2017-08-24, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xnepmus
Kläderna som han har när han åker iväg finns ju på bild och även kläderna han har på sig när han kommer upp på land igen. Har inte jämfört kläderna men du kanske har bättre koll. Om han nu har samma kläder så är det en gåta för mig hur det inte finns blodspår på dom. Han kan självklart haft exakt likadana extra kläder på båten som han åkte i men det låter ju högst orimligt. Men är självklart inte omöjligt.

Hans klädbyte har avhandlats tidigare i tråden, jämför man bilderna tagna på torsdagskvällen och de som tagits efter han räddats så ser det ut som att det är olika overaller
Citera
2017-08-24, 23:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xnepmus
absolut fullt möjligt.

En sak som slog mig är även att när han skulle stycka kroppen så tog han av sig alla sina kläder och var själv naken vid styckningen, För att inte få blodspår på sina kläder och därmed gömma bevis.

Det är ett vanligt sätt, ja. (Har jag läst i kriminalromaner. Och han hade säkert också läst någon. Om han inte kom på det själv att man kunde göra så.)
Citera
2017-08-24, 23:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror nog att det finns blodspår i duschen även som polisen har säkrat. Det är nog svårt att förstå hur det egentligen såg ut i ubåten med blod, avföring, urin och alla lukter blandade tillsammans.

Att sedan "jobba" där som Peter gjorde. Tippar han spydde gång efter gång..

Och lägg till detta att han befann sig på havets botten, med mörker utanför, och alla ljuden när det knakade i skrovet, den absoluta ensamheten med liket. Jag skulle ha blivit mörkrädd, trots att jag inte tror på spöken i vanliga fall! Det här skulle man kunna göra ett filmmanus av... (Någon kommer säkert att göra det.)
Citera
2017-08-25, 00:00
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag är inte orolig eftersom polisen inte delger media vad dom har gällande bevis, och inte heller PM före man anser att det är läge att förhöra honom om det.
Ja, vi är hårt kritiserade för våra långa restriktioner där man isolerar den misstänkte från kontakt, media osv. Men nu är det danskt rättsväsende som har hand om det, så det blir på annat sätt.

Får man inte en dödsorsak här kan det bli svårt för polisens utredare. Men han bör ha nämnt vad den här sk olyckan innefattade och en förklaring på varför kroppen är delad.
Utredarna har nog så mycket på han redan och i ett tidigt stadium så madsen är färdig för förvaring.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Om kroppen varit hel hade den då verkligen kommit till ytan så pass snabbt som den nu gjorde?
Är flytkraften sas positiv i de delar som styckats av, kommer dom någonsin att kunna flyta upp?

4-6 dagar för en hel kropp utan sänke kan man väl räkna med. De andra delarna som jag gissar är 5 st är inte säkert man hittar och tiden går.

Citat:
Ursprungligen postat av dack
Utredarna har nog så mycket på han redan och i ett tidigt stadium så madsen är färdig för förvaring.

Nja, det återstår väl att se. Dödsorsak är ju extremt viktig så utan den och han svamlar så blir det tufft.
Sen beror det på vad du menar med har på honom och vilken rubricering då? Griftefrid? Dråp? Vållande eller mord?
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vet vi hur mycket Madsen väger? Han ser relativt kort och relativt klen ut bredvid poliserna. Så du har nog rätt.

Han ser ut att väga 65 kg här: http://forumbilder.se/G9A44/madsen . När han går in i polisbilen när han räddas ser han ut att vara 1.70 hög. PM ser också otränad ut. Men alltså skulle han ha utrustning i from av talja/vinsch så kunde det väl gå. Hade han det på sin ubåt? Jag tycker inte det verkar vara rimligt.

Att kroppen skulle skadas av propellrar tycker jag inte är sannolikt. Men vi kommer veta när obducerande läkare gör sitt uttalande.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Snygg hatt, jag trodde du gick runt i luvtröja och såg otäck ut

Tackar, haha..

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jo men du klarade det ju där i början och då var det bara med en hand. Du hade lite ofördelaktig ställning där du stod på stegen, att stå uppe på däcket, kanske gränsla luckan och lyfta med båda händerna är ett betydligt snällare fall.

Jag skulle inte för min vildaste fantasi överväga styckning om det överhuvudtaget fanns någon annan möjlighet och det bedömer jag som att det fanns för PM.

Jag tror fortfarande på transportstyckning för att få bort kroppen från brottsplatsen. GW menade att huvud avlägsnas ofta för att det är obehagligt titta på huvudet, när sedan resten av kroppen ska styckas.
Senast redigerad av Hegamon 2017-08-25 kl. 00:06.
Citera
2017-08-25, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Om kroppen varit hel hade den då verkligen kommit till ytan så pass snabbt som den nu gjorde?
Är flytkraften sas positiv i de delar som styckats av, kommer dom någonsin att kunna flyta upp?
Tyvärr är ju bålen den mest sannolika delen. Andra kroppsdelar kan flyta upp, men det är sällsynt. "Vanligast"¹ är vad jag förstår fötter, med eller utan underben, som sitter i en sko som i sig har flytkraft.

Kroppen hade antagligen kommit till ytan lika snabbt om den varit hel. Veta går ju förstås inte, men lyftkraften i bålen när tillräckligt med gaser bildats orkar ta med resten av kroppen. Möjligtvis hade det tagit lite längre tid om de andra delarna har negativ flytkraft.

PM verkar ha använt för klena tyngder och gjort hålen i bålen för få eller för små, kanske inte perforerat mag-tarmkanalen. Å andra sidan är det jävligt svårt att veta hur mycket lyftkraft en kropp får. Vatten kommer förändra vävnader rätt mycket i fråga om töjbarhet och genomsläpplighet när det inte längre finns något liv som underhåller vävnader. Hur vet jag inte.

1) Inte ett jäkla skit är egentligen "vanligt" här...
Citera
2017-08-25, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
...och bollen är rund...? Hade du bemödat dig med att läsa några inlägg bakåt och tänka en smula hade du nog insett att det är exakt det jag med flera diskuterat och att vi är rörande överens om att han ville bli av med kroppen - sedan varför han valde att stycka har vi olika teorier om.

Det du fetmarkerade handlar om varför han valde att avlägsna huvudet.

Det jag menar där är att det i sig, om det var en transportstyckning, är märkligt att välja att ge sig i kast med huvudet _också_. Ur rent transportteknisk synvinkel ter det sig onödigt i det fallet. Det tar dessutom tid och ställer till med fler problem.

Förmodligen så fanns kroppskadorna just på huvudet/ansiktet, därför han var tvungen att såga av det också. I ren transportstycknings-synpunkt så fanns det ingen som helst anledning att avlägsna det från kroppen.
Citera
2017-08-25, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och lägg till detta att han befann sig på havets botten, med mörker utanför, och alla ljuden när det knakade i skrovet, den absoluta ensamheten med liket. Jag skulle ha blivit mörkrädd, trots att jag inte tror på spöken i vanliga fall! Det här skulle man kunna göra ett filmmanus av... (Någon kommer säkert att göra det.)

Ubåten dök aldrig - det är ett ytfartyg - varför skulle han dyka? Öresund är fullt av "hemliga ställen" där man i fred og ro kan hacka kropp i totalt stiltje och månsken.
Citera
2017-08-25, 00:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och jag är nog nästan dubbelt så bred som Kim och det skulle inte vara några större problem för mig att gå upp igenom hålet eller för någon att hissa min kropp hel genom hålet . /.../

Nej, det är bara hissen som saknas men det är ju petitesser.
Citera
2017-08-25, 00:04
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Förmodligen så fanns kroppskadorna just på huvudet/ansiktet, därför han var tvungen att såga av det också. I ren transportstycknings-synpunkt så fanns det ingen som helst anledning att avlägsna det från kroppen.

Det gör man för att slippa se ansiktet. Den mer sk "normala" personen tar huvudet först så är det mer avpersonifierat, och dom kan arbeta med resten sen.
Citera
2017-08-25, 00:06
Medlem
Hon ville köra ubåten men Madsen fick inte låna ut den, hon blir aggressiv och han dödar henne i självförsvar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in