2017-08-25, 00:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vem i hela fridens namn har påstått något annat? Kim kunde uppenbarligen komma in i ubåten, så det är helt orimligt att tro att någon skulle tro att det vore svårt i sig. Men du kanske inte ser skillnad på levande och döda ting? Måste fråga dig igen, har du sett bilderna/filmerna där Madsen hänger och passerar endera av passagerna? Det ger åtminstone en indikation över vilka sätt som inte är trovärdiga och vilka som är det. Ljushuvuden i tråden har snackat om "slänga upp på axeln" osv, trots att det nog behövs rep eller liknande.

Du sitter ju bara och klagar och spekulerar för att höras ..

Kan vi vara överens om att det inte krävs styckning av en person i Kims storlek för att få ut henne genom ett utrymme som är 58*58?

Citat:
...eller levande figuranter. Vikten må vara ett problem, men det är lealösheten, en kropp helt utan tonus samt att det kan vara lätt att misslyckas med första försöken och övertyga sig själv om att det är "omöjligt".
Bespara mig din okunnighet din kuban .. jag har varit med och flyttat döda kroppar .. Har du det?
Citera
2017-08-25, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, däremot är jag tränad på att transportera lealösa kroppar då med vuxna män ..
Ingick både i min kriminalvårdsutbildning och min utbildning till skyddsvakt och hundförare för försvaret (det senare ställde högre krav på situationer än KRUT)

Att flytta kropp - då docka - ingick också i min väktarutbildning på åttiotalet ...

Fler frågor om det?
Det faktum att du ens har tränat på saken vittnar om att du har en kognitiv bias och helt enkelt underskattar svårigheterna. PM kan inte förväntas veta hur man gör.

Citat:
Öppningens har angivits till 58 cm .. eftersom jag och maken renoverar hemma så tänker jag 58*58 = med en standardgarderobs innanmäte ..
Area 58x58 cm = 3364 cm²
Area cirkel: pi*r² = pi*(58/2)² = 2642 cm²

Men, det är inga sifferövningar vi gör här utan det är bättre att uppskatta utifrån det vi har, nämligen rörliga bilder på när PM passerar endera av luckorna. Det utesluter att han på något vis fäst/håller i hennes kropp mot hans utan passagen är i serie av något slag. Dvs han lyfter kroppen med rep. Därför är nog garderobsdörrar irrelevanta. Det är också svårt att uppskatta hur mycket stegen tar i (i tornet, luckan till fördäck har väl inga hinder som jag har sett, förutom att vissa påstår att man inte gärna öppnar den under gång).

Slutsatsen kan egentligen inte bli annan än att man bör vara ödmjuk och öppen inför vad PM kan tänkas hållit på med under de timmar som händelsen utspelade sig.
Citera
2017-08-25, 00:54
Medlem
Citat:
Nej, däremot är jag tränad på att transportera lealösa kroppar då med vuxna män ..
Ingick både i min kriminalvårdsutbildning och min utbildning till skyddsvakt och hundförare för försvaret (det senare ställde högre krav på situationer än KRUT)

Att flytta kropp - då docka - ingick också i min väktarutbildning på åttiotalet ...

Fler frågor om det?

Edit:
Och nej - syftet i utbildningarna var inte att transportera döda kroppar - utan att kunna hjälpa "kollegor" utom fara och till hjälp ..

Syftet med utbildningen var att rädda folk, inte att förflytta döda personer med likstelhet. Där tappar du, tyvärr micro.
Alla har vi teorier, du lyckas dock alltid hitta "rätt" förklaring till allt, för du har varit med om allt.
Citera
Medlem
Varför är flera så besatta av att det ska vara en transportstyckning?

Nu har ju flera här med erfarenhet, och även andra experter i ämnet uttalat sig om att det borde vara några problem för en fullvuxen man att lyfta upp en kvinnlig kropp på 57 kg. Så varför håller ni fast vid eran ståndpunkt?
Senast redigerad av Kimma7 2017-08-25 kl. 00:58.
Citera
Medlem
Citat:

Kan vi vara överens om att det inte krävs styckning av en person i Kims storlek för att få ut henne genom ett utrymme som är 58*58?

Bespara mig din okunnighet din kuban .. jag har varit med och flyttat döda kroppar .. Har du det?

Äntligen har vi det här utagerat. Kan vi konstatera en gång för alla att styckningen inte skett på grund av att få henne av båten och gå vidare. Exempelvis fundera ut varför han gjorde det.
Citera
2017-08-25, 00:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Ett runt hål med 52 cm diameter säger PM:s ubåtsbyggarkollega Jens i en intervju jag länkade tidigare ikväll så det kan vi väl säga. Fortfarande inga problem alls att få upp en icke styckad kropp menar jag.
Citera
2017-08-25, 00:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Fler frågor om det?

Edit:
Och nej - syftet i utbildningarna var inte att transportera döda kroppar - utan att kunna hjälpa "kollegor" utom fara och till hjälp ..

Fast jag tänker mig att varken en docka eller en levande person som spelar död, känns som att släpa en riktig död. Men jag vet inte, erkänner villigt att jag inte gjort något av det. Bara räddat en livräddningsdocka när jag tog mina magistermärken i simning.
Citera
2017-08-25, 00:58
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
VARFÖR har han då inte sagt det de första han gjorde vid kontakt med land, alternativt ringt räddningstjänst?! Elda inte på såna här sjukt otippade teorier.

Tja, utifrån PMs perspektiv kanske det var en olycka som bara inte får/kan/ska hända. Sjöförklaring, 8 års fängelse för vållande till död med extra försvårande omständigheter......

Men jag håller helt med om att det är mycket skumt att inte kalla på hjälp direkt, så fort det bara går.
Citera
2017-08-25, 00:59
Medlem
TheOneEyedSnakes avatar
Såg att ena videon som länkades var från 2008. Båten har alltså funnits i bruk sedan 08-09. Vem vet hur mycket som kan ha försiggått där nere under alla dessa år...
Citera
2017-08-25, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7

Nu har ju flera här med erfarenhet, och även andra experter i ämnet uttalat sig om att det borde vara några problem för en fullvuxen man att lyfta upp en kvinnlig kropp på 57 kg. Så varför håller ni fast vid eran ståndpunkt?

Argumentet är att transportstyckning är mera sannolikt. Påstår man. Och det är det också - SIC!

Sannolikhetskalkylerna rasar kanske under det mycket unika omständigheterna.
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
"Min enda chans att rädda henne var att skära av henne huvudet."

Det kanske var just huvudet som var av och resten satt ordentligt fast.

Bara en (makaber) teori
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7

Kanske för att man inte VILL tro att Madsen var så sjuk att han styckat henne för själva styckningens skull. Det låter inte troligt faktiskt, varför skulle ett sådant allvarligt sjukdomsgenombrott ha kommit först nu, när han är 46 år? Och vid ett så ytterst olämpligt tillfälle, när han visste att han skulle bli den förste att bli misstänkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in