Bara en vild hypotes, givetvis. Men är det så kommer han ju att få många presumtiva sexpartners kommande år 😉

Intressant med alla inlägg om hans festande, transar och bisarra fetisher. Finns det några länkar? Jag måste varit borta den dagen detta diskuterades och missat hela det skovet och tråden är så jäkla lång nu.
Citera
2017-08-25, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Det är just därför jag vill ha källa på uttalandet, för att kunna utröna om polisen uttryckts sig allmänt (vi tror han haft motiv men har inte kommit på något än) eller om de har anledning att misstänka ett specifikt motiv. Kanske baserat på något han sagt i inledande förhör eller som dykt upp när de undersökt hans dator
Ja, det är många många frågor vi önskar ha svar på. Polisen har säkert en väldigt massa bevis mot honom som vi bara kan spekulera om. De talar ju också med vänner, ubåtskompisar, släktingar, kanske vissa glädjeflickor också som kanske hört av sig och berättat vad de varit med om tillsammans med honom.
Citera
2017-08-25, 11:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag är yrvaken, tagit en kopp kriminalutredarkaffe och ska snart ut och kolla läget.

Madsens anhöriga kanske kan få honom fri.

Jag undrar om Madsen är religiös och i så fall vilken religion han utövar. Många som begår svåra brott brukar konvertera till en religion som inte har ett helvete inom sin tro. Skulle vara intressant hur Madsen tänker.

Jag tror inte att Madsen tror på någon annan än sig själv.
Citera
2017-08-25, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Skojar du! Knappast att har var i uläge vid styckningen! Du vet inte vad som krävs för att hålla en sån här hobbyubåt i stabilt uläge. Glöm det! Allt skit efter mord har hänt i ytläge!
Krävs inte något mer än när PM själv dragit ner och lagt den på botten och sovit. Så jag tror du skojade lite själv.

Det jobbiga är inte att ställa ner den på botten, utan att underhålla ett stabilt, svävande läge stillastående eller vid körning. Står ubåten stilla så vill den inte sväva utan vill sakta flyta uppåt eller nedåt. Påminner i detta fall om en varmluftsballong. Detta kompenseras med tankarna. Kör den framåt så kan den i stället kompensera med sina höjdroder, på samma sätt som ett flygplan stiger/sjunker utifrån roderutslag.

I specialfallet att ubåten står på botten så kan du jämföra det med en varmluftsballong som landat.
Citera
2017-08-25, 11:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
På torsdagen krävde åklagaren att brottsmisstankarna mot ubåtsägaren Peter Madsen skulle utökas till att omfatta mord och brott mot griftefriden. Nu går polisen ut med att brottsmisstankarna mot Madsen har utökats. Han misstänks nu för vad som i Sverige kan jämföras med brott mot griftefriden och mord, skriver Köpenhamnspolisen på sin hemsida.

Madsen nekar
Madsen har delgivits misstankarna och nekar både till brott mot griftefriden och mord, enligt polisen.

http://www.expressen.se/kvallsposten/madsen-misstanks-for-fler-brott/

Här känns en sak lite oklar. Nekar Peter Madsen till att han har styckat henne? Eller erkänner Peter Madsen att han har styckat henne men nekar att det är ett brott mot griftefriden (han har ju bara "begravt" henne)?

Om Peter Madsen nekar att han har styckat henne så är ju hans trovärdighet nere på noll. Hon är ju bevisligen styckad. Och han är den enda tänkbara gärningsmannen.
Citera
2017-08-25, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här känns en sak lite oklar. Nekar Peter Madsen till att han har styckat henne? Eller erkänner Peter Madsen att han har styckat henne men nekar att det är ett brott mot griftefriden (han har ju bara "begravt" henne)?

Om Peter Madsen nekar att han har styckat henne så är ju hans trovärdighet nere på noll. Hon är ju bevisligen styckad. Och han är den enda tänkbara gärningsmannen.
Han nekar till styckning så vitt jag förstått. Han nekar till brott mot griftefriden men man har räknat med den rubriceringen (brott mot griftefriden). Enligt Ekstrabladet.
Citera
2017-08-25, 11:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det lutar åt att han blir villkorligt friad enligt mig. Det är för många vilda spekulationer just nu, vilket tyder på att det är väldigt osäkra bevis, förutom det faktum att Madsen är intimt kopplad till både ubåt, Kim och dessutom är enda kända kopplingen innan Kim försvann och sen hittas styckad i havet.

Kanske, om anhöriga lyckas stoppa vilda spekulationer via pm här på flashback, så kanske vi kan hitta bevis mot just Madsen.

Lider du av någon sinnessjukdom eller bara hybris???

Nej, han kommer inte bli "villkorligt friad" --- det finns inte ens något som heter så ...

Och att det spekuleras vilt på Flashback säger ju ingenting om hur polisen driver sin förundersökning, vad de vet och vad de kan bevisa...
Citera
2017-08-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, det har hon inte. Snarare tvärt om har hon ifrågasatt förnuftet för ensam flicka att hoppa i samma båt med PM.

Den springande punkten här är just att om målet var att döda, så var KW ett extremt dumt val, på grund av spårbarheten.

Han borde ha kunnat utnyttja sitt kändisskap och lyckas få någon gatflicka att följa med för nattsex i ubåten och avgång tillräckligt sent för att undvika fotografier. Och med förhoppningen att när någon väl undrar varför gatflickan inte kommit hem och sovit så skulle ingen veta om att hon följt med PM ut i ubåten.

Var detta ett planerat mord, så var det att utmana ödet i kubik - och resultatet lät inte vänta.

Såg ditt svar först nu, men svarar ändå.

Problemet med ovanstående är att vi inte vet något om motivet, och vi vet ännu mindre om vad som rörde sig i PM:s skalle den kvällen. Därför är det inte särskilt produktivt att klamra sig fast vid en viss ståndpunkt, så som jag upplevde att den andra skribenten gjorde.

Om jag får spekulera i hur PM tänkte så blir det något av följande, utan någon speciell rangordning:

- Han tänkte inte alls (det var en impulshandling)

- Han antog att han skulle klara att undanröja bevis och snacka sig ur situationen efteråt (och försökte därför inte hålla låg profil med KW).

- Han vill ha uppmärksamhet och njuter nu av den (och försökte därför inte hålla låg profil med KW).
Möjligt att han också får njutning av att ljuga i utredningen.
Citera
2017-08-25, 11:31
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Det får du fråga PM om varför han i så fall skulle ansett det nödvändigt. Men att han hårdnackat håller fast vid att han är oskyldig måste ju betyda att han i sin egna tanke inte kunde agerat annorlunda. Därmed inte sagt att vi andra, med normalt fungerande hjärnor, nödvändigtvis måste instämma (eller ens förstå) i hans resonemang. Därav att jag avslutade med att konstatera att han verkar vara en intressant filur (läs: inte fungera på samma sätt som en normal människa)
Det är ju inte rimligt eftersom han säger att det är en olycka, han hade inte behövt flytta henne alls. Men nu verkar han även neka till griftefridsbrott. Ska de köra på att någon plockat upp henne ur vattnet och styckat henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in