2017-08-25, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Han blev både fotad och sedd flera gånger under "turen". Först av nån fest på en annan båt, sedan av någon på en kryssning och sist av ett fartyg kring midnatt i mörkret.

Så jag skulle inte vara så bekväm då att hantera ett lik.

Ja men då var det dels vid en tid då hon skulle vara på båten och dels när han korsade den kanske näst högst trafikerade farleden i hela östersjön (och öresund).
Citera
2017-08-25, 04:11
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Om nu så var fallet varför sågade han huvudet på henne? Knappast så att ett huvud väger så mycket att det var nödvändigt.

Köper inte det här med att han vill avpersonifiera liket för att kunna fullfölja styckningen. Han hade lätt kunnat dölja huvudet med påse/filt eller något liknande.

Det är vida känt att dom som styckar börjar med huvudet för att avpersonifiera.

Sedan väger ett huvud mycket. Och utan aktiva nackmuskler flänger huvudet överallt vid hantering.
Citera
2017-08-25, 04:12
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Förmodligen är det så. Den här Falkenberg eller vad han heter som var med och byggde båten snacka om 30cm på minsta stället. Oavsett så hade det inte gått om röret nu bara är 52 cm så vi kan utesluta att han skulle kunnat bära upp henne.

Dock finns det fortfarande inga hinder för att han inte skulle kunna dra upp henne med rep eller liknande. Oavsett om han hade panik eller inte så hade han dels 1. gott om tid att samla tankarna på hur han skulle kunna haft upp henne, knuta runt armar eller huvud genom att dra i sina tattarspakar och dyka med sin konservburk i en timme eller två och 2. om han dragit upp henne hel hade han sluppit problemen med att städa bort massa blod ihop med den överväldigande risken att spår av blod högst sannolikt hade hittats oavsett hur mycket han hade städat.

Det verkar helt efterblivet att stycka henne om det enbart handlat om att göra sig av med kroppen. Nu vet vi ju redan att alla hästar inte varit i hagen hos den mannen men om han inte har haft något annat underliggande behov han försökt stilla genom sin handling än att få iväg kroppen så måste han jädrar i mig vara duktigt blåst.

Det var den andra luckan som var 32 cm i diameter tror jag.....men bara ca 2 m vertikalt.
Citera
2017-08-25, 04:13
Medlem
Citat:
Han slängde i henne i omgångar. Lite här och där. För att inte bli upptäckt. Samt försvårar identifiering och dödsorsaken...

SAMT blir lättare hantera liket.

Det sista kan jag köpa absolut. Att kasta lite här och lite där är jag lite fundersam kring. Främst av den anledningen att det är fler delar som riskerar att flyta upp någonstans och hittas där vart och ett av dem hade direkt blivit identifierat genom DNA samt satt han i en sämre sits genom det här synnerligen brutala griftefridsbrottet. Utan det sistnämnda hade han iallafall fortsatt kunnat ljuga om sin olycka och att han tog beslutet att "begrava henne", bara för att han är lite efterbliven.
Senast redigerad av polygrip 2017-08-25 kl. 04:16.
Citera
2017-08-25, 04:18
Medlem
Browndawgs avatar
Hur mycket än ni försöker förklara att det går att hala upp en säck potatis 4 meter genom ett 52 cm brett rör så funkar det inte med en kropp när man är på ett hav som skumpar, i en ubåt i mörker och man har dödat någon och man är rädd att bli sedd.
Citera
2017-08-25, 04:36
Medlem
Citat:
Hur mycket än ni försöker förklara att det går att hala upp en säck potatis 4 meter genom ett 52 cm brett rör så funkar det inte med en kropp när man är på ett hav som skumpar, i en ubåt i mörker och man har dödat någon och man är rädd att bli sedd.

Hur mycket du än försöker hävda det motsatta, så borde han ha vetat där och då att han blir rökt om han fyller halva båten med hennes blod. Hur man än vrider och vänder på det ter det sig oerhört korkat att stycka henne på den plats där ALLA vet att hon var med honom och sen ovanpå det sänka den. Det finns inget annat sätt för omvärlden att se på det än att misstänka honom direkt. Vad som helst hade varit bättre för honom, om det så var att han kom in i hamn igen med henne död och en hammare upphörd i rumpan.
Citera
2017-08-25, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
5. Ja, precis. Eller fastnat med håret och huvudet. "Mekaniskt" halshuggen" och PM var tvungen att "stycka loss" henne......för att själv kunna överleva och komma upp till ytläge igen.

Jo, om hon fastnat i transmissionen/backslaget, så kan det ju blivit väldigt stökigt och blodigt på en gång, och PM fått stanna, ev kasta ankar, plocka ner alla remmar, tvätta dem hyfsat, sätta ihop allt igen, vilket hade tagit ansenlig tid. Men kroppen, torson hade nog sett annorlunda ut då, förmodligen mycket mera trasig. Och knappast kapad jäms med knäna.

Kanske det var lite tur att det var sommar, annars hade kroppen inte flutit upp. Dvs om det varit kallare i vattnet så hade hon legat kvar på bottnen. Och det fortfarande varit ett mysterium
Citera
2017-08-25, 04:57
Medlem
Ganska många kommentarer om anledningen till styckningen och problematiken med eventuell rigor mortis,när liket skulle avlägsnas från ubåten. I mina yngre dar, efter lumpen jobbade jag ett antal år inom äldreomsorgen och var delaktig att iordningställa ett antal avlidna så att anhöriga inte skulle få hjärtsnurp när dom såg sin älskade.

Likstelheten kom väldigt snabbt i käkar och dom mindre lederna som fingrar mm. redan efter en timme eller två var det obehagligt att försöka sätta in löständer och att sätta händerna lite snyggt. Om man var snabb och band upp käken med gasbinda så kunde man ta bort den efter typ en timme och munnen med nyputsade löständer såg ut som den skulle, var man däremot för sen så såg det hela ut som en gapande fisk...

Det kunde även vara så att den avlidne varit död i timmar innan man upptäckt det vid en morgonrond - då var det lögn i helvete att få in lösgaddarna snyggt och att lägga händerna på bröstkorgen krävdes att man *knastrade* leder med ett viss mått av våld. Aldrig har dock likstelheten gjort att kroppen varit ohanterbar, det har däremot krävts lite *knakande* för att få ben och armar att ligga på "rätt" plats.

Så eventuell transportstyckning i mina ögon borde handla om att han inte orkade hysta ut Kim i sin helhet, så han delade upp bördan tills han orkade baxa upp bålen med tillhörande benstumpar. Oavsett anledning så ser jag inte rigor mortis som ett oöverstigligt problem i detta fall, snarare vikten.

BTW. Brandmansgrepp är ju bara att glömma, att lyckas med det genom en smal tub är ju fantasier.
Citera
2017-08-25, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thermalgrease
Ganska många kommentarer om anledningen till styckningen och problematiken med eventuell rigor mortis,när liket skulle avlägsnas från ubåten. I mina yngre dar, efter lumpen jobbade jag ett antal år inom äldreomsorgen och var delaktig att iordningställa ett antal avlidna så att anhöriga inte skulle få hjärtsnurp när dom såg sin älskade.

Likstelheten kom väldigt snabbt i käkar och dom mindre lederna som fingrar mm. redan efter en timme eller två var det obehagligt att försöka sätta in löständer och att sätta händerna lite snyggt. Om man var snabb och band upp käken med gasbinda så kunde man ta bort den efter typ en timme och munnen med nyputsade löständer såg ut som den skulle, var man däremot för sen så såg det hela ut som en gapande fisk...

Det kunde även vara så att den avlidne varit död i timmar innan man upptäckt det vid en morgonrond - då var det lögn i helvete att få in lösgaddarna snyggt och att lägga händerna på bröstkorgen krävdes att man *knastrade* leder med ett viss mått av våld. Aldrig har dock likstelheten gjort att kroppen varit ohanterbar, det har däremot krävts lite *knakande* för att få ben och armar att ligga på "rätt" plats.

Ja det stämmer, en mycket bra beskrivning alltså, tack ! Så jag också upplevt den på det viset.
Citera
2017-08-25, 05:38
Medlem
Citat:
Han slängde i henne i omgångar. Lite här och där. För att inte bli upptäckt. Samt försvårar identifiering och dödsorsaken...

SAMT blir lättare hantera liket.

Ja det blir i princip omöjligt avgöra dödsorsaken vilket ingick i hans plan att åstadkomma så han kan köra med olycksorsalen
Citera
2017-08-25, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har flyttat på död person.. (då i tron att personen var medvetslös -- dödförklaringen kom senare )

Och jag har sett och varit med vid död flera gånger .. likstelhet innebär inte att personen blir "fryst" på det sätt som ni tycks tro i tråden..

Suck, igen...
Hur tror man att en person är medvetslös som väktare/ordningsvakt/polis/läkare? ... Bland de första sakerna man lär sig är att kolla puls... Hittar man ingen puls så flyttar man inte på personen...
Eller du börjar dra och släpa en person som inte har puls? Det är lite skrämmande faktiskt.
Citera
2017-08-25, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Suck, igen...
Hur tror man att en person är medvetslös som väktare/ordningsvakt/polis/läkare? ... Bland de första sakerna man lär sig är att kolla puls... Hittar man ingen puls så flyttar man inte på personen...
Eller du börjar dra och släpa en person som inte har puls? Det är lite skrämmande faktiskt.

Man kanske vill dra någon i skydd innan man kan kolla om hen andas eller har puls...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in