Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
Nej, det kan vi inte. Vi har nämligen inget fenomen, omständighet, etc, som tarvar någon förklaring. Det "offensiva" i styckningen bidrar inte med något. Vi har ingen detalj vi inte förstår, något som måste förklaras på kroppen. Det vi har nu är är kännedom av delar som är typiska för en "normal" styckning. Det vare sig utesluter eller stödjer idén om en offensiv styckning.
"Konstatera" är jävligt starkt. Jag kan bara "konstatera" att folk är mer bergsäkra på saker än de har fog för. Och utifrån dessa bergsäkra slutsatser ska vi alltså bygga mer luftslott ovanpå, genom att fundera ut varför han gjorde det. Om grunden är dålig, faller hela bygget.
Kan bara folk få in i sina hjärnor att det inte måste vara omöjligt att få ut Walls kropp hel för att det ska vara frågan om transportstyckning? Kan bara folk få in i sina hjärnor att det finns kolossalt många möjligheter här. Han kan t.ex. räknat med att föra i land liket, och gör en preventiv transportstyckning, dödsorsaken kan vara så blodig att det är "billigt" och "rättframt" att även stycka kroppen för att slippa svettas när man ska ta ut kroppen.
Och omvänt, det måste inte vara lätt som en plätt att föra ut kroppen för att en offensiv styckning eller vilken jävla styckningstyp som är på modet i tråden som helst. Det kan vara vilken styckning det vill, vi har inga starka skäl åt endera håll varpå det är klokt att utgå från det som förklarar mest och skapar minst nya frågor.
Exakt.
Såvitt jag vet har ingen skribent i tråden befunnit sig inne i Madsens huvud och tagit del av vad som pågått och pågår där. Därmed blir det i bästa fall bara intelligent gissande när det spekuleras om varför han styckat.
Kunde folk sen lära sig att man inte kan analysera brottsfall utifrån antagandet att gärningsmän har agerat 100% rationellt så vore väldigt mycket vunnet. Men det kommer tyvärr folk inte lära sig.
Själv gissar jag som jag skrev i ett inlägg igår (ett av alla som drunknar i floden av poster vi åstadkommer) på defensiv styckning. Gissningen baserar sig på att jag inte tycker det känns som ett sannolikt scenario att han planerar att begå ett bestialiskt sexmord på sin egen båt på en kvinna som han vet att folk har koll på att hon befinner sig på sagda båt. Än mer osannolikt blir scenariot om man betänker att ett sånt planerat scenario inkluderar att han bestämt sig i förväg för att sänka sin egen ubåt för att undanröja spår.
Dessutom är det i brist på tydliga leads åt något håll som du skriver rimligast att gissa på defensiv styckning eftersom det är så mycket vanligare än motsatsen.
Men: Det är en gissning. Inget kan uteslutas. Även om jag gissar rätt mycket oftare än många andra i dessa trådar eftersom jag uteslutande "tråkgissar" och håller ifrån mig alla fantasifulla "teorier" så kan jag självklart ha fel. Ty jag har inte heller varit inne i Madsens huvud och äger inte heller tillgång till förundersökningen hos den danska polisen.